Mitä eri hoitajan nimikkeitä on?
Minä tähtään tulevaisuudessa teho(hoidon) hoitajaksi, mutta olen myös kuullut diabeteshoitajista, kardiohoitajista, hygieniahoitajists, päihdehoitajista.
Miten esim diabeteshoitajaksi voi opiskella? Päihdehoitaja oletettavasti mt puolelta, mutta diabeteshoitaja? Tai kardio? Valaiskaa tietämätöntä ja jos tiedätte muita nimikkeitä niin kertokaa!
Kommentit (23)
Eihän nuo edellä mainitut nimikkeet ole virallisia minkään koulutuksen jälkeen. Ainoat on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja ja kätilö AMK tasolla. Sitten on ammattikoulututkinnolla lähihoitaja ent. Perushoitaja.
Diabeteshoitajan koulutus on ikään kuin täydennyskoulutusta sh-pohjaiselle hoitajalle. Diabeteksen lisäksi näitä vastaavia erikoistumis/täydennyskoulutuksia on esimerkiksi avanne-, kipu-, astma-, reuma- ja sydänhoitajille. Mitään virallisia nimikkeitä nämä diabeteshoitajat sun muut eivät toki ole.
Kaikista ammattikorkeakouluista valmistutaan sairaanhoitajiksi. Kuitenkin meillä vielä ainakin Tampereen ammattikorkeakoulussa on käytäntö, että viimeineen vuosi erikoistutaan lastensairaanhoitoon, perioperatiiviseen hoitotyöhön, psykiatriaan, sisätautikirurgiaan tai johonkin avoterveydenhuollon toimintaan. Kaikissa ammattikorkeakouluissa tällaista erikoistumisvaihetta ei enää ole.
Diabeteshoitaja, reumahoitaja, esteettinen sairaanhoitaja yms vaativat useimmiten lisäkoulutusta tai sitten työn tuomaa vankkaa kokemusta.
Jotku myös käyttävät puhekielessä itsestään termiä ”reumahoitaja, neurohoitaja” jos työskentelevät reumaosastolla tai neurologisella vuodeosastolla. Eivät siis ole virallisia nimikkeitä. Ovat tod näk erikoistuneet sisätauti-kirurgiseen hoitotyöhön sairaanhoitajana. Vaikka tänäpäivänä ei taida olla merkitystä vaikka olisi syventynyt akuuttiin niin saa tehdä erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo edellä mainitut nimikkeet ole virallisia minkään koulutuksen jälkeen. Ainoat on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja ja kätilö AMK tasolla. Sitten on ammattikoulututkinnolla lähihoitaja ent. Perushoitaja.
Röntgenhoitaja, laboratoriohoitaja.
Diabeteshoitaja jne ovat ammattinimikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ei vain entinen perushoitaja vaan paljon muitakin vaihtoehtoja on. Kaikki entiset kouluasteen hoitajan tutkintonimikkeet kuuluvat lähihoitaja tutkinnon alle. Edelleen ammattinimikkeenä on usein esim. lastenhoitaja tai mielenterveyshoitaja,.
Reumahoitaja, leikkaushoitaja, lastenhoitaja, kardiohoitaja, mitä näitä nyt on
Uskokaa jo, reumahoitaja yms vastaava ei ole oikea nimike
Kaikki nuo ovat sairaanhoitajia. Lisäkoulutus ja työpaikka sitten sanelee tarkemmin työnkuvaa eli diabetesvastaanotolla työskentelevä on diabeteshoitaja. Päihdeklinikalla työskentelee päihdehoitaja.
Sairaalan osastoilla sitten on omia vastuualueita hoitajilla esim. avannehoitaja, joka tavallisen osastotyön lisäksi tekee esim yhden päivän viikossa avannehoitajantyötä eli ohjaa ja neuvoo avannepotilaita. Samoin voi olla kipuhoitaja. Näihin tehtäviin siis ajaudutaan työn kautta ja pohjalla on sh, th, kätilö -koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo ovat sairaanhoitajia. Lisäkoulutus ja työpaikka sitten sanelee tarkemmin työnkuvaa eli diabetesvastaanotolla työskentelevä on diabeteshoitaja. Päihdeklinikalla työskentelee päihdehoitaja.
Sairaalan osastoilla sitten on omia vastuualueita hoitajilla esim. avannehoitaja, joka tavallisen osastotyön lisäksi tekee esim yhden päivän viikossa avannehoitajantyötä eli ohjaa ja neuvoo avannepotilaita. Samoin voi olla kipuhoitaja. Näihin tehtäviin siis ajaudutaan työn kautta ja pohjalla on sh, th, kätilö -koulutus.
Myös lähihoitaja voi olla esim. avannehoitaja tai haavahoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole itse missään törmännyt haava- tai avannehoitajaan jonka pohjakoulutus olisi ainoastaan lähihoitaja. Missä näin on? Itse lähihoitajana olen siis kiinnostunut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole itse missään törmännyt haava- tai avannehoitajaan jonka pohjakoulutus olisi ainoastaan lähihoitaja. Missä näin on? Itse lähihoitajana olen siis kiinnostunut :)
Ei sellaista ole. Kaikilla sh pohjakoulutus.
Yksisarvishoitaja, kehitysvammahoitaja,jalkahoitaja, koneenhoitaja,pieneläinhoitaja, hevostenhoitaja. Onhan noita
Ei mitään psykiatrisen hoitajan koulutusohjelmaa ole olemassa tai esim. Anestesiahoitajan koulutusohjelmaa. Ihan kaikki nuo ovat valmistubeet sairaanhoitajaksi. Myös terveydenhoitajia, kätilöitä ja muita työskentelee näissä tehtävissä. Sosiaali- ja terveysala on tosi laaja. Esim. Terveydenhoitaja voi olla leikkaussalissa anestesiahoitajana. Kätilö voi olla ihan tavallisella vuodeosastolla, kirurgisella osastolla jne.
Amis: lähihoitaja
AMK: sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, bioanalyytikko (ns. Labrahoitaja), röntgenhoitaja, suuhygienisti, kätilö, fysioterapeutti, toimintaterapeutti
Tässä ne on. En mielestäni unohtanut mitään, jos unohdin niinlisätkää.
Luettelen nyt eri toimen hoitajia mitä olen kuullut. Eli sairaanhoitajaksi valmistuneita tiedän toimivan kirurgisena hoitajana, anestesiahoitajana, instrumenttihoitajana, heräämöhoitaja, tehohoitajana, psykiatrinenhoitaja, pediatrinenhoitaja, geriatrinenhoitaja, onhan näitä...
Lähihoitaja puolelta lastenhoitajaa, mielenterveyshoitaja, kuntoutushoitaja, mutta nämä nimikkeet on tietääkseni poistuneet virallisesti käytöstä. Itse olen lähihoitaja vanhusten vuodeosastolla.