Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka niin paheksutte lentomatkailua

Vierailija
13.03.2018 |

Ettekö koskaan itse lennä ja lomaile? Tai lomaile lentäen?

Mietin vaan, olen itse kyllä ekohenkinen useimmissa valinnoissani. Kierrätän, käytän julkisia, vältän muovipakkauksia, ostan vain tarpeeseen jne. Mutta lomailusta en kyllä pysty luopumaan, etenkään kaukomatkoista talvisin. Työpalaverit hoidan viimeiseen saakka etänä, jos mahdollista mitenkään, ja se on firmankin politiikka. Mutta kyllä nuo reissut lämpimään vaan ovat ylipäätään se juttu, miksi esimerkiksi työssä käyn.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

dental kirjoitti:

Silloin tällöin lomamatkat lentäen on paljon parempi kuin autolla ajamiset jokapaikkaan.

Ja on ne lomat halvempia kuin auton pito , vaikka käy usemmaan kerran vuodessa.

Ei tietenkään ole parempi. Yhtä huonoja molemmat.

Vierailija
42/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan, olen itse kyllä ekohenkinen useimmissa valinnoissani. Kierrätän, käytän julkisia, vältän muovipakkauksia, ostan vain tarpeeseen jne. Mutta lomailusta en kyllä pysty luopumaan, etenkään kaukomatkoista talvisin. Työpalaverit hoidan viimeiseen saakka etänä, jos mahdollista mitenkään, ja se on firmankin politiikka. Mutta kyllä nuo reissut lämpimään vaan ovat ylipäätään se juttu, miksi esimerkiksi työssä käyn.

Tämä se onkin viherpiiperöille rankka paikka, kun yrittävät niin kovasti olla ekohenkisiä. Polkevat fillarilla ja keirrättävät ihan homona, mutta kuitenkin lentelevät pitkin maailmaa.

Minä hakkaan hiilijalanjäljessä kaikki viherpiiperöt mennentullen. Linkolan Pena on ainut, joka minulle pärjää, mutta hän ei olekaan mikään kaupunkilaispiiperö, vaan ihan aito ekoihminen.

Mitä kysymyseesi tulee, niin lomailen toki, mutta ihan kotomaassa ja pääasiassa kotona. Asun maalla, joten asuntoni on myös kesämökkini ja minä nautin Suomen kesästä täysin siemauksin, enkä tuhlaa kesäpäiväni ulkomaanmatkailuun. Teen myös pyöräretkiä, välillä pidenmpiä välillä lyhyempiä, mutta kotimaanrajojen sisällä kuitenkin. Talvella taas nautin upeasta Suomen talvesta hiihtäen ja pilkkien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän ehkä kerran kymmenessä vuodessa, syön vegaaninsesti melkein aina, kuljen julkisilla, ostan käytettyjä vaatteita, ei satu olemaan lemmikkejä eikä omia lapsia, rakastan luontoa.

Vierailija
44/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyaikainen matkustajakone lentää täydellä kuormalla, polttoaineen kulutus on noin 5 litraa sadalla kilometrillä per asiakas. Sopii verrata henkilöauton kulutukseen.

Suihkumoottori kuluttaa noin 1100 litraa polttoainetta tunnissa, mutta kulutusriippuu koneesta, lentokorkeudesta, reitistä ja säästä. Esimerkiksi Boeing 767 -kone syö polttoainetta Lontoosta New Yorkiin lentäessä noin 34 000 litraa, mutta isompi kone voi kuluttaa jopa kaksinkertaisen määrän

Yksi lomamatka etelään kuluttaa enemmän kuin talon lämmitys vuoden aikana.

Matka Lontoosta New Yorkiin on noin 6000 km. Jos sillä matkalla menee 34 000 litraa polttainetta, kulutus on noin 570 litraa sadalla kilometrillä. Jaetaan se matkustajien määrällä, niin saadaan itse kunkin jalanjälki. Semmoiset pari litraa satasella palaisi tässä esimerkissä.

Vierailija
45/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se onkin viherpiiperöille rankka paikka, kun yrittävät niin kovasti olla ekohenkisiä. Polkevat fillarilla ja keirrättävät ihan homona, mutta kuitenkin lentelevät pitkin maailmaa.

Minä hakkaan hiilijalanjäljessä kaikki viherpiiperöt mennentullen. Linkolan Pena on ainut, joka minulle pärjää, mutta hän ei olekaan mikään kaupunkilaispiiperö, vaan ihan aito ekoihminen.

Mitä kysymyseesi tulee, niin lomailen toki, mutta ihan kotomaassa ja pääasiassa kotona. Asun maalla, joten asuntoni on myös kesämökkini ja minä nautin Suomen kesästä täysin siemauksin, enkä tuhlaa kesäpäiväni ulkomaanmatkailuun. Teen myös pyöräretkiä, välillä pidenmpiä välillä lyhyempiä, mutta kotimaanrajojen sisällä kuitenkin. Talvella taas nautin upeasta Suomen talvesta hiihtäen ja pilkkien.

Ei se että on mökki ja kaupunkiasunto ole erityisen ekologista. Eikä autoilu näiden välillä.

Vierailija
46/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki matkailemme, mutta kerran vuodessa riittää. Ei aina tarvitse lentää onneksi kun junallakin pääsee.

Ja kyllä minä ihmettelen miksi jonkun pitää matkustaa vaikka 5krt vuodessa. Itsellä se ei ole rahasta kiinni, nykyään on todella halpoja lentoja vaan yksinkertaisesti en halua saastuttaa yhtään enempää.

Vierailija
47/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyaikainen matkustajakone lentää täydellä kuormalla, polttoaineen kulutus on noin 5 litraa sadalla kilometrillä per asiakas. Sopii verrata henkilöauton kulutukseen.

Kun nykyaikainen henkilöauto kulkee, polttoainetta kuluu noin 1,5 litraa/henkilö. Monet vain ajavat yksin, joten polttoaineenkulutus nousee samoihin lukemiin täyden lentokoneen kanssa. Rinnastuksesi on kovin tulkinnanvarainen!

Niin ja harvoin ihminen ajaa autolla 8000 kilometriä putkeen. Esimerkiksi ihminen, joka käy kerran vuodessa Thaimaassa, kuluttaa kyseisellä reissulla saman verran polttoainetta, kuin minä autollani koko vuotena!

Vierailija
48/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä ei vaan itsellä ole varaa lentää 😂

Vierailija
49/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia ovat. Ollaanhan matkustamisesta yleensäkin aina kauhean kateellisia

Vierailija
50/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liputan kohtuuden puolesta. Kohtuullista on käydä silloin tällöin ulkomailla, mutta jos taas käy useita kertoja vuodessa se ei ole kohtuullista.

Vierailija
51/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitseminen ei auta, vaan ekotekojen kehuminen.

On hyvä tehdä edes jotain. Jos tavoittelee täydellisyyttä, voi koko homma tyssätä. 

Vierailija
52/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britteihin pääsee meno-paluu alle satkun. Köpikseen n.70€ meno-paluu..  Äkkilähdöt lämpösiin maihin alle 500€ sisältää hotellin.. ei tämä ole mikään raha kysymys..

Vierailija
53/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lentänyt viimeksi 2009. Tilillä on 65000 euroa.

Pidän itselleni sopivana määränä yhtä lomalentoa vuodessa, max kahta.

Vierailija
54/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britteihin pääsee meno-paluu alle satkun. Köpikseen n.70€ meno-paluu..  Äkkilähdöt lämpösiin maihin alle 500€ sisältää hotellin.. ei tämä ole mikään raha kysymys..

Ohis, mutta mistä saa noin halvalla liput Suomesga Lontooseen ja Köpikseen? 

Vierailija
55/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyaikainen henkilöauto kulkee, polttoainetta kuluu noin 1,5 litraa/henkilö. Monet vain ajavat yksin, joten polttoaineenkulutus nousee samoihin lukemiin täyden lentokoneen kanssa. Rinnastuksesi on kovin tulkinnanvarainen!

Niin ja harvoin ihminen ajaa autolla 8000 kilometriä putkeen. Esimerkiksi ihminen, joka käy kerran vuodessa Thaimaassa, kuluttaa kyseisellä reissulla saman verran polttoainetta, kuin minä autollani koko vuotena!

Eli kannattaiskohan sun lopettaa autoilu. Hirveä maailman syöpä olet.

Vierailija
56/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boeing 747 jumbojet kuluttaa noin 2,3 litraa per 100km matkustajaa kohden (täysi kone, 568 matkustajaa). Keskimäärin henkilöautoissa matkustaa n. 2,1 henkilöä (kyllä, aivan sama luku kuin keskimäärin lapsia perheessä :), joten lentomatkustaminen erittäin ekologinen vaihtoehto automatkustamiselle.

Vierailija
57/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomitseminen ei auta, vaan ekotekojen kehuminen.

On hyvä tehdä edes jotain. Jos tavoittelee täydellisyyttä, voi koko homma tyssätä. 

Mutta kyllä meillä on nyt vähän sellaista poliittista konsensusta että on ihan ok lentomatkustaa kunhan duunaat kartongit keräykseen. Eli jotain näennäistä sijaistoimintaa mutta oikeista ja koetuista elämäniloista ei edes pyritä tinkimään. Kaikki poliittiset puolueet Vihreät etunenässä ajavat tällä tavalla maailman tuhoamista. On niitä varmaan muitakin tapoja kuten ydinaseet. Mutta lohtu on pieni.

Vierailija
58/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkumoottori kuluttaa noin 1100 litraa polttoainetta tunnissa, mutta kulutusriippuu koneesta, lentokorkeudesta, reitistä ja säästä. Esimerkiksi Boeing 767 -kone syö polttoainetta Lontoosta New Yorkiin lentäessä noin 34 000 litraa, mutta isompi kone voi kuluttaa jopa kaksinkertaisen määrän

Yksi lomamatka etelään kuluttaa enemmän kuin talon lämmitys vuoden aikana.

Matka Lontoosta New Yorkiin on noin 6000 km. Jos sillä matkalla menee 34 000 litraa polttainetta, kulutus on noin 570 litraa sadalla kilometrillä. Jaetaan se matkustajien määrällä, niin saadaan itse kunkin jalanjälki. Semmoiset pari litraa satasella palaisi tässä esimerkissä.

Joka on 240 litraa per matkustaja, joka on saman verran, minkä minä kulutan autollani puolessa vuodessa.

Vierailija
59/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa tai käytä maitotuotteita (suurin saastuttaja maailmassa), lopetin niiden syömisen jo 16-vuotiaana. Asun kerrostalossa, en omista autoa, kierrätän, ostan ja kulutan erittäin tiedostavasti, minulla ei ole lemmikkiä (nehän ne vasta kuluttavatkin luontoa), ostan ekosähköä (tuulivoima) jne.

Ja lennän, tosin lahjoitan rahaa joka lentomatkasta lentämisen CO2-päästöä vähentävää työtä (World Land Trust)

Uskaltaisin veikata, että elän vihreämmin, kuin 90% suomalaisista, mutta en saarnaa tai tuomitse, mutta on hauska seurata, kuinka tavalliset, hyvinkin luonta kuluttavasti elävät ihmiset kokevat kuitenkin oikeudekseen tulla minulle saarnaamaan ja jeesustelemaan lentämisestä. En ymmärrä, mikä siinä on sellaista, joka oikein triggeröi ihmisiä? Vaikka tosiaan tuolle WLT:lle joka lennosta lahjoitan rahaa. Enhän minäkään heristele sormeani sekasyöjille? Mitä se auttaa mitään?

Vierailija
60/73 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.worldlandtrust.org/eco-services/offsetting/individuals

Tuolla WLT:llä on muuten hyvät sivut, joilla voi laskea omia emissioitaan muutenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä