Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minäkin olen nyt virallisesti "töissä käyvä"

Vierailija
12.03.2018 |

Kävin normaaliin tapaan tarkistamassa, että onko TE-palveluiden "oma asiointi"-sivuillani jotain mihin pitää reagoida, ja sattumalta huomasin tiedoissani lukevan, että olen aloittanut työt. Siellä oli oikein päivämäärä milloin olen työt aloittanut.

Soitin TE-toimistoon kysyäkseni, että miksi siellä on tälläinen merkintä. Halusin myös tietää, estääkö se työttömyysturvan saamisen.

Sain tyhjentävän vastauksen.
Koska teen töitä nollatuntisopimuksella ja olen joinakin viikkoina tehnyt töitä yli 4 tuntia viikossa, luetaan minut työssä käyväksi. Tänä vuonna olen tehnyt töitä n. 30 tuntia. Jatkosta ei ole mitään tietoa.

Työvoimavirkailija kertoi, että olen heidän näkökulmastaan työssä käyvä niin kauan kuin tekemäni nollatuntisopimus on voimassa. Sillä ei ole merkitystä onko työtunteja jatkossa. Työttömäksi en tilastoissa enää tipahda ellen irtisanoudu tästä "työstä".

Työttömyysetuuteen tällä merkinnällä ei onneksi ole vaikutusta. Jos olisi, niin sitten olisi ollut jo pakko irtisanoutua.

Hassua sinänsä, että silloin kun tein työsopimuksen, sain TE-toimistosta lausunnon, jonka mukaan olen edelleen työtön työnhakija. Nyt sitten yhtäkkiä olenkin muuttunut työssä käyväksi. Sen sopimuksen tein viime kesänä, ja työssä käyväksi olen muuttunut sen jälkeen kun aktiivimalli tuli voimaan.

Näin se aktiivimalli parantaa työllisyyttä.

Positiivista tässä on se, että nyt minulla on ihan vakituinen (l. toistaiseksi voimassa oleva) työsuhde, enkä ole enää mikään työtön luuseri :D

Toivottavasti viimeaikoina uutisoitu talouskasvu ja työttömyyden vähentyminen ei ole pelkästään tämmöistä tilastokikkailua.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvähän se vaan on.

Ennen nollatuntisopimuksella, vaikka olis ollut joka päivä töissä, joutui osallistumaan kaikkiin työkkärin ehdottamiin työnhakukursseihin ja muihin karenssin uhalla, koska katsottiin työttömäksi työnhakijaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla