Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö LTO:t vosi kurssittaa siellä tarhassa?

Vierailija
16.03.2018 |

Näin laitetaan lapselle saappaat jalkaan. Näin annetan keksi ja sellaista.

Minusta tuohon ei tarvitse kuin puolen päivän perehdytyksen vuosien yliopisto-opintojen sijaan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli päiväkodeissa on samalla lailla hierarkinen järjestys kuin armeijassa?

Vierailija
22/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä tarhassa noin kova hierarkia? Eivätkö alennu tuollaiseen vai mistä johtuu?

Kyllä, hierarkia päiväkodeissa on kova. Tällaista asetelmaa ei ole vain lastentarhaopettajien ja lastenhoitajien välillä, vaan niiden lisäksi myös eri koulutustaustan omaavien lastentarhaopettajien välillä. Useissa päiväkodeissa yliopiston käyneet ltot käskyttävät sosionomitaustan omaavia ja tekevät selväksi, ettei heidän koulutuksestaan ole mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli päiväkodeissa on samalla lailla hierarkinen järjestys kuin armeijassa?

Kyllä, ainakin niissä missä minä olen työskennellyt.

Vierailija
24/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et siis ilmeisesti tiedä lastentarhaopettajan työnkuvan sisällöstä.

Mainitsemasi asiat kuuluvat lastenhoitajan työnkuvaan

Kurahaalareiden pukeminen ei varmaan kuulu työnkuvaan, mutta kyllä lto pukee lapsia siinä missä lastenhoitajakin.

Miswsä päiväkodeissa? Olen ollut parissakin lastenhoitajana eikä lastentarhaopettajat pukeneet niissä yhtään ketään.

PK-seudulla päiväkodeissa, joissa hoitajista on huutava pula. Jos kaikki tekisivät roolitustensa mukaan, ipanat eivät ehtisi aikataulujen mukaan mihinkään.

Vierailija
25/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurahaalareiden pukeminen ei varmaan kuulu työnkuvaan, mutta kyllä lto pukee lapsia siinä missä lastenhoitajakin.

Miswsä päiväkodeissa? Olen ollut parissakin lastenhoitajana eikä lastentarhaopettajat pukeneet niissä yhtään ketään.

PK-seudulla päiväkodeissa, joissa hoitajista on huutava pula. Jos kaikki tekisivät roolitustensa mukaan, ipanat eivät ehtisi aikataulujen mukaan mihinkään.

Ahaa. Täällä Keski-Suomessa ei ole tullut kuuloonkaan, että lto pukisi lapsille.

Onpa mukava kuulla, että joissakin paikoissa tuo hierarkinen järjestely on pistetty syrjään.

Vierailija
26/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta... Ja te lto:t ihan tosissanne väitätte välittävänne lapsista??

En minä ole lto, vaikka tuon viestin kirjoitin. Päinvastoin, työskentelin hetken aikaa lastenhoitajana. Sillä minä vastasin, että nuo kuuluvat lastenhoitajille. Ei päiväkodeissa lastentarhaopettajat pue lapsia taikka vaihda vaippoja ja pese pyllyjä. Sen tekee lastenhoitaja. Lastentarhaopettajat suunnittelevat päivän kulun ja erilaista ohjelmaa, sekä vetävät näitä suunnittelemiaan leikkejä. 

Jatkan vielä, että tämän asian tiedän kokemuksesta. Olen ollut se joka on huudettu viereisestä huoneesta vaihtamaan lapsen vaippaa kun lastentarhaopettaja ei sitä tee.

Mitä ihmettä :o Kyllä sulla on ollu paska työkaveri eikä mitään muuta, lto:n työnkuvaan kuuluu ihan samanlailla lastenhoitoa ja osaston töitä kuin lastenhoitajankin.

Vierailija
27/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä tarhassa noin kova hierarkia? Eivätkö alennu tuollaiseen vai mistä johtuu?

Kyllä, hierarkia päiväkodeissa on kova. Tällaista asetelmaa ei ole vain lastentarhaopettajien ja lastenhoitajien välillä, vaan niiden lisäksi myös eri koulutustaustan omaavien lastentarhaopettajien välillä. Useissa päiväkodeissa yliopiston käyneet ltot käskyttävät sosionomitaustan omaavia ja tekevät selväksi, ettei heidän koulutuksestaan ole mihinkään. 

Pitäiskö niille saada natsat?

Vierailija
28/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta... Ja te lto:t ihan tosissanne väitätte välittävänne lapsista??

En minä ole lto, vaikka tuon viestin kirjoitin. Päinvastoin, työskentelin hetken aikaa lastenhoitajana. Sillä minä vastasin, että nuo kuuluvat lastenhoitajille. Ei päiväkodeissa lastentarhaopettajat pue lapsia taikka vaihda vaippoja ja pese pyllyjä. Sen tekee lastenhoitaja. Lastentarhaopettajat suunnittelevat päivän kulun ja erilaista ohjelmaa, sekä vetävät näitä suunnittelemiaan leikkejä. 

Jatkan vielä, että tämän asian tiedän kokemuksesta. Olen ollut se joka on huudettu viereisestä huoneesta vaihtamaan lapsen vaippaa kun lastentarhaopettaja ei sitä tee.

Mitä ihmettä :o Kyllä sulla on ollu paska työkaveri eikä mitään muuta, lto:n työnkuvaan kuuluu ihan samanlailla lastenhoitoa ja osaston töitä kuin lastenhoitajankin.

Olen työskennellyt kolmessa eri päiväkodissa ja kaikissa toimintatapa on ollut sama. Kyllä meillä oli työkavereiden kanssa sellainen olo, että me olemme täysin arvottomia. Inhottavaahan se oli kun lto kurkkaa lapsen vaippaa ja huutelee, että täällä on kakat ja tuo lapsen lastenhoitajan luo.

Vierailija
29/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä ihmettä, missä päiväkodissa lto:t eivät muka osallistu pukemistilanteisiin ym vessahommiin? Kyllä meillä on päiväkodissa lto mukana ihan siinä samassa arjen touhussa yhtälailla lh:n kanssa. Tuollainen hierarkia ei kyllä todellakaan ole yleistä. Uskomatonta että jossain muka lto:t eivät osallistu näihin. Veikkaan että tämä on provoilua koska en usko hetkeäkään että tällaisia paikkoja olisi, ainakaan paljoa. 

Vierailija
30/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- luvulla oli noin. Lto ei pyyhkinyt pöytiä eikä tyhjentänyt pissapottia. Sitten oli pitkä kausi, jolloin työnkuva ei eronnut mitenkään. Nyt ilmeisesti taas ja entistä tarmokkaammin mennään tuohon hierarkiaan. Se on surullista.

ikivanha lastenhoitaja

Vierailija
31/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
32/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Lastentarhanopettaja osallistuu perushoitoon siinä missä lastenhoitajakin. Minä suunnittelen ja toteutan toimintaa, mutta myös vaihdan vaippoja, pesen pyllyjä, puen kurahousuja ja syötän pienimpiä lapsia.

T. Alle 3-vuotiaiden ryhmän lto