Parisuhteessa yhteiset rahat
Miksi ihmeessä olisi? tätä en ole koskaan käsittänyt eikä ole emäntäkään.
Selventäkää miksi tää on millään muotoa hyvä juttu?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
emäntä?
Niin? Onko vieras sana hesalaiselle?
Meillä on ollut yhteiset rahat yli 20v ja eI mitään ongelmaa.
Kumpikaan ei käytä turhaan ja kumpikin hankkii sen minkä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
juu ei kannata. edes semmonen heittäminen tai lainaaminen. ehkä harvoin jos pakko tilanne joku bussilippu yms. omat ja omat piste.
Lähinnä yhteistä pankkitiliä tarkoitin jonne menee palkat tai kuukauden yht menot tms.
AP
Why not? Jos on yhteinen koti, asuntolaina, lapset, auto, jääkaappi sisältöineen... ei raha ole se intiimein tai sitovin asia joka me jaetaan.
En minä yhteistä tiliä pidä tarpeellisena tai välttämättömänä, aivan varmasti yhteiset kulut saa toimimaan järkevästi muutenkin. Vaatisi vain enemmän suunnittelua, laskemista, menojen luokittelua (onko tämä ikkunaverho tai pulkka nyt yhteinen hankinta vai toisen oma tarve) ja päivitystä elämäntilanteiden muuttuessa. Mutta jos on ajatus perheestä/pariskunnasta yhteisenä taloudellisen yksikkönä, niin me ei olla nähty tarpeellisena sitä erotteluakaan. Kaikki rahat tulee yhdelle tilille ja kaikki menot maksetaan siltä tililtä, myös niinä kausina kun jomman kumman tulot poikkeavat väliaikaisesti normaalista. 20 vuotta yhdessä, tilin saldo sopiva eikä yhtään riitaa rahasta. Koska se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
emäntä?
Etkö niinku tunne "emäntä" sanaa?
Jos on samanlainen rahankäyttö, niin toimii hyvin. Yksi säätäminen vähemmän, eikä tule kitkaa siitä, kenen vuoro maksaa.
Jos ei ole samanlainen rahankäyttö, niin ei toimi. Sitten tulee vain ongelmia.
No, en minäkään ole koskaan kuullut, että puolisoa kutsutaan emännäksi. Ja ikää minulla on sentäs jo 50.
Meillä on mun rahat ja meidän rahat (meidän rahat =miehen rahat). Mies tienaa reilusti enemmän, niin suurin osa yhteisistä menoista maksaa hän. Omasta palkastani makselen omat harrastukset, shoppailut yms. Tämä sopii meille. Ja näin ollaan eletty jo 20 vuotta. Ja tää aika pitää sisällä myös useamman vuoden kotiäitiyttä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mun rahat ja meidän rahat (meidän rahat =miehen rahat). Mies tienaa reilusti enemmän, niin suurin osa yhteisistä menoista maksaa hän. Omasta palkastani makselen omat harrastukset, shoppailut yms. Tämä sopii meille. Ja näin ollaan eletty jo 20 vuotta. Ja tää aika pitää sisällä myös useamman vuoden kotiäitiyttä.
T. LompakkoLoinen
no miksei se yhteinen tili vois olla vaikka nimeltänskkin Lemmenpesän virike rahasto. sit ku tulee ongelmia eli alatte kyllästyä toisiinne ne käytätte niistä jotain johonki kivaa. sitten huomaatte et nyt tarvitaan rahaa pelastaakseen parisuhde ja teitä nolottaa ja ero tulee.
Yhteinen tili voi olla, mutta ei todellakaan kaikki yhteiset rahat. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot, muuten voi säästää tai tuhlata loput rahansa. Meillä siis siirretään tietty summa yhteiselle tilille kuukausittain. On toiminut hyvin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. LompakkoLoinen
Entä jos nainen tekee suurimmanosan kotitöistä ja pitää kodin kunnossa, onko mies Kotiloinen? Vai mikä nimitys hänelle on? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. LompakkoLoinen
Entä jos nainen tekee suurimmanosan kotitöistä ja pitää kodin kunnossa, onko mies Kotiloinen? Vai mikä nimitys hänelle on? 🤔
Kuvittelee tekevänsä.
T. LompakkoLoinen
Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Alussa nettopalkkamme oli suunnilleen sama mutta nyt tietty miehen palkka on parantunut ja suhde muuttunut. Ei häntä näytä häiritsevän.
Helppoa kun vain yksi hoitaa kaiken rahaliikenteen. Näin myös talonrakennusprojekteissa minä tiesin mihin rahat menivät ja riittivät. Molemmilla tietty käyttöoikeus tileihin mutta miestä ei voisi vähempää kiinnostaa niin kauan kun rahaa riittää.
Ruokatilille laitetaan rahaa joka kuukausi ja molemmat maksavat sieltä ruokaostokset, näin ei sekaannu muihin rahoihin ja aina tietää missä mennään.
Jos mies hoitaisi raha-asiat meillä tuskin olisi rahaa jokavuotisiin 2-4 vkon matkoihin, hän käyttää rahaa paljon hövelimmin kuin minä (esim viimevuonna hänellä meni rahaa vaatteisiin 2000€ ja minulla 400€).
Ei ikinä yhteisiä rahoja 😅 yhteiset menot maksetaan yhdessä. Omat menot maksetaan itse. Ruokakaupassa käydään yhdessä ja se maksaa kumpi haluaa. Yleensä minä maksan ruuan, koska haluan laadukasta ruokaa. Mies laittaa mulle sitten rahaa jos haluaa.
Ruuat ostetaan yhdessä, jompikumpi maksaa ja toinen tasaa kuitin perusteella tilin toiselle.
Pelkästään itselle tulevat herkut ja tarvikkeet kumpikin maksaa kokonaan itse (=siirtää kaupassa maksaneelle rahat). On kyllä vähän vaivaa käydä kuitti läpi, mutta ainakaan ei tule sellaista oloa, että "aina minä maksan..!"
Yhteiset tavaraostokset maksetaan puoliksi, kuten esimerkiksi verhot, matot, astiat, elektroniikka...
Huvit maksetaan puoliksi, tai joskus toinen tarjoaa esim. leffatreffit ja ravintolaruuan.
Meillä ei riidellä rahasta eikä sen käytöstä. Molemmilla on omat excel-budjetit ja molemmat säästää yhteisiin isoihin hankintoihin omille säästötileilleen ja isot hankinnat maksaa toinen ja toinen tasaa tilit. Tiliotteissa näkyy sitten rahansiirron syyt, joten jos jossain vaiheessa menee sukset ristiin, ei tarvitse tapella kuka maksoi ja mitä.
Yhteiset vakuutukset puoliksi (=toinen tasaa tilit rahasiirrolla), omat vakuutukset omasta pussista.
Mies maksaa käyttämänsä auton kustannukset kokonaan, minä maksan polttoainetta, jos lähdetään pidemmälle ajelemaan ja auton pesun ja vahauksen toisinaan. Minä maksan oman HSL-korttini kokonaan.
Toisaalta meillä on sen verran hyvä tilanne, että tienataan suunnilleen saman verran, jaetaan myös kotityöt aika tarkkaan puoliksi ja mieltymykset esim. elektroniikan hankinnoissa on samat ja hankinnoista neuvotellaan. Meillä ei ole avioehtoa, joten toisaalta ihan turha edes tehdä näitä kuittijuttuja ja siirtoja, puolet omaisuudestani on joka tapauksessa hänen.
Ai miksikö yhteiset rahat? No koska se helpottaa asioita. Kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki menot - so simple! Joka kuukausi pannaan myös rahaa yhteiselle säästötilille sekä kummankin rahastoihin. Ei ole vuosien kuluessa tarvinnut kertaakaan kiistellä raha-asioista tai miettiä kuka maksaa mitäkin.
Mutta jokainen tyylillään tietenkin.
Meillä on yhteiset varat, muttei yhteistä tiliä, vaan molemmilla omat. Ei mitään ongelmaa, samaa taloutta ollaan. Jos toisella ei riitä niin toinen laittaa tulemaan, kerran sain mieheltä 10 K€ käyttömenoihin kun omat kävi vähiin. Autot mies on maksanut itse, paitsi yhden maksoin minä kun hän oli pitempään sairaana ja pienillä tuloilla. Säännölliset laskut maksetaan siltä tililtä, mille on suoraveloitus joskus tehty - yhden kerran elämämme aikana näitä jouduttiin säätämään kun meni turhan epätasapainoon tuloihin nähden. En ymmärrä miten yhteisessä taloudessa raha-asioista voi edes kiistellä. Toki joskus keskustellaan isommista hankinnoista, mutta päätös tehdään yhteisesti.
juu ei kannata. edes semmonen heittäminen tai lainaaminen. ehkä harvoin jos pakko tilanne joku bussilippu yms. omat ja omat piste.