Millainen ihminen voi tulla hyväksi koodariksi?
En ole koskaan koodannut enkä ymmärrä siitä mitään, mutta aihe kiinnostaa.
Miten sitä opiskellaan? Missä? Tai voiko kotona aloittaa, miten?
Pitääkö tajuta matikkaa tai jotain?
Kommentit (12)
Ei siihen ihan perustumpelo pysty.
Ainoastaan erittäin harvat ihmiset voivat tehdä koodaamisellaan uraa. Pitää osata niin monia juttuja. Voisinpa veikata että on helpompaa opetella soittamaan viulua erittäin taidokkaasti kuin oppia kaikki koodaamisesta.
Koodaamiseen tarvitaan tietokone.
Kaiken olennaisen koodaamiseen opetteluun löydät nykyisin internetistä, joten tarvitset internetyhteyden.
Koska kirjoitit kysymyksesi tänne sinulle näyttää olevan kaikki mitä koodauksen opetteluun tarvitset.
M
Ripppuu mitä meinasit koodata. Ala-aseelaisetkin koodaa jo, ei se niin vaikeaa ole. Mutta toisaalta, jos haikailet vaativampiin hommiin, niin peruskoodari on vain tiellä. Siitä sun ei tartte vielä huolehtia, kokeile miten sujuu.
Netissä on tosi paljon interaktiivia tehtäviä, joilla voi päästä alkuun. Googlaa vaikka hackerrank. Ala-aste matematiikan ymmärryksestä on apua.
Luova. Käytännössä muuta ei vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Luova. Käytännössä muuta ei vaadita.
Pitää olla myös lehmän hermot, ellei halua ennenaikaiseen hautaan.
Tee Helsingin yliopiston Mooc. Se on jäätävän hyvä kurssi ja se opettaa kädestäpitäen asiat, jolloin ei tarvitse itse ajatella mitään.
Notta jokainen jolla on loogista päättelykykyä......jos pisteestä A halutaan mennä pisteeseen B, niin mitä täytyy tehdä jotta sinne päästään. Ei vaadi pitkää matikkaa. C, C++ ja JAVA on hyviä millä aloittaa. Itse aloitin pascalilla, siitä oli kohtuu helppo mennä C ja sitte C++ ja Java.
Vierailija kirjoitti:
Notta jokainen jolla on loogista päättelykykyä......jos pisteestä A halutaan mennä pisteeseen B, niin mitä täytyy tehdä jotta sinne päästään. Ei vaadi pitkää matikkaa. C, C++ ja JAVA on hyviä millä aloittaa. Itse aloitin pascalilla, siitä oli kohtuu helppo mennä C ja sitte C++ ja Java.
Fortran...
Koodaamista on monenlaista. On aika eri asia, koodaatko jotain softaa, jota loppukäyttäjä käyttää, vai softaa, jolla esim automatisoidaan laitteita. Toki kaikissa ohjelmoinnin perusasiat ovat samat, mutta mitä muuta pitää osata kuin vain koodata riippuu ihan siitä, mitä koodaa (esim käytettävyys vrs laitteen tuntemus).
Lähdin nelikymppisenä vaihtamaan alaa enkä ollut sitä ennen koodannut yhtään mitään. En edes nähnyt riviäkään ohjelmakoodia. Silti tajusin heti ekalla ohjelmoinnin peruskurssilla, että tämä on mun juttu. Sanoisin, että looginen päättelykyky ja ongelmanratkaisutaito ovat ne, joita koodarina ehdottomasti tarvitset. Olen lukiossa opiskellut pitkän matikan, mutta hyvin vähän mun on tarvinnut näiden 17 vuoden aikana kaivella mitään yhtälöitä tms.
Koodaamista voit opiskella ihan itsenäisesti (netti on pullollaan ohjeita sekä keskustelupalstoja, joilta voi kysyä ongelmiinsa neuvoja kokeneemmilta), yliopistossa tai korkeakoulussa sekä ammattikorkeakoulussa. Ohjelmoinnin peruskursseja löytyy myös avoimesta yliopistosta, en ole katsonut, löytyisikö myös avoimesta ammattikorkeakoulusta.
Hyväksi koodariksi ei tulla, jos ei ole oikeasti kiinnostusta koodaamiseen. Sitä kun ei opita lukemalla eikä kuuntelemalla vaan koodaamalla. Itse aikoinaan hurahdin hommaan niin, että opiskeluaikoina olisin saanut yhdellä harjoitustehtävällä suoritettua kolme ohjelmoinnin kurssia. En halunnut vaan tein kaksi muutakin harjoitustyötä, koska koodaaminen oli niin KIVAA.
Nykyisin olen jo vanha räähkä alalla (eläkeikää odotellessa), mutta edelleen yksi niitä harvoja vielä työelämässä olevia Suomessa, jotka osaavat koodata - ja edelleenkin koodaa - Mumps-ohjelmointikielelläkin useamman muun kielen lisäksi. Tuo on ohjelmointikieli, jonka mainitseminen saa monet gurutkin kauhistumaan :D
Suosittelen sua etsimään netistä jotain ohjelmoinnin peruskursseja ja kokeilemaan. Jos toteat, että ei sittenkään kiinnosta, et ainakaan turhaan lähde opiskelemaan alaa.
Ptää tajuta nimenomaan yhtälöitä, eli osata toisaalta abstrahoida ja toisaalta yksinkertaistaa.