Työnhaun näkymättömät ninnit
Ninni oli Janssonin Muumi-kirjoissa esiintyvä hahmo, joka muuttui kiusamosen seurauksena täysin huomaamattomaksi. Puhekieleessä Näkymätön Ninni onkin nimenomaan vakiintunut tarkoittamaan huomaamattomia ihmisiä, sellaisia jotka ovat tulleet muille kanssa ihmisille näkymättömiksi. Työnhaun näkymätön ninni ei saa työpaikkaa vaikka kuinka noudattaisi kaikkia ohjeita ja hakisi ahkerasti työpaikkoja. Itse olen yksi tälläinen. Olen ravannut Työkkärin kursseilla, täytellyt CV:tä, pommittanut yrityksiä työhakemuksilta, kysellyt tuttuilta, kuuluttanut Facebookissa ja kaikkea kaikkea kaikkea paljon muuta. Kyse ei voi olla iästä, sillä täytän vasta tänä vuonna 22 ja olen siis vielä aika nuori, valmistuikin vasta 2015 ammattiin. Siitä lähtien olen juossut oravanpyörässä ja tehnyt kaikkeni työllostyökseni, mutta kertaakan näiden kolmen vuoden aikana ei ole tullut kutsua yhteenkään työhaastatteluun.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on työhaastattelussa näkyvät nännit niin saattaa saada työpaikan helpommalla.
Jos mä jätän rintsikat pois niin nännit vilkkuis suurinpiirtein navan kohdalla. Auttaiskohan?
Ei sitä tiedä, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä ja jotkut jopa isoäidistä.
Vaan entäpä jos rekrytoija ei olekkaan p*llun kipeä kuolaava mies, vaan sellainen paksusankainen ja kireänutturainen virkanainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on työhaastattelussa näkyvät nännit niin saattaa saada työpaikan helpommalla.
Jos mä jätän rintsikat pois niin nännit vilkkuis suurinpiirtein navan kohdalla. Auttaiskohan?
Ei sitä tiedä, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä ja jotkut jopa isoäidistä.
Vaan entäpä jos rekrytoija ei olekkaan p*llun kipeä kuolaava mies, vaan sellainen paksusankainen ja kireänutturainen virkanainen?
Kyse olikin siitä että saattaa saada paikan helpommalla.
Sun pitää nyt alkaa hakea opiskelemaan lääkäriksi, oikeesti, oot vielä nuori, kerkeät hyvin. Se on ainoa varma. Ala tehdä siirtoja siihen suuntaan, tekisin itse myös, mutta se on tämän ikäisenä vähän... Tsemppiä oikeesti.
Vähän samaa vikaa, en osaa erottua edukseni. Ongelmana myös se, että olen kaikkiin pesteihin aina yli- tai alikoulutettu. Olen miettinyt myös jonkin toisen alan opiskelua, mutta kun ei oikein tuo opiskelu enää maistu. Haluaisin vaan päästä töihin ja tehdä jotakin konkreettisempaa. Mutta eiköhän se tästä jotenkin :)
Teitä työnhakijoita on liikaa. Meille olisi duuniin tulossa tyyppejä ovista ja ikkunoista jos vain olisi varaa palkata.
toinen epätoivoinen kirjoitti:
Sun pitää nyt alkaa hakea opiskelemaan lääkäriksi, oikeesti, oot vielä nuori, kerkeät hyvin. Se on ainoa varma. Ala tehdä siirtoja siihen suuntaan, tekisin itse myös, mutta se on tämän ikäisenä vähän... Tsemppiä oikeesti.
Lääkistä varten tarvitsee käydä ensin lukio ja valmistua hyvin arvosanoin ylioppilaaksi. Lääkikseen ei oteta ketävain ja seula on tiukka. Ap kannattaa mennä esnisn iltalukioon ja ottaa joku osaiaikainnentyö siihen rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Teitä työnhakijoita on liikaa. Meille olisi duuniin tulossa tyyppejä ovista ja ikkunoista jos vain olisi varaa palkata.
Ei kannata ottaa kahelia joka tulee ikkunasta.
Olet niin nuori, että liputan tuon uuden koulutuksen puolesta.Voit hakea myös ammattikouluun työllistävälle linjalle ja työttömyyden perusteella hakea omaehtoista opiskelurahoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Olet niin nuori, että liputan tuon uuden koulutuksen puolesta.Voit hakea myös ammattikouluun työllistävälle linjalle ja työttömyyden perusteella hakea omaehtoista opiskelurahoitusta.
Ei mikään linja taida olla 100% työllistävä, eli aina on osuus jotka vaan jää työtä vaille, vaikka kuinka yrittäisi.
Itse olin ap:tä vastaavassa tilanteessa, kävin ammattikoulussa ihan yleisesti työllistävän alan, olin joka lukukaudella linjan paras oppilas ja taisin olla keskiarvon mukaan myös koko koulun parhaita.
En ollut kuitenkaan paikallinen, enkä saanut hakemisesta huolimatta kesätöitä koska ne vaan annettiin sukulaisille ym. Monet luokkalaiset kaverit jotka hädintuskin läpäisi kursseja/joutui niitä uusimaan = saivat töitä joka kesä suhteillaan.
Itse naivina kuvittelin, että kun opiskelee hyvin, saisi töitä. No käteen ei jäänyt kuin paperit ja lyhyet harjoittelut firmassa, jolla ei ollut varaa palkata kesätöihin ja menipä vielä konkurssiin samoihin aikoihin kuin valmistuin.
Muutin sitten 3x isompaan kaupunkiin opiskelemaan amk:hon, jossa oli silti melko sama meno. Ne jotka omasi suhteita, sai kesätöitä helposti, ne joilla oli suhteilla hommattua kokemusta saivat kesätöitä jotenkuten. Ja itse en saanut minkäänlaisia hommia, en edes päässyt palkattomaan pakolliseen harjoitteluun. Ja osa luokkalaisista kävi insinööriharjoittelun olemalla expertillä myyjiä, eli täysin alaan liittymättömätkin hyväksyttiin kun töitä sai niin huonosti, itse en päässyt edes tuommoiseen.
Niin, en oikein tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin. Siinä vaiheessa kun on 20-25v ja käytännön kokemusta ei vaan ole, niin töiden saanti on älyttömän vaikeaa, kun muilla samanikäisillä on jo kokemusta jopa vuosia, sekä suhteita tätä kautta.
Joku jää aina rannalle ruikuttamaan, eikä siitä voi syyttää yksilöä jos yhteiskunnalla ei ole tarjota 100% halukkaille töitä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokemus puuttuu? Niin valtava miinus, että ei ihme, ettei tärppää. Toiseksi, mikä ala? Ei kuulosta työllistävältä. Miksiköhän et esim. työllistynyt harkkapaikkoihin?
Ensinnäkin. Mistä sitä työkokemusta saa, jos kukaan ei sen puutteen vuoksi palkkaa?
Toisekseen. Harjoittelupaikkoihin ei välttämättä työllisty vaikka olisi kuinka hyvä. Itse en ole työllistynyt yhteenkään harjoittelupaikkaan joko yrityksen huono taloudellisen tilanteen vuoksi taikka siksi, että työntekijöitä ei yksinkertaisesti tarvita.
Itse olen ollut samankaltaisessa tilanteessa, mutta kesätöiden osalta. Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, jossa KAIKKI kesätyöpaikat arvottiin. Arpaonni joko suosi tai ei suosinut. Minua arpaonni suosi kerran ja työsuhteeni kesti 3 viikkoa. Viereisiin kuntiin en voinut töihin lähteä, koska julkisia kulki kaupunkiin kesäisin vain 2 kertaa päivässä, klo 12.30 ja 18.15. Kaupungista pois päin julkisia tuli kerran päivässä, klo 20.15. Tästä johtuen työkokemukseni oli lähes olematon ikävuosina 14-20. Voit kuvitella, etten ollut haluttu kesätyöntekijä. Opiskeluiden aikana sain ensimmäisen kesätyöni, kuukauden kestävä osa-aikatyö.
Onneksi nykyiseen virkaani minut valittiin, sillä ensimmäistä kertaa ikinä, minun vähäinen työkokemukseni ei ollutkaan este palkkaamiselle.
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia.
Niin joo et osaa siis mitään etkä usko itseesi
Psykiatri?