Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 10 vuotta lyhentänyt yksin yhteistä omakotitalomme asuntolainaa. Mies sanoo että menee tasan kun hän hoitaa muut kulut. Onko näin?

Vierailija
13.03.2018 |

Vaikka olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, olen lyhentänyt lainat yksin. n.900€/kk. Mieheni on yrittäjä ja hoitaa auton kulut, sähkön, veden, puhelimet, suurimman osan ruokamenoista. Minä hoidan asuntolainan ja suurimman osan kahden lapsen kuluista. Olen ollut monta vuotta ihan tyytyväinen järjestelyyn vaikka kaikki meneekin mitä tulee, mutta nyt kun ehkä ero edessä, mietin meneekö tämä oikeudenmukaisesti näin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä menee aika hyvin tasan. Meillä minä maksan lainan (lainojen) lyhennykset ja vaimo sähkön, veden jne. kiinteät kulut. Ruokaa ostan minä, enempi. Vaikka mä laitankin tähän yksikköön enemmän rahaa on vaimo mukana sen minkä pystyy, ja pystyyhän se. Puoliksi jaetaan jos ero-osasto tulee.

Vierailija
22/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös verottaja voi tulkita tuon lahjaksi puolisolle jos vaan toinen lyhentää yhteistä lainaa?"

Jos asunto omistetaan puoliksi ja laina on otettu yhdessä, KUMPIKIN ON YKSIN VASTUUSSA KOKO LAINASTA. Omavelkainen laina.

Vaikuttaa siltä että menot ovat menneet melko tasan.

Pariskunnan tuloja ei korvamerkitä vaan kumpikin osallistuu elämän rahoittamiseen, kuten on käynytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee tasan. Omaa kokemusta on. Meillä mies yritti erossa saada koko asunnon itselleen koska oli maksanut lainanlyhennykset yhteisestä asunnostamme ja minä "vain" ruuat ja lasten kulut ym. Ei onnistunut.

Vierailija
24/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaa vakuutuksetkin, niin luulen että hänen pussista menee enemmän. Sitten kun olet omillasi niin tajuat että ei tolla 900 eur/kk paljon saa.

Vierailija
25/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa itse laskea, sinun pitäisi antaa tänne kaikki kulutiedot, jotta joku muu voisi laskea puolestasi. 

Vierailija
26/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi ja sama, kumpi yhteisen kodin yhteistä lainaa lyhentää. Etenkin jos toinen maksaa kaikki muut juoksevat menot.

Niin avioparin kuuluu avioliittolain mukaan tehdäkin, tulojensa mukaisesti. Erossa kaikki menee puoliksi. Poislukien avioehdolla tai lahjakirjalla avio-oikeuden ulkopuolelle rajattu omaisuus.

Ottakaa selvää ennenkuin alatte kuvitella tyhmiä.

Vierailija
27/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sinä mitään "yksin" ole lyhentänyt. Ihan turha uhriutua.

Ukkosi on maksanut muut menot. Ynnää vaikka laskuista ja tiliotteista! Yhdessä olette maksaneet perheen elatuksen ja asumisen.

Vierailija
28/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikös verottaja voi tulkita tuon lahjaksi puolisolle jos vaan toinen lyhentää yhteistä lainaa?"

Jos asunto omistetaan puoliksi ja laina on otettu yhdessä, KUMPIKIN ON YKSIN VASTUUSSA KOKO LAINASTA. Omavelkainen laina.

Meille pankin täti erikseen lainaneuvotteluissa painotti, että juuri tämän lahjaverotuksen vuoksi molempien tulee lyhentää lainaa, joka on molempien nimissä.

Vierailija
29/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, olen lyhentänyt lainat yksin. n.900€/kk. Mieheni on yrittäjä ja hoitaa auton kulut, sähkön, veden, puhelimet, suurimman osan ruokamenoista. Minä hoidan asuntolainan ja suurimman osan kahden lapsen kuluista. Olen ollut monta vuotta ihan tyytyväinen järjestelyyn vaikka kaikki meneekin mitä tulee, mutta nyt kun ehkä ero edessä, mietin meneekö tämä oikeudenmukaisesti näin?

Ei se nyt ihan noin mene.

Vierailija
30/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään epäselvyyttä siitä ettei talo olisi yhteinen (se lukee otsikossakin). Avioehtoa meillä ei ole. Mietin vain menevätkö kulut tasan, kuten mies väittää niiden suunnilleen menevän.

ap

Miehen firmakin menee puoliksi..

Vierailija
31/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa lyhennykset, maksaa bensat ja aika paljon ruokia.

Minä maksan kaikki laskut eli hoitomaksut, vakuutukset, verot, jäte-, sähkö-, lämmityskulut, puhelinlaskut ja nettiliittymän sekä lehdet. Maksan myös lasten vaatteet ja harrastukset. Luulen, että ollaan aika tasoissa.

Vierailija
32/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niin, että maksoin talolainan, mies autolainan. Kun erottiin, mies sai auton, minä yksin talon.

Avoliitto ja tämä on totta, vaikka mies yritti valittaa.

Vierailija
33/33 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolaina tonnin kuussa. Laskuja (sis. myös bensat) on 1200 euroa kuussa. Siihen päälle ruokamenot 700 euroa kuussa plus lapsen vaatteet ja hömpötykset. Kolmisen tonnia siis yhteensä on meillä menopuoli. Tulopuoli on nelisen tonnia, ja mitä ei mene kulutukseen, laitetaan säästöön matkakassaan ja pahan päivän varalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan