Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidolla selviytyminen. Miten teette sen?

pihiliisa
14.03.2018 |

Tausta tietoja:
Olemme nelihenkinen perhe (2 aikuista, leikki-ikäinen+vauva). Mieheni on ok-palkkaisessa työssä ja hänelle jää verojen jälkeen reilut 2000€ käteen. Asumme uudessa talossa, josta meillä on noin 200 000€ lainaa. Lyhennämme tätä, emmekä aijo ottaa maksuvapaata periaatesyistä.

Esikoisen kanssa lähdin työelämään heti 9kk jälkeen koska minun ei olisi rahallisesti ollut mitään mahdollisuutta jäädä kotiin. Nyt tilanteemme on parempi, ja kuvittelin että voisin hyvin olla vauvan kanssa ainakin 2 vuotta kotona. Havahduimme kuitenkin todellisuuteen pidettyämme muutaman "koe-kuukauden", jolloin elimme miehen palkan+ tulevan kotihoidontuen määrällä. Järkyttävää kuinka tiukille joudumme!! Onneksi meillä on säästöjä, mutta miten pärjää perheet joilla ei ole säästöjä?! Ja väitän että aika monella nuorella parilla on meitä suurempi velka. Ihmettelen esimerkiksi somessa nuoria äitejä jotka näyttävät viettävän hyvin luksuselämää äitiyslomallaan. Ostellaan latteja, merkkivaatteita, sisustusjuttuja yms. Meillä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen! Tässä meidän elintason kuvaus.

1. Suunnittelen ruoka/kauppalistan valmiiksi hyvin tarkoin. Käymme kerran viikossa kaupassa Prismassa. Ostamme halpaa ruokaa ja syömme paljon keittoja. Leivon itse. Mieheni syö töissä eväitä. Teen itse vauvan ruuat. Herkuttelemme lauantaisin (esim. poppareilla). Muuten aika tiukka linja. 100-200€ viikkobudjetti.
2. Bensaan menee noin 50€ viikossa (miehen työmatkat)
3. Emme koskaan tee mitään mikä maksaisi. Joskus ihan harvoin käymme esim kotipizzassa, mutta hyvin hyvin harvoin. Emme juo alkoholia, emme polta, emme käy elokuvissa yms.
4. Kaikki kikkikolmoset käytössä. Pilkomme talouspaperit, emme vedä vessaa joka kerralla, kierrätämme vaatteet yms.

En keksi enää miten voisimme lisää pihistellä? Eli tulokseni on, että ilman säästöjä asuntovelallisen pariskunnan toinen vanhemmista ei voi jäädä kotihoidontuelle. Ei vain voi.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok pärjättiin. Meillä meni ruokaan tosin vaan 300-400 euroa kuussa, tein kaiken itse. Itselläni omi myös säästöjä, ei mitään isoa summaa, mutta olisko ollut n. 4000 euroa, sen turvin sai välillä tehtyä jotain kivaakin. Olin hoitovapaalla 1 v 4 kk.

En ymmärrä miksette ota lyhennysvapaata. Se helpottaisi arkea tosi paljon. Ei mekään kyllä otettu mutta jos tilanne olisi vaatinut, niin ilman muuta oltaisiin turvauduttu siihen.

Vierailija
22/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei näytä olevan tuossa 100-200e/viikko ruoka-ja muu tarvikerahan osuudessa. Sen on jo sen mitä sen on, koska mukana vaipat ja vaate/kenkäostot jne (pesuaineet, paristot vessapaperit). Mutta herää kysymys voisiko asuntolainaa vähentää vaikka 100e/kk vähemmän, niin ei tarvi koko ajan olla hampaat kireällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti ei näytä olevan tuossa 100-200e/viikko ruoka-ja muu tarvikerahan osuudessa. Sen on jo sen mitä sen on, koska mukana vaipat ja vaate/kenkäostot jne (pesuaineet, paristot vessapaperit). Mutta herää kysymys voisiko asuntolainaa vähentää vaikka 100e/kk vähemmän, niin ei tarvi koko ajan olla hampaat kireällä?

Kyllä voi. Menee kyllä kulu (riippuu pankista kuinka paljon, luultavasti 100-200 euroa) mutta onnistuu. Lainaerän voi myös vaikka puolittaa määräajaksi, esim juuri hoitovapaan ajaksi jos ei halua kokonaan lyhennysvapaata käyttää. Terv pankin täti

Vierailija
24/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma budjettini kuukausitasolla:

Tulot noin 2200  kuukaudessa  (sisältää lapsilisät)

Menot: ruoka, teknokemian tuotteet, vaipat, wc-paperit, kosmetiikka yms. 400 e/kk

Puhelin, sähkö  ja tietotekniikka  100 e

Vakuutukset   150 e/kk

Matkat bensat ja julkinen 80 e/kk

Terveys/sairaus                   60e/kk

Vaatteet, kengät,                 50 e/kk

Laina                                      1.000 e/kk

Yllättävät menot 100 e/kk.   Menot yhteensä 1.940

Vierailija
25/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ja kenkiä ei tarvitse olla kuukausittain ostamassa. Lastenvaatteita on kirppikset pullollaan, juuri ostin lapselle erittäin hyväkuntoisen kevättakin eurolla. Kengät joutuu yleensä ostamaan uusina täsmäoston takia, mutta ei niitäkään nyt joka kuukausi uusia tarvitse.

Saippuaa kannattaa ostaa isoissa säästöpakkauksissa, halvempi litrahinta.

Vierailija
26/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienten lasten kaikki vaatteet ja kengät saa ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Silmät ja korvat auk esim Roskalava-ryhmässä.

Vierailija
27/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa varmaan pärjäisinkin, mutta kun aina tulee jotain yllättävää kulua.. Onneksi mulla on säästössä jonkin verran rahaa, joten nappaan sitten sieltä. Juurikin tuli lääkärilaskua lähes 300 e.. Peruskulut pysyy hanskassa, mutta harvoin se monen lapsen perheessä riittää.

Vierailija
28/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä ap opit. On hankalaa aluksi jos tottunut huolettomampaan rahankäyttöön, mutta kyllä se nuukailu alkaa sujua kun tarpeeksi harjoittelee.

Siirrä esimerkiksi ylimääräiset rahat kortittomalle tilille, niin että kuukaudeksi jää ruokaan ja taloustarpeisiin 400€/kk. Lasket tästä päiväbudjetin ja sitten tutkimaan, miten voit noudattaa tätä tehden monipuolista ruokaa. Jos vaippoihin menee "liikaa", niin kestovaipat voisivat olla ratkaisu. Kun jossain on saippuaa tms. hyvässä tarjouksessa, niin osta useampia pakkauksia varastoon.

Käy kirppiksellä usein, voit tehdä löytöjä varastoon lapsen myöhemmillekin ikäkausille.

Vierailija
29/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoidettiin molemmat lapset kotona melkein 3-vuotiaiksi. Kun toinen oli kh-tuella, toinen maksoi kaikki asumiskulut, ruoat ja suurimman osan yhteisistä laskuista, kh-tuki ja lapsilisä jäi kotona olevan omiin laskuihin ja pieneen osaan yhteisistä. Tämä onnistui koska a) asumiskulut oli säädetty suhteellisen pieniksi ja b) meillä oli myös säästöjä. En todellakaan ole katunut tätä, vaikka rahaa siihen kuluikin. Lasten kanssa kotona oli ihanaa (siksihän heidät hankin, että saan viettää heidän kanssaan aikaa), uskon, että se oli lapsillekin hyvä, ja erittäin hyvä, että molemmat saattoivat vuorotella kotona olemista.

Vierailija
30/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihan liian pienet tulot tuollaiseen asuntolainaan verrattuna. Meillä on saman verran lainaa ja yhdessä n. 7000 euron nettotulot, josta miehen n.4000€. Ihan hyvin saattoi olla vuoden kotihoidontuella ja käydä vaikka päivittäin lattella, koska kuukaudessa kuitenkin oli kuntalisän ja lapsilisän kanssa liki 5000€ ja asuntokulut kaikkineen n.1500€.

Vierailija
31/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toisilla on varaa elää leveämmin, koska mies tienaa hyvin (siis todella hyvin) ja naisella itselläänkin on hyvä ammatti ja perheellä on säästöjä. Monet saavat myös ihan sievoisia perintöjä.

Surullista on sitten se luotoilla mukavan elämän eläminen, mutta valitettavasti jokunen sortuu tähän vippikierteeseenkin.

Vierailija
32/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kotihoidontuki on osittainen tuki. Pelkästään sillä ei ole tarkoituskaan pystyä elelemään mukavasti kotona vuosikausia. Loput kulut on tarkoitus hoitaa omasta pussista ja jos ei onnistu sitten pitää vaan mennä töihin. Vastaavasti jos on paljon rahaa millä mällätä voi sitten elellä herroiksi koko ajan.

Olen itsekin nyt kotihoidontuella lapsen kanssa kotona ja tätä varten on säästetty monta vuotta (säästin myös aika monta tonnia siitä isommasta äitiys/vanhempainrahasta jota saa ekat 9 kk). Toistaiseksi säästöjen kulutus on onneksi ollut maltillista (n. 400 €/kk) ja vielä tosiaan elellään niillä 9 kk tuista kertyneillä säästöillä. Tällä hetkellä rahaa ei mene oikeastaan mihinkään muuhun kuin asumiseen (=sähkö, netti, vesi, kiinteistövero, roskat, vakuutukset), ruokaan, lainan lyhennykseen ja pakollisiin pikkuostoksiin kuten vaippoihin, hygieniatarvikkeisiin ja lapsen vaatteisiin. Ruokalaskun sain todella pieneksi kun teen kaiken itse tarjoustuotteista. Rahaa säästyy myös kun ei käy kampaajalla, leffassa, ulkona syömässä tai kahvilla, harrastukset on ilmaisia ja lomamatkat pannassa. Lehtitilaukset/kanavapaketit katki jos niitä on, ei kosmetiikkaa tai uusia vaatteita aikuisille (pari vuotta pitäisi ihan hyvin pärjätä vanhoilla). Välttelen myös tapahtumia jonne pitää viedä kalliimpia lahjoja. Toki tässä auttaa että mies käy töissä ja tuo vähän enemmän rahaa perheeseen, mutta ainakin toistaiseksi olen maksanut aikalailla kaikesta puolet.

Olisin mielelläni pidempäänkin kotona lapsen kanssa kun nyt talouskin näyttää sen sallivan, mutta pelkään että jos en palaa töihin viimeistään silloin kun lapsi täyttää 1,5 v tulee kengän kuva persuuksiin pian paluun jälkeen. Mies sitten saa jäädä kotiin vuorostaan.

Vierailija
33/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuella elävä joutuu höyläämään luottokorttiaan jopa tappiin asti. Sitten töihin ja velkojen maksu alkaa.

Vierailija
34/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi ap:lla oli ne säästöt. Ei noista menoista oikein kamalasti voi säästää kuin asuntolainasta. Ja sen kotiajan pitää olla myös kivaa eikä mitään nälkäkuuria.

Vierailija
35/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuella elävä joutuu höyläämään luottokorttiaan jopa tappiin asti. Sitten töihin ja velkojen maksu alkaa.

Jaa. Itse olen höylännyt luottokorttia yhteensä parinkympin verran, ja sekin vain koska olin vahingossa laittanut siirtymään säästötilille liikaa kuin oli tarkoitus (ja tämän tajusin vasta kun kassalla maksukortti hälytti "ei myyntilupaa").

Vierailija
36/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800e ruokaan kuukaudessa on kyllä aika paljon, vaikea uskoa että tolla summalla syödään vaan keittoa ja itse leivottua sämpylää. Jos jossain mättää niin sanoisin että ruokakuluissa

Minustakin kuullostaa aika korkealta. Meitä on 5 henkeä, lapset 12-v, 4-v ja 10kk ja meillä menee 100-150e viikossa ruokakauppaostoksiin (mukana vaipat, paperit ja kaikki muu mitä ruokakaupasta ostetaan esimerkiksi satunnainen lasten kaverin lahja). Emme tahalteen tuhlaa turhuuksiin, mutta emme myöskään pihtaile kaupassa. Minä, vauva ja 4v syödään kaikki ateriat aina kotona ja esiteini-ikäinen syö välillä kotilounaan, kun ei ole tykännyt kouluruoasta. Soseet ostetaaan osin, mutta nyt vauva syö jo pääosin samaa kuin muut.

Ostamme käytännössä joka viikko maitoa, leipää, maustamatonta jugurttia ja rahkaa, juustoa, leikkeleitä, kanan fileitä, paistijauhelihaa, katkarapuja, lohta, perunaa, pastaa, jauhoja, hiivaa, kahvia, kauraryynejä ja riisiä ei ihan joka viikko, paljon porkkanaa, kurkkua, tomaattia, kaali, paprikaa, avokadoa, banaaneja, omenoita ja joitain kauden hedelmiä/vihanneksia. Tämän lisäksi sitten vaihtelevasti muuta. Emme osta yksittäispakattuja tai maustettuja jugurtteja, mehuja, keksejä tai muita herkkuja. Leivomme lasten kanssa herkut.

Vierailija
37/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin huonostihan sillä tulee toimeen. Käytännössähän tuo vaatii yhdellä palkalla elämään pystymistä, se taas vaatii siltä tulonsaajalta hyviä nettotuloja tai sitten alhaisia asumiskustannuksia. Nuo asumiskustannuksethan kun muodostavat usein sen leijonanosan kuukausimenoista.

Meillä on melko suuret asumismenot (laina + sähkö + lämmitys + jätemaksut + vesimaksut + kotivakuutus >= 2200€/kk) joten luottokortit yms. saatiin kyllä hinattua tappiin asti sinä aikana kun vaimo oli kotona.

Kannattaa vaan ottaa sitä lyhennysvapaata jos mahdollista.

Vierailija
38/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean täti ehdotti mulle joustolyhennystä vapaan sijaan. Sen solmiminen ei maksanut satasia niin kuin lyhennysvapaa. Minimimaksu on kuukausittaiset korot, muuten saa määritellä itse summan. Minä kompensoin kuukausimenoja välillä luotolla (2000€ oli kortin maksimi), lyhensin vapaan jälkeen 500€ kuussa, kun olin tottunut kuluttamaan vähän.

Ei mitään netflixejä yms ja kahvit reissuun termosmukissa, pienistä jutuista tuli isot säästöt. Kaikki vaatteet ja muut torista ja kirppiksiltä.

Meillä on kaksi autoa, vuokrakolmio rivitalossa, miehen tulot nettona noin 1800, kunta maksaa vähän kuntalisää tuen päälle. Pärjättiin puoli vuotta. Kohta uudestaan toisen lapsen kanssa.

Vierailija
39/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan osakesäästäjiä joten meillä on osinkotuloja n. 5000 euroa vuodessa, mies käy töissä ja minä teen yhden päivän työtuntien verran parin yrityksen talousraportteja kirjanpitoja, palkkoja ja veroja kotona etäyhteydellä silloin kun nuorimmainen nukkuu ja isompi on päiväkodissa osapäiväisesti. Olen ammatiltani tilitoimistokirjanpitäjä ja palaan takaisin entiseen työhöni kunhan tuo vauva tulee parivuotiaaksi.

Vierailija
40/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei voi riittää. Elän 500e kk. Meitä on lapsi, minä ja kissa. Hyvin jää rahaa sisustamiseen, ulkona syömiseen ja lapsen vaatteisiin yms. Enkä tosiaan säästä missään ruuissa tai lapsen tarvikkeissa. Pilttiä, valmispuuroa hommaan ja lapsi luomu korvikkeella. Menee muksuun 200e kk. Lopuilla syön itte 2 kertaa päiväs lämpimän aterian plus välipalat. Kyllä me säästetään sit näihin isompiin huonekaluihin ja hintaviin sisustus tavaroihin kauan mut on varaa silti hommata. Mainittakoon vielä et kissa käyttää vauvantalkki hiekkaa ja eläinkaupan safkoja... Että joo.. Säästät sitte väärissä asioissa ja luulet et tulee halvemmaksi. Foodie.fi on hyvä työkalu ja auttaa tarkistamaan tuotteiden hinnan ja laadun jos kaupassa ei aika riitä tutkimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi