Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä on kertonut lapsettomuudestani muille :(

15.03.2018 |

Ärsyttää ja harmittaa, asia on ollut erittäin arkaluonteinen ja en ole itse kertonut siitä kuin kahdelle. En usko toisen heistä hiiskuneen siitä kenellekään, mutta tämä toinen hölösuu on mennyt kertomaan siitä yhteiselle tuttavallemme. No, on ilmeistä, että tämä yhteinen tuttavammekin on voinut kohdata saman asian eli lapsettomuuden, mutta siitä taas ei ole minulle kerrottu, ei tämä oma lörpötellyt ystäväni eikä tämä kolmas.

Ja en tiedä, kuinka monelle muulle tämä asia on kerrottu.

Ystävä on puheliasta sorttia, ja on saanut ilmeisesti muutkin avautumaan itselleen. Minulle hän on kertonut kahdesta eri pariskunnasta, joista toinen on saanut hedelmöityshoidoilla lapsen ja toinen ei. Tiedän heidätkin joskin he eivät ole omia tuttaviani.

Ihmiset PLEASE pitäkää muitten murheet omana tietonanne! En ole varmaan tajunnut sanoa, että "Älä kerro tätä kenellekään", mutta silti tästä on nyt tullut paha mieli ja asian puheeksi ottaminen tuntuu hankalalta.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt häneltä, onko hän kertonut "X:lle", koska "X" sivusi asiaa epämääräisesti ja sitten rupesin salapoliisiksi. Ystävä myönsi, että "on hän voinut asiasta mainita", ja jotenkin tiesin/arvasin tämän jo kysyessäni tästä. En osannut siinä sitten paheksua, kiltti kuin olen. Ja pettynyt, koska asia on aikanaan ollut tosi kova pala minulle, enkä vieläkään todellakaan aio enkä halua olla asiasta avoin. Pitänee ottaa asia esille vielä uudestaan ja kertoa, että ei olisi saanut kertoa. 

Ap

Just niin. On voinut "mainita". Sen ystävän ei tarvitse enempää mainita mistään

Vierailija
42/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myötätuntoisille vastaajille. <3 Mietin jo, että olenko tehnyt kärpäsestä härkäsen, mutta kyllä, joo, ehdottomasti, varmuudella voin ja saan olla närkästynyt. Vihanpitoon en ryhdy, välit viilenevät varmasti. Olen laittanut tyypille (ystävälle) viestin ja koittanut soittaa, ei vastausta. Eiköhän se sitten ollut sitten siinä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö kirjoitti:

Ärsyttää ja harmittaa, asia on ollut erittäin arkaluonteinen ja en ole itse kertonut siitä kuin kahdelle. En usko toisen heistä hiiskuneen siitä kenellekään, mutta tämä toinen hölösuu on mennyt kertomaan siitä yhteiselle tuttavallemme. No, on ilmeistä, että tämä yhteinen tuttavammekin on voinut kohdata saman asian eli lapsettomuuden, mutta siitä taas ei ole minulle kerrottu, ei tämä oma lörpötellyt ystäväni eikä tämä kolmas.

Ja en tiedä, kuinka monelle muulle tämä asia on kerrottu.

Ystävä on puheliasta sorttia, ja on saanut ilmeisesti muutkin avautumaan itselleen. Minulle hän on kertonut kahdesta eri pariskunnasta, joista toinen on saanut hedelmöityshoidoilla lapsen ja toinen ei. Tiedän heidätkin joskin he eivät ole omia tuttaviani.

Ihmiset PLEASE pitäkää muitten murheet omana tietonanne! En ole varmaan tajunnut sanoa, että "Älä kerro tätä kenellekään", mutta silti tästä on nyt tullut paha mieli ja asian puheeksi ottaminen tuntuu hankalalta.

Hölösuu kaverille, joka on kertonut (juorunnut) sulle muiden asioista, ei todellakaan kannata kertoa mitään minkä ei halua leviävän kaikille. Itse olen opettanut tämän jo ala-asteikäiselle tytölleni. On ehdottoman väärin puhua toisten asioita eteenpäin, mutta miten voi kuvitella että joku joka juoruaa muiden asioita sinulle pitäisi kuitenkin sinun asiasi salaisina.

Vierailija
44/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät ystäväsi hölösuuksi, niin älä mene kertomaan asioita joita et halua muiden tietävän. Tiedä sitten mihin tuollaista ystävää tarvitsee, jos ei asioistaan voi puhua mutta se on toinen juttu.

Ymmärrän että asia harmittaa sinua ja siitä puhuminen oli väärin, hänen ei olisi pitänyt tehdä niin. Joillekin on vaan mahdotonta pitää asioita omana tietonaan, ainoa millä sen voi estää on olla kertomatta heille asioita joita ei halua levitellä.

Vierailija
45/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän joku uskoutuu sinulle muiden asioista sen luotettavammalle hän vaikuttaa. lol. Mutta tässä kohtaa pitäisi pikemminkin hälytyskellojen soida.

Minusta taas juuri päinvastoin!!!! Mitä enemmän joku uskoutuu minulle muiden asioista, sitä epäluotettavampi hän on  ja sitä varmemmin uskoutuu minun asioistani muille. 

Lukutaito, huoh. Ilman lol-sanaakin tuon ymmärtää ironiaksi.

Vierailija
46/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse lapsia hankkia tähän epävakaiseen pahaan maailmaan. Kaikella on tarkoitus ja voihan se olla että tallattu maa ei idä tai sitten on ruuti märkää.

Ja sulla tais aika lujaa mennä ohi tän ketjun pointti, mutta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu

No mikä pointti aloittajalla on sitten hävetä lapsettomuuttaan?

Vierailija
47/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on juoruilijoita. Kertovat varmasti kaiken eteenpäin.

Siltä vaikuttaa juu.

Ap

Luotit vain yhteen väärään ihmiseen, tuo lapsettomuus on sen verran arka asia että ei välttämättä kannattaisi kertoa kenellekään yhtään mitään ennen kuin on raskaana ja se mahdollinen raskaus on kestänyt yli 4kk ja kaikki asiat ok

Ihan naurettavaa pelleilyä, etteikö sitä ennenkin voisi kertoa asiasta jollekulle ja jakaa noin kipeää asiaa jonkun kansssa. Mitä ihmeen häpeämistä asiassa oikein on?

Vierailija
48/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö kirjoitti:

vierailija kirjoitti:

Luotit vain yhteen väärään ihmiseen, tuo lapsettomuus on sen verran arka asia että ei välttämättä kannattaisi kertoa kenellekään yhtään mitään ennen kuin on raskaana ja se mahdollinen raskaus on kestänyt yli 4kk ja kaikki asiat ok

Tässä oli luottoystävä kyseessä yli 10 vuoden ajalta. Olen joskus ajatellut kertovani myös muuta "mehevää", mutta selvä on nyt, että sitä en tee.

Lieventävänä asianhaarana tavallaan on, että hän on kertonut muiden epäonnesta minulle - en vain ymmärtänyt, että olen itsekin päässyt tälle tiedotuslistalle.

Nyt siis hienotunteisuuden ja toisen yksityisyyden kunnioittamisen jyräsi juoruilun tarve. 🙄

Ap

Niin, itse kuuntelit näitä muiden epäonnistumisia. Mitä heitä kohtaan tunsit? Et mitään? Myötätuntoa? Miksi sinun lapsettomuudestasi kuulleet nyt tuntisivat jotain muuta? Vai oletko ollut heille inhottava, niin että heillä on nyt mahikset tuntea vahingoniloa? Katso vaan salailija peiliin.

Vierailija
49/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi törkeää. Minua ottaisi ainakin niin paljon päähän tuollainen, että sanoisin sille yhteiselle kaverille että ikinä en kyllä ole lapsettomuudesta kärsinyt. Että mitähän muuta se mahtaa olla minusta sinulle valehdellut.

Hehheh, missäs ne sun lapset sitten on todisteena tästä?

Vierailija
50/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hätä. Varmaan lapsettomuus voi olla pariskunnalle arka ja merkittävä asia, mutta se ei kuitenkaan ole vähäisemmässäkään määrin nolo. Ei siis tarvitse hävetä vaikka joku ulkopuolinen saisi tietää siitä.

Aivan eri tason ongelma olisi jos joku kertoisi eteenpäin miten olet tehnyt jotakin noloa, vaikkapa jäänyt kiinni runkkaamisesta tai tirkistelystä.

Vierailija
51/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni kertoo vähintään puolisolleen kaiken.

Ja se on yksiselitteisesti väärin, elleivät kaikki juoruilijan lähipiirissä tiedä, että Maijalle uskotut asiat päätyvät automaattisesti myös Matin tietoon.

Ei ole väärin. Missään ei ole määritelty, mitä itse kuulemiaan asioita saa minnekin kertoa. Sinä olet itserakas olettaessasi että joku ei saisi tehdä sinulta saamallaan tiedoll mitä haluaa. Toki eri asia, jos itse kysyy, että lupaatko, ettet kerro kellekään. Ja toinen lupaa. Sitten siitä ei saa kertoa.

Vierailija
52/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan ymmärrä tätä lapsettomuusongelman salailua. Miksei siitä voi sanoa muille - jopa oma-aloitteisesti? Ongelma on niin yleinen.

Periaatteessa kannatan avointa ilmapiiriä enkä salailumentaliteettia. Kaikki kunnia esim. Taiveaho-Kaikkosille. Kaikki ei vain ole asian kanssa sinut, eikä valmiina julistamaan asiaa maailmalle. Henk. koht. en esim. kaipaa sääliä tippaakaan, mikä on joittenkin reaktio asiaan. 

Ap

Eli sääli häiritsee sinua? Minusta sun pitäis katsoa peiliin ja selvittää tuo asia itsesi kansa, eikä syytellä muita siitä, että heidän reaktionsa hetkauttavat sinua.

Vierailija
53/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölösuu kaverille, joka on kertonut (juorunnut) sulle muiden asioista, ei todellakaan kannata kertoa mitään minkä ei halua leviävän kaikille. Itse olen opettanut tämän jo ala-asteikäiselle tytölleni. On ehdottoman väärin puhua toisten asioita eteenpäin, mutta miten voi kuvitella että joku joka juoruaa muiden asioita sinulle pitäisi kuitenkin sinun asiasi salaisina.[/quote]

Joo-o, oma moka ja mitäs läksit. Hyvä, että osaatte olla varovaisia ja terveen epäluuloisia! Toivottavasti elämänne poluille ei tule koettelemuksia, mitkä edes hetkellisesti heikentäisivät arvostelukykyänne. Toivottavasti olette hyvässä seurassa ja muille myös hyvää seuraa. 

Ap

Vierailija
54/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät ystäväsi hölösuuksi, niin älä mene kertomaan asioita joita et halua muiden tietävän. Tiedä sitten mihin tuollaista ystävää tarvitsee, jos ei asioistaan voi puhua mutta se on toinen juttu.

Ymmärrän että asia harmittaa sinua ja siitä puhuminen oli väärin, hänen ei olisi pitänyt tehdä niin. Joillekin on vaan mahdotonta pitää asioita omana tietonaan, ainoa millä sen voi estää on olla kertomatta heille asioita joita ei halua levitellä.

Tämä on nyt opittu kantapään kautta! 

Ap

Vierailija
55/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse kuuntelit näitä muiden epäonnistumisia. Mitä heitä kohtaan tunsit? Et mitään? Myötätuntoa? Miksi sinun lapsettomuudestasi kuulleet nyt tuntisivat jotain muuta? Vai oletko ollut heille inhottava, niin että heillä on nyt mahikset tuntea vahingoniloa? Katso vaan salailija peiliin.[/quote]

Kuuntelin, koska ääniaaltoa tuli korvaani. Tiedot sain pyytämättä ja yllättäen, kuten sanotaan. Mietin, että miksi oi miksi minulle kerrotaan muiden asioita, millä mandaatilla? Harmitti noiden toisten puolesta. En säälinyt muita, ajattelin että elämä on. En silti olisi *halunnut* tietää. Oma reaktioni on, etten ole kertonut niitä eteenpäin.

Se, että miksi itse häpeän, tai joku muu ei häpeä, on varmaan hiukan moniuloitteisempi ja moniselitteisempi asia, mitkä eivät selviä vauva.fi foorumin pika-analyyseillä. 

Vierailija
56/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Missään ei ole määritelty, mitä itse kuulemiaan asioita saa minnekin kertoa. Sinä olet itserakas olettaessasi että joku ei saisi tehdä sinulta saamallaan tiedoll mitä haluaa. Toki eri asia, jos itse kysyy, että lupaatko, ettet kerro kellekään. Ja toinen lupaa. Sitten siitä ei saa kertoa.[/quote]

Itserakas - entä jos olenkin? Oletko sinä virheetön? Ylläri ylläri, ihminen on pohjimmiltaan itsekäs. Onkohan siinä jopa syy lapsettomuuteeni - ei muuta kuin aamuisella työmatkalla kolikkoa tai mieluummin seteliä kerjäläisen kahvikuppiin, niin jokohan lykästäisi?

Ehkä jotenkin alitajuisesti aavistin, että minun asioitani kerrotaan myös. Ehkä itseriittoisuuttani ajattelin, ettei se silti koske minua - ehkä luulin meillä olevan erityisen luottamukselliset välit - ehkä halusin uskoa toisen olevan luottamuksen arvoinen. Siinäpä sitä on itsetutkistelun paikka, niin kuin ei olisi jo muutakin mietittävää :D

Tiivistetysti pähkinänkuoressa: a) Älkää kertoko asioistanne muille, b) Jos kerrotte, varautukaa että ne eivät jää teidän välillenne. 

Ap

Vierailija
57/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hätä. Varmaan lapsettomuus voi olla pariskunnalle arka ja merkittävä asia, mutta se ei kuitenkaan ole vähäisemmässäkään määrin nolo. Ei siis tarvitse hävetä vaikka joku ulkopuolinen saisi tietää siitä.

Aivan eri tason ongelma olisi jos joku kertoisi eteenpäin miten olet tehnyt jotakin noloa, vaikkapa jäänyt kiinni runkkaamisesta tai tirkistelystä.

Sulla on pointtia, koitan muistaa tämän. Noinhan se aikuisten oikeasti onkin, mutta tässä oman henk. koht. kriisin keskellä tuo on vähän liian vaikea pähkinä purtavaksi. Kiitos kuitenkin.

Ap

Vierailija
58/59 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sääli häiritsee sinua? Minusta sun pitäis katsoa peiliin ja selvittää tuo asia itsesi kansa, eikä syytellä muita siitä, että heidän reaktionsa hetkauttavat sinua.[/quote]

Ollaanpa täällä vihamielisiä näin sunnuntai-iltapäivän tuimaan :D Ole sinä vahva ja älä hätkähdä mistään, paljasta heikkoutesi. Ai niin, eihän sulla niitä ole. Asian työstäminen etenee pienin askelin, ja olisin halunnut tehdä sen omassa tahdissani yksityisesti. Ihmiset ovat erilaisia, mikä sopii sulle ei välttämättä sovi mulle.

Ap

Vierailija
59/59 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin. Missään ei ole määritelty, mitä itse kuulemiaan asioita saa minnekin kertoa. Sinä olet itserakas olettaessasi että joku ei saisi tehdä sinulta saamallaan tiedoll mitä haluaa. Toki eri asia, jos itse kysyy, että lupaatko, ettet kerro kellekään. Ja toinen lupaa. Sitten siitä ei saa kertoa.

Itserakas - entä jos olenkin? Oletko sinä virheetön? Ylläri ylläri, ihminen on pohjimmiltaan itsekäs. Onkohan siinä jopa syy lapsettomuuteeni - ei muuta kuin aamuisella työmatkalla kolikkoa tai mieluummin seteliä kerjäläisen kahvikuppiin, niin jokohan lykästäisi?

Ehkä jotenkin alitajuisesti aavistin, että minun asioitani kerrotaan myös. Ehkä itseriittoisuuttani ajattelin, ettei se silti koske minua - ehkä luulin meillä olevan erityisen luottamukselliset välit - ehkä halusin uskoa toisen olevan luottamuksen arvoinen. Siinäpä sitä on itsetutkistelun paikka, niin kuin ei olisi jo muutakin mietittävää :D

Tiivistetysti pähkinänkuoressa: a) Älkää kertoko asioistanne muille, b) Jos kerrotte, varautukaa että ne eivät jää teidän välillenne. 

Ap

Ei tietenkään ole siinä syy. :(

Olet ihanan rehellinen.