Lapsilisä lapsen omaa rahaa?
Tiedän että moni käyttää ihan surutta mutta... minulla tulee vähän paha olo jos käytän lapsilisärahoja kun ne on sille lapselle myönnetty ja joskus kun joudun käyttämään niin maksan takaisin. Eli minulla kaksi lasta, työtön ja kun katsoo noita lapsia ja sitä pienuutta ja sen kautta että mitä tarttee ruokaan ja muuhun niin suhteessa minä oon tämän asunnon pienituloisin ja siksi joskus lainaamassa. Kyllähän ne nämä lapset varmaan tavallaan maksaisivat mulle palkkaakin sen jos oon joskus joutunut lainaamaan
Kommentit (12)
Ostan lapsilisillä ruokaa ja vaippoja, maksan lapsen harrastuksia tai vuokraa. En tunne yhtään pahaa mieltä tai sääliä, siihenhän ne rahat on alunperin tarkoitettu.
Lapsilisät on lapsen elatukseen tarkoitettua rahaa. Lapselle voi säästää, jos rahaa on ylimääräistä, mutta ensisijainen velvollisuutesi on kyllä hoitaa lasten tämänhetkiset tarpeet.
Jos lapsilisät panee lapsen omalle tilille, niistä tulee lapsen omaisuutta, eikä niitä voi sieltä enää nostaa muuten kuin lainaan. Vaikka toki uskon ja toivon, että lapsistani tulee viisaita rahankäyttäjiä, ei sitä koskaan tiedä, mihin paheisiin 18-vuotias ne säästöt käyttää.
Itse olen tehnyt niin, että ohjaan lasten (3 kpl) lapsilisät omalle tililleni, ja samalta tililtä menee automaattisesti kuukausittainen siirto henkivakuutusrahastooni, jonka edunsaajia ovat lapset.
Lapsilisistä vain puolet menee sijoitukseen, toinen puoli jää tililleni makaamaan. Olin ajatellut, että maksaisin niillä lasten polkupyöriä tms. isompia hankintoja, mutta tilille ei ole korttia, joten sen käyttö on jäänyt aina väliin. Ehkä niillä säästöillä ostetaan jonain päivänä meille uusi auto. Tai maksetaan isomman asunnon varainsiirtovero. Tai sitten ne odottavat siellä, kunnes lapsille pitää hankkia lukiokirjoja tai ajokortit.
Vierailija kirjoitti:
Ostan lapsilisillä ruokaa ja vaippoja, maksan lapsen harrastuksia tai vuokraa. En tunne yhtään pahaa mieltä tai sääliä, siihenhän ne rahat on alunperin tarkoitettu.
Ei sinun sääliä pidäkään tuntea, lapsellasi on kaikkea mitä hän tarvitsee. Mutta totuus on, että vaippaikäisen kanssa rahaa on helpointa saada säästöön, koska lapsen kulut ovat pienimmät. Jonain päivänä lapsi on 17, lapsilisät päättyvät ja hän on edelleen elätettävänäsi.
Me laitetaa lapsilisät säästöön lapselle ja saa sitten kun on täysi-ikäinen.
Lapsilisä on äidin rahaa, ei lapsen. Muutenhan Kela maksaisi rahan lapsen tilille, mutta näin ei tapahdu. Totta kai on tarkoitus, että lapsilisä käytetään lapsesta koituviin kuluihin. Oli ne sitten ruoka-, vaate tai vaikka harrastuskuluja. Toki varakkaat voi ne siirtää lasten tilille korkoa kasvamaan, mutta tuskinpa lainsäätäjät ovat sitä aikoiaan tarkoittaneet, kun ovat tämän lapsilisälain pykänneet.
Itse olen ratkaissut asian niin, että puolet lapsilisistä menee rahastoon lapsen tulevaisuutta varten ja puolet jää käyttööni.
Lapsilisähän on tarkoitettu lapsesta aiheutuvien kulujen maksamiseen! Miksi niitä muuten maksettaisiin?
Omassa perheessä lapsilisät menivät kaikki perheen elämiseen (tosin siihen aikaan ne olivat määrältään murto-osan nykyisistä). Sukulaisperheessä valitettiin aina rahan puutetta. Hämmästyin myöhemmin, kun selvisi, että kaikkien kolmen lapsen lapsilisät oli säästetty lasten tileille. Ei ihme, ettei rahaa ollut käytettäväksi, kun sitä pistettiin säästöön. Tosi summat eivät isoja olleet, mutta kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisähän on tarkoitettu lapsesta aiheutuvien kulujen maksamiseen! Miksi niitä muuten maksettaisiin?
Omassa perheessä lapsilisät menivät kaikki perheen elämiseen (tosin siihen aikaan ne olivat määrältään murto-osan nykyisistä). Sukulaisperheessä valitettiin aina rahan puutetta. Hämmästyin myöhemmin, kun selvisi, että kaikkien kolmen lapsen lapsilisät oli säästetty lasten tileille. Ei ihme, ettei rahaa ollut käytettäväksi, kun sitä pistettiin säästöön. Tosi summat eivät isoja olleet, mutta kuitenkin!
Entisaikaan monessa perheessä (omassanikin) oli ajatuksena säästää lapsilisät lapsen opintoihin. Summat eivät tosiaan olleet valtavia, mutta se oli tosi iso signaali lapselle, että opiskelu on tärkeä juttu.
kelatäti kirjoitti:
Lapsilisä on äidin rahaa, ei lapsen. Muutenhan Kela maksaisi rahan lapsen tilille, mutta näin ei tapahdu. Totta kai on tarkoitus, että lapsilisä käytetään lapsesta koituviin kuluihin. Oli ne sitten ruoka-, vaate tai vaikka harrastuskuluja. Toki varakkaat voi ne siirtää lasten tilille korkoa kasvamaan, mutta tuskinpa lainsäätäjät ovat sitä aikoiaan tarkoittaneet, kun ovat tämän lapsilisälain pykänneet.
Meillä on mennyt lasten tileille aina ja sieltä rahastoon tietty määrä.
Verottajan takia kannattaa tarkistaa miten rahat lapselle säästää ettei mene lahjaveroa.
Rahat kyllä tarkotettu ihan käyttöön paitsi jos haluaa ja voi säästää, niin ihan fiksua koska 17v ylöspäin juuri rahalle on eniten tarvetta
In your dreams. Onhan elatusmaksutkin hienoissa puheissa tarkoitettu lapselle, mutta todellisuudessa yh:t ostavat niillä kenkiä, kampauksia ja ryyppäävät baarissa kun vauva nukkuu yksin kotona.