Ystävä on kertonut lapsettomuudestani muille :(
Ärsyttää ja harmittaa, asia on ollut erittäin arkaluonteinen ja en ole itse kertonut siitä kuin kahdelle. En usko toisen heistä hiiskuneen siitä kenellekään, mutta tämä toinen hölösuu on mennyt kertomaan siitä yhteiselle tuttavallemme. No, on ilmeistä, että tämä yhteinen tuttavammekin on voinut kohdata saman asian eli lapsettomuuden, mutta siitä taas ei ole minulle kerrottu, ei tämä oma lörpötellyt ystäväni eikä tämä kolmas.
Ja en tiedä, kuinka monelle muulle tämä asia on kerrottu.
Ystävä on puheliasta sorttia, ja on saanut ilmeisesti muutkin avautumaan itselleen. Minulle hän on kertonut kahdesta eri pariskunnasta, joista toinen on saanut hedelmöityshoidoilla lapsen ja toinen ei. Tiedän heidätkin joskin he eivät ole omia tuttaviani.
Ihmiset PLEASE pitäkää muitten murheet omana tietonanne! En ole varmaan tajunnut sanoa, että "Älä kerro tätä kenellekään", mutta silti tästä on nyt tullut paha mieli ja asian puheeksi ottaminen tuntuu hankalalta.
Kommentit (59)
Miksi asian esille ottaminen tuntuu hankalalta? Kyllä siitä saa sanoa. Lähetä viesti jos pelkäät että alat vaikka itkeä.
Olen kysynyt häneltä, onko hän kertonut "X:lle", koska "X" sivusi asiaa epämääräisesti ja sitten rupesin salapoliisiksi. Ystävä myönsi, että "on hän voinut asiasta mainita", ja jotenkin tiesin/arvasin tämän jo kysyessäni tästä. En osannut siinä sitten paheksua, kiltti kuin olen. Ja pettynyt, koska asia on aikanaan ollut tosi kova pala minulle, enkä vieläkään todellakaan aio enkä halua olla asiasta avoin. Pitänee ottaa asia esille vielä uudestaan ja kertoa, että ei olisi saanut kertoa.
Ap
Ei kaikkien tarvitse lapsia hankkia tähän epävakaiseen pahaan maailmaan. Kaikella on tarkoitus ja voihan se olla että tallattu maa ei idä tai sitten on ruuti märkää.
On itsestään selvää, että toisten yksityisasioita ei levitellä, vaikka sitä ei kiellä erikseen. Todella ikävä tilanne. Oletko ottanut asian puheeksi ystäväsi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse lapsia hankkia tähän epävakaiseen pahaan maailmaan. Kaikella on tarkoitus ja voihan se olla että tallattu maa ei idä tai sitten on ruuti märkää.
Ja sulla tais aika lujaa mennä ohi tän ketjun pointti, mutta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu
Jep, hän on myöntänyt asiasta "maininneensa". Olin niin äimistynyt, että en huomannut kysyä, että missä laajuudessa hän on mahtanut asiasta kertoa ja keille kaikille. Pakko on vielä sanoa asiasta, ja sanoa, että ei ollut OK.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on juoruilijoita. Kertovat varmasti kaiken eteenpäin.
Siltä vaikuttaa juu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on juoruilijoita. Kertovat varmasti kaiken eteenpäin.
Siltä vaikuttaa juu.
Ap
Luotit vain yhteen väärään ihmiseen, tuo lapsettomuus on sen verran arka asia että ei välttämättä kannattaisi kertoa kenellekään yhtään mitään ennen kuin on raskaana ja se mahdollinen raskaus on kestänyt yli 4kk ja kaikki asiat ok
Saattoi vahingossa lipsauttaa sen tai jos se oli tahallista niin on varmaan aika viddumainen frendi sulla vai voiko sellaista edes ystäväksi kutsua ?
Luotit vain yhteen väärään ihmiseen, tuo lapsettomuus on sen verran arka asia että ei välttämättä kannattaisi kertoa kenellekään yhtään mitään ennen kuin on raskaana ja se mahdollinen raskaus on kestänyt yli 4kk ja kaikki asiat ok[/quote]
Tässä oli luottoystävä kyseessä yli 10 vuoden ajalta. Olen joskus ajatellut kertovani myös muuta "mehevää", mutta selvä on nyt, että sitä en tee.
Lieventävänä asianhaarana tavallaan on, että hän on kertonut muiden epäonnesta minulle - en vain ymmärtänyt, että olen itsekin päässyt tälle tiedotuslistalle.
Nyt siis hienotunteisuuden ja toisen yksityisyyden kunnioittamisen jyräsi juoruilun tarve. 🙄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saattoi vahingossa lipsauttaa sen tai jos se oli tahallista niin on varmaan aika viddumainen frendi sulla vai voiko sellaista edes ystäväksi kutsua ?
Ei ole ollut vahinko. Jotenkin herjaavaa myös puolisoani kohtaan. No, elämä jatkuu - ehkä ystävää ja hänen tiedotuslistoillaan olevia ei tarvitse ihan heti tavata.
Huvittavaa on, että olin itse ajatellut ehkä hallitus asiasta omasta aloitteestani omille ystävilleni, mutta nyt huomaan että paras pysyä vain vaiti!
Hah Hah, ei sentään hallitusta ollut tarkoitus tähän vetää 😂 älypuhelinvirhe...
Ap
Hö kirjoitti:
Luotit vain yhteen väärään ihmiseen, tuo lapsettomuus on sen verran arka asia että ei välttämättä kannattaisi kertoa kenellekään yhtään mitään ennen kuin on raskaana ja se mahdollinen raskaus on kestänyt yli 4kk ja kaikki asiat ok
Tässä oli luottoystävä kyseessä yli 10 vuoden ajalta. Olen joskus ajatellut kertovani myös muuta "mehevää", mutta selvä on nyt, että sitä en tee.
Lieventävänä asianhaarana tavallaan on, että hän on kertonut muiden epäonnesta minulle - en vain ymmärtänyt, että olen itsekin päässyt tälle tiedotuslistalle.
Nyt siis hienotunteisuuden ja toisen yksityisyyden kunnioittamisen jyräsi juoruilun tarve. 🙄
Ap
"Lieventävänä asianhaarana tavallaan on, että hän on kertonut muiden epäonnesta minulle - en vain ymmärtänyt, että olen itsekin päässyt tälle tiedotuslistalle."
Jos ihmisellä on tapana kertoilla muiden asioista, niin harvemmin kebenkään asiat on tarpeeksi pyhiä pysyäkseen pois tältä tiedoituslistalta.
Itse suosittelen lämpimästi joko anonyymiä blogia, tai sitten erilaisia vertaisfoorumeja, joissa siis voi kirjoitella anonyymisti nimimerkin takaa. Näin saa purettua asioita sekä vertaistukea, mutta asiaan saa tarvittaessa myös etäisyyttä.
Mikään ei ole inhottavampaa, kuin että on henkisesti todella huono hetki lapsettomuusasian kanssa, ja sitten joku kysyy ymmärtämättömyyttään pirteästi "Mites teijän vauvaprokkis? :)) Joko oot tullu raskaaks? :)) "
Mitä enemmän joku uskoutuu sinulle muiden asioista sen luotettavammalle hän vaikuttaa. lol. Mutta tässä kohtaa pitäisi pikemminkin hälytyskellojen soida.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän joku uskoutuu sinulle muiden asioista sen luotettavammalle hän vaikuttaa. lol. Mutta tässä kohtaa pitäisi pikemminkin hälytyskellojen soida.
Jälkikäteen ajateltuna juurikin näin 😐
Ap
Tosi törkeää. Minua ottaisi ainakin niin paljon päähän tuollainen, että sanoisin sille yhteiselle kaverille että ikinä en kyllä ole lapsettomuudesta kärsinyt. Että mitähän muuta se mahtaa olla minusta sinulle valehdellut.
Minulla on ystävä, jolla oli tapana kertoa arkaluonteisimmatkin terveysasiani (vaikkapa alapäävaivat) miehelleen. En ole muutamaan kuukauteen kertonut ko. ystävälleni kuin pinnallisia kuulumisia :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, jolla oli tapana kertoa arkaluonteisimmatkin terveysasiani (vaikkapa alapäävaivat) miehelleen. En ole muutamaan kuukauteen kertonut ko. ystävälleni kuin pinnallisia kuulumisia :)
Todella moni kertoo vähintään puolisolleen kaiken. Sen vuoksi me emme ole kertoneet lapsettomuudestamme tuttaville tai ystäville, emme sisaruksillekaan.
Mulla on sama, mutta erilainen asia. Luulin asian olevan niin arka, että ymmärtäisi muutenkin olla kertomatta asiasta. Tottakai hän on hölösuuna puhunut.