Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIstä noita lukiokustannuksia oikein revitään?

Vierailija
14.03.2018 |

Lasketaanko niihin kaikki ruokakin lukioajalta? Meillä kirjoihin meni vajaa 700 €. Joos jos laskee mukaan bussiliput (mutta niitä tarvitsee muutenkin jo ei halua kotona maata), Tietokone tietysti tarvitaan, mutta eihän se tarvitse olla uusinta mallia ja sitäkin tarvitaan muutenkin.

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunta voi kaikkia toisen asteen opiskelun kuluja maksaa. Se on fakta, joka täytyy ottaa huomioon. Opiskelija voi itse tehdä esim. kesätöitä ja kyllä vanhemmat pääasiassa ovat vastuussa alle 18 vuotiaan kuluista. 

Pointti onkin se, että miksi Suomessa hyväksytään tämä oppikirjapolitiikka. Että kustantamot saa riistää ja rellestää.

Aiemminhan lukiossa riitti että oli ne kirjat, jotka saattoi ostaa käytettyinä.

Milloin ”aiemmin”? Ei edes minun aikanani, ja aloitin lukion n. 15v sitten. Satuin vielä ikäryhmään jossa minulla oli vanha ops, mutta vuoden nuoremmalla siskolla uusi ops. Kirjoista kävi ehkä pari siskolle

Eikä mun aikana, painos vaihtui vuosittain. Nimim: YO vm -89

Vierailija
22/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim meidän naapuri sanoo että kustannukset on ihan erilaiset sillä lapsella joka ehti just käydä lukion ennen uudistusta kuin näillä kahdella muulla jotka on lukiossa parhaillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunta voi kaikkia toisen asteen opiskelun kuluja maksaa. Se on fakta, joka täytyy ottaa huomioon. Opiskelija voi itse tehdä esim. kesätöitä ja kyllä vanhemmat pääasiassa ovat vastuussa alle 18 vuotiaan kuluista. 

Pointti onkin se, että miksi Suomessa hyväksytään tämä oppikirjapolitiikka. Että kustantamot saa riistää ja rellestää.

Aiemminhan lukiossa riitti että oli ne kirjat, jotka saattoi ostaa käytettyinä.

Juu, tässä voittaa vain ja ainostaan kustantamot. Jollainlailla pitäisi säädellä kirjojen hintoja ja sitä kuinka usein ja mistä syistä niitä saa muuttaa/

Vierailija
24/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi reilua, että e-kirjojen lisenssit olisivat vaikkapa koulukohtaisia ja selvästi nykyistä halvempia. Kustantaja säästää painokulut ja kirjojen uudistaminen on helpompaa, kun uusia eriä paperiversioita ei tarvitse enää painaa hetkessä vanhenemaan.

Vierailija
25/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veroja lisää, että saadaan lapset koulutettua ilmaiseksi. Kun veropiikki on kouluille auki, niin joka vuosi voi vaihtaa kirjasarjaa, kun koulut saa ne ilmaiseksi ostaa.

Jee, ilmainen lukio kaikille.

26/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille on kirjastot ja käytetyt kirjat joita voivat lainata / osta. Mitä helsvettiä ne vielä natissee. Ai niin mutta kun niille pitää ostaa kaikki sama uutena mitä rikkaat on ostanut käytettynä. 

Vierailija
27/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoilla on halvempiakin oppimateriaaleja. Eikä ne ole vain halvempia, ne myös pedagogisesti ja teknisesti parempia (digi). Isot kustantajat on silti edelleen suosituimpia, enkä ihan käsitä, miksi.

Olen lukion opettaja ja kyllä mulle oppimateriaalin valinnassa myös hinta oli yksi kriteeri. Lukion kustannukset on karkaamassa käsistä.

Vierailija
28/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirjat voi ostaa ja/tai myydä käytettynä.

Vierailija
29/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä läppäriä teinille ”muutenkin” tarvitsisi. Meillä on hyvä pöytäkone, jota voisi ihan hyvin muuten käyttää, mutta kun pitää olla se mukana kuskattava läppäri.

No, meillä on 10-vuotiaalla oma läppäri kun en halua käyttää hänen kanssaan yhteistä konetta. Juntturassa olisi kuitenkin juuri silloin kun itse sitä tarvitsisin.

Meillä on lapsilla pöytätietokoneet.

Lukioon on pakko ostaa läppärit.

Toivottavasti siihen tarkoitukseen riittää joku halpiskone.

Vierailija
30/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mita rakastan kirjoitti:

Köyhille on kirjastot ja käytetyt kirjat joita voivat lainata / osta. Mitä helsvettiä ne vielä natissee. Ai niin mutta kun niille pitää ostaa kaikki sama uutena mitä rikkaat on ostanut käytettynä. 

Ei kirjastoissa ole digitaalisia oppikirjoja. Ei ole edes niitä paperisia.

Ja minä kitisen tästä, koska tämä ei ole kansakunnan etu. Että se nuorten äly jää hyödyntämättä.

T. Varakas teinien äiti

Vierailija
31/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kirjat voi ostaa ja/tai myydä käytettynä.

Ei voi.

Vierailija
32/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mita rakastan kirjoitti:

Miten nämä laina- ja kierrätyskirjat nykyään toimii?

Silloin kuin itse olin lukiossa, oli vanhoissa painoksessa asiat eri järjestyksessä ja niistä myös puuttui aina jotain.

Ja niitä uusia painoksia tuli vähintään joka toinen vuosi.

Tunneilla meni sitten aikaa siihen kun opettaja joutui kertomaan miltä sivulta asiat löytyvät missäkin painoksessa ja mikä on muuttunut ja mitä vanhoista kirjoista puuttuu.

Ei se kivaa ollut kenellekään.

Siihen aikaan ei kirjoja paljon kierrätetty, eikä vanhoja painoksia ollut kuin luokalle jääneillä ja niillä jotka olivat saaneet vanhemman sisaruksen kirjat.

Vierailija
33/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kirjastoissa mitään digitaalisia oppikirjoja edes ole.

Vierailija
34/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta oon yrittänyt myydä vanhoja (10vsitten ostettuja) graafisia laskimia kirppiksillä viiden euron kappalehintaan. Toimivat pelit, patteriakin on ollut ja ihan siistit. Ei ole mennyt vaikka useasti olen yrittänyt. Onko noihin laskimiinkin tullut jotain muutoksia vai missä noita voisi yrittää vielä myydä?

Vierailija
35/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veroja lisää, että saadaan lapset koulutettua ilmaiseksi. Kun veropiikki on kouluille auki, niin joka vuosi voi vaihtaa kirjasarjaa, kun koulut saa ne ilmaiseksi ostaa.

Jee, ilmainen lukio kaikille.

Miksi kukaan opettaja vaihtaisi joka vuosi kirjasarjaa?

Sehän lisäisi hänen työmääräänsä.

Samalla palkalla saisi painaa enemmän töitä.

Paljon helpompi on käyttää tuttuja kirjoja kuin ryhtyä tutustumaan uusiin.

Vierailija
36/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta oon yrittänyt myydä vanhoja (10vsitten ostettuja) graafisia laskimia kirppiksillä viiden euron kappalehintaan. Toimivat pelit, patteriakin on ollut ja ihan siistit. Ei ole mennyt vaikka useasti olen yrittänyt. Onko noihin laskimiinkin tullut jotain muutoksia vai missä noita voisi yrittää vielä myydä?

Ainakin meillä halutaan että kaikk tilaa samanlaisen kimppatilauksena...

Vierailija
37/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja ei voi ostaa käytettynä, koska ops on uusi ja ainakin meidän tyttären lukiossa ne ovat melkein kaikki digitaalisia, paperiversioita ei edes ole.

Ja hän käy taidelukiota ja tarvitsee aika paljon myös niille kursseille välineitä. Ja hyvän ja kevyen läppärin (jota rontataan koko ajan mukana), käytännössä macin, koska käytävät kursseilla macille tehtyjä ohjelmia.

Rahaa on toistaiseksi mennyt jo reippaat pari tonnia, tytär on tokalla.

Jäi ihan mietityttämään, mitä nämä Macille tehdyt ohjelmat ovat? Yleensä kun ohjelmat ovat joko molemmille tai sitten vain PC:lle. Noin päin harvemmin tulee vastaan.

Vierailija
38/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä halutaan että kaikk tilaa samanlaisen kimppatilauksena...

Niin näyttää menevän meilläkin. Tilaavat laskimet kerralla koko porukalle. Sillä saa varmaan hyvät alennukset kun koko koulu tilaa laskimet kerralla.

Tilauksia tekevät joka vuosi ja ne ovat aina koko koululle avoimia.

Oma teini ei ole vielä laskinta halunnut. Pärjää kuulemma puhelimella.

Lukiossa pitänee sitten laskin hankkia.

Käytettyä laskinta en itse ostaisi, sillä en luottaisi sen kestoon enkä toimivuuteen.

Vierailija
39/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä läppäriä teinille ”muutenkin” tarvitsisi. Meillä on hyvä pöytäkone, jota voisi ihan hyvin muuten käyttää, mutta kun pitää olla se mukana kuskattava läppäri.

Sitten on laskin, kirjat, lisenssit.

Laitoin kolme tonnia tilille lukiota varten ja toivon että se riittää.

Täh, siis laitoit ykkösvuonna koko lukioajan kirjarahat tilille ja kuvittelet, että rahaa säilyy abivuoden viimeisen jakson kursseihin asti siellä teinin tilillä?

Vierailija
40/191 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden opsin opiskelijat ja huoltajat muistakaa, että te voitte myydä ne paperiset kirjat eteenpäin. Vanhan opsin opiskelijat eivät.

T: nykyinen abi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä