Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidolla selviytyminen. Miten teette sen?

pihiliisa
14.03.2018 |

Tausta tietoja:
Olemme nelihenkinen perhe (2 aikuista, leikki-ikäinen+vauva). Mieheni on ok-palkkaisessa työssä ja hänelle jää verojen jälkeen reilut 2000€ käteen. Asumme uudessa talossa, josta meillä on noin 200 000€ lainaa. Lyhennämme tätä, emmekä aijo ottaa maksuvapaata periaatesyistä.

Esikoisen kanssa lähdin työelämään heti 9kk jälkeen koska minun ei olisi rahallisesti ollut mitään mahdollisuutta jäädä kotiin. Nyt tilanteemme on parempi, ja kuvittelin että voisin hyvin olla vauvan kanssa ainakin 2 vuotta kotona. Havahduimme kuitenkin todellisuuteen pidettyämme muutaman "koe-kuukauden", jolloin elimme miehen palkan+ tulevan kotihoidontuen määrällä. Järkyttävää kuinka tiukille joudumme!! Onneksi meillä on säästöjä, mutta miten pärjää perheet joilla ei ole säästöjä?! Ja väitän että aika monella nuorella parilla on meitä suurempi velka. Ihmettelen esimerkiksi somessa nuoria äitejä jotka näyttävät viettävän hyvin luksuselämää äitiyslomallaan. Ostellaan latteja, merkkivaatteita, sisustusjuttuja yms. Meillä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen! Tässä meidän elintason kuvaus.

1. Suunnittelen ruoka/kauppalistan valmiiksi hyvin tarkoin. Käymme kerran viikossa kaupassa Prismassa. Ostamme halpaa ruokaa ja syömme paljon keittoja. Leivon itse. Mieheni syö töissä eväitä. Teen itse vauvan ruuat. Herkuttelemme lauantaisin (esim. poppareilla). Muuten aika tiukka linja. 100-200€ viikkobudjetti.
2. Bensaan menee noin 50€ viikossa (miehen työmatkat)
3. Emme koskaan tee mitään mikä maksaisi. Joskus ihan harvoin käymme esim kotipizzassa, mutta hyvin hyvin harvoin. Emme juo alkoholia, emme polta, emme käy elokuvissa yms.
4. Kaikki kikkikolmoset käytössä. Pilkomme talouspaperit, emme vedä vessaa joka kerralla, kierrätämme vaatteet yms.

En keksi enää miten voisimme lisää pihistellä? Eli tulokseni on, että ilman säästöjä asuntovelallisen pariskunnan toinen vanhemmista ei voi jäädä kotihoidontuelle. Ei vain voi.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä ap on asuntolainan lyhennys kuukaudessa?

Vierailija
2/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä varmaan pärjääkään ilman säästöjä.Itsellä vielä karummin kun puuttuu miehen palkka,olen nyt 5kk kotihoitorahalla ja työssäkäyvä yh.Asunto yms.lainat joten säästötili köyhtyy 1000-1500/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

800e ruokaan kuukaudessa on kyllä aika paljon, vaikea uskoa että tolla summalla syödään vaan keittoa ja itse leivottua sämpylää. Jos jossain mättää niin sanoisin että ruokakuluissa

Vierailija
4/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä homma, että samoilla nettotuloilla elin kahden teinin kanssa ihan hyvää elämää...

Vierailija
5/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi aikuista ja kaksi teiniä ja ruokalasku 600 kuussa. Miten teillä voi mennä noin paljon?

Vierailija
6/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi jokin iltahomma tms.

Vierailija
7/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 7 henkinen perhe käyttää viikossa tuon verran kauppaan! Pärjäämme hyvin vastaavilla tuloilla, tosin asuntolainamme on parin vuoden päästä jo maksettu. En koe tinkivämme mistään, vaikka toki vaate yms. ostokset tarkkaan ennalta suunnitellaankin alet hyödyntäen.

Vierailija
8/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noissa teidän ruokaostoksissa on myös vaipat, koska melkoinen summa käytännössä kahdelta hengeltä (vauva imetyksellä? ja leikki-ikäinen nyt ei kauhean suuria annoksia syö)? Meillä on 5 henkeä, tehdään myös itse ruoka, viikossa menee 150€ enkä nyt kauheasti laske pennejä ruokaostoksilla, ostan myös paljon luomua.

Oletko kokeillut kestovaippoja? Suosittelisin kyllä. Vaikkei täyskestoilisikaan, niin niillä muutamallakin kestovaipalla jo saa vaippakuluja pienennettyä. Ja pyykkiä nyt lapsiperheessä tulee joka tapauksessa.

Vierailija
9/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet elinkustannukset.

Joidenkin mielestä pitää olla se idyllinen ok-talo ennen lapsia, mutta itse olen eri mieltä. Asumme vuokralla, vuokra on sellaiset 850€/kk.

Muita kiinteitä kustannuksina sähkö, netti, puhelimet, sekä koti- ja lapsivakuutus. Ei autoa.

Mies saa nettona noin 1800€/kk. Kotihoidontuki kuntalisineen on ~590€/kk. Tämän lisäksi tietty lapsilisä yhdestä lapsesta.

Lisäksi teen keikkatyötä vähän väliä kun saumaa tähän tulee. Olen samaan aikaan korkeakouluopiskelija, viimeistelen opintoja tässä ohessa (en nosta opintotukea).

Samoihin aikoihin kun lapsi täyttää 3 -vuotta, niin valmistun ja toivon mukaan löydän pian vakityön (hyvin työllistävä ala). Toimiva paketti ollut näin.

Vierailija
10/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin suosiolla jätettiin asuntolainan lyhennykset. 200.000 euroa on niin iso summa, että pari vuotta kotihoitoa ei paljon siinä tunnu.

Kivempi kotihoidontuella on olla, kun on edes vähän rahaa muuhunkin kuin pihistelyyn.

Vierailija
11/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan että tuo 100-200€ on kaikki mitä meillä menee viikossa. Siinä on siis vaipat, mahdolliset synttärilahjat, lapsien pakolliset vaate/kenkähankinnat yms. Kun olin töissä, viikkobudjetti oli paljon pienempi koska minä ja mieheni söimme töissä. Nyt tilanne eri kun kaikki viikon rahat tuhlataan kerralla. Lisäättekö omat viikon työruokanne viikkobudjettiin?

Vierailija
12/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalaskusta saa muuten helposti tiputettua menoja. Kun suunnittelee huolella ostokset ja pitäytyy listassa, eikä käy joka päivä kaupassa (=vähemmän mahdollisuuksia heräteostoksiin), niin säästyy yllättävän paljon rahaa.

Einekset pois kokonaan listalta, niihin menee eniten turhaan rahaa.

Vierailija
13/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvin pärjättiin kun oli menotkin sitten tulojen mukaan. Kaiken maailman kampaajat, elokuvat, hömppäostokset pois ja vaatteitakaan en itselle ostanut. Lapsille käytettynä vaatteita ja täsmänä uusia jostain tokmannilta. Asumiskulut meillä tosin oli myös pienet. Jos teillä on joku periaatesyy olla laittamatta lainaa lyhennysvapaaseen, niin sitten varmaan täytyy nyt tinkiä siitä periaatteesta. Jos haluat olla kotona, mutta rahat ei riitä eikä voi mistään muusta tinkiä niin pienennä sitä asuntolainan lyhennystä vaikka satasella jos et halua kokonaan lyhennysvapaalle pistää. Auttaa se sekin. Ja tosiaan katsokaa vielä uudestaan sitä ruokalaskua. Voiko kaupan vaihto auttaa, hävikin vähentäminen tms.?

Vierailija
14/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmelle luulis menevän max. 300e/kk ruokaan jos oikein nuukailee.

Ite sinkkuna meni 100-150e/kk työssäkäyvälle aikuiselle, tein töihin eväät. Keittoa, makaronilaatikkoa, nuudeliwokkia, uunijuureksia yms söin. Ostin herkkuja viikonloppuisin, arkivälipalana banaania tai rahkaa. Olisin saanut kiristettyä tuohon 100e/kk jos olis ollu tarve.

Vierailija
15/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihiliisa kirjoitti:

Tarkennan että tuo 100-200€ on kaikki mitä meillä menee viikossa. Siinä on siis vaipat, mahdolliset synttärilahjat, lapsien pakolliset vaate/kenkähankinnat yms. Kun olin töissä, viikkobudjetti oli paljon pienempi koska minä ja mieheni söimme töissä. Nyt tilanne eri kun kaikki viikon rahat tuhlataan kerralla. Lisäättekö omat viikon työruokanne viikkobudjettiin?

No siinä on sitten jo aika tiukalle tosiaan laitettu budjetti. Hyvä niin. Tarjoan edelleen sitä lyhennyssumman pienennystä hoitovapaan loppuun asti. Velka lyhenee ainakin vähän, mutta ei tarvitse pihistellä niin paljon. Kun menet töihin, saa tuon vuoden - parin vajeen kurottua nopeasti umpeen.

Vierailija
16/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihiliisa kirjoitti:

Mitkä helvetin synttärilahjat?

Ja miten lastenvaatteisiin voi mennä noin paljon?

TEE itse, kierrätä, tuunaa. Molemmat.

Vierailija
17/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Asutaan vuokralla. 4 lasta. Mies saa liiton rahaa 865e käteen, minä 392e kht, asumistuki 756e. (Vuokra 870e) Kela maksaa sähkölaskun ja saadaan vielä toimeentulotukea ruokaan ja hyödykkeisiin 400e kuussa. Lapslisiä en laske tähän koska kaikki sitä saa.

Vierailija
18/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (kaksi aikuista ja kaksi teiniä) muuten menee 600 ruokaan kuussa, vaikka siinä on myös meidän molempien aikuisten kaikki ateriat. Me kun viemme töihinkin eväät noista ruoista.

Kaikki lahjat hankin ilmaiseksi/halvalla. Nuorempi teini käyttää vanhemman teinin vaatteet loppuun. Itselläni ei kle edes älypuhelinta.

Vierailija
19/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee viikossa 100-130 € kauppaan (tähän kuuluu siis myös wc paperi ja koiran lihat ym) meitä on 2 aik ja 4 vee. Eli Katsokaapa se kauppalasku tarkemmin?

Vierailija
20/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan vielä, kotihoidontuella ei niitä luksuslaukkuja ostella, eikä mitään muutakaan luksusjuttuja. Todennäköisesti näillä esimerkeilläsi on rikkaat puolisot.

Minimalismi on valttia näillä tuloilla. Itselleni se sopii, koska olen vähään tyytyvä. Meikkejä esimerkiksi en pahemmin edes tällä hetkellä käytä, niin niihin ei mene rahaa. Eilen ostin kirppikseltä neulepaidan eurolla, sitä ennen valkohomejuustoa (vain minä tykkään siitä) hintaan 1,90€. Tässä ne minun luksukseni 😂😂😂😂

Ja olen siis ihan tyytyväinen, tällaisella "kuurilla" sitä huomaa miten vähällä sitä tuleekaan toimeen.

Lapselle tietty kamat hommataan tarpeen mukaan + olen säästänyt hätävararahaa.

T. 9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän