Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä, kun siivoaminen on vaikeaa? (AS, ADHD/ADD, mt-ongelmat)

Vierailija
16.03.2018 |

Mulla on asperger. En käsitä, miksen pysty pitämään asuntoani siistinä. Diagnoosi ei ole mikään tekosyy, mutta siivoaminen on vaan tosi vaikeaa. Kun rupean siivoamaan, sotken vaan enemmän. Kymmenen vuoden aikana en ole onnistunut saamaan apua tai opastusta itselleni yrityksistäni huolimatta. Ex-puolisolta meni hermo sotkuisuuteeni, mutten osannut tehdä mitään. Hänkin vaan raivosi asioista, mutta ei se mitään auttanut. En vaan osaa siivota. Nykyisellään olen vähän luovuttanutkin.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykiatrinen valmentaja jelppimään toiminnanohjauksen vaikeuksiin.

Vierailija
2/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuropsykiatrinen valmentaja jelppimään toiminnanohjauksen vaikeuksiin.

Voisin yrittää ottaa tuota puheeksi. Aikanaan kun sain diagnoosin, mut vain sen jälkeen lykättiin omilleni. Olen nyt noin 30v ja tuntuu, että kaikkialla on vain seinä vastassa. Mulla on vaikeuksia kuvailla ongelmiani ja pystyn keskustelemaan normaalisti kolmen vartin vastaanottoajan verran. Mua ei siis uskota. Ehkä pitäisi kirjoittaa niistä asioista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole diagnoosia, mutta tunnistan itsessäni asperger-piirteitä. Koko ikäni olen ollut sotkuinen. Nyt opettelen elämään kolmen alle kouluikäisen äitinä.

Varmaan se tärkein asia on rutiinit. Se että esine menee omalle paikalleen sen sijaan että tipahtaisi kuin kuolleen kädestä. Opetan tätä lapsilleni ja samalla itselleni.

Toinen asia on päätökset. Tämä liittyy rutiineihin, siivotessa päätöksenteko pitäisi minimoida. Menen ihan tilttiin, kun alan miettiä, tarvitsenko jotakin tavaraa vielä.

Ja loppuun vielä itsekehua: olen luova, älykäs ja analyyttinen. Työssäni hallitsen laajoja asiakokonaisuuksia ja erotan olennaisen epäolennaisesta. Mutta auta armias, kun mulla on tyhjä pakasterasia ja alan miettiä, tarvitsenko sitä vai en.

Vierailija
4/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa auttaa, tiedän vain miltä susta tuntuu itselläni on omadiagnosoima ADD ja siivoaminen on niin hankalaa. Sekoittaa osaan kyllä ja siivoaminenkin vain tavaroiden paikasta toiseen siirtelyä. Miehellä menee hyvin usein hermot kanssani kun ”siivoan”... jos siivoan vaatehuonetta pyörittelen tavaroita ees taas ja jään tutkimaan vanhoja valokuvia tms. Yhtäkkiä hokasin että pyykit on koneessa tai postipino katsomatta. Hommat jää kesken ja mistään ei tule valmista. Jotain apua tähän vaivaan tarvitsisin... tiedostan ongelman ja inhoan tätä piirrettä itsessäni. Tsemppiä!

Vierailija
5/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ketään läheistä, joka voisi tehdä sinulle kirjallisen ohjeen?

Tähän tapaan:

1. kerää likaiset vaatteet lattioilta ja tuolien päältä pyykkikoriin/suoraan koneeseen, jonka käynnistät

2. kerää astiat altaaseen/astianpesukoneeseen

3. kerää paperit ja postit (tai roskat tai mitä tahansa sinulla sitten onkaan ympäriinsä) niitä varten olevaan laatikkoon

4. imuroi lattiat

JNE

Tämän ohjeen mukaan tekisit joka viikko, aina samana päivänä. Muina päivinä joko aamulla tai illalla tekisit osan tehtävistä. Päivittäin tehtävät työt olisi listassa merkitty punaisella.

Vierailija
6/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd mutta olen kyllä siitä huolimatta aika siisti ihminen. Musta tuntuu että mun päänsisällä on niin hirvee kaaos että jos mun ympäristökin olisi kaaoksessa niin ei tulisi mitään. Ehkä mä yritän vaan kompensoida sitä pääsisäistä myllerrystä pitämällä kodin ja työpöydän siistinä. Olen kylläkin vasta aikuisiällä tullut tälläiseksi järjestelmällisyydestä ja siisteydestä pitäväksi. Nuorempana munkin oli ihan mahdotonta pitää kämppä siistinä ja lapsena oma huone oli kun sikolätti.

Vierailija
7/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa siivooja.

Vierailija
8/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta. 

Toimivaksi huomattua:

* tavaroiden karsiminen vain tarpeellisiin, sellaisiin joita käytät ja joista pidät

* kaikelle joku rutiininomainen paikka, johon työnnät ne käytön jälkeen. Nopeuttaa siivoamista myös

* älä päästä leviämään, noteeraa itsellesi rehellisesti kun sotkua on syntynyt, alat vaan toimia ja tulokset motivoi

Jaksamiseen vaikuttavia/ei tarvitse niin hirveästi tsempata aloittamista

* riittävä uni

*auringossa liikkuminen

* riittävä vedenjuonti, omega-rasvahapot/kalaöljykapselit

Vierailija
9/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin vähän sama ongelma. Tosin en tiedä johtuuko ADDsta vai silkasta laiskuudesta. Molempia nimittäin löytyy. Vaikka kuinka yritän olla siisti niin kämppä on aina hirveän sotkuinen

Vierailija
10/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole diagnoosia, mutta tunnistan itsessäni asperger-piirteitä. Koko ikäni olen ollut sotkuinen. Nyt opettelen elämään kolmen alle kouluikäisen äitinä.

Varmaan se tärkein asia on rutiinit. Se että esine menee omalle paikalleen sen sijaan että tipahtaisi kuin kuolleen kädestä. Opetan tätä lapsilleni ja samalla itselleni.

Toinen asia on päätökset. Tämä liittyy rutiineihin, siivotessa päätöksenteko pitäisi minimoida. Menen ihan tilttiin, kun alan miettiä, tarvitsenko jotakin tavaraa vielä.

Ja loppuun vielä itsekehua: olen luova, älykäs ja analyyttinen. Työssäni hallitsen laajoja asiakokonaisuuksia ja erotan olennaisen epäolennaisesta. Mutta auta armias, kun mulla on tyhjä pakasterasia ja alan miettiä, tarvitsenko sitä vai en.

Mäkin menen jotenkin lukkoon, kun jotain pitäisi heittää pois. Lisäksi mulla on outo ongelma. En osaa viedä roskia normaalisti. Se on pakko myöntää. En osaa. En tajua koko ongelmaa. Menen jotenkin sekaisin siinä, missä järjestyksessä takki menee päälle, milloin kengät, ja avaimetkin menee likaisiksi. Ja kun kosken ulkoroskikseen, milloin pesen kädet? Aivot menee vaan pimeiksi. Tuntuu oudolta edes kirjoittaa asiasta kun en tajua sitä itsekään.

Helpottavaa kyllä tietää toisaalta, että muillakin on vähän samaa. Päätöksiä on vaikea tehdä. Mulla on jotenkin todella heikko käytännön muisti, enkä oikeasti tiedä, mitä tarvotsen, vaikka kyse olisi esineestä, joka on melkein välttämätön.

Mullakin on kai vahvuuteni, ihan hyviäkin juttuja, mutta ne eivät koskaan pääse esiin. On onnekasta päästä asemaan, jossa taitojaan voi hyödyntää. Toivon, että mäkin pääsisin vielä joskus. Nyt olen lähinnä syrjäytynyt.

ap

Vierailija
11/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelma on sitten siinä , että sinulla on tarpeetonta tavaraa joka vain pyörii ja leviää? Omalla kohdalla se oli ongelman ydintä.

8

Vierailija
12/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on adhd mutta olen kyllä siitä huolimatta aika siisti ihminen. Musta tuntuu että mun päänsisällä on niin hirvee kaaos että jos mun ympäristökin olisi kaaoksessa niin ei tulisi mitään. Ehkä mä yritän vaan kompensoida sitä pääsisäistä myllerrystä pitämällä kodin ja työpöydän siistinä. Olen kylläkin vasta aikuisiällä tullut tälläiseksi järjestelmällisyydestä ja siisteydestä pitäväksi. Nuorempana munkin oli ihan mahdotonta pitää kämppä siistinä ja lapsena oma huone oli kun sikolätti.

Täällä on vähän samanlainen tilanne. Mulla diagnosoitiin teini-iässä adhd mutta musta on myös aikuistuessa kuoriutunut aikamoinen siivoushullu. Nyt on suorastaan pakkomielle pitää asunto siistinä.

Vierailija
13/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ketään läheistä, joka voisi tehdä sinulle kirjallisen ohjeen?

Tähän tapaan:

1. kerää likaiset vaatteet lattioilta ja tuolien päältä pyykkikoriin/suoraan koneeseen, jonka käynnistät

2. kerää astiat altaaseen/astianpesukoneeseen

3. kerää paperit ja postit (tai roskat tai mitä tahansa sinulla sitten onkaan ympäriinsä) niitä varten olevaan laatikkoon

4. imuroi lattiat

JNE

Tämän ohjeen mukaan tekisit joka viikko, aina samana päivänä. Muina päivinä joko aamulla tai illalla tekisit osan tehtävistä. Päivittäin tehtävät työt olisi listassa merkitty punaisella.

On yksi sukulainen, joka ehkä pystyisi ja haluaisikin auttaa tällä tavalla. Tarvitsisin aika yksityiskohtaiset ohjeet. Esimerkiksi jos olen vaikkapa pesemässä lattiaa (sen jälkeen kun ihmeen kaupalla olen saanut sen puhtaaksi tavaroista) huomaan, että pesuämpärissä on jotain, mille ei ole muuta tietämääni paikkaa. Aivot menee ikäänkuin pimeiksi. Tulee järjetön ahdistus.

Tarvitsen tähän ulkopuolista apua. Se on pakko myöntää. Muuten olen joskus itsekin lehtien otsikoissa vuokralaisena, joka ei ikinä siivonnut.

Astioita ei enää kerry, kun käytän vain yhtä lautasta, yhtä paistinpannua, yhtä kattilaa jne. Se on helpottanut.

Outoa kyllä, olen humalassa parempi siivoamaan, mutta en voi joka päivä juoda itseäni humalaan saadakseni tavaroita järjestykseen jne.

ap

Vierailija
14/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tavaraa. Kaikki ylimääräinen pois. En kyllä usko tuota, että asperger voi vaikuttaa siihen, ettei muka pysty siivoamaan??!! Sehän on vain mekaanista toimintaa, jota ei tartte edes miettiä.

Vierailija
15/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kyllä, olen humalassa parempi siivoamaan, mutta en voi joka päivä juoda itseäni humalaan saadakseni tavaroita järjestykseen jne.

ap

😂

Vierailija
16/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun ainut ongelma on toi siivous niin ei siihen kyllä mitään diagnoosia taida saada. Kyllä se adhd ja aspenger ulottuu elämän joka osa alueelle tai ainakin muillekkin. Ehkä siivous ei vaan oo se sun juttu.

Vierailija
17/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole (ehkä ) ADHD, mutta kyllä minullakin tahtoo olla sitä, että alottelen montaa hommaa ja en saa projekteja päätökseen.

Mutta minua on auttanut se, että kuuntelen samalla jotain kirjaa. Eli ihan kirjaston cd- äänikirjoja. Niitähän voi nykyään kuunnella myös kännykällä, siihen en ole tutustunut. Mutta tuo kuuntelu auttaa tekemään aina yhden jutun loppuun. Esim Sinuhe Egyptiläinen on todella hyvä kirja, mikä oli jäänyt minulta kesken ( koska niin paksu ), mutta äänikirjana sujui hyvin. Koti oli puhdas ja komerot siistit, kun sain Sinuhen loppuun. Suosittelen äänikirjoja.

Vierailija
18/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta. 

Toimivaksi huomattua:

* tavaroiden karsiminen vain tarpeellisiin, sellaisiin joita käytät ja joista pidät

* kaikelle joku rutiininomainen paikka, johon työnnät ne käytön jälkeen. Nopeuttaa siivoamista myös

* älä päästä leviämään, noteeraa itsellesi rehellisesti kun sotkua on syntynyt, alat vaan toimia ja tulokset motivoi

Jaksamiseen vaikuttavia/ei tarvitse niin hirveästi tsempata aloittamista

* riittävä uni

*auringossa liikkuminen

* riittävä vedenjuonti, omega-rasvahapot/kalaöljykapselit

Mulla on tavaroita sinänsä vähän, mutta huonon muistin takia tuppaan kasaamaan kaiken näkyville. Jos laitan jotain jonnekin piiloon, se on mun aivojen mielestä kadonnut lopullisesti. Lisäksi asioille on vaikea löytää paikkoja, tai suorastaan mahdotonta. Ja kun kämpässäni on mielestäni siistiä, muut sanovat, että on kauhean sotkuista.

Lisäksi tunnun kiinnittävän todella vähän huomiota ympäristööni. En siis edes välitä muuten kuin jollain pinnallisella tasolla. Asuisin vaikka millaisessa läävässä, eikä se vaikuttaisi mitenkään. Isällä on sama juttu ja äiti on sanonut, että yritti joskus laittaa esim. pyykkitelinettä vessan oven eteen kun isä oli vessassa, mutta isä ei mitenkään rekisteröinyt koko asiaa. Ei edes muistanut. Äidin mielestä se kertoi jostain halveksunnasta yms, mutta mäkin olen sellainen ja se on vaan sitä, ettei niitä juttuja edes näe. Ei tuollaisesta jää edes muistijälkeä.

Mä koitan opetella. Ostin Konmari-kirjan ja tykkäsin siitä. Siinä oli paljon hyvää asiaa. Viikkaan vaatteet nykyisin.

Siivoan vähän paremmin, jos olo on hyvä, se on totta.

Ap

Vierailija
19/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koettanut humalassa siivoamista, mutta ymmärrän sen logiikan, miten se voi olla helpompaa.

Kun minulla on huone, jossa on vaikka 20 tavaran sotku, saattaa jokaiseen tavaraan liittyä pitkä ajatusketju. On se pakasterasia, okei, ehkä tarvitsen sitä, ehkä en, joka tapauksessa siitä puuttuu kansi. Kansi voi olla kuivauskaapissa, mutten voi katsoa sitä sieltä, koska tässä on nyt tämä sotku siivottavana ensin. Siirrän pakasterasiaa 20 cm, en oikein itsekään tiedä, miksi. Ja sitten on tämä paita. Se menee pyykkiin, mutta ensin siitä pitää korjata purkautunut sauma, jottei se pyykissä repeä lisää. Minulla on oikean väristä lankaa, mutta nyt en voi ommella, koska pitää siivota. En ole oikeastaan varma, kannattaako paitaa korjata, kun en tiedä, pidänkö siitä. Se on kuitenkin hyvää materiaalia. Ja sitten tässä on tämä ananas, josta pitäisi tehdä ruokaa ennen kuin se pilaantuu. Jos laitan sen kaappiin, unohdanko sen sinne?

Sitten kun yritän olla rennosti ja tehdä jotain muuta, nuo tavarat huutelevat minulle tarinoitaan ja vievät ihan kauheasti energiaa. Jos joku diagnosoitu tunnistaa tämän fiiliksen, niin kertokaa, onko tämä add vai as. Töissäni tosiaan pärjään hyvin. T. 3.

Vierailija
20/61 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

😂

Sinulle voisi sopia tuo äänikirjojen kuuntelu samalla. Kirjastossa on paljon hyviä äänikirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan