Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymystä teille, jotka kannatatte taksialan vapautusta.

Taksisuhari
13.03.2018 |

Heti ensimmäiseksi voin sanoa että olen itsekin taksikuski. Renkinä olen toiminut nyt noin 9 vuotta. En haluaisi alan vapautuvan, koska huolestuttaa/pelottaa alalla tapahtuvat muutokset. Osa on varmasti omassa päässä liioiteltua huolta, mutta sitten on se toinen puoli mikä mietityttää. Tässä tulee muutama (lisää tulee kommentteja lukiessa ja kun uusia asioita tulee mieleen)

1. Mitä mieltä olette siitä, että nykyisiä takseja menee konkurssiin alan vapautuksen myötä? Vaikka ei menisi konkurssiin, niin moni lopettaa tämän vuoksi. Työttömät taksikuskit lisääntyy (myös minun työpaikkani on tällä hetkellä vaakalaudalla). Nykyisistä työkavereista todella moni lopettaa kesäkuuhun menessä, myös rengit. Nämä on vielä semmoisia takseja, joista asiakkaat tykkäävät todella paljon. (inva-asiakkaat, jotka käyttävät taksia useita kertoja viikossa) Minusta tämä on huolestuttavaa.

Ensin uutisoitiin taksista todella negatiivisesti ja ubereista positiivisesti. Nyt tilanne on muuttunut toisinpäin. Ainakin ne uutiset, Mitä minä olen lukenut.

Ensin uutisoitiin, että hinnat tippuu. Nyt on kuitenkin alettu puhumaan varjopuolista ja hintakatoista. Miksi nyt aletaan puhumaan siitä, mistä taksit itse ovat yrittäneet sanoa koko ajan. Myös minulle on asiakkaat sanoneet minulla olevan vain oma lehmä ojassa.

Tässä on kysymys ihmisille, jotka käyttävät taksia vain viikonloppuisin baarin jälkeen. Mitä mieltä olet siitä, että JOS sinulta kyyti halpenee, niin sen erotuksen maksaa AINA joku. Ja arvaappa kuka se joku on? Se on se arkisin matkustava ikäihminen, joka tarvitsee kyydin kauppa-/pankkiasioilleen.

Oli vielä muutakin äsken mielessä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Jos tarvitsen taksin kiireesti, ei minulla ole aikaa ruveta selaamaan mitään arvosteluja saatika niitä ruveta antamaan.

Nykyinen systeemi on hyvä ja luotettava.

Ikävää, että uudet asiat pelottavat, mutta "maailma muuttuu Eskoseni".

Ja ei niitä kuskeja tai arvosteluja suinkaan ruveta selailemaan :) söpö ajatus kylläkin. Arvosanaakaan ei ole pakko antaa, joskaan sen antamiseen ei mene kuin n. 10 sekuntia. Taksisovelluksella saa taksin aivan yhtä nopeasti ja helposti kuin nykyisinkin.

Vierailija
22/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu hyödyttää minua alalla kuin alalla, siksi kannatan sitä. Myös taksialaa koskevaa.

Rehellisesti sanottuna ei jaksa kiinnostaa sen haittavaikutukset.

Valitettavasti taksialalla siitä kilpailusta ei ainakaan Tukholmassa ole ollut mitään hyötyä. Paitsi tietenkin se, että siellä on nykyään 2-3 ISOA, ulkomaille pääomansa tulouttavaa firmaa, jotka pyörittää koko bisnestä.  Ja hinnat eivät pudonneet mihinkään. Ja sitten se suhariporukka, jonka kyytiin ei yhdenkään yksinäisen matkustajan kannata istua.

Irlannissa taksiliikennöinnin vapautuksesta taas oli suuria hyötyjä. Autojen määrä kasvoi reilusti ja hinnat laskivat. Mutta toisin kuin Ruotsissa, niin Iralannissa edelleen määrätään maksimihinta. Ehdottomasti Suomessakin olisi täytynyt säilyttää hintojen ylärajasäätely, jotta ylilyönneiltä vältyttäisiin.

Jokuhan keksii kuitenkin että hintansa on 10€/km ja lähtömaksu 50€ ja liikeidea perustuu siihen että nappaa ravintolan edestä jonku juopuneen kyyntiinsä, jolla ei hoksottimet pelaa hinnan tarkastamisen suhteen ja kun kotiovella pyydetään 10km matkasta 150€, niin siinä voi suomalainen veri vähän kuohahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Jos tarvitsen taksin kiireesti, ei minulla ole aikaa ruveta selaamaan mitään arvosteluja saatika niitä ruveta antamaan.

Ja ei niitä kuskeja tai arvosteluja suinkaan ruveta selailemaan :) söpö ajatus kylläkin. Arvosanaakaan ei ole pakko antaa, joskaan sen antamiseen ei mene kuin n. 10 sekuntia. Taksisovelluksella saa taksin aivan yhtä nopeasti ja helposti kuin nykyisinkin.

Vapautumisellahan on nykypäivänä lähes rajattomat mahdollisuudet. Voisiolla esimerkiksi sovellus, jossa ilmoittaa mihin haluaa kyydin ja sen jälkeen taksit antaa tarjoukset ja voit siitä valita haluamasi. Nykyaikana kun näihin palveluihin on helppo liittää asiakaspalautteet mukaan ja näet heti kuinka pitkään hän toiminut, minkä verran on ollut asiakkaita ja minkälaisen palautteen on saanut.

Onhan se tietysti jossian määrin monimutkaisempaa kuin nykyisin. Mutta näin se vaan emenee että asiat monipuolistuu. Aika harva varmaan kaipaa enää aikaa, jolloin puhelimellakin pystyi vain soittamaan kiinteästä paikasta, numerotkin piti muistaa ulkoa tai ne piti lukea jostain.

Vierailija
24/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on myös törkeät ylihinnat kitketty pois. Kalevasta:

"– Etenkin suurkaupungeissa esiintynyt ylihinnoittelu muodostui niin suureksi ongelmaksi, että viime hallitus puuttui lopulta ongelmaan, sanoo Ruotsin taksiliiton johtaja Claudio Skubla.

2015 voimaan tulleen lain mukaan kuljettajan on ilmoitettava asiakkaalle matkan hinta, mikäli yhtiön vertailuhinta on yli 500 kruunua (noin 55 euroa).

– Lakimuutos poisti kiskurihinnat markkinoilta yhdessä yössä, Skubla sanoo."

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vapaa-hinnoittelu-nosti-ruotsin-ta…

Vierailija
25/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hinnat ovat hyvin korkeat?

Ja palvelu huonoa. Aika harvoin nykyisin näkee että kuski tulee avaamaan asiakkaalle ovea, hyvä kun jaksavat tulla avaamaan takaluukun ja nostamaan matkalaukun sinne. Yleensä se läski kuski retkottaa kusin paikalta ja korkeintaan kurkottaa siitä avaamaan oven matkustajalle.

Vierailija
26/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapautumisellahan on nykypäivänä lähes rajattomat mahdollisuudet. Voisiolla esimerkiksi sovellus, jossa ilmoittaa mihin haluaa kyydin ja sen jälkeen taksit antaa tarjoukset ja voit siitä valita haluamasi. Nykyaikana kun näihin palveluihin on helppo liittää asiakaspalautteet mukaan ja näet heti kuinka pitkään hän toiminut, minkä verran on ollut asiakkaita ja minkälaisen palautteen on saanut.

Onhan se tietysti jossian määrin monimutkaisempaa kuin nykyisin. Mutta näin se vaan emenee että asiat monipuolistuu. Aika harva varmaan kaipaa enää aikaa, jolloin puhelimellakin pystyi vain soittamaan kiinteästä paikasta, numerotkin piti muistaa ulkoa tai ne piti lukea jostain.

Toi olis muuten hyvä systeemi! Käyttäisin!

Vierailija
27/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on myös törkeät ylihinnat kitketty pois. Kalevasta:

"– Etenkin suurkaupungeissa esiintynyt ylihinnoittelu muodostui niin suureksi ongelmaksi, että viime hallitus puuttui lopulta ongelmaan, sanoo Ruotsin taksiliiton johtaja Claudio Skubla.

2015 voimaan tulleen lain mukaan kuljettajan on ilmoitettava asiakkaalle matkan hinta, mikäli yhtiön vertailuhinta on yli 500 kruunua (noin 55 euroa).

– Lakimuutos poisti kiskurihinnat markkinoilta yhdessä yössä, Skubla sanoo."

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vapaa-hinnoittelu-nosti-ruotsin-ta… .

Miksiköhän Suomessa ei ole otettu opiksi muiden virheistä ja tavoista, vaan lähetään kokeilemaan että miten käy? Ruotsin ja Irlannin käytännöt olisivat olleet hyvänä esimerkkinä, että miten kannattaa rajata kilpailua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä