Olen 10 vuotta lyhentänyt yksin yhteistä omakotitalomme asuntolainaa. Mies sanoo että menee tasan kun hän hoitaa muut kulut. Onko näin?
Vaikka olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, olen lyhentänyt lainat yksin. n.900€/kk. Mieheni on yrittäjä ja hoitaa auton kulut, sähkön, veden, puhelimet, suurimman osan ruokamenoista. Minä hoidan asuntolainan ja suurimman osan kahden lapsen kuluista. Olen ollut monta vuotta ihan tyytyväinen järjestelyyn vaikka kaikki meneekin mitä tulee, mutta nyt kun ehkä ero edessä, mietin meneekö tämä oikeudenmukaisesti näin?
Kommentit (33)
Tottakai. Jos nyt mies on yhtään samassa suhteessa tuupannut talouteenne rahaa.
Jos avioehtoa ei ole , niin puoliksi menee kaikki. Et olisi varmaankaan myöskään maksanut lainanlyhennystä, jos mies ei olisi maksanut niitä muita kuluja
Varmaan aika tasan on mennyt. Jos mietin omaa talouttani niin kyllä 5 hengen ruuat, vessapaperit yms., auton kulut, puhelinlaskut, netti, sähkö, vesi ja jätehuolto on vähintään 800€. Usein enemmänkin. Siihen päälle vielä 4 kertaa vuodessa kotivakuutus ja muut vakuutukset. Sen kun katsotte miehen tililtä paljonko on kuukaudessa mennyt mihinkin.
Se kenen tililtä talolaina on maksettu, ei sinänsä vaikuta sen omistamiseen. Omistusosuudet on ihan eri asia.
Itse kuitenkin olen pitänyt parempana, että kumpikin lyhentää lainaa samalla summalla sekä osallistuu talouden muihin kuluihin samassa suhteessa (eli tietty %-määrä lopuista käteen jäävistä rahoista, kun lainaosuus on maksettu).
Noinhan se menee. Avioehdosta ap on tuskin kuullutkaan.
Eikös verottaja voi tulkita tuon lahjaksi puolisolle jos vaan toinen lyhentää yhteistä lainaa? Kulut laskemallahan se parhaiten selviää, että miten reilu jako todellisuudessa on. Vaikea täältä käsin arvioida tietämättä miehen maksamien kulujen määrää, lainasumman ja lyhennysten suuruutta.
Sinänsä kai sama jos avioehtoa ei ole (ettekä nyt tasapuolisuuden nimissä sitä halua tehdä) niin eikös kaikki mee vaan puoliksi, ellei oo avio-oikeuden ulkopuolelle rajattua perintöä?
Ja nytkö vasta rupesit miettimään? Mistäpä myö se täällä tiijettäs.
Tämä just on nykyajan naisilla ongelmana... ollaan niin tyytyväisiä että saadaan se mies, omakotitalo ja lapsia, että ei varauduta mihinkään. Sillä ei ole helkkarinkaan väliä kuka sen talon lyhennyksen on maksanut, jos vain toisen nimi on paperissa. Jos miehen nimi on paperissa ja sinä olet syytänyt rahaa, on se talo miehen. Jos hän oli meinaa fiksu ja otti sinut avioehdolla. Jos taas ei ollut, niin puolet on hänen. Silloin ei ole erossa merkitystä kumpi on maksanut. Erossa lasketaan kuitenkin molempien velat ja varat ja se kumpi on varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa. Jos teillä oli ehto ja talo kokonaan miehen nimissä, niin olet kyllä täydellinen idiootti että olet mennyt kerryttämään miehen omaisuutta ja omaasi et. Jos noin on, toivottavasti olette ainakin tehneet keskinäisen kirjallisen sopimuksen todistajien vahvistamana, että järjestelyllä ostat itsellesi osuuden. Muuten vaan ei voi muuta kuin sanoa naisille, että:
SOPIKAA ASIOISTA JO SILLOIN KUN OLETTE VIELÄ RAKASTUNEITA JA MENOSSA NAIMISIIN. Sopimuksia voi tehdä myöhemminkin mutta siinä kohtaa viimeistään, kun päätätte, että jäätte kotiin lasten kanssa. Eläkettä varten voi sijoittaa rahastoihin vain pari kymppiä kuussa ja sen voitte avioehdolla sulkea pois toiselta puolisolta... voi herrajestas...
Se on sen, kenen nimissä se on. Jos sen myy avioliiton aikana, omistaja saa rahat. That's it, avioehdon puute vaikuttaa vasta erossa. Jos se on siis molempien nimissä, mies omistaa puolet.
Jos ollaan naimisissa (ilman avioehtoa) ja laina on yhteinen mutta se menee vain toisen tilistä ei muuta sitä tosiasiaa että jos avioero tulisi niin silloin kaikki menisi 50/50 huolimatta siitä kuka sitä velkaa on lyhentynyt.
Yleensä kulut jaetaan noin suurin piirtein 50/50 mutta kaikki on aina niin tapauskohtaista
Ei ole mitään epäselvyyttä siitä ettei talo olisi yhteinen (se lukee otsikossakin). Avioehtoa meillä ei ole. Mietin vain menevätkö kulut tasan, kuten mies väittää niiden suunnilleen menevän.
ap
Mies taitaa maksaa enemmän. Lapsilisä tulee varmaan sinulle. Merkitystä ei ole, sillä avioliitossa on ns elatusvelvollisuus. Ei katsota kumpi on maksanut ja mitä. Ahneus alkaa iskemään, kun erosta alkaa puhe.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään epäselvyyttä siitä ettei talo olisi yhteinen (se lukee otsikossakin). Avioehtoa meillä ei ole. Mietin vain menevätkö kulut tasan, kuten mies väittää niiden suunnilleen menevän.
ap
Eihän me sitä voida tietää, vaan sinun/teidän pitää ihan itse laskea. Esimerkiksi kuukauden tai kahden kuittien setviminen valistaa jo paljon. Lähtökohtaisesti kuulostaa ihan järkevältä, riippuen tietenkin siitä miten paljon rahaa olet lasten tarvikkeisiin käyttänyt.
Jos teillä ei ole avioehtoa, menee omaisuutenne joka tapauksessa tasan riippumatta siitä mitä kumpikin on alunperin maksanut tai tienannut. Kannattaa kysyä neuvoa juristilta tai asiasta tietävältä, ettet pelkästään usko miehen sanaa esimerkiksi yritykseen liittyen asioiden suhteen. Firman omistajuuden jakaminen on luultavasti suurin kysymysmerkki erossanne. Selvitä myös, onko miehellä jotain omia säästötilejä tai muita rahajemmoja, jotka yrittää pitää salassa eron aikana.
Vierailija kirjoitti:
ap
Etköhän sä pysty aika hyvin sen itsekin laskemaan. Vai oletko täysin vieraantunut laskujen maksamisesta? Minä vastaan ihan kaikista menoista ihan yksin, ja äkkiseltään lasken, että itselläni noihin miehesi maksamiin menoihin menee enemmän kuin 900€ kuussa. Kaksi lasta minullakin, auto ja talo.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, olen lyhentänyt lainat yksin. n.900€/kk. Mieheni on yrittäjä ja hoitaa auton kulut, sähkön, veden, puhelimet, suurimman osan ruokamenoista. Minä hoidan asuntolainan ja suurimman osan kahden lapsen kuluista. Olen ollut monta vuotta ihan tyytyväinen järjestelyyn vaikka kaikki meneekin mitä tulee, mutta nyt kun ehkä ero edessä, mietin meneekö tämä oikeudenmukaisesti näin?
Jollet itse tiedä paljonko kumpikin olette maksaneet ja onko se ollut oikeudenmukaista, niin mistä luulet että me se täällä jotenkin paremmin tai tarkemmin tiedettäisi?
Jos menee lusikat jakoon, niin sitten ne jaetaan sulle-mulle-sulle-mulle... eli omaisuus puoliksi. Ei siinä ole merkitystä, kuka minkäkin bensalaskun tai pottupussin on aiemmin maksanut.
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten niin "mies väittää" kai sinä nyt tiedät paljonko teidän perheen kulut on? Ja jos et tiedä kaipa mies näyttää laskut ym. niin ei ole pelkän väitöksen varassa?
Riippuu miten isot nuo autokulut ja lasten kulut on?Voi ollolla muutaman satasen tai tonninkin...
Näppituntumalta näyttäisi, ettei ole kovin pahasti epätasapainossa.