Lapsi täytti 17 ja lapsilisä jäi pois, onko mitään tukea tilalle opiskelevalle nuorelle tai perheelle?
On meillä aika iso summa mikä lähtee kuukausittaisista tuloista kun isoin lapsilisä lähti tuloista.
Kommentit (27)
Sellaista se on.
Opintotuki, jos ei vanhempien tuloraja ylity. Kelan sivuilla on laskuri.
Minusta pitäisi maksaa vanhemmille lapsilisäää 20- vuotiaaksi asti. Samalla oletus olisi, että vanhemmat oletusarvoisesti huolehtisivat jälkeläisensä elatuksesta.
Ap:lle vastaan, että Ymmärtääkseni 17-vuotias voi saada toisen asteen opintoihin sellaista opintotukea, joka ei vähennä kolmannen asteen opintojen opintotukea ( siis sitä kokoinaiskuukausimäärää ei vähennä) Ja Luulen, että opintotukea ei myönnetä kun huonotulois ten lapselle.
Kannattaa muuttaa kotoa pois, niin saa paremmin opintotukea.
Opintotukea saatte, jos sinä olet yksinhuoltaja. Kahden vanhemman perheeseen sitä ei tipu. Mutta miten niin isoin lapsilisä? Vanhimman lapsen lapsilisä on pienin - no tietysti nuorempien lisät tippuvat myös, kun toisesta tuleekin ensimmäinen jne...
Lapsi voi vaatia opiskelulisän. Oliko 20-vuoteen asti. Ehkä lapsi voisi mennä töihin? Kohta täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa kotoa pois, niin saa paremmin opintotukea.
Ja toimeentulotuen vuokriin ja elämisiin, mutta eihän näistä nykyään ole siihen. Myös opintolaina vaaditaan.
Opintotuki ja toimeentulotuki. Tää on nyt taas uusavuttomuutta parhaimmillaan että tukia pitäisi saada, mutta ei osata itse etsiä että mitä.
Toimeentulotukea ei saa jos ei nosta opintolainaa. Opiskelijan ensisijaiset tulot ovat opintotuki, opintolaina ja asumistuki. Jos ne eivät riitä, niin toimeentulotuki. T. Opiskelevan teinin äiti
11 tässä vielä, nykyään opintotuen enimmäismäärä on muuten lukiolaisilla sama kuin yliopisto-opiskelioilla, mutta siihen vaikuttaa asuuko kotona ja jos asuu niin sitten vanhempien tulot. Eikä näiden tukien nostaminen vaikuta korkeanasteen tukiin.
Ja hei, sano lapsellesi että käy opintotoimistossa. Sieltä saa kaikki tarvittavat kaavakkeet ja apua. Netissä tehdään hakemukset. Kelan sivuilla on myös laskurit (kuten täällä jo mainittu.) T. Opiskelevan teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa jos ei nosta opintolainaa. Opiskelijan ensisijaiset tulot ovat opintotuki, opintolaina ja asumistuki. Jos ne eivät riitä, niin toimeentulotuki. T. Opiskelevan teinin äiti
Opintolainaa tarvitsee nostaa vasta 18v.
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea saatte, jos sinä olet yksinhuoltaja. Kahden vanhemman perheeseen sitä ei tipu. Mutta miten niin isoin lapsilisä? Vanhimman lapsen lapsilisä on pienin - no tietysti nuorempien lisät tippuvat myös, kun toisesta tuleekin ensimmäinen jne...
No ei tarvitse olla yksinhuoltaja. Olen saanut yli viidenkymmenen euron opintotuen kahden työssä käyvän vanhemman perheessä kotona asuessani, ei niin kovin montaa vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha + asumislisä + opintolaina = opintotuki.
Jos ero lapsi, niin etävanhemman maksettava myös opiskelusta myös yli 18-vuotiaan. En muista tuen nimeä.
Tältä palstalta olen lukenut miljoona kertaa, että lapsilisät on tarkoitettu päivittäiseen elämään, ja ne pitäisi ottaa pois niiltä, jotka säästävät ne lapselle tulevaisuutta varten. Olen jankuttanut, että haluan lasteni saavan opiskella haluamaansa alaa ja vaikka ulkomaillakin. Vastaukseksi olen saanut miljoona alapeukkua ja toteamuksen, että kyllä Suomen yhteiskunta huolta pitää.
En halua ivata ap:tä, mutta näin yleisellä tasolla muistutan alapeukuttajiani, että lapsilisistä säästäminen on helpointa, kun lapset ovat ihan pieniä.
Mikähän siinäkin on, että elatusvelvollisuus kestää 18 ikävuoteen, mutta lapsilisä loppuu vuotta ennen?
opintotuki, mutta se ei ole automaattinen vaan vaatii selvityksen.