Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tää työnhaku alkaa olla hanurista...

Vierailija
12.03.2018 |

Olen korkeakoulutettu nuori nainen ja etsin ensimmäistä harjoittelupaikkaani. Opiskelen ihan hyvin työllistävää alaa, tai niin ainakin kuvittelin.

Mutta tämä työnhakuprosessi... En voi käsittää, miten joltain nuorelta harjoittelijalta odotetaan niin paljon! Pitäisi osata sitä ja tätä, olla jo valmis tekijä, jolle kuitenkin pitäisi maksaa mahdollisimman vähän. Pitäisi osata firman järjestelmät ja omata jo aiempaa työkokemusta alalta (siis harjoittelupaikassa! Enkö minä sinne hae juuri sitä työkokemusta saamaan?!).

Rekryprosessitkin ovat pitkiä ja turhauttavia. Ensin pitää kirjoittaa ajatuksella loistava hakemus, olla hieno visuaalinen CV, sitten jos tuuri käy, voit tehdä videohakemuksen, jotta sinut kutsutaan varsinaiseen haastatteluun. Ja kuinka inhottavaa on sen rumban jälkeen kuulla valitettavasti-valintamme-ei-jnejne. Minä tuhlaan valtavasti aikaa työnhakuun ja tämä hakemusten teko menee kohta täysipäiväisestä työstä - ja tosiaan pitäisi jotain muutakin tässä elämällä tehdä kuin täytellä työhakemuksia ja kuvata videohaastatteluja.

Ja me edelleenkin puhumme harjoittelupaikasta. Työstä, joka soveltuu korkeakoulussa opiskelevalle nuorelle. Ei siis mielettömän haastava asiantuntijatyö kyseessä, mutta pitäisi kuitenkin olla jo valmis asiantuntija, jotta sitä pääsee tekemään.

Turhauttaa, tulee epätoivoinen fiilis. Koko työnhaku tuntuu olevan täyttä tuuripeliä, kun hakijoita on aina valtavasti ja kilpailu on mieletöntä...

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samassa tilanteessa. Sen voin kuitenkin sanoa, että ihan kaikkia niitä ilmoituksessa lueteltuja vaatimuksia ei ole pakko täyttää. Itsekin olen päässyt muutamaan haastatteluun, vaikka osaamiseni ei täysin vastannutkaan ilmoituksen kriteerejä. 

Vierailija
42/43 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10515311

"Perinteisen tekstimuotoisen hakemuksen liitteeksi Mäkitalo rakensi videon, jolla hän puhuu suomen lisäksi englantia, saksaa ja ruotsia samalla kun esittelee Keski-Suomen matkailuvaltteja.

Videolla vilahtaa saunalautta, pitkospuut, megabileet ja monenmoiset liikuntamahdollisuudet."

En ihmettele miksi en itse pääse töihin. Minulla on aspergerin syndrooma, vihaan esiintymistä ja lisäksi arvostan sen verran itseäni, että en polta itseäni loppuun pelkän työpaikan takia (minkä saaminen ei siltikään ole varmaa). Meinaan tuollaisesta vaivasta mitä tämäkin nainen on nähnyt, työpaikka on halpa korvaus. Lisäksi nykyään pelkkä video sinänsä ei riitä, vaan pitää tehdä After Effectsillä erikoistehosteita. Tämmöinen vaatimus oli yhden mainostoimiston työpaikkailmoituksessa ja sinne haettiin jotain paperinpyörittelijää, ei siis "luovaa velhoa"... 

Myös yksi aivan sairaasta kulttuurista kielii se, kuinka työpaikkoihin haetaan mestareita, ninjoja, velhoja ja guruja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10515311

"Perinteisen tekstimuotoisen hakemuksen liitteeksi Mäkitalo rakensi videon, jolla hän puhuu suomen lisäksi englantia, saksaa ja ruotsia samalla kun esittelee Keski-Suomen matkailuvaltteja.

Videolla vilahtaa saunalautta, pitkospuut, megabileet ja monenmoiset liikuntamahdollisuudet."

En ihmettele miksi en itse pääse töihin. Minulla on aspergerin syndrooma, vihaan esiintymistä ja lisäksi arvostan sen verran itseäni, että en polta itseäni loppuun pelkän työpaikan takia (minkä saaminen ei siltikään ole varmaa). Meinaan tuollaisesta vaivasta mitä tämäkin nainen on nähnyt, työpaikka on halpa korvaus. Lisäksi nykyään pelkkä video sinänsä ei riitä, vaan pitää tehdä After Effectsillä erikoistehosteita. Tämmöinen vaatimus oli yhden mainostoimiston työpaikkailmoituksessa ja sinne haettiin jotain paperinpyörittelijää, ei siis "luovaa velhoa"... 

Myös yksi aivan sairaasta kulttuurista kielii se, kuinka työpaikkoihin haetaan mestareita, ninjoja, velhoja ja guruja. 

Yhdessä ketjussa nyt tänään joku äiti oli huolissaan, koska oma nuori ei halua aikuistua. En ihmettele miksi, aivan sairasta kilpailua tämä nuorten aikuisten elämä on, ja sen takia mt-ongelmat lisääntyvät. Sitä ei 35+ ikäiset edes tajua. Lisäksi töissä vaaditaan ihan älyttömiä. Vastikään tuli vastaan työpaikkailmoitus, jossa haettiin "nöyrää multitaskaajagurua", jolta luonnistuvat graafinen suunnittelu, koodi, myynti ja markkiointi, videoeditointi, laskutus ja kokousjärjestelyt (=kahvinkeitto ja kakkujen tilaus). Luulin että tuo oli joku vitsi ja hain itse paikkaa. En päässyt haastatteluun koska "hakijoita oli paljon ja joukossa oli useita henkilöitä, joilla on kokemusta näistä kaikista". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi