Suomen kielen heikko asema Ruotsissa on noussut uutiseksi brittilehti The Guardianin sivuilla
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/suomen-kielen-kamala-tila…
Suomen kielen kamala tilanne Ruotsissa: ”Tuntuu kuin he haluaisivat tuhota kielemme”
ULKOMAAT JULKAISTU 13.03.2018 21:01
Suomen kielen heikko asema Ruotsissa on noussut uutiseksi brittilehti The Guardianin sivuilla.
Lehti kertoo suomenkielisten pelkäävän kielellisten oikeuksiensa puolesta ja asiantuntijoiden mukaan suomen kieli saattaa kuolla Ruotsissa.
Ruotsinsuomalaisten osuus Ruotsin väestöstä on yli 7 prosenttia. Valitusten mukaan vähemmistökieleen liittyviä käytäntöjä ei ole kunnioitettu Ruotsissa.
Göteborgissa koulua käyvä 9-vuotias Nelli Tiikkaja kertoo opettajien kieltäneen oppilaita puhumasta suomea.
Nellin mukaan muut koulun oppilaat ovat jopa uhkailleet väkivallalla, jotta kukaan ei puhuisi suomea.
– Tuntuu kuin he haluaisivat tuhota koko suomen kielen.
Euroopan neuvosto raportoi viime vuonna löydöksistä, joissa suomen kieltä oli syrjitty Ruotsissa.
The Guardian huomauttaa, että Ruotsissa tilanne onkin lähes päinvastainen kuin Suomessa, jossa ruotsin kielen opiskelu on pakollista kaikille, vaikka vain 5 prosenttia väestöstä puhuu sitä äidinkielenään.
Kommentit (45)
Noh eipähän ole ruotsalaisilla tännekaan ihan asiaa. Saa keenerit minun puolesta vetää IHAN kaikkia ruotsalaisia kakkareikään.
Guardianin artikkeli:
https://www.theguardian.com/world/2018/mar/13/swedens-finns-fear-minori…
The Council of Europe last year reported that Sweden was “experiencing an increase in instances of interethnic intolerance, racism and hate speech” that was affecting national minorities, including language teaching.
It found several cases of Finnish teachers prohibited from using the language in school outside the classroom. “I have heard of many cases where Finnish teachers have been discriminated against,” says Sirpa Humalisto, the head of Sweden’s Finnish teachers’ association.
The position of Sweden’s four other official minority languages – Sami, Roma, Yiddish and Meänkieli (Tornedal Finnish) – may be worse, since they are spoken by fewer people. Municipalities have “almost completely failed” to apply minorities policy across the country, according to an official report in the summer.
The situation in Sweden is almost the opposite of Finland, where Swedish is compulsory for all school students even though only about 5% of the population have Swedish as their mother tongue.
Of an estimated 6,000 children entitled to Finnish mother tongue education in Gothenburg alone, only 177 are receiving it, according to the city council. In January last year, the only Finnish-language school in the city was closed down after a negative evaluation by the Swedish schools inspectorate.
“I do not want to move my daughter to Finland for her to go to Finnish-language pre-school, but that’s exactly what I have to do today if nothing changes fast,” wrote Sonja Jakobsson, under an online petition in the summer calling on Gothenburg council to deliver on bilingual schooling rights.
“Swedish-speaking people have an obvious place in Finnish society and are given clear Swedish-language schooling in Finland – why is it not the same for Finns here?”
Hyvä että suomalaisiin Ruotsissa kohdistuva rakenteelline rasismi nousee päivänvaloon muuallakin. On turha vedota johonkin kymmenien vuosien takaiseen suomalaisten siirtolaisten piirissä esiintyneeseen runsaaseen alkoholin käyttöön. Jokainen tajuaa että se on vain valhe jolla peitetään rotuhierarkiaan perustuva rasismi. Se on Ruotsissa vanhaa perua eikä kadonnut Toisenmaailmansoda jälkeen kun Natsien tekojen paljastuminen teki eugeniikasta yhtäkkiä epäsuositun opin.
Näin meitä "vähempiarvoisia" kohdellaan naapurimaassa ja meillä on täällä PAKKORUOTSI!!! VOI HELVETTI!!!
Ohhoh, hieno artikkeli. Nellin kokemukset kuulostavat järjettömiltä! Kansankodissa rasismia suomalaisuutta kohtaan! Ja silti ollaan ovet levällään esim koko maailman pakolaisille Ruotsissa.
Siinäpä sai Ruotsikin nenilleen suoraan sanottuna.
Suomi on arvokas ja rakas kieli meille suomalaisille, pideätään sen hyvinvoinnista huolta.
Nellille tsemppiä ja puhu suomea niin paljon kuin haluat missä ikinä haluat!
Samaa ne svekomaanit haluaa Suomessakin.
Voisin lähettää Nellille tsemppikortin ja pari suomenkielistä kirjaa.
Siis uskomatonta, että tätä uskomatonta sortoa joudutaan kauhistelemaan jo muualla maailmassa. Täällä siitä ei vain saa puhua, RKP vain vinkuu uhriutumassa.
Guardian on muuten tosi arvostettu liberaalilehti jota lukee tyypillisesti brittien ylempi keskiluokka. Luulisi olevan todella noloa RKP:lle, että jo tuollaiset tahot alkavat kiinnittää tilanteeseen huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Voisin lähettää Nellille tsemppikortin ja pari suomenkielistä kirjaa.
Samoin. Kauheaa joutua pienenä lapsena koulukiusatuksi äidinkielensä takia, jopa uhatuksi väkivallalla!
Ruotsissa KIELLETÄÄN kouluissa puhumasta suomenkieltä ja täällä meillä PAKOTETAAN opettelemaan kouluissa ruotsinkieltä. Really fear play👍 voi tätä meidän suomalaisten huonoa itsetuntoa😣 aina mennään polvilleen, kun muut käskee ja pyydellään olemassaoloamme anteeksi. Pitäisi saada takaisin talvisodan tapainen itsekunnioitus ja sisu.
Olen ollut Ruotissa kesätyössä useina kesinä enkä todellakaan oleta, että ruotsalaisten pitää osata minua suomeksi palvella :D. Missään muualla kuin Suomessa ei hyysätä kaikkia tolloja omalla äidinkielellään. Siksi osa esim. somaleista ei ikinä opi suomea, vaikka mielellään sosiaalitukia nostelevatkin kymmenen rahastuslapsen avulla.
Jos Nelli on kohdannut väkivallalla uhkaamista OPETTAJANSA taholta, siihen ei enää tsemppikortit riitä, vaan tilanne on todella vakava muutenkin ja tilanteeseen pitäisi puuttua heti siellä kuten missä tahansa. Kielen puhuminen on tässä eräs osa, mutta jos opettaja ikinä uhkaa oppilastaan kun oppilas käyttäytyy käsittääkseni hyvin, kyse on jo rikoksesta epäilystä
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Ruotissa kesätyössä useina kesinä enkä todellakaan oleta, että ruotsalaisten pitää osata minua suomeksi palvella :D. Missään muualla kuin Suomessa ei hyysätä kaikkia tolloja omalla äidinkielellään. Siksi osa esim. somaleista ei ikinä opi suomea, vaikka mielellään sosiaalitukia nostelevatkin kymmenen rahastuslapsen avulla.
Käsittääkseni tästä ei ollut kyse, Nelli ja muut ulkosuomalaiset/suomen sukuiset ruotsalaiset/x-maalaiset pitävät yllä suomen kielen taitoaan ja hyvä niin. Osaavat ihan varmasti myös kotimaansa paikallista kieltä kuten tämä tyttö ruotsia jne.
Fiksut puhuu monia kieliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tästä ei ollut kyse, Nelli ja muut ulkosuomalaiset/suomen sukuiset ruotsalaiset/x-maalaiset pitävät yllä suomen kielen taitoaan ja hyvä niin. Osaavat ihan varmasti myös kotimaansa paikallista kieltä kuten tämä tyttö ruotsia jne.
Fiksut puhuu monia kieliä
Vielä fiksummat maksavat itse erityiskieliopintosa. Jos muutamme USA:aan, sielläkään ei varmasti makseta suomen opintoja lapsilleni. Itse hoidan homman, jos haluan heidän osaavan suomea. Tai mitä rahansa muuta kieltä kuin englantia.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vastata, mutta en jaksa kun olet niin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Jos Nelli on kohdannut väkivallalla uhkaamista OPETTAJANSA taholta, siihen ei enää tsemppikortit riitä, vaan tilanne on todella vakava muutenkin ja tilanteeseen pitäisi puuttua heti siellä kuten missä tahansa. Kielen puhuminen on tässä eräs osa, mutta jos opettaja ikinä uhkaa oppilastaan kun oppilas käyttäytyy käsittääkseni hyvin, kyse on jo rikoksesta epäilystä
Väkivallalla olivat uhanneet muut oppilaat, mutta opettajat ovat ilmeisesti useammassa koulussa kieltäneet lapsia ja myös suomenkielen opettajia puhumasta suomen kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa KIELLETÄÄN kouluissa puhumasta suomenkieltä ja täällä meillä PAKOTETAAN opettelemaan kouluissa ruotsinkieltä. Really fear play👍 voi tätä meidän suomalaisten huonoa itsetuntoa😣 aina mennään polvilleen, kun muut käskee ja pyydellään olemassaoloamme anteeksi. Pitäisi saada takaisin talvisodan tapainen itsekunnioitus ja sisu.
Pelkopeliä...
"Olen ollut Ruotissa kesätyössä useina kesinä enkä todellakaan oleta, että ruotsalaisten pitää osata minua suomeksi palvella :D."
- Silti suomenruotsalaiset VAATIVAT, että heitä palvellaan ruotsiksi. Eikä edes se riitä, vaan kaikkien suomalaisten on pakko tuhlata vuosikausia elämästään täysin turhan kielen opettelemiseen.
Ja kuten parikin kommentoijaa totesi, on täysin eri asia kieltää virallisen vähemmistökielen edustajia käyttämästä kieltään kuin että he vaatisivat muita puhumaan kyseistä kieltä (vaikka juuri noin suomenruotsalaiset kyllä toimivatkin ...)
Voitteko kuvitella mikä haloo nousisi, jos suomenruotsalaisia kiellettäisiin käyttämästä ruotsia???? Tuohan on täysin vastaava tilanne.
On se karmeaa, että jo muualla maailmassa kauhistellaan tätä järjetöntä tilannetta! Tosi häpeällistä.