Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi maailman onnellisin maa. Miksiköhän?

Vierailija
14.03.2018 |

Nyt sitten vouhkataan joka mediassa tätä ns. uutista. Onkohan syy se, että muiden maiden onnellisuus on laskenut huomattavasti? Syitä taas siihen voidaan pohtia. Itse pidän Suomen etuina vielä aika hyvää turvallisuutta, yhtenäistä arvopohjaa ja kielialuetta.
Entä ne suomalaiset, joilla ei oikeasti mene hyvin? Tuntuuko nyt muka jotenkin helpommalta? Ehkä päinvastoin. Suomessa esim. 1500 nuorta on asunnotonta.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on käyttänyt vähän suorituakykyä kasvattavia aineita tässä kisassa.

Vierailija
2/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on mielestäsi onni ja onnellisuus minulle se on sitä että saan toteuttaa itseäni ja tehdä asioita joista aidosti pidän eli valtaa vapautta&vastuuta omasta elämästä onni on myös sitä että vastarinta tulee voitetuksi ts valta kasvaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytännössä makoillut viimeisen vuoden, minulla on katto pään päällä, lämmintä, ruokaa, minua hoidetaan, rahaa tulee tilille, olen kyllä h...tin onnellinen, että olen suomalainen, enkä intialainen tai sudanilainen, makaisin kipuineni katuojassa raiskattavana, Suomessa minusta on pidetty huolta.

Palaan iloisena maksamaan veroja parin kuukauden päästä.

Vierailija
4/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on tasa-arvon asteessa. Vaikka feministejä jaksetaan solvata jatkuvasti, niin heidän ansiotaan tämä on.

Vierailija
5/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko todeksi.

En kai minakaan olisi muuttanut pois, jos olisin kokenut oloni onnelliseksi?!

Vierailija
6/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti korkeastikoulutetut nuoret haluavat muualle. Selkeesti onnellista.

Vierailija
7/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käytännössä makoillut viimeisen vuoden, minulla on katto pään päällä, lämmintä, ruokaa, minua hoidetaan, rahaa tulee tilille, olen kyllä h...tin onnellinen, että olen suomalainen, enkä intialainen tai sudanilainen, makaisin kipuineni katuojassa raiskattavana, Suomessa minusta on pidetty huolta.

Palaan iloisena maksamaan veroja parin kuukauden päästä.

Sinulla on oikea asenne. Jos jättäisimme kaikki tänään valittamisen, kun komeilemme ensimmäisenä maailman onnellisten listalla. Muistetaan, että maailmassa on paljon pahaa. Mikään ei ole täydellistä, mutta pienellä ystävällisyydellä voit ilahduttaa jonkun päivää.

Vierailija
8/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on tasa-arvon asteessa. Vaikka feministejä jaksetaan solvata jatkuvasti, niin heidän ansiotaan tämä on.

Konservatiivit ovat silti muita iloisempia.

Vierailija
9/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat onnellisia saadessaan oikein sydämensä kyllyydestä vihata ja haukkua Suomea, hallitusta, herroja, työnantajia, työttömiä, autoilijoita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita, koiranulkoiluttajia, lapsia, lapsettomia, helsinkiläisiä, turkulaisia, savolaisia, suomenruotsalaisia, Natoa, Venäjää, EU:ta, USAa, säätä, jumalia, maahantulijoita, vastaantulijoita, bloggaajia, itseään, toisiaan ja ihan mitä tahansa.

Vierailija
10/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten vouhkataan joka mediassa tätä ns. uutista. Onkohan syy se, että muiden maiden onnellisuus on laskenut huomattavasti? Syitä taas siihen voidaan pohtia. Itse pidän Suomen etuina vielä aika hyvää turvallisuutta, yhtenäistä arvopohjaa ja kielialuetta.

Entä ne suomalaiset, joilla ei oikeasti mene hyvin? Tuntuuko nyt muka jotenkin helpommalta? Ehkä päinvastoin. Suomessa esim. 1500 nuorta on asunnotonta.

Missä ne asunnottomat nuoret ovat? Oikeasti ainakin Helsingissä menevät jonon kärkeen, heti yh-maahanmuuttajaäidin perään. Asuvatko kotona; eivät ole sillon asunnottomia.

Vierailija
11/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti korkeastikoulutetut nuoret haluavat muualle. Selkeesti onnellista.

Hakevat ulkomaankokemusta, mutta useat palaavat perheen perustamisvaiheessa. Edullinen päivähoito, turvallisuus ja ilmainen koulutus ovat kuitenkin asioita, mitä ei joka maassa ole tarjolla.

Korkeasti koulutettujen hyvään urakehitykseen kuuluu usein myös työskentely esim ulkomaisessa yliopistossa.

Vierailija
12/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen ottaen "tutkimus" ei edes yrittänyt selvittää sitä ovatko ihmiset onnellisia vaan keskittyi ainoastaan sellaisiin helposti excel-vertailuun naputeltaviin lukuihin joita on saatavilla kaikista maista ja jotka mittaavat oikeastaan ihan muita asioita:

"Raportti listaa maat järjestykseen eri mittareiden pohjalta. Mukana ovat muun muassa bruttokansantuote kansalaista kohden, elinajanodote, yhteiskunnan tuki, kansalaisvapaus sekä korruption määrä liike-elämässä."

Vaikka kaikista näistä saataisiin näennäisesti (esim. Korruptiomittari on täysin sokea hyväveliverkostoille) hyvät pisteet, se ei todellakaan tarkoita sitä että kukaan olisi onnellinen vaikka siihen olisikin paremmat edellytykset kuin vaikka Syyriassa.

Vierailija
13/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä vertailuissa otetaan huomioon kokonaisuuksia ja niitä ei kannata silloin kritisoida sillä perusteella, että "meillä on noin monta asunnotonta" tai "viime viikonloppunakin pahoinpideltiin ihminen naapurikaupungissa". Tulos kertoo siitä, että muissa maissa menee vielä huonommin. Jos meillä on syrjäytyneitä, asunnottomia tai sairaita, niin muissa maissa näitä on enemmän.

Vierailija
14/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä vertailuissa otetaan huomioon kokonaisuuksia ja niitä ei kannata silloin kritisoida sillä perusteella, että "meillä on noin monta asunnotonta" tai "viime viikonloppunakin pahoinpideltiin ihminen naapurikaupungissa". Tulos kertoo siitä, että muissa maissa menee vielä huonommin. Jos meillä on syrjäytyneitä, asunnottomia tai sairaita, niin muissa maissa näitä on enemmän.

Näissä selvityksissä ei edes yritetä mitata sitä ovatko ihmiset onnelisia vaan käytännössä pisteytetään materialistisia mittareita ja intetään että ihmisten TÄYTYY olla onnellisempia maassa A kuin B koska bruttokansantuote per asukas on korkeampi.

Vierailija
15/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkalleen ottaen "tutkimus" ei edes yrittänyt selvittää sitä ovatko ihmiset onnellisia vaan keskittyi ainoastaan sellaisiin helposti excel-vertailuun naputeltaviin lukuihin joita on saatavilla kaikista maista ja jotka mittaavat oikeastaan ihan muita asioita:

"Raportti listaa maat järjestykseen eri mittareiden pohjalta. Mukana ovat muun muassa bruttokansantuote kansalaista kohden, elinajanodote, yhteiskunnan tuki, kansalaisvapaus sekä korruption määrä liike-elämässä."

Vaikka kaikista näistä saataisiin näennäisesti (esim. Korruptiomittari on täysin sokea hyväveliverkostoille) hyvät pisteet, se ei todellakaan tarkoita sitä että kukaan olisi onnellinen vaikka siihen olisikin paremmat edellytykset kuin vaikka Syyriassa.

Tämä. Se on kumma, että näissä onnellisuusvertailuissa harvoin huomioidaan ihmisten sosiaalisuutta, yksinäisyyttä, muiden auttamishalua, mielialalääkkeiden käyttöä, itsemurhatilastoja ja muita sellaisia mittareita, jotka ainakin minun mielestäni kertoisivat onnellisuudesta enemmän kuin bruttokansantuote ja sosiaalitukien määrä. Meillä on kyllä fyysiseen hyvinvointiin liittyvät asiat kyllä hyvällä tolalla, mutta hyväkuntoinen ja terve ihminen voi olla onneton ja masentunut siinä missä muutkin. 

Toinen vaihtoehto on, että tehdään soittokierros ja kysytään ihmisiltä, kuinka onnellisia he ovat. Tämäkään ei kerro muusta kuin siitä, minkälaisen kuvan ihmiset haluavat omasta onnellisuudestaan antaa. Joku tosi onnellinen ihminen voi vastata neutraalihkosti, koska hänellä ei ole tarvetta luoda itsestään myönteistä mielikuvaa muille ihmisille - kun taas masentunut ihminen saattaa hävetä itseään niin paljon, että kertoo kysyttäessä olevansa todella onnelline.

En ole vielä sellaiseen onnellisuustutkimukseen törmännyt, jossa olisi jotain järkeäkin.

Vierailija
16/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen tilanne näyttää hyvältä, jos mittarina tuollaiset tilastolliset luvut.

Mutta jos asenneilmapiiriä voitaisiin luotettavasti mitata ja verrata toisiin maihin, Suomi tuskin olisi listan kärjessä. 

Vierailija
17/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei löydy kivenkään alta, rahattomuus rassaa, tulevaisuus pelottaa, m*ahanmuutto ahdistaa, yksinäisyys lisääntyy, kilpailu kovenee...

Olen mä vaan niin onnellinen ihminen.

N32

Vierailija
18/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on onnellinen; ei tuolikaan voi olla onnellinen. Miten suomalaisten onnellisuus? Riippuu keltä vaivautuu kysymään.

Vierailija
19/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa käytetyillä kriteereillä ei ole mitään tekemistä onnellisuuden kanssa. Se on subjektiivinen kokemus.

Haastattelututkimuksista ilmenee, Suomessa elää pahoinvoivia, uupuneita ja onnettomia ihmisiä.

Vierailija
20/44 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä selvityksissä ei edes yritetä mitata sitä ovatko ihmiset onnelisia vaan käytännössä pisteytetään materialistisia mittareita ja intetään että ihmisten TÄYTYY olla onnellisempia maassa A kuin B koska bruttokansantuote per asukas on korkeampi.

Noinhan se menee. Mutta ei kunnon tutkimusta voisi myöskään tehdä niin, että kysytään "kuinka onnellinen olet asteikolla 1-10?" Tällöin saisimme helposti tulokseksi, että Pohjois-Koreassa ovat maailman onnellisimmat ihmiset. Esim. juuri elinajanodote on hyvä mittari, sillä sen kertoo kuinka hyvin ihmisillä menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän