MINKÄ IKÄISENÄ OLETTE LAITTANEET VAUVA YÖKSI OMAAN HUONEESEEN?
Heippa!
Meillä on 3-kuukauden ikäinen tytteli, joka on alusta asti nukkunut yöt tosi hyvin, nykyään jopa yli 8 tuntia putkeen. Ainoana ongelmana on se, että sekä neiti että minä olemme molemmat niin herkkäunisia että öistä on alkanut tulla melko rasittavia...Yöllä ei pysty kylkeä kääntämään, kun tyttö alottaa kähinän. Ei herää, mutta pyörii ja ähisee sängyssä ties kuinka kauan - itse sitten herään siihen enkä saa enää nukuttua. Sitten kun tyttö on rauhoittunut ja jompikumpi meistä kääntää taas kylkeä, niin sama kähinä alkaa uudestaan ja taas saan maata ties kuin kauan hereillä...
Minkä ikäisenä ootte laittanut vauvan omaan huoneeseen nukkumaan? Ootteko laittaneet itkuhälyttimen mukaan vai jättänyt vaan ovet auki tms...?
Kommentit (16)
... ja pinnasängyssä jossa pehmusteet ympäri ja 1 peitto rullattuna selän takana että pysyisi edes hetken kyljellään =). Molemmat nukkuneet loistavasti. Korkeintaan 1 syöttö yössä. Keskimäärin joka toinen yö nukkuu iltakymmenestä ainakin aamukuuteen (nyt siis 2 kk poika).
Kuulen kyllä omaan sänkyyni pienimmänkin puhinan vauvan ja esikoisenkin huoneesta koska olen äärimmäisen herkkäuninen. Jos vauva olisi samassa huoneessa kanssani, en nukkuisi lainkaan...
siirto paransi merkittävästi koko perheen yöunia. Suosittelen :-)
Neiti on nukahtanut joka ilta viimeistään 22.00 ja joka aamu herännyt vasta 05.30-06.30 syömään!!! Eli yöunien pituus ja laatu on on parantunut sekä vauvalla että vanhemmilla huomattavasti!!! Kiitos ihan suunnattomasti rohkaisevista kokemuksista, joiden ansiosta uskalsin siirtää tytön omaan huoneeseen!! =)
Meillä oli kanssa tosi hyvä uninen poika heti vauvasta saakka, lukuun ottamatta joitain yksittäisiä öitä. Siirrettiin hänet omaan huoneeseen pari kuukautta sitten, eli poju oli silloin noin 8 kk. Olis voinut kyllä siirtää jo aikaisemminkin, mutta mä vaan jotenkaan en hennonnu siirtää...
Huone ei ole meidän huoneen vieressä, mutta kyllä mä silti uskoin kuulevani jos itkee, ja niinhän sen kyllä kuuleekin kun muuten on hiljaista. Eli meillä on ovi kunnolla kiinni pojan huoneessa, eikä mitään hälyttimiä ole.
Muutenkin luulin, että on parempi jättää joku himmeä yövalo, mutta meillä kyllä nukkuu poika paremmin aivan pilkkopimeässä. Nämähän on tietenkin taas lapsikohtaisia juttuja...
Mutta mun mielestä teidän kannattaa ainakin kokeilla omaan huoneeseen siirtämistä, jos se tuo paremmat ja rauhallisemmat unet kaikille. Meillä ainakin minä narskutan hampaita öisin ja isäntä kuorsaa, joten lapset saa paremmat unet kun saavat nukkua ilman vanhempien ääntelyitä rauhassa. Joten voihan se olla joskus näinkin päin, että vanhemmat valvottaa lapsia ;)
Ite oon tosi herkkäuninen ja huomasin että poikaa häiritti mun hyörimiset ja ukko puhuu unissaan ja kuorsaa.Tyytyväisenä on nukkunu sen jälkeen ja tykkää olla pimeässä huoneessa,ovi tietty vähä raollaan että tulee vähä valoa...
Syystä että kaikki häiritsimme toistemme unia.
Harmi ettemme ymmärtäneet laittaa poikaa heti omaan huoneeseen, nykyään kun on niin kovasti muotia perhepedit yms. jotka ei kaikille sovikkaan mutta eihän sitä eka lapsen kanssa tiennyt. Jokaisen elämänlaatu parani ratkaisun myötä!
Meillä pojalle pitää pimentää huone pimennysverholla, muuten ei uni meinaa tulla, varsinkaan aamulla kun alkaa jo olla valoisaa.
Juuri samoista syistä eli kumpikin valvotti toistansa. Nyt meilläkin on öisin rauha maassa ja poika nukkuu tosi hyvin. Yöllä herään kyllä helposti kun poika haluaa esim maitoa, mutta mies (jonka täytyy jaksaa töihin) ei herää ja on aamulla paljon pirteämpi.
Meillä on molempien makuuhuoneiden ovet auki ja eteisessä himmeä valaistus että näen kaahia katsomaan poitsua, jos jotain on vailla. Suosittelen lämpimästi ja eikun kokeilemaan ja jos tuntuu teille huonolta ratkaisulta on sänky helppo tuoda takaisin teidän huoneeseen, eli ette menetä mitään jos kokeilette.
Toki pitäisin mieluiten tytön vaikka kymmenenvuotiaaksi vieressä...
Täytyy kyllä vielä kysyä sellasta että tuntuko teistä pahalta kun kolmikuinen nukkuikin yhtäkkiä sit niin kaukana?? Tyttö on kuiteskin tähän asti koko ajan nukkunut minusta metrin päässä ja nyt se sitten nukkuiskin toisessa huoneessa...Uskon kyllä että vauva pärjäisi erinomaisesti omassa huoneessaan, mutta entäs on äidin laita...? =/
Mutta jokatapauksessa, me koitetaan tuota ratkaisua, koska kaikesta huolimatta uskon että se ois parhaaksi meille kaikille - ja vauvahan tarvii kunnollisia unia että se kasvaa, ja äiti tarvii kunnon unia että se jaksaa päivisin hoitaa vauvaa, eikö??? =D
Me laitettiin pimeeseen huoneeseen 6-kuisena kun muutettiin isompaan asuntoon ja sen jälkeen alkoi ihana uusi elämä! Itkuhälytin oli kuvioissa ensimmäiset 6 kk, eli siihen asti kun poika oli vuoden.
ELi heti ensimmäisestä yöstä kotona. Ja hyvin on kaikki sujunut :0)!
Heather ja neiti-nessukka 8kk
Meillä on poika 2kk vielä sellaisessa ensisängyssä (vaavi-sänky, joita saa vuokrata) oman sänkymme vieressä, mutta se alkaa varmaan kohta olla pieni. Olen ajatellut, että varmaan siinä 3kk kieppeillä tulee siirto omaan pinnasänkyyn, joka odottaa omassa huoneessa.
En usko, että siirrosta koituu sen kummempia muutoksia, koska ei nytkään nuku meidän kanssa samassa sängyssä. Päinvastoin luulen, että helpottaa mun unia kun en ihan joka tuhinaan ja inahdukseen sitten herää. Vauvan huone tosin ihan meidän huoneen vieressä, joten aika hyvin ne äänet sieltäkin varmasti kuuluu.
Meillä poika aloitti tuon samanlaisen herkkäunisuuden ja ' ähinän' n.puolen vuoden iässä, kun oli jo hyvän aikaa nukkunut yöt kokonaan. Ähinä jatkui ja muuttui sitten itkuksi ja sitä myöten yösyömiseksi.
Loppuen lopuksi sitten poitsun ollessa 1½vuotias, vaihtui pinnasänky tavalliseen punkkaan ja sängyn paikka omaan huoneeseen. Ja kas kummaa; siihen loppui myös yöpullon hingunta. En laittanut itkuhälytintä, jätin vain oven auki. Itkuhälyttimen läpi kun kuuluu pienetkin ininät niin helposti, johon minä olin herkkä heräilemään. kyllä sen kuulee muutenkin jos vauvalla on hätä, kyllä niistä sen verran paljon ääntä lähtee.=)
Siis omaan huoneeseen vaan. Kummankin yöuni helpottuu vallan mahtavasti. Alkuun tekee mieli hakea vauva takaisin ' oman silmän alle' , mutta kannattaa pysyä lujana, niin parisuhdekin saa hiukan ihan omaa aikaa.;-)
Olisin laittanut itsekin pojan jo paljon aiemmin pois meidän huoneesta, jos olisin tiennyt että yösyöminen alkoi uudestaan vain siksi, että poika heräsi minun tai mieheni öisiin ääniin.
Itsekin olen kohta maailmaan tulevan ' uuden vauvan' kohdalla fiksumpi.
kun on herännyt siihen että jompikumpi meistän on kääntänyt sängyssä kylkeä...Hyvällä tuurilla (monesti kun ollaan kahestaan yötä kotona ja iskä on yövuorossa) nukutaan ilta 11 aamu 7 asti syömättä ja joskus taas syödään ensimmäisen kerran jo kahden maissa...Alankin heti tänään laittamaan tuota huonetta valmiiksi! =)
Meillä 5 ja puol kuinen poika on koko ajan nukkunut samassa huoneessa meidän kanssa, mutta pääasiallisesti omassa sängyssään. Koko tän ajan hän on syöny keskimäärin 2 tunnin välein siis öisinkin. Nyt ollaan aloiteltu kiinteitä ja toivon, että vähitellen nukkuisi pitempiä pätkiä ja mahdolliseti yön kokonaankin heräämättä. Mutta enpä oo keksinyt, että mahdollisesti yösyömisiin voisi olla sekin syy, että vauvaa häiritsisi meidän ääntely. Minä välillä narskutan hampaita ja me molemmat jonkinverran kuorsaillaan. Mitenköhän usein vauvalla oli se herkän unen aika, oisko sekin sen 2 tuntia? Ihan kokeilemisen arvoinen asia ois tosiaan nukuttaa eri huoneessa (vaikka meillä ei sänky oikein muihin huoneisiin kunnolla mahdukaan).
Niin lueskelin tossa sun viestiä ja ajattelin vastata sulle että miten meillä kävi.. mulla on kaksi poikaa, esikoinen nyt kaksi vuotta ja neljä kuukautta ja nukkuu edelleen isin ja äitin kanssa, koska melkein aina ollaan nukuttu perhepedissä. Ja kuopus nyt kuusi kuukautta ja on nukkunut " omassa huoneessaan" kaksikuisesta asti. Vaikka onkin ihanaa halia yöllä ja kuunnella pientä tuhinaa, mutta kun olet päivät pitkät niiden kanssa on ihanaa kun edes yöllä on oma rauha.
Koitahan pärjäillä ja kerran se vaan kirpaisee.
Siis kerran illassa ;)
valmis säpsähtämään hereille...
Eilenillalla tytteli nukahti omaan sänkyynsä puolikymmenen maissa, no yhden aikoihin alko jonkinmoinen ähinä ja kähinä taas joka kerta kun meistä jompikumpi, tai koira, liikahti. Sitten laitoin iskän ja koiran toiseen huoneeseen nukkuun niin johan veteli tyttö sikeitä sit puoli kuuteen asti!! =)