Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija synnytykseen, pitäisikö suostua?

Vierailija
20.04.2006 |

Synnärillä kuulema kysytään saako opiskelija (kätilö, lääkäri, muu terv. hoitoalan opiskelija) osallistua synntykseen. Tässä nyt pohdin että pitäisikö suostua? Ymmärtääkseni opiskelijat osallistuvat myös hoitotoimenpiteisiin, siinä missä kätilökin, kätilön valvonnan alla ja vastuulla tietysti. Olen menossa synnyttämään ekaa kertaa, ja jonkin verran jännittää... Mietin että jännittäisikö vielä enemmän jos alapäätä ronkkii harjoittelija johon en täysin luota? Vai huomaako tuossa tilanteessa edes eroa... Neuvolassa oli kätilöopiskelija, siitä jäi jonkinmoinen kammo. Hän oli tosi osaamaton ja epävarma, tiesin asioista itse enemmän kuin hän, ainakin jäi sellainen kuva. Ja minä olen sentään ekaa kertaa raskaana enkä ole koskaan alaa opiskellut! Tuntui pahalle vaikka kyse olikin vain muutamasta neuvolakäynnistä. Synnytys on kuitenkin hitusen verran kriittisempi tilanne, mitä jos kohdalle osuu samanlainen " tumpelo" ...

Toisaalta tuntuisi itsekkäältä kieltäytyä ja ajatella että harjoitelkoot toisilla, ei minulla! Eihän esim. kätilön työtä opi kuin tekemällä.

Joo, tuo röntgenhoitajaopiskelijan kömmähdys kyllä vaikutti siihen että rupesin asiaa taas miettimään. Vaikka eihän tuo liity mitenkään synnytykseen (ei liene vaara erehtyä aukosta)...

Olisiko kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yhtään kaduta. Sillä oli aikaa olla siinä koko ajan, kun kätilö kävi lähinnä vain välillä tarkastamassa tilannetta. kandi teki välillä myös alatutkimuksen, mutta ei siinä tilanteessa mitään eroa ollut, ja jos oli niin lähinnä ei ollut ehkä niin kovakouranen ku varsinainen lääkäri! ;)

Mutta noistahan saa kieltäytyä ihan ilman mitään syytä, että tee miten parhaaksi näät. Ja voithan kieltäytyä siinä vaiheessa kun näät tyypin millainen se on, jos synkkaa hyvin niin mukavaahan se seura on.

Vierailija
2/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa synnyttäjistä kuitenkin päästää opiskelijan mukaan. Voithan sitten seuraavaan synnytykseen päästää opiskelijan mukaan (jos lisää synnytyksiä tulee siis). Itsekään en aio opiskelijoita synnytykseeni päästää, vaikkakin tosin sen takia että siellä olisi koulukavereita silloin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulle kohta yms. mut todella vähän. lähinnä tikkauksessa yms.

oli hyvä kokemus ja mahdollisesti antaisin toistekin olla mukana. kyllähän opiskelijan läsnäolosta voi sanoa et saa olla mut pitää lähteä HETI pois jos sinusta alkaa sille tuntumaan.

Vierailija
4/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä oli 4 finninaamasta harjottelijaa kyttäämässä. kesken ponnistusvaiheen sisään tuli vielä lääkärin mukana 2 lisää.

Vierailija
5/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs ne muuten oppivat? Minusta on itsekästä kieltäytyä, jos ei ole erityistä syytä (ensisynnytys ei minusta ole sellainen)

Ehkä sitten, jos synnytyksessä tulisi jotain ongelmia, voisin haluta kokeneemma. Mutta valvonnassahan ne opiskelijat toimivat ja vaikeassa paikassa varsinainen kätilö ottaa siirtyy tekijäksi. Monesti muuten opiskelijalla on aikaa jutella synnyttäjän kanssa paljon paremmin kuin kötilöillä, joilla saattaa olla useampi alkava synnytys menossa samaan aikaan.

Minulla oli muuten vasta kierukkaa laittamassa loppuvaiheen opiskelija (varsinaisen valvomana). Eipä ole niin mukavaa ja hellävaraista gyneä sattunut kohdalle aikaisemmin.

Vierailija
6/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kieltäydyn tällä kertaa, ja sitten jos uusi synnytys tulee joskus ajankohtaiseksi, niin suostun sitten. Kokeneempana tilanne ei toivottavasti jännitä yhtä paljon.

ap

Vierailija
7/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaikissa raskauden ajan tutkimuksissa ja synnytyksissä opiskelijoita mukana. Musta on jotenkin epäreilua kieltäytyä. Jos itse olisin opiskellut kyseistä alaa, olisi tuntunut tosi kurjalta, jos ihmiset olisivat kieltäneet läsnäoloni... Ja sitten kuitenkin arvostellaan ettei ne mitään osaa...

Vierailija
8/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija oli ollut koko synnytyksen ajan huoneessa eli kaverini ei ollut tuntenut oloaan hylätyksi ja mieskin kuulemma oli osannut olla hössöttämättä ja panikoimatta kun oli " asiantntija" paikalla, jolta saattoi kysellä kun siltä tuntui. Opiskelija oli lisäksi osallistuntu toimenpiteisiin valvotusti.

Taitaa olla myös tuurista kiinni millainen ihminen sattuu kohdalle. Käsittääkseni myös opiskelijan voi käskeä pois kesken, vaikka olisi aluksi ananutkin luvan.

Vierailija
9/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa oli kätilökandi. Ymmärrän, että heidän on saatava käytännön harjoitusta ja tyttö oli mukava. Hän teki aluksi tutkimukset, mittaukset ja arviot ja vastaava valvoi vieressä.

Mutta kun synnytys venyi, pyysin että sisätutkimukset tekee vain vastaava kätilö. " Ronkkiminen" tuplasti ei enää siinä jaksanut houkuttaa.

Toisen lapsen synnytyksessä sanoin että saa olla mukana mutta sisätutkimuksia vain yhden henkilön toimesta.

Vierailija
10/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tullut mieleenkään kieltää sitä! Hän oli asiallinen, rauhallinen, piti minulle seuraa, suoritti kaikki toimenpiteet oikein hyvin. Olin todella tyytyväinen että hän oli mukana. Kätilö valvoi häntä tietysti kokoajan, hän toimi kuitenkin niinkuin kuka tahansa hoitaja, yhtä hyvin. Anna vaan opiskelijan tulla mukaan jos sellainen mahdollisuus on, enemmän siitä on hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
11/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei haittaa yhtään. Jossakin heidän pitää käytännön jutut opetella. joten ihan hyvä koekaniini olen ollut. minusta on ihana auttaa ihmisiä, vaikka sitten tälläkin tavoin. jossain asiassa saattaa tulla pieni mutka matkaan, mutta virheistä aina oppii. mulla on ollut kyllä aina ihania opiskelijoita mukana, joten voin lämpimästi suositella :)

Vierailija
12/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole opiskelijankaan kannalta mukavaa jos asiakas päästää opiskelijan mukaan vaan velvollisuuden tunnosta. Suurin osa ihmisistä opiskelijan antaa olla mukana joten se ei maailmaa kaada jos joku kieltää meidän mukana olon.

Vierailija
13/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän voi kieltäytyä ja jos kemiat ei toimi, voit toivoa muutosta myös synnytyksen aikana.

Vierailija
14/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut asiaa sen kummemin ennen kuin naapurilta kuulin huonosta kokemuksesta. Hänellä oli kätilö ja opiskelija alkaneet kesken synnytyksen tapella siitä, miten hommat tehdään ja puudutus oli mennyt vähän pieleen, kun opiskelija oli sen tehnyt. Tästä pelästyneenä laitoin siihen esilomakkeeseen toiveen, että en halua opiskelijoita synnytykseen, eikä sitä sitten mulle kukaan ehdottanut enää paikan päällä.

Tämä on varmasti poikkeus ja olen myös kuullut monta tapausta, että harjoittelijasta on ollut paljon iloa ja hyötyä synnytyksessä.

Vierailija
15/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssalissa harjoittelemassa olevat kätilöopiskelijat ovat aina viimeisen vuoden opiskelijoita, eli ei ihan vihreitä... Ja tosiasia on se, että kätilö vahtii aina tarkasti opiskelijan tekemisiä. Jos osastolla on kiire, ei hoitavalla kätilöllä välttämättä ole aikaa olla luonasi, mutta opiskelijalla on. hän istuu luonasi koko ajan jos vain haluat. Mutta pyydettäessä tietysti poistuu, jos esim. haluat olla kahden miehesi kanssa. Positiivista on myös se, että kätilö ohjaa opiskelijaa, samalla kuulet itsekin tarkemmin mitä tapahtuu. Opiskelija on myös innokas selittämään vanhemmille tapahtumien kulkua, ja hänellä on aikaa vastata kysymyksiin. Ja esimerkiksi intoa tarjota erilaisia vaihtoehtoja... asentoihin, kivunlievitykseen ym...

En sano, etteikö hoitava kätilö näin tekisi, mutta jos on kiire tai toisaalla esi. joku hätätilanne....

Kaikkien opiskelijoiden puolesta,

kätilöopiskelija (kohta valmistuva)

Vierailija
16/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli toisessa synnytyksessä opiskelija, joka oli kyllä ihana. Ja monessa muussakin tilanteessa on ollut opiskelijoita mukana seuraamassa, esimerkiksi kun minulle tehtiin IUI, niin silloinkin oli opiskelija seuraamassa lääkärin toimenpidettä.

Olen itse suopea opiskelijoita kohtaan, koska itsekin sh:na tiedän, että on tärkeää päästä seuraamaan ja kokeilemaan eri toimenpiteitä, tapahtumia ja juttuja. Miten sitä muuten oppii.

Mutta pointtini oli siis, että PÄÄTÄ ITSE HALUATKO OPISKELIJAA MUKAAN! Voit kieltää jos siltä tuntuu

Vierailija
17/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ehtii olemaan paikalla, ja soittaa kätilön paikalle heti kun siltä tuntuu, tämä voi olla iso apu juuri ekalla kerralla ku n jännittää. Ei se ole kahdestaan miehen kanssa niin hauska miettiä milloin sitä kätilöä soittaa paikalle.. Oikeasti synnytyksessä ei sitä varsinaista henkilökuntaa ole ollenkaan koko aikaa paikalla. Riipuu tietysti ruuhkasta.

Vierailija
18/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se oli vaan hyvä. Itse kätilö oli tosi tympeä ja kylmä ja juoksi tietysti välillä muuallakin. Opsikelija oli tosi rauhallinen ja hiero mun selkää ja rauhoitteli kun oli kovat kivut.

Vierailija
19/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopiskelija aiheutti kaverilleni synnytyksessä aika pahan hoitovirheen, josta oli kipua, vaivaa ja rahanmenoa pitkäksi aikaa. Itseltäni taas yksi th opiskelija otti verikoetta niin, että veret valui lattialle asti. Kahden piston jälkeen oikea th ei antanut hänen pistää enää.

Vierailija
20/23 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään pääasiassa kuitenkin positiivisia kokemuksia opiskelijoista :) Hieno juttu. Olin kyllä alunperin sillä kannalla että opiskelija saa olla mukana. Mulla oli keskenmeno ennen tätä raskautta, ja silloin kättärillä tukenani oli aivan ihana kätilöopiskelija. Mutta silloin tosin vain tukena, ei toimenpiteitä suorittamassa. Sehän mua nimenomaan hiukan pelottaa että toimenpiteet suorittaisi ensikertalainen...

Sellaista vielä, kun joku mainitsi että jos suostuu niin opiskelijoita voi tulla sankoin joukoin synnytystä seuraamaan. Onko tosiaan näin? Oletin että sinne tulisi yksi vain..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan