Miten ihmisillä menee ruuanlaittoon niin paljon aikaa? (en käytä ikinä eineksiä edes)
vaikka tekis monimutkaistakin ruokaa, niin raastaminen, pilkkominen kuoriminen, ei siihen kymmentä minuuttia enemmän mene, varttikin voi jopa joskus mennä ja se on silloin jo aika monimutkainen ruoka. sitten ruoka tulille tai uuniin ja välillä käy vahtimassa. Kertokaa, mitä te jotkut teette, että saatte siihen menemään tunninkin. Veistelettekö te joutsenia kermavaahdosta ja kivoja kuvioita perunoista, vai miten?
Meillä tehdään kaikki ns. puhtaista raaka-aineista, eli ei edes eineksiä käytetä.
Kommentit (23)
Siinä on iso ero, tekeekö ruokaa kaksi, neljä vai kahdeksan annosta. Jos ruokaa tekee kahdelle ruualle nelihenkiselle perheelle, jossa on kaksi aikuista ja kaksi isoa teinipoikaa, saa niitä perunoita ja juureksia kuoria valtavat määrät. Ei onnistu minulta vaikka vuosikymmeniä olen ruokaa tehnyt.
Koska mä olen ihminen, enkä robotti.
Onkohan ap sellainen henkilö joka on aina myöhässä, koska ei osaa arvioida asioihin kuluvaa aikaa ;)
Kylläpä siinä aika helposti menee yksin sellainen puoli tuntia, kun laittaa ruuan perustarpeista ja sitten kystytysaika siihen päälle. Peseminen, kuoriminen ja pilkkominen vaan ottaa aikansa. Puolison kanssa aika tietysti lyhenee, mutte ei ihan puoleen.
Hurraa, olet varmasti uniikki lumihiutale, jos teet kaikki ruoat max. vartissa. Kyvyillesi olisi varmasti käyttöä ravintolan keittiössäkin.
Vierailija kirjoitti:
vaikka tekis monimutkaistakin ruokaa, niin raastaminen, pilkkominen kuoriminen, ei siihen kymmentä minuuttia enemmän mene, varttikin voi jopa joskus mennä ja se on silloin jo aika monimutkainen ruoka. sitten ruoka tulille tai uuniin ja välillä käy vahtimassa. Kertokaa, mitä te jotkut teette, että saatte siihen menemään tunninkin. Veistelettekö te joutsenia kermavaahdosta ja kivoja kuvioita perunoista, vai miten?
Meillä tehdään kaikki ns. puhtaista raaka-aineista, eli ei edes eineksiä käytetä.
Tuo kymmenen minuuttiahan menee jo pelkästään perunoiden kuorimiseen ja pilkkomiseen, jos tekee laatikkoruuan, meillä siihen menee 2kg perunoita .
Samaa ihmettelen:) Jopa mieheni osaa tehdä ruokaa 20minuutissa - esim perjantaisin tekee usein flammkuchenia. Kuin pizzaa mutta taikinassa ei ole hiivaa eikä tarvitse kohottaa. Paistoaika n 3-5 minuuttia. 3-4 tekee tuossa parissakymmenessä minuutissa. Toinen bravuurinsa tuorekasviswokki.
Ja kyllä, kellosta katsottiin aikaa joten ei ole "arviointivirhe"
Meillä yleensä on ruoka pöydässä 30 minuutissa, tuohon ehtii tekemään em lisäksi esim pastaa eri tavoin (kastikkeilla, burro&salvia, carbonara jne jne), keittoja, kastikkeita, leivitettyjä broileri- tai possupihvejä lisukkeineen, kalapihvejä tai kalaa paistettuna, bratwurstia ja kermahaudutettua hapankaalia, tortillat broilerilla tai jauhelihalla, munakasta...
Jaa itse olen kokki ja helposti käytän tunnin kotona ruoanlaittoon. Sunnuntaisin saatan uhrata monta tuntia ruokaan :D
Muut laskee aikaan myös passiivisen ajan (ruoka lämpenee uunissa tai hellalla itsekseen), sinä vain aktiivisen ajan?
Kyllä mulla se tunti kaikkineen menee vaikka kyseessä olisi spagetti ja jauheliha kastike plus salaatti. Teen kylläkin kuudelle.
Minä luulin, että aamulla hampaidenpesuun ja veden juomiseen ennen suihkuun menemistä kuluu 5 - 10 minuuttia. Suihkussa menisi hitautenikin huomioon ottaen 10 - 15 min, jos pesen hiukset.
Parina aamuna otin kirjaa toimistani ja todellisuudessa nuo ajat oli 20 ja 20 min. Auts.
Ja monesti tulee myöhästyminen itselle yllätyksenä. Kannatti tutkia mihin aika menee.
No kyllä siinä saa hetken kuoria ja pilkkoa kun tekee kahden päivän keiton kuudelle hengelle. Teinit syövät kuin hevoset. On eri asia tehdä kahdelle aikuiselle ja yhdelle tai kahdelle alle kouluikäiselle.
Eilen meni odottamisineen sämpylöihin 2 tuntia. Pulliin toinen saman moinen. Jauheliha keiton tein tunnissa.
Kyllä mun aika ainakin menee tehokkaasti keittiössä.
Ammattikokkien aika kuluukin näpertelyyn ja pipertelyyn, parin heinän ristiin asetteluun uppoaa vartti poikineen🤣
Eihän ruoka edes kypsy 15 minuutissa. Lasken ruuanlaittoon sen ajan, kun ruokaa pitää vahtia ja hämmentää, eihän silloin voi keskittyä muuhun.
"Hampaidenpesu ja vedenjuonti" siis sisältää yleistä aamuista laahustelua ja hajamielisyyttä ennen kuin saan itseni raahattua suihkuun.
11
Vierailija kirjoitti:
Jaa itse olen kokki ja helposti käytän tunnin kotona ruoanlaittoon. Sunnuntaisin saatan uhrata monta tuntia ruokaan :D
Eiköhän nyt ollut enemmän kyse nopeista arkiruuista ja siitä että nopeammin kuin hakee Mäkistä satsin voi tehdä ihan oikeaakin ruokaa.
Ja kyllä, nautin ruuanlaitosta ja meilläkin menee monta tuntia pataruokien hautumiseen (valmisteluihin tosin vain vartti) viikonloppuna, emme tosin seiso vieressä.
Ja jos on ruokavieraita tulossa ruuanlaittoon (3+ruokalajia) voi käyttää montakin tuntia.
7
Mulla ei ole tarvetta pitää kiirettä. Yleensä kuuntelen musiikkia ja kuorin suurella hartaudella. Teen myös kaksi ruokaa kerralla, pariksi-kolmeksi päiväksi. Ja se passiivinen aika: haudutuspata on paljon käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen:) Jopa mieheni osaa tehdä ruokaa 20minuutissa - esim perjantaisin tekee usein flammkuchenia. Kuin pizzaa mutta taikinassa ei ole hiivaa eikä tarvitse kohottaa. Paistoaika n 3-5 minuuttia. 3-4 tekee tuossa parissakymmenessä minuutissa. Toinen bravuurinsa tuorekasviswokki.
Ja kyllä, kellosta katsottiin aikaa joten ei ole "arviointivirhe"
Meillä yleensä on ruoka pöydässä 30 minuutissa, tuohon ehtii tekemään em lisäksi esim pastaa eri tavoin (kastikkeilla, burro&salvia, carbonara jne jne), keittoja, kastikkeita, leivitettyjä broileri- tai possupihvejä lisukkeineen, kalapihvejä tai kalaa paistettuna, bratwurstia ja kermahaudutettua hapankaalia, tortillat broilerilla tai jauhelihalla, munakasta...
Käytätte valmispastaa ja valmiiksi pilkottuja raaka-aineita?
Meillä ruuan valmistamiseen ei kulu paljon aikaa. Tykätään kalasta ja sitä syödään n. viitenä päivänä viikossa. Esimerkiksi eilen laitettiin turskafileet uuniin, keitettiin perunat ja sekoitettiin salaatti. Aktiivista aikaa tuohon meni n.10min.
Tänään syödään haukimureketta. Haukifile blenderiin muiden aineiden kanssa, sitten vaan vuokaan ja uuniin. Taas keitetään perunat ja koska lokerossa on porkkanoita, keitetään niitä.
Viime viikolla oli kaksi liharuokaa, maksaviipaleet leivitettiin ja paistettiin voi-öljyssä pari minuuttia molemmilta puolilta. Torstaina oli kanan rumpupalikoita, jotka laitettiin vuokaan ja päälle soosi sulatetusta voista, sinapista, hunajasta ja currysta. Samalla uunissa kypsyi muutama paloiteltu paprika yrttiöljyn kanssa.
Pastakastike on myös nopea tehdä; silputtu sipuli, maun mukaan valkosipulia ja chiliä öljyyn, sitten muutama paloiteltu herkkusieni ja pari tomaattia ja lopuksi rasia pinaattia sekä loraus kermaa + mausteet. Jos haluaa voi siihen lisätä vaikka lohta tai katkarapuja.
En ole koskaan katsonut kellosta, miten kauan mulla menee jonkin ruuan valmisteluun, mutta jos teet kaikkien ruokien valmistelut suunnilleen kymmenessä minuutissa, sanoisin, että laittamasi määrät ovat aika pieniä.