Tämä palsta estää minua elämästä (vuodatus)
Myönnän heti alkuun, että vika ei ole ainoastaan AV:ssa, vaan olen aina ollut taipuvainen tietynlaiseen käytökseen ja nettiaddiktio on ollut osa elämääni jo pitkään. Mutta nyt tilanne on riistäytynyt täysin käsistä.
Alusta lyhyesti: löysin AV:n samalla tavalla kuin moni muukin, eli esikoista odottaessa ja kotiäitiyden myötä. AV oli silloin lähinnä äitien suosima keskustelupalsta, jossa ruodittiin varsinkin perhe- ja parisuhde-asioita sekä mm. TV-ohjelmia. Olin aika yksinäinen muutenkin ja kotiäitiys vasta yksinäistä olikin, joten olin nopeasti koukussa vilkkaaseen ja viihdyttävään palstaan. Silloin nykyisenkaltainen some ei ollut vielä ihan yhtä suosittua kuin nykyään, joten AV oli parhaita kanavia sosiaalisessa elämälle netissä - joskin anonyymisti.
Ja tänä päivänä olen täällä edelleen. Teen töitä kotoa käsin, joten aikaa palstailulle on varsinkin päivisin, kun ei ole perhettä tai työnantajaa hengittämässä niskaan (huom. olen yrittäjä, joten palstailu on pois vain minulta itseltäni). Sekä kotityöt että työ-työt lojuvat tekemättä viime tinkaan saakka, koska palstailen liikaa. Edes viime vuosien kasvava naisvihamielisyys ja muut ilmiöt (tiedätte kyllä) eivät ole estäneet minua palstailemasta, vaikka lähellä on ollut. Välillä pidän pieniä taukoja, mutta sitten kirjoitan yhden kommentin tai avauksen ja taas mennään.
No miten AV sitten estää minua elämästä? Ensinnäkin se on poissa perheeltäni, koska lasten kanssa olemisen sijaan joudun joko purkamaan kotityösumaa (joka on kertynyt palstailun takia) tai saatan ihan rehellisesti keskittyä johonkin kiinnostavaan keskusteluun täällä. Samaten palstailu on tietenkin pois aktiiviselta työajalta, minkä takia hommat eivät tule hoidetuksi niin hyvin, kuin toivoisin - puhumattakaan siitä, että aina tulee lopulta kiire.
AV on poissa myös sosiaaliselta elämältäni, koska nyt lapset ovat jo isompia, mutta en silti ehdi muka tavata ystäviäni vaikka lounaalla vaan olen mieluummin kotona palstailemassa. Myös parisuhde kärsii, kun iltaisin ja viikonloppuisin yhteisestä laatuajasta pitää aina käyttää osa AV:lla. Syytän itse asiassa AV:ta jopa ylipainostani, mikä kuulostaa varmasti naurettavalta, mutta siis aina kun olen aloittanut elämäntaparemontin, unohdun ennen lounasaikaa palstailemaan, mitä seuraa liian kova nälkä ja jälleen kerran tyhmät ruokavalinnat.
Palstailu on pois myös liikunnalta, lukemiselta ja vastaavilta harrastuksilta, jotka olisivat paljon hyödyllisempiä tai ainakin mielenterveydellisesti parempia valintoja. Ei varmaan tule yllätyksenä, että olen yksinäisyyden lisäksi aika ahdistunut ja masentunut, ja vaikka se on pitkälti itsestäni lähtöisin niin varmasti palstailu ei ainakaan auta asiassa. Kaiken lisäksi jos olen ilman AV:ta, huomaan nopeasti tylsistyväni ja ahdistuvani "pelkkää olemista" ja että on vaikea tarttua tekemättömiin hommiin. AV on minulle siis helppo sijaistoiminto, ja siksi se onkin niin petollinen: olen usein aloittanut uuden uljaan palstattoman elämän, mutta päätynyt vilkaisemaan "ihan vaan yhden keskustelun" ja ollut taas kaulaani myöten palstasuossa.
En nyt tiedä, mikä tämän avauksen pointti on, mutta toivon ainakin että ongelman tunnistaminen olisi askel asioiden paranemisen tiellä.
Kommentit (43)
TL;DR: AP on masentunut ja laiska ja syyttää siitä palstaa
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ja sitten tajuaa, että totuus ja elämä ei löydy AV:lta. Se on tuolla ulkona!
Näinpä. Kun on vähän aikaa poissa täältä niin huomaa nopeasti, kuinka turhanpäiväisiä AV:lla isoilta tuntuvat jutut oikeastaan ovat.
Mä aloin palstailla, kun sairastuin syöpään ja olin yksinäinen. Tuntui vaikealta olla tekemisissä oikeiden ihmisten kanssa, joilla on normaali elämä, jotka eivät ymmärrä elämäntilannettani ja tunteitani. Ei tämä tilannettani ole ainakaan korjannut, olen yhä yksinäisempi ja syrjäytyneempi, ajanut pois viimeisetkin läheiset.
AV olen kohtalotoverisi. En olisi ikinä uskonut minulle käyvän näin, että laiminlyön kaiken tärkeän palstailun takia.
Juuri tuo, että katson vaan yhden ketjun... muistuttaa sitä, että otetaas vielä yhdet.
Masentaa.
Musta taas tuntuu etttä tän palstailun myötä olen tullut paljon epävarmemmaksi itsestäni (ei sillä että lähtötilannekkaan olisi mikään kovin hyvä ollut), mietin enemmän ihan elävässä elämässä mitä ihmiset ajattelee musta/mun tekemisistä . Pitäisi kyllä lopettaa, ei tällä sivulla enää tee muuta kuin ime itseensä negatiivista ilmapiiriä ja paskoja trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo, että katson vaan yhden ketjun... muistuttaa sitä, että otetaas vielä yhdet.
Ja hupsista kun sitä yhtä ketjua seurasi taas kahden viikon putki.
Tämä on ikävä noidankehä siinä mielessä, että koska sulla ei ole sosiaalista elämää niin tulet tänne tappamaan aikaa joka taas varmistaa sen, että sulla ei ole jatkossakaan sosiaalista elämää :(
Sama tilanne täälläkin. Aamulla tulin katsomaan onko täällä mielenkiintosia juttuja ja vieläkin roikun täällä. Ehkä nyt on parasta sammuttaa koko härveli ja tehdä jotain järkevää.
Sama tilanne täälläkin. Aamulla tulin katsomaan onko täällä mielenkiintosia juttuja ja vieläkin roikun täällä. Ehkä nyt on parasta sammuttaa koko härveli ja tehdä jotain järkevää.
Lupaan ja vannon, että tuun tänne vasta kun päivän työt on tehty. Onnisuukohan?
Mielestäni pahinta palstassa on se, että se lääkitsee sosiaalisten kontaktien puutetta, mutta ei tietenkään oikeasti korvaa niitä. Täällä pystyy lisäksi käyttäytymään itsekkäästi ja keskustelemaan vain siitä, mikä itseä kiinnostaa, sen sijaan että kiinnittäisi huomionsa jonkun toisen kiinnostuksen kohteisiin. Ei varmaan muuta luonnetta kauhean miellyttäväksi.
Joku vaikka lehtien lukeminen on eri asia, mun vanhemmat keskusteli päivittäin toistensa kanssa, mitä sanomalehdessä oli kirjoitettu. Sen lehden kanssa ei pysty keskustelemaan, vaikka siellä lukisi mitä jännää.
Kiitos kaikille kommentoineille! Kuinka surkeaa, että samoin tuntevia on niin monia. Ja 11 teki hyvän huomion: AV:n sosiaalinen ulottuvuus ei oikeastaan ole sosiaalista ollenkaan, vaan täällä on helppo keskittyä vain itseä kiinnostaviin asioihin sekä ajautua eräänlaiseen, no, kuplaan. Tulikin mieleen, että olen ollut hirveän huono kuuntelija viime aikoina.
Tämän ketjun aloittamista seurasi muuten niin voimaantunut tunne, että siivosin työpöytäni, joka on ollut kaaoksen vallassa viikkoja. Meni kymmenen minuuttia. Tuntuu hyvältä. AP
Vierailija kirjoitti:
Lupaan ja vannon, että tuun tänne vasta kun päivän työt on tehty. Onnisuukohan?
Tule raportoimaan myöhemmin.
Töttöröö, jos on Windows 10 koneessa koitappa seuraavaa:
alt+x - valitse command prompt (admin)
sitten promptilla:
cd drivers/etc
notepad hosts
sitten notepadin avauduttua kirjoita sinne
0.0.0.0 www.vauva.fi
0.0.0.0 vauva.fi
ja samalla vaikka loputkin sellaiset sivut joilla on kaupallista sisältöä tai joku firma omistaa sivut.
Vierailija kirjoitti:
Töttöröö, jos on Windows 10 koneessa koitappa seuraavaa:
alt+x - valitse command prompt (admin)
sitten promptilla:
cd drivers/etc
notepad hosts
sitten notepadin avauduttua kirjoita sinne
0.0.0.0 www.vauva.fi
0.0.0.0 vauva.fi
ja samalla vaikka loputkin sellaiset sivut joilla on kaupallista sisältöä tai joku firma omistaa sivut.
Mutta kun ongelma on se, ettei mikään blokkaus ole pysyvä. Juopotkin osaavat lopettaa antabuksen ottamisen sopivasti ennen ryyppyviikonloppua niin halutessaan.
Pahin vaikutus itseeni tällä on siinä kuinka täällä saa sellaisen kuvan että teki miten vain niin se on jotenkin väärin aina. Sitten kun kaupassa käydään perheen kanssa niin olen jopa alkanut miettiä että mitäs jos nyt nuokin ihmiset jotka katsoivat pahasti avaavat minusta ketjun tänne missä haukkuvat että taaskin tuollainen äidinnahjus teki niin ja niin ja oli niin hirveännäköinen :D
Sitä se pätemisen tarve tekee. Lujalla tahdolla irti, ei muuta.
Kaikki kommentit niin totta. Addiktoivaa ja tuhoisaa. Itselleni aiheuttanut myös ihan kauheasti sosiaalista epävarmuutta ja masennusta.
Aivan kauhea palsta ja aivan kauhea addiktio.
Helpottaa että muilla samoja kokemuksia. Korkki kiinni vain tämän palstan kanssa.
Meidän täytyy perustaa palstariippuvaisten tukiryhmä:)
Totta. Ja sitten tajuaa, että totuus ja elämä ei löydy AV:lta. Se on tuolla ulkona!