Yläkoululainen ei näe ongelmaa vapetuksessa, mitä tekisit
Kolme kertaa jäänyt kiinni ja joka kerta luvannut lopettaa. Tämä jatkunut nyt muutaman viikon. Kirkkain silmin valehtelee kaikesta asiaan liittyvästä viimiseen asti. Keskustellaan asiasta paljon: terveysvaikutuksista, laittomuudesta ja siitä miten riippuvuus syntyy. Kysyy ja pohtii fiksusti, mutta silti homma jatkuu tulkintani mukaan siksi, koska a) maistuu hyvältä b) pitää esittää kavereille. Rangaistukset on kohdistettu hänelle tärkeisiin asioihin: harrastus tauolle, viikkorahat pois, reppuratsioita, puhelinta näytille. Eipä tunnu tehoavan. Kertokaa viisaat, miten olette saaneet nuorenne hoksaamaan, ettei vapehommassa ole järkeä?
Kommentit (11)
Tuo puhelimen näytille pyytäminen on muuten hyvin kyseenalainen juttu. Viestintäsalaisuus koskee myös alaikäisiä eli jos katsot kuka soittelee/viestittelee lapsesi kanssa syyllistyt rikokseen. Lisäksi nuori kyllä poistaa arat viestit ennen kuin ehdit nähdä häntä.
Eihän se ole rikos jos nuori näyttää puhelimen viestejä kun käsketään. Ilman lupaa / että nuori tietää asiasta ei toki saa katsoa.
se tajuaa sitten kun ootte lääkärillä hoitamassa popparikeuhkoja
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole rikos jos nuori näyttää puhelimen viestejä kun käsketään. Ilman lupaa / että nuori tietää asiasta ei toki saa katsoa.
No en kyllä laittaisi viestiä/soittaisi henkilölle, jonka tietäisin käskystä näyttävän puhelimen jollekin muulle.
Puhelin pois, se on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä laittaisi viestiä/soittaisi henkilölle, jonka tietäisin käskystä näyttävän puhelimen jollekin muulle.
Sä et taida tässä asiassa kuitenkaan olla mitenkään keskeinen henkilö.
-eri.
Mun nuoruudessa vanhemmat sanoi jo hyvissä ajoin, että jos alan polttamaan röökiä niin joudun itse maksamaan mopo- ja ajokortit. Ei paljoa tehnyt mieli kokeilla kun veli ei tosiaan saanut mopokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et taida tässä asiassa kuitenkaan olla mitenkään keskeinen henkilö.
-eri.
No mä kunnioitan toisen oikeutta yksityisasioihin, kaikkea ei tarvitse sietää edes teinien. Ilmeisesti on ihme, että olen täysipäisiä aikuisia saanut lapsistani kasvatettua, vaikka en pidä tarpeellisena tutkia toisten viestejä/puhelinta muuten tai esimerkiksi vaatinut aina pääsyä nuorten huoneisiin ilman lupaa.
Käskyttäminen ja pakottaminen eivät teinien kasvatuskeinoina ole enää tätä päivää.
Auttakaa nyt pliiiis