Jos täällä käsky kävisi niin olisitko oikeesti valmis lähtemään rintamalle?
Sodista uutisoidaan paljon ja niitä on maailmalla nytkin. Myös Venäjän uhittelua on puitu mediassa paljon parina viimevuotena. Silti sota täällä tuntuu tosi vieraalta ajatukselta. Myös siksi että "Eihän sellaista enää tapahdu, ei nykyään. Sodat on meneisyyttä. Nykyään keskitytään ihan muihin asioihin." Niin luulisi, mutta entä jos sellainen kuitenkin syttyisi ja sinulle asevelvollisena tulisi kutsu niin olisitko oikeesti valmis lähtemään rintamalle? Hyväksymään ajatuksen että tämä ei ole nyt mitään tietokonepeliä vaan siellä voi oikeasti kuolla. Olisitko valmis siihen? Lähtisitkö vai mitä tekisit?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä lähtisi. Mikään maa ei merkitse minulle niin paljon että tappaisin tai kuolisin sen puolesta. Häipyisin mahdollisimman kauas.
Mihin? Rajat kiinni, lentokentät samoin eikä risteilyillekään pääsisi.
Rintamalle ei varmaan huolittaisi, mutta voisin lottailla jossain.
En enää. 25 vuotta sitten olisin. Ei täällä kantis merkitse mitään tälle maalle, joten omia ei ainakaan puolustaisi. Ja noiden torvien suuryrityksiä en puolusta todellakaan.
Älkää unta nähkö :-)
Tekisin saman kuin kaukaisista maista tulleet uudisasukkammme. Painuisin ruotsiin tai norjaan hippulat vinkuen ja jättäisin tyhmemmän köyhät kuolemaan rikkaiden osakesalkkujen, sopeutumiseläkkeiden ja veroparatiiseihin yksityistettyjen palveluiden puolesta.
En todellakaan, olen nainen, ja saanut terveydenhuoltohenkilöstöltä niin törkeitä kokemuksia, etten ikimaailmassa suostuisi puolustamaan tätä maata. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä lähtisi. Mikään maa ei merkitse minulle niin paljon että tappaisin tai kuolisin sen puolesta. Häipyisin mahdollisimman kauas.
Olisin häipynyt jo kauan ennen kuin rajoja olisi suljettu. Ei sota varoittamatta syty. Ja jos syttyisi, menisin mieluummin linnaan kuin rintamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisesta pääset rajan yli aivan kevyesti. Hiemankin vaelluskokemusta ja suunnistustaitoa niin tervetuloa sotapakolaiseksi tuttuihin ja turvallisiin ruotsiin tai norjaan :-)
Vierailija kirjoitti:
En enää. 25 vuotta sitten olisin. Ei täällä kantis merkitse mitään tälle maalle, joten omia ei ainakaan puolustaisi. Ja noiden torvien suuryrityksiä en puolusta todellakaan.
Hyvin sanottu.
Prosessikaavio-sipilä ja otan-rahat-köyhiltä-orpo eivät tule saamaan maanpuolustuksellista(kaan) tukeani.
Tähän asti kuulostaa siis siltä että tänne pääsi ilman että laukaustakaan tarttis ampua. Niinkö?
Ei tässä iässä enää mihinkään rintamalle joutuisi. Ei ole ollut sijoitustakaan moneen vuoteen.
En mistään hinnasta lähtisi, ei puhettakaan, miten mieleesi juolahtikaan mikään muu mahdollisuus.
Kyllä lähtisin. Menisin juuri siihen tehtävään, mihin määrättäisiin enkä mukisisi mitään.
Matkustaisin Venäjälle ennen sodan syttymistä ja jättäisin taakseni idän ja lännen välisen taistelutantereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisesta pääset rajan yli aivan kevyesti. Hiemankin vaelluskokemusta ja suunnistustaitoa niin tervetuloa sotapakolaiseksi tuttuihin ja turvallisiin ruotsiin tai norjaan :-)
Sillä hetkellä kun sinä tiedät sodasta, on Ruotsi ja Norja ja miehitetty. Siihen menee 3 tuntia.
pakkaisin kamat ja lähtisin jonnekin lämpimään juomaan mohitoa
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti kuulostaa siis siltä että tänne pääsi ilman että laukaustakaan tarttis ampua. Niinkö?
Voisihan tuolta kirkolta käydä jonkun vanhan raketin ampumassa, niin pystyisi velivenäläisen ohjukset paremmin kurssissa.
Ja kiireesti takaisin kotiin kellariin propagandaradiota kuuntelemaan
Tottakai menisin. Pakkohan se on. Ei vaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä hetkellä kun sinä tiedät sodasta, on Ruotsi ja Norja ja miehitetty. Siihen menee 3 tuntia.
No eipä noita ilmansuuntia jää sitten kuin itä.
Maaraja pitkä ja voittajan puolelta on helppo katsella paskaksi pommitettua suomea :-)