Löytyykö vielä muita, joilla on perinteinen "näppäinkännykkä"?
Itse en ole tähän päivään mennessä halunnut hankkia kosketusnäytöllistä. En vain koe tarvetta mennä nettiin muuten kuin tietokoneella ollessani, haluan keskittyä yhteen asiaan kerralla. Muutenkaan en tarvitse älypuhelinten ominaisuuksia eikä niistä ole minulle minkäänlaista hyötyä.
Kommentit (34)
Ostin ensimmäisen älypuhelimeni puoli vuotta sitten ja olen 33. En vaihtaisi enää peruskännykkään. Mutta tunnen lähipiiristäni ainakin 3 kolmekymppistä ja todella monen sitä vanhemman, joilla ei ole älypuhelinta. Heillä on samat perustelut kuin täällä ja osa on muutenkin sellaisia hippejä/elämäntapaintiaaneja, jotka eivät perusta teknologiasta ja nykyajan hömpötyksistä.
Mun mies, 50 v. Ei ole suostunut ottamaan älypuhelinta työstäänsäkään, vaikka on melkein pakotettu. Hankkii aina uuden näppäinpuhelimen mieluummin. Saa onneksi itse päättää. Vaikka mielestäni älypuhelin helpottaisi niin mieluummin kantaa tablettia mukanaan, jos tarvitsee kunnon nettiä. Sitä hänellä ei näppäinpuhelimessaan ole siis kunnollista.
Minulla on ollut nyt vajaan kahden vuoden ajan mieheni vanha älypuhelin. Sitä ennen oli ihan vaan kännykkä näppäimillä ja sellaisen hankin seuraavaksi taas. Tympii kun älypuhelinta täytyy ladata yhtenään sekä se että olen muuttunut sellaiseksi puhelinta selaavaksi ja kaiken netistä tarkastavaksi möllöttäjäksi. Olen ihan liikaa netissä muutenkin. Lisäksi koen etten ihan ymmärrä miten se kaikki toimii, miten nettiyhteydet puhelimessa muodostuvat ja olenko koko ajan jossain online, mikä on epämiellyttävää.
Olen 30v.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vielä vanha nokian käynnikkä, sellainen taittuva. On ollut suunnitteilla ostaa se älypuhelin pelkästään sen takia, että saisin kameran. En oikein näe muuta syytä älypuhelimen ostoon.
Nokian vanha banaani tulee myyntiin ihan kohta. Ja siinä on kamera.
Toiset saattavat ajatella, että tavallisissa kännyköissä pitäytyneet ovat kaavoihin kangistuneita ja vastustavat kaikkea uutta. Itse ajattelen kuitenkin, että he ovat "vahvoja" ihmisiä, jotka uskaltavat tehdä omat ratkaisunsa välittämättä muiden mielipiteistä eivätkä tee asioita vain siksi, että "niin vain kuuluu" tai "on tapana" tehdä.
Hep, täällä yksi. Ikää 41 vuotta. Olen kaveripiirissäni ainoa. Samat perustelut kuin edellä. Sikäli hassua, että mitä enemmän asiaa ihmetellään ja kysellään syytä, sitä enemmän haluan pitää tästä kiinni. Olla erilainen eikä massakulkija. Inhoan tosiaan niitä selfien ottamisia joka kissanristiäisissä, faceen postaamista ja sit koko ilta kyttäillään tykkäämisiä ja kommentteja vaikka pitäisi keskittyä siihen seurueeseen, jonka kanssa ollaan. Ja kyse siis mun ikäisistä täti-ihmisistä eikä nuorisosta.
Vierailija kirjoitti:
Näppäinpuhelin on käytössä. tosin olen ajatellut hankkia älypuhelimen, koks hakuan gps-paikantimen tulevan kesän sieniretkiä varten. Jotta voin laajentaa keräysaluetta:-)
Opettele mieluummin lukemaan karttaa ja käyttämään kompassia.
tääl kans. 38v.
Joutunen jossain vaiheessa hankkimaan älypuhelimen, koska paperilla olevia palveluita huononnetaan täällä pääkaupunkiseudulla, esim. julkisen liikenteen tiedot.
Mä olen 29v. En vain ymmärrä, mitä älypuhelimella tekisin. Mulla oli semmoinen jonkin aikaa kun töissä tarvitsin jotain sovellusta, jolla oli lähinnä tarkoitus korvata paperinen kansio. Olin ulkotyössä ja se luuri hyytyi aina talvisin ja akku oli aina loppu. Inhosin sitä vehjettä. En käyttänyt sitä kuin pakon edessä. Siinä sovelluksessakin oli aina päivitysongelmia. Eikä se hemmetin lätyskä kestänyt mitään. Sateella sen suojeleminen oli vaikeaa, kun se sade tunki liikkuessa kaikista takin ja housujen aukoista sisään.
Monesti joku on tullut kysymään tietä, kun on luottanut kännykkäänsä, josta sitten loppui akku. Olen parille ihmiselle antanut kaupungin kartan. Pidän aina yhtä kaupungin keskustan ja lähialueidan karttaa taiteltuna lompakossa. Eksyn helposti ja sukulaiset on sen takia välillä olleet sitä mieltä, että tarvitsen älypuhelimen, mutta mun kartat on toimineet ihan hyvin, eikä ne jätä pulaan, jos ovat mukana. Lisäksi ne puhelinzombiet on pelottavia. En vain käsitä, miksi nettimaailmaan pitäisi olla jatkuvasti yhteydessä.
Joskus otin välillä tabletin mukaan, jos tiesin, että jossain pitää odotella (esim. lääkärin vastaanotto vieraassa kaupungissa, ja olet siellä kaksi tuntia liian aikaisin). Sitten sekin rupesi tympimään. Nykyisin mulla on aina joku kirja, käsityö tai piirustuslehtiö tai ne kaikki. Se on jotenkin rauhallisempaa. Netti jotenkin imee ihmisestä mehut. On kivempaa opetella vaikka uusia käsityötekniikoita ja saada aikaan jotain konkreettista.
En myöskään käsitä, miksi esim. e-kirja olisi parempi kuin oikea. Oikeasta kirjasta ei lopu akku ja se toimii ilman sähköä. Vanha kännykin toimii lataamatta melkein viikon, jos ei soittele. Se on turvallisempi.
Tuntuu muuten hassulta, kun mä joskus herätin huomiota teininä kun kävelin usein naama kirjassa (läheltä piti -tilanteita tuli, vaikka rajoitin lukemisen paikkoihin, joissa ei juuri liikkunut muita). Nykyisin niin monilla on naama samalla tavalla puhelimessa, eikä moni pidä sitä minään.
Äh, oikeasti tykkäisin eniten seinäpuhelimista. Silloin oli ok, jos ei vastannut, koska ei kenenkään odotettu päivystävän siinä puhelimen vieressä jatkuvasti. Suren vielä puhelinkoppejakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tähän päivään mennessä halunnut hankkia kosketusnäytöllistä. En vain koe tarvetta mennä nettiin muuten kuin tietokoneella ollessani, haluan keskittyä yhteen asiaan kerralla. Muutenkaan en tarvitse älypuhelinten ominaisuuksia eikä niistä ole minulle minkäänlaista hyötyä.
Olen samoilla linjoilla. Minulle riittää semmoinen 2G-kännykkä, jolla voi soittaa puheluita ja lähettää tekstiviestejä. Minulla on kotona Windows 10:llä toimivat pyötäkone ja kannettava tietokone, ja jos haluan ottaa valokuvia, niin pari digikameraakin löytyy. En kiinnostunut mistään mobiilisovellutuksista vaikka olenkin ollut tietokoneiden kanssa tekemissä Windows 95:n ajoista lähtien. Jokaisessa normaalissa työ- ja opiskelupaikassa on myös yleensä käytettävissä ns. firman koneet, ainakin valtion ja kaupungin hommissa.
Haluan ihan tietoisesti säädellä omaa netissä notkumista eikä minua kiinnostaisi näprätä älypuhelimen pientä näyttöä kun käyn esimerkiksi kauppareissulla tai muuten ulkoilemassa. Erilaisia nettifoorumeja pystyy hyvin seuraamaan kunnon tietokoneella ja jos jollain on minulle tärkeää asiaa, hän voi jättää tekstiviestin. Television katselustakin nauttii enemmän sopivasti annosteluna eikä niin että TV olisi koko ajan taustalla päällä.
Pölöluureja löytyy multakin, en tarvitse nettiä tai kosketusnäyttöä puhelimeen.