Microblading
Olenko ymmärtänyt oikein, että Suomessa on villityksenä ottaa joltain hyvä ettei kirjekurssin käyneeltä ihmiseltä, jolla ei ole minkäänlaista kosmetologi tms koulutusta microblading kulmat? Siis henkilöltä: kävin pari päivää kouluttamassa itseäni ja nyt voin viillellä kasvoihisi kulmia kotisohvallani?
Olen instassa muutamalla vanhalla ystävälläni nähnyt nimittäin niin järkyttäviä teoksia kulmissa, että minua hävettää heidän puolestaan. Kysyin heiltä whatsappissa kulmistaan ja kertoivat juuri kuten epäilin, että ovat jonkun kotona olleet ne laittamassa. Maksoivat 250 euroa ja lopputulos oli mitä oli. Valittaa ei kuulemma mihinkään voi, sillä olivat joutuneet allekirjoittamaan jonkun valmiin lapun ennen "tärvelyä". Näillä henkilöillä, jotka olivat tehneet mb-kulmat, oli kuitenkin ollut jonkin "pätevöinnin osoittama sertifikaatti".
Ranskassa ei ole onneksi tällaista "itseoppinutkulttuuria". Täälläkin näkyy mb-kulmia, mutta ne on tehty taidokkaasti ja niiden tekoon kouluttaudutaan vähintään puoli vuotta. Ketään ei päästetä koskemaan asiakkaisiin, ennen kuin on tarpeeksi harjaantunut.
Onko niin, että suomalaisten naisten arki on niin kiireinen, että ei aamuisin ehdi käyttämään sitä muutamaa minuuttia kulmien muotoiluun ja meikkaamiseen? Ystäväni joutuvat mb-kulmien teon jälkeenkin toki meikkaamaan tärveltyjä kulmiaan. Eikö mb-kulmien tarkoituksena ole poistaa meikkaamisen vaiva?
Ps. Arvon vauva.fiiläiset voisivat laittaa kuvia onnistuneista mb-kulmistaan, jotta uskoni suomalaiseen "käsityöhön" palaa ;)
Pps. Älkää ottako yleistyksiäni liian vahvasti.
Kommentit (62)
No en mä tiedä, kyllä joillakin on ihan nätit ne microblaidatut kulmat. Kai se riippuu, keneltä ne ottaa. Yleisradio teki näistä vuosi sitten juttua ja se kiertääkin netissä paljon https://yle.fi/uutiset/3-9599487. Mulla ei oo bleidatut kulmat, mutta oon toki niitä harkinnut. Sitten kun näen jollain tutulla nätisti tehdyt kulmat käyn ottamassa samalla :). En luota bloggareiden ja somejulkkisten arviointeihin pätkääkään!
Sinitär kirjoitti:
No en mä tiedä, kyllä joillakin on ihan nätit ne microblaidatut kulmat. Kai se riippuu, keneltä ne ottaa. Yleisradio teki näistä vuosi sitten juttua ja se kiertääkin netissä paljon https://yle.fi/uutiset/3-9599487. Mulla ei oo bleidatut kulmat, mutta oon toki niitä harkinnut. Sitten kun näen jollain tutulla nätisti tehdyt kulmat käyn ottamassa samalla :). En luota bloggareiden ja somejulkkisten arviointeihin pätkääkään!
Ei saakaan luottaa bloggaajien ja somettajien suosituksiin, sillä olen muutamalta sellaiselta poistanut mb:t, kiitos huonon jäljen. He eivät vain sopimussakkojen ja ilmaisen mb:n takia voi kertoa totuutta julkisuuteen.
No älkää hyvät ihmiset pilatko kulmia sillä vaan ostakaa kunnon meikit! Ne on ihan naurettavan näköisiä 90% tapauksista!
No en tod. ota bleidauksii jos ne on tehny joku kirjelurssilainen :o
Miul ois tiistaina aika, uskallanko mennä jos se o jonku aloittelija tekemä? Laittakaa kuvia onnistuneist jos nuo somekuvat ei piä paikkaansa
Joillai on hyvät esim. Pupulandia bloggarilla ja rimma nimisellä on taas no ei niin hyvän ja aidon näköset
Jelppiä kirjoitti:
Miul ois tiistaina aika, uskallanko mennä jos se o jonku aloittelija tekemä? Laittakaa kuvia onnistuneist jos nuo somekuvat ei piä paikkaansa
Microblading kokemuksia on ihmisillä niin erilaisia. Yhtä monta eri kokemusta kuin ihmistäkin. Kyllähän sitä aina joutuu meikkaamaan kulmansa vaikka niille olisi tehty mitä. Eli sinänsä mikään kulmien kestopigmentointi, tatuointi tai microblading ei poista tarvetta kulmien muotoiluun ja meikkailuun.
Itse en suosittelisi kuitenkaan microblaidingia, jos omat kulmat ovat kuitenkin olemassa. Jos on menettänyt kulmansa esimerkiksi nyppimisen tms. takia niin go for it. Muutoin, älkää hankkiko microbladingkulmia ja kuten joku jo edellä kirjoitti: ostakaa niitä kunnon kulmameikkejä ennemmin sillä rahalla!
Kyllä, microblading voi epäonnistua. Syynä siihen voi olla esimerkiksi joko kokematon tekijä tai huono jälkihoito. On muistettava, että usea microbladingtekijä on todellakin käynyt vain lyhyen kurssin, joten suosituksia kannattaa etsiä niin internetin keskustelupalstoilta kuin sosiaalisesta mediasta. Ja totta on myös se, että aina niitä kulmia joutuu meikkailemaan.
No huomattu on. Mulla miehen sisko kävi kun kaveri teki. Oli ihan viikonloppukurssilta diplomin saanut.
Nooh, lopputulos oli mielestäni outo. Hyvin kaarevat, korkeat, jyrkät, tummat ja silmien välistä oudosti ohueksi bleidatut. Kummalliset.
Minulla on vaaleat ja melko harvat kulmat. Mutta en missään nimessä halua mb-kulmia; olisin kuulemma alennustakin saanut, jos olisin tälle samalle mennyt.
Muistelen sitä, kun yläasteella minua pilkattiin ja kiusattiin mm. kumihuuleksi koska minulla on luonnostaan hyvin kauniit ja täyteläiset huulet. Juuri sellaiset, joita nykyään moni piikeillä itselleen haluaa ja övriksi ankka-nakki-huuliksi vetää.
Ajat muuttuu, niin myös kauneusihanteet. Kymmenen vuoden päästä tämä jättiperse-tissi-kulma-tupsuripsi meininki on vaihtunut jo johonkin ihan muun ihannointiin.
Kenties siihen laihuuden ihannointiin taas mitä joskus oli..
Suuri osa näistä, jotka on ottanut mb:t omistavat kuitenkin jo nätit ja tummat kulmat luonnostaan. Mä en käsitä, että ihmiset ottaa sellaisia luonnottoman näköisiä instakulmia. Paisti juuri silloin, jos omat kulmat on todella vaaleat tai harvat.
Olen nähnyt todella kauniita ja luonnollisia microbleidauksia, mutta olen nähnyt myös aivan järkyttäviä tuotoksia. Tuntuu, että noin reilu vuosi sitten tehtiin kauniita ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana on alkanut näkyä sellaisia angry birdsin näköisiä ja luonnottomia. Monella keskustelupalstalla, myös tällä on viitattu omiin microbleidauksiin juurikin sanoilla "näytän angry birdsiltä".
Onko siis niin, että reilu vuosi sitten, kun tekijöitä oli vähän, oli laatu parempaa? Oli vain muutama ihminen (oikeasti varmaan vain 20), jotka tekivät microblaidauksia kauneussalongeissa, mutta nyt sitä tekee 1000 ihmistä juuri kuten ap sanoi, kotisohvillaan.
Ketjuun linkattu ylen juttu oli kyllä pysäyttävä. Kahden päivän koulutus oikeuttaa viiltelemään kanssaihmisen kulmat. Pelottavaa. En antaisi lääkärin leikata minulta luomeakaan, jos lääkärin koulutus olisi kestänyt vain kaksi päivää. Enkä myöskään parturin värjätä hiuksiani, jos pätevyytensä hän osoittaisi kirjekurssin suorittamisella aivan sama minkälainen diplomi hänellä olisi ja vaikka olisi onnistunutkin hienosti muutaman värin joidenkin ihmisten päähän sotkemaan.
Kyllä tällaisten viiltojen ja värien iskeminen ihmisten kulmiin on mielestäni jonkintasoista "rakettitiedettä", johon ihmisiä tulisi kouluttaa oikeasti hieman perusteellisemmin kuin 1500 euroa maksavan kurssin avulla.
Kannattaako ottaa microblading kulmat? Ei yleensä. Epäonnistuiko microblading? Minulla kyllä.
Jokkuha on ihan tosihyviä luonnostaa tekemää noita kulmia. Just siis microbladingiä. Mut se o sitte arpapeliä että onko se joka sulle ne tekee nii hyvä vai ei. Ite en uskaltais. En mä ees tajunnu koko hommaa eka. Mä luulin että noitte pitää olla jotai kosmetologei tai parturikampaajii. Mut ei kai kaikkeen voi omaa koulutushaaraa laittaakaa.
En todellakaan ottaisi microbladingiä, vaikka ne olisi tehnyt kuka. Joo ihan ookoolta ne näyttää, mutta ongelma on se, että ne näyttää luonnottomilta. Vähän niin kuin tekoripset. Kai niillekin on sitten omat kuluttajansa.
Ja sitten kun se väri haalistuu ja ne viilletyt karvat leviää niin ne näyttävät oikeasti ihan pelleiltä.
Mäkin allekirjoitin jonkun lapun, joka kielsi jollain tavalla negatiivisten kokemusten kertomisen eteenpäin. Omaa kappaletta en tuosta mukaani saanut eli en ihan tarkkaan muista mitä lapussa luki. Tämä paikka sijaitsee tekijän kotona, Raision Ikean vieressä.
Voiko pitää paikkaansa, että jos kertoo huonoja kokemuksia, niin saa jonkin sakon?
Vierailija kirjoitti:
Voiko pitää paikkaansa, että jos kertoo huonoja kokemuksia, niin saa jonkin sakon?
Et voi saada.
Saat antaa palvelusta negatiivisen arvostelun, mutta et voi alkaa haukkua tekijää henkilökohtaisesti esimerkiksi sanoen, että tekijä "sejase" oli tyhmä, idiootti, aikaansaamaton, huono, p'ska jne.
Eli voit hyvin sanoa: Kävin ottamassa microbladingin paikassa "sejase". Kulmistani tuli epäsymmetriset eivätkä ne parantuneet. Yritin olla yhteydessä tekijään, mutta tekijä ei kanna vastuuta. Nyt huonosti tehdyt kulmakarvat kasvoillani näyttävät järkyttäviltä. Omien kokemusteni vuoksi en suosittele ketään ottamaan microbladingia etenkään paikassa "sejase".
Vierailija kirjoitti:
No et todellakaan voi saada sakkoja! Ihmisillä on täysi oikeus antaa palautetta palvelusta kunhan ei mene henkilökohtaisuuksiin eikä valehtele!
Olet ymmärtänyt oikein xD xD xD mullakin on ja ne näyttää iha kauheilta xD :'( Mutta näiden kans ny elellään seuraava vuosi toki meikkaamalla ne näyttää ihan jees mutta saunan tai suihkun jälkeen ku kattoo peilistä niin en tiedä itkeäkö vai nauraa. Mä siis saan syyttää itteeni ku annoin kaverin tehdä ku se tuli sellasta kurssilta just sen diplomin kans. Maksoin sille näistä 175 euroa. Onneksi ne oli joululahjarahoja joita sain rakkaalta muffaltani. Ei muffa taitaisi tykätä jos tietäisi, mihin rahat laitoin xD Ja ei en linkitä tänne mitään kuvia näistä xD