Kotihoidolla selviytyminen. Miten teette sen?
Tausta tietoja:
Olemme nelihenkinen perhe (2 aikuista, leikki-ikäinen+vauva). Mieheni on ok-palkkaisessa työssä ja hänelle jää verojen jälkeen reilut 2000€ käteen. Asumme uudessa talossa, josta meillä on noin 200 000€ lainaa. Lyhennämme tätä, emmekä aijo ottaa maksuvapaata periaatesyistä.
Esikoisen kanssa lähdin työelämään heti 9kk jälkeen koska minun ei olisi rahallisesti ollut mitään mahdollisuutta jäädä kotiin. Nyt tilanteemme on parempi, ja kuvittelin että voisin hyvin olla vauvan kanssa ainakin 2 vuotta kotona. Havahduimme kuitenkin todellisuuteen pidettyämme muutaman "koe-kuukauden", jolloin elimme miehen palkan+ tulevan kotihoidontuen määrällä. Järkyttävää kuinka tiukille joudumme!! Onneksi meillä on säästöjä, mutta miten pärjää perheet joilla ei ole säästöjä?! Ja väitän että aika monella nuorella parilla on meitä suurempi velka. Ihmettelen esimerkiksi somessa nuoria äitejä jotka näyttävät viettävän hyvin luksuselämää äitiyslomallaan. Ostellaan latteja, merkkivaatteita, sisustusjuttuja yms. Meillä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen! Tässä meidän elintason kuvaus.
1. Suunnittelen ruoka/kauppalistan valmiiksi hyvin tarkoin. Käymme kerran viikossa kaupassa Prismassa. Ostamme halpaa ruokaa ja syömme paljon keittoja. Leivon itse. Mieheni syö töissä eväitä. Teen itse vauvan ruuat. Herkuttelemme lauantaisin (esim. poppareilla). Muuten aika tiukka linja. 100-200€ viikkobudjetti.
2. Bensaan menee noin 50€ viikossa (miehen työmatkat)
3. Emme koskaan tee mitään mikä maksaisi. Joskus ihan harvoin käymme esim kotipizzassa, mutta hyvin hyvin harvoin. Emme juo alkoholia, emme polta, emme käy elokuvissa yms.
4. Kaikki kikkikolmoset käytössä. Pilkomme talouspaperit, emme vedä vessaa joka kerralla, kierrätämme vaatteet yms.
En keksi enää miten voisimme lisää pihistellä? Eli tulokseni on, että ilman säästöjä asuntovelallisen pariskunnan toinen vanhemmista ei voi jäädä kotihoidontuelle. Ei vain voi.
Kommentit (43)
Emme ole laskeneet pärjäämistämme noin tarkkaan, koska on selvää, että otamme hoitovapaan ajalle lainoihimme lyhennysvapaata. Sen verran paljon on meillä kummallakin lainaa. Tällä hetkellä olen vielä äitiys-/vanhempainrahalla, mutta sen jälkeen olemme yhteensä n. 6kk hoitovapaalla, jonka miehen kanssa jaamme.
OT, mutta En ymmärrä miksi pitää nuorella parilla olla se väh 200 000 tonnin omakotitalo hankittuna lainarahalla ennen lasten hankintaa. Silloinhan sitä juuri on todella vaikea jäädä kotiin tukien varaan!!
Me ostettiin ensin kaksio josta lyhennettiin lainaa maltillisesti. Siinä asuessa saatiin 2 lasta ja opiskelin itselleni uuden ammatinkin, oli varaa asua ja elää vaikka toinen oli pidempiä pätkiä pois työelämästä. Nyt lapset isompia ja molemmat töissä ja vasta vuosi sitten ostettiin omakotitalo isommalla lainalla .
800 euroa kuussa ruokaan ja päivittäistavaroihin ???
Mä selviän viidelläkympillä, koska on pakko.
Voi ap:kin pienentää laskuaan. Hyviä esimerkkejä on jo kerrottu.
Vessan vetämisestä en mä tinkisi. Ota mieluummin suihkuun mukaan ämpäreitä ja anna niiden täyttyä. Jo puoli ämpäriä riittää vessan "vetämiseen".