Laina naimisiin menoa varten
Haettiin lainaa 12 tuhatta häitä varten ja saatiin laina (ei olla nostettu vielä). On ruvennu ahdistaan kaikki pitopalvelut ja juhlapaikan maksut ja nyt haluisinki ostaa rahalla 1 karaatin timanttisormuksen😍 Ja käydä maistraatissa vaan. Koen että sormuksesta jäisi minulle itselleni enemmän iloa kuin hääjuhlista. Sormus on kuitenkin loppuelämän sormessani.
Mies ei asiasta innostunut, vaan haluaa juhlat koska äitinsä haluaa poikansa juhliin. Oonkin ollut aika närkästynyt että anopin mielipiteellä ku tässä on painoa. Mielestäni voi kököttää kyllä siellä maistraatissakin todistajana ja keittää kotonaan karjalanpaistin ruuaksi meille.
Onko muilla muita toiveita kuin hääjuhla? Esim käyttää häämatkaan rahat?
Kommentit (17)
Itse menin salaa kaikilta sukulaisilta naimisiin, kummankaan vanhemmat eivät tienneet mitään ja hyvä niin. Pidimme sitten pienet kahvittelut sen jälkeen pienelle porukalle. Eipä kukaan kehdannut valittaa ainakaan päin naamaa, selän takana jos ovat puhuneet ei ole kulkeutunut meidän korviin. Onnellisesti naimisissa nyt 17 vuotta.
Naimisiin maistraatissa, se on ilmaista, se 12000 parempaan käyttöön.
No en kutsuisi elämistä velaksi.. Sormus velaksi.. Kyllä eletään ihan omilla tuloilla. Ja tuota lainaakaan ei tarvitse kokonaan nostaa jos päädymme pelkkään sormukseen, koska meillä on säästöjä.
Rehellisyyden nimissä minulle ei tulisi mieleenkään maksaa sen enempää häitä, häämatka kuin sormustakaan lainarahalla. Edes osittain. Minusta se on velaksi elämistä, ja se on aina huono ratkaisu.
Ehkä kuitenkin sormuksen hankkiminen lainarahalla on noista vähiten tyhmä vaihtoehto, sillä sentään on mahdollisesti jotain jälleenmyyntiarvoakin.
M mentiin naimisiin kun oltiin aika köyhiä opiskelijoita. Salaa käytiin vihittävänä, sitten parin läheisimmän kanssa lasillisille ja sen jälkeen luksusillallinen kahdestaan. Oli ihanat häät, mutta ymmärrän, ettei sovi kaikille. Jos olisimme kaivanneet isompis juhlia, niin olisi joko pitänyt olla hyvin luova ja lähteä jollekkin nyyttärilinjalle, tai sitten säästä ensin pari vuotta. Lainaa ei kyllä olisi otettu. Sormus oli itse suunniteltu ja teetetty, maksoi 400 e. Siihen halusin panostaa, mutta ei senkään takia olisi lainaa otettu tai koko säästötiliä vedetty nollille.
Vierailija kirjoitti:
Naimisiin maistraatissa, se on ilmaista, se 12000 parempaan käyttöön.
Mutta johonkin hyödylliseen, kumpaakin puolisoa hyödyttävään, esimerkiksi auton äänentoistolaitteisiin. Ei sormukseen, joka on pelkkä koriste ja jää erossa ex-vaimolle.
Aika huono aloitus yhteiselle elämälle, jos pitää aloittaa toistakymmentä tuhatta euroa miinuksen puolelta.
Älä järjestä juhlia jonkun toisen mieliksi. Voin kertoa että sua ketuttaa koko päivä jos se ei ole sun näköisesi. Raha takas lainaajalle ja mietintämyssy päähän. Haluatko oikeasti naimisiin miehen kanssa joka on niin kiinni mutsissaan että tätä miellyttääkseen haluaa järkät juhlat joihin hänella ei ole varaa (koska laina)??
Moikka, en kyllä lainalla maksaisi häitäni..kukin toki tavallaan!
Ja todellakin, kun sulhasen äiti niin "vaatii" eli järjestämään suuret häät - mikäli oikein ymmärsin? Jos sulhasen äiti haluaa niin kovasti suuret häät ja sinä et, niin eikö sitten olisi reilua, että mies ottaa lainan ja maksaa sen tai sulhasen äiti osallistuu hääkuluihin. Tuo on kohtuutonta!
Eivät pienet häät mitenkään poissulje sitä, etteikö vihkiminen voisi tapahtua kirkossa..järjestätte pienet hääjuhlat ja sillä hyvä. Te olette menossa naimisiin, eikä anoppisi.
Migrin mukaan maistraatissa naimisiin meno ilman hääjuhlia on todennäköisesti lumeavioliitto.
Kirkkohäät juhlineen voi kyllä järjestää pienemmälläkin budjetilla.
Pieni, hyvä porukka ja vaikka itsetehdyt tarjottavat.
Tuntuu aika hurjalta tuo 12 000 euron laina häitä varten. Mikä ihme naimisiin menijöitä, erityisesti morsmaikkuja, vaivaa, kun täytyy osoittaa mitä käsittämättömimmillä karnevaaleilla ja kilpavarusteluilla, että hei, tässä mennään naimisiin ja mun kemut on paremmat kuin sinun (olen siis parempi kuin sinä)! On eri asia mennä naimisiin rakastamansa ihmisen kanssa kuin järjestää "hää"biletystä, ja ottaa vielä laina sitä varten.
Eikö nykyään enää osata säästää missään? Lainan korot voivat olla jo satoja euroja. Häälaina - siinäpä uusi tuote pankeille muutenkin velkaisille nuorille. Sitä paitsi lainasta saa messevän riidan aiheen lopuksi elämää - tai avioliittoa.
Tutkimusten mukaan kokemukset tuottavat enemmän onnellisuutta kuin esineet. 12k matkaan ja hääjuhlaan olisi siis parempi sijoitus kuin sormus. Sormuksella saattaa olla jotain hyvin vähäistä jälleenmyyntiarvoa, jos rahoja tulee ikävä. Niiden arvo romahtaa heti oston yhteydessä, mitä useammat ei tajua ennakoida (itse asiassa saattaa kannattaa yrittää ostaa jonkun eronneen sormus, niin saat käytännössä ilmaiseksi ja juhlat ja matkan sitten lopuilla rahoilla).
En kyllä neuvoisi ottamaan lainaa mitään noita varten. Hääjuhlat ja hautajaiset ovat kautta aikojen olleet monissa kulttuureissa suurin velkaantumisen syy. Tavallaan osoittaa sen inhimillisyyden, että halutaan luoda rituaaleilla sosiaalisia siteitä ja pitää yhteisöä kasassa, mutta vähän epäilen onko tuollaisella nykypäivän Suomessa kauheasti konkreettista merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Ketään ei aleta sen takia syrjiä tai halveksua tai sulkea kyläyhteisön keskinäiseen luottamukseen perustuvan sosiaalisen piirin ulkopuolelle ettei mennyt naimisiin tai haudannut perheenjäsentään perinteiden mukaan. Kukaan ei menetä kunniaansa tai statustaan sillä, että jättää tällaiset eleet tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aika hurjalta tuo 12 000 euron laina häitä varten. Mikä ihme naimisiin menijöitä, erityisesti morsmaikkuja, vaivaa, kun täytyy osoittaa mitä käsittämättömimmillä karnevaaleilla ja kilpavarusteluilla, että hei, tässä mennään naimisiin ja mun kemut on paremmat kuin sinun (olen siis parempi kuin sinä)! On eri asia mennä naimisiin rakastamansa ihmisen kanssa kuin järjestää "hää"biletystä, ja ottaa vielä laina sitä varten.
Eikö nykyään enää osata säästää missään? Lainan korot voivat olla jo satoja euroja. Häälaina - siinäpä uusi tuote pankeille muutenkin velkaisille nuorille. Sitä paitsi lainasta saa messevän riidan aiheen lopuksi elämää - tai avioliittoa.
En minä ainakaan naimisiin mennessä ajatellut että mun juhlat olis paremmat kuin ystävieni, outo ajatusmaailma sulla. Tai että ikinä edes ajattelisin ystävistäni niin että minä olen parempi kuin sinä. Mittaatko sinä paremmmuuttasi rahalla, vai mistä tuo ajatus kumpuaa?
Itse menin sillä ajatuksella naimisiin että kerran elämässä pidetään hyville ystäville ja sukulaisille kivat juhlat, tanssitaan syödään jne. Ja hauskaa oli, pohdimme myös pitkään sitä menemmekö kaksin pitkälle hääreissulle vai pidämmekö juhlat. Päädyimme jälkimmäiseen ja siitä jäi kivat muistot ja ei harmita että rahaa kului. Eipä me olla elämämme aikana sitten muita näin isoja juhlia järjestetty, seuraavat on 50+50 juhlat.
Justjust