Kaverin 10 - vuotias ADHD poika on lihava vaikka kakoo ruokapöydässä, eikä syö mitään
Miten se on mahdollista? Ei kelpaa mikään ruoka, eikä välipala. Vanhemmat eivät ole niin ylipainoisia.
Kommentit (63)
Kaikille ei vaan valitettavasti onnistuta löytämään sopivaa lääkettä, vaikka halua siihen olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuolla on ADHD:n kanssa mitään tekemistä. Taitaa vain olla sellainen tapaus, jolle ei kelpaa normaali ruoka, mutta herkut ja kaikki epäterveellinen "roskaruoka" kyllä sitäkin paremmin.
Kyllä syömishäiriöillä on tekemistä adhd:n kanssa ihan tutkimusteknikko mukaan.
Kaikki mielihyväkeskusta stimuloiva ärsyke koukuttaa erityisesti näitä lapsia/nuoria/aikuisia, jotka lääkitsevät itse itseään sokerilla tai nopeilla hiilareilla ja/tai alkolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei vaan valitettavasti onnistuta löytämään sopivaa lääkettä, vaikka halua siihen olisikin.
Totta tämäkin, valitettavasti. Onneksi on kuitenkin paljon mitä kouluissa ja kotona voidaan tehdä elämän helpottamiseksi lääkkeettömin keinoin. Pitää ymmärtää että kun lapsi ei voi muuttua vaan on sellainen kun on niin silloin ympäristön täytyy muuttua. Kuvat, serkut, kuulosuojaimet, aktiivityynyt jne auttavat myös. Ja tietysti rutiinit, selkeät ohjeet sekä kannustava ja hyväksyvä asenne. Kyllä ikäviin jonkin verran tuo helpotusta. ADHD lapsi kasvaa ja kehittyy siinä missä muutkin ja saadessaan tukea oppii itsekin iän myötä paremmin säätelemään itseään ja impulsejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin, valitettavasti. Onneksi on kuitenkin paljon mitä kouluissa ja kotona voidaan tehdä elämän helpottamiseksi lääkkeettömin keinoin. Pitää ymmärtää että kun lapsi ei voi muuttua vaan on sellainen kun on niin silloin ympäristön täytyy muuttua. Kuvat, serkut, kuulosuojaimet, aktiivityynyt jne auttavat myös. Ja tietysti rutiinit, selkeät ohjeet sekä kannustava ja hyväksyvä asenne. Kyllä ikäviin jonkin verran tuo helpotusta. ADHD lapsi kasvaa ja kehittyy siinä missä muutkin ja saadessaan tukea oppii itsekin iän myötä paremmin säätelemään itseään ja impulsejaan.
Oho, sermit eikä serkut (kone...)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhdelle prosentille ei löydy jostain lääkeaineallergia tai lääkkeiden päällekkäisyyssyistä, mutta varmasti 99% potilaista löytää sopivan lääkityksen jos vaivautuu hakemaan apua. Eihän se ensimmäinen välttämättä toimi, joten joutuu olemaan hiukan pitkäjänteinen kokeilujen suhteen, vanhemmat siis.
Ei lopu vaihtoehdot ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, sermit eikä serkut (kone...)
Ja ikäkin eikä ikäviin. Huoh! Ärsyttävää tämä koneen oma-aloitteisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhdelle prosentille ei löydy jostain lääkeaineallergia tai lääkkeiden päällekkäisyyssyistä, mutta varmasti 99% potilaista löytää sopivan lääkityksen jos vaivautuu hakemaan apua. Eihän se ensimmäinen välttämättä toimi, joten joutuu olemaan hiukan pitkäjänteinen kokeilujen suhteen, vanhemmat siis.
Ei lopu vaihtoehdot ihan heti.
Mutta kun eihän sille Pirkko-villelle mitään mömmöjä voi syöttää! Ei vaikka kuinka olisi poliisin kanssa tekemisissä esimurrosiässä jo ja vaikka kuinka vetäisi sokeria ja energiajuomia. Adhd lääke on suoraan saatanasta, pilaa lapsen.
Tätä nykyvanhempien logiikkaa en vaan tajua.
Asutteko Porvoossa?
Vain siellä äiti myöntää että oman lapsen paras kaveri on lääkkeetön, ulosteillaan sotkeva ADHD-lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri, transrasvat ja nopeet hiilarit, siitä on adhdpojat tehty.
Mutta ei selitä miksi yökkii ruokapöydässä.
Voi olla että poika häpeää syömistään ja vaan esittää ettei tykkää. Minä olin lapsena sellainen ja esitin etten tarvitse mitään. Suhde ruokaan oli melko vino, kuten kaikki muukin perheessäni. Jos pojalla on ongelmia kotona?
Toinen vaihtoehto on se että ei ole tottunut teillä syötäviin ruokiin jos syötte paljon kasviksia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini övereissä muakin yököttää. Kylmää vettä ja jugurttia menee litrakaupalla.
Amfetamiini?! Ei kai ne lääkkeet mitään huumeita ole?!
No on, Concerta on käytännössä amfetamiinia eli piriä. Ja päinvastoin kuin ns. normaaleilla ihmisillä, adhd-tapauksia se rauhoittaa ja auttaa keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu vaihtoehdot ihan heti.Mutta kun eihän sille Pirkko-villelle mitään mömmöjä voi syöttää! Ei vaikka kuinka olisi poliisin kanssa tekemisissä esimurrosiässä jo ja vaikka kuinka vetäisi sokeria ja energiajuomia. Adhd lääke on suoraan saatanasta, pilaa lapsen.
Tätä nykyvanhempien logiikkaa en vaan tajua.
Tätä ihmetellyt itsekin. Heti luovutetaan jos tulee ensimmäisinä päivinä päänsärkyä tai ruokahaluttomuutta. Niinhän se on joka sairaudessa/vaivassa, että on otettava huomioon lääkkeen edut ja haitat sekä lääkitsemättömän sairauden edut ja haitat ja verrata niitä keskenään ja valita pienempi paha. Usein elimistö tottuu lääkkeeseen muutamassa viikossa. Hoitamaton adhd voi olla myös melko invalidisoiva ja tikittävä aikapommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että poika häpeää syömistään ja vaan esittää ettei tykkää. Minä olin lapsena sellainen ja esitin etten tarvitse mitään. Suhde ruokaan oli melko vino, kuten kaikki muukin perheessäni. Jos pojalla on ongelmia kotona?
Toinen vaihtoehto on se että ei ole tottunut teillä syötäviin ruokiin jos syötte paljon kasviksia tms.
Ap kertoi ettei peruna ja jauhelihakastike eikä salaatti uppoa, eikä muukaan kotiruoka. Luulisi tuon nyt olevan ihan perussettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini övereissä muakin yököttää. Kylmää vettä ja jugurttia menee litrakaupalla.
No on, Concerta on käytännössä amfetamiinia eli piriä. Ja päinvastoin kuin ns. normaaleilla ihmisillä, adhd-tapauksia se rauhoittaa ja auttaa keskittymään.
Eli adhd lapset ovat ilman lääkitystä jatkuvasti piripäissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa tavaraa se equasymkin on, ja moni muukin rinnakkaisvalmiste,eli metyylifenidaattia kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko Porvoossa?
Vain siellä äiti myöntää että oman lapsen paras kaveri on lääkkeetön, ulosteillaan sotkeva ADHD-lapsi.
Eiköhän jokainen tunne jonkun adhd-jonnen nykyään.
Minulla itselläni on ADD ja olen todellakin kokenut sen mitä se hoitamattomana yläasteiässä aiheuttaa. Lääkitys pelasti minut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla itselläni on ADD ja olen todellakin kokenut sen mitä se hoitamattomana yläasteiässä aiheuttaa. Lääkitys pelasti minut.
Ja lisään vielä että Minunkin tapauksessani jouduttiin jonkunaikaa kokeilemaan mikä on oikea lääke ja annostus, mutta sen löytyessä hommat alkoivat sujua, enkä usko että olisin päässyt ilman lääkitystä siihen pisteeseen missä nyt olen.
Kyllä noita hoitamattomia adhd-aikuisiakin tapaa ihan tarpeeksi usein. Kamalan väsyttävä ihmisiä ovat. En ymmärrä miksei ihmiset halua apua kaoottiseen arkeensa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ADD-aikuinen ja lääkkeen avulla kykenin käymään yliopiston. Ennen hoitoa lukemiseen keskittyminen oli vaikeaa. Vaikka lääke onkin huumeeksi luokiteltu, niin ADHD:n päätä se rauhoittaa. Mutta tämän tärkeyden tietää vain ne keitä asia koskettaa, kaikki muut keuhkoavat suu vaahdossa kuinka huumeita ne lääkkeet on.
Bingo! Ja niin monesti voitaisiin tältä välttyä kun lapsi saisi tarvitsemansa lääkkeen.