Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokia, jotka ehtii tehdä ennen kuin vauva alkaa huutoitkeä?

Vierailija
12.03.2018 |

Mitäs niitä olisi?

Itseltäni hyvinä päivinä onnistuu kirjolohikeitto ja broilerinkoivet uunipedillä. Karjalanpaistin ja hernekeiton valmistelu myös.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa hitaasti uunissa haudutettava ruoka.

Vierailija
22/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5-viikkoinen vauva eikä mul oo kertaakaan tullut kiire tehdä ruokaa. Vauvahan nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Viikonloppuna tein kiinalaista ruokaa. Välillä teen jotain helpompia ruokia, etenkin jos väsyttää. Ihan perus kotiruoista monet saa kokattua nopeasti. Jos ruuan kypsymisajalla ei ole väliä, niin pata- ja laatikkoruoat on hyviä ja monet saa tehtyä vähällä vaivalla. Hyviä pienellä vaivalla valmistuvia ruokia, joita itse tykkään tehdä, ovat esimerkiksi kasvissosekeitto, makaronilaatikko, kinkkukiusaus, hitaasti kypsytetty sianpotka, karjalanpaisti, muusi, lihapullat/-mureke, kanawokki, lihakastike, uunissa tai pannulla kypsennetyt kasvikset, erilaiset salaatit ja keitot.

Tämä taitaakin olla ketju niitä varten, joilla on erilainen vauva. Sinunkin vauvasi myös kasvaa tuosta ja alkaa liikkua, ja silloin voi ollakin erilainen meininki!

Otsikossa puhutaan yhdestä vauvasta, joten kyse lienee yhdestä alle 1-vuotiaasta. 

Mulla samanlaiset kokemukset kuin lainaamallasi äidillä. Tuo oli meilläkin arkea esikoisen kohdalla, kun lapsia oli enemmän, tilanne oli tietysti toisenlainen. Mutta kyllä silloinkin ehti tehdä ruokaa pakkaseen valmiiksi. 

Otsikossa puhutaan myös ajasta ennen huutoitkun alkua. Aina ei sitä ruokaakaan välttämättä ole pakkasessa, eivätkä ne vauvat aina nuku. Sitä tarkoitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä leivoin ja kokkailin koko muksuni vauva-ajan. Sehän nukkui jatkuvasti, oli pakko keksiä tekemistä itselleen. Ei ollut kiire ei.

Tuo on sitä super-rankkaa "arjen pyöritystä" mistä mammat aina jeesustelevat.

LOL

Monenko vauvan kokemuksella sinä kommenttisi heitit?

Vierailija
24/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sen vauvan nukuttaisi vaunuissa sisällä? Vaikka silloin tällöin voisi sitten keittiössä ryllätä ja samalla kokkailla ja puuhastella. Minä ainakin joskus muinoin tein niin ja vauva nukkui tyytyväisenä ja melussa/ruuan hajussa. Sain tehdä sopat rauhassa. Ei sitä vauvaa aina tavitse ulos viedä taikka johkin peräkammariin. Ja onhan noita koppiakin johon nukuttaa, mahtuu vaikka keittiön pöydälle hyvinpitkälti. Heh.

Meillä vauva nukkui vain liikkuvissa vaunuissa ulkona. Ei viihtynyt liinassa,sitterissä eikä lattialla. Tein ruuat yöllä tai kun mies oli kotona.

Vierailija
25/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pasta kiehumaan. Silppua purjo hienoksi ja kippaa silppu kulhoon. Kaada sekaan tonnikalapurkin öljy ja rkl currya, sekoita hyvin. Lykkää mikroon täydelle teholle, kuvun alle noin 3 minuutiksi.  Sillä välin voit tyynnyttää vauvan. Lisää sekaan pari purkkia tonnikalaa ja purkki kermaa, laita uudelleen mikroon. Taas sinulla on 3 minsaa aikaa viihdyttää vauvaa. Syö kamalan näköinen, mutta herkullinen kastike pastan kanssa. Valmista!

Vierailija
26/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sen vauvan nukuttaisi vaunuissa sisällä? Vaikka silloin tällöin voisi sitten keittiössä ryllätä ja samalla kokkailla ja puuhastella. Minä ainakin joskus muinoin tein niin ja vauva nukkui tyytyväisenä ja melussa/ruuan hajussa. Sain tehdä sopat rauhassa. Ei sitä vauvaa aina tavitse ulos viedä taikka johkin peräkammariin. Ja onhan noita koppiakin johon nukuttaa, mahtuu vaikka keittiön pöydälle hyvinpitkälti. Heh.

En ole aloittaja, mutta olen joskus tehnyt vastaavan aloituksen, ja tiedän että yhtä varmasti kuin aurinko nousee, joku tulee neuvomaan miten vauva kyllä nukkuu sen kokkauksen ajan vaunuissa/liinassa/omassa sängyssään. Ja jos ei nuku, vika on äidissä :D

Mulla on hyvin nukkuva vauva, mutta silläkin on oma rytminsä. Se nukkuu lounaan jälkeen, ei ennen. Eikä se nuku kuin sen määrän, minkä se tarvitsee.

Joku jo vinkkasikin että kannattaa tehdä ruokia silloin kun puoliso on kotona ja voi viihdyttää vauvaa. Isoja annoksia, ja niitä kannattaa myös pakastaa. Tai esivalmistella kiusaus/laatikkoruoka/pitkään haudutettava pataruoka illalla jääkaappiin niin sen voi sitten aamupäivällä tyrkätä uuniin.

Mä olen tehnyt aina niin että edellisen päivän päivällisen jämät syödään seuraavana päivänä lounaaksi. Ja päiväuniaikaan tehdään uusi ruoka päivälliseksi. Mulla on neljä lasta ja toki olen joskus joutunut kokkaamaan vauva kainalossa tai rintarepussa, pääsääntöisesti kuitenkin edellä kuvatulla tavalla ruuanlaitto käy ihan kätevästi.

Mulla taas on kolme lasta, ja luonnollisesti kokemusta kokkaamisesta eri kehitysvaiheissa olevien vauvojen kanssa. Ja edelleen ihmettelen, että miksi ketjussa, jossa kaipaillaan helppoja ja nopeita ruokaohjeita, aletaan keulia sillä, missä ja miten kenenkin vauva nukkuu. Tai kerrotaan että hei, mikset tehnyt ruokaa eilen. Tai ota vauvaa liinaan. Tai tai tai...

Vierailija
27/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä leivoin ja kokkailin koko muksuni vauva-ajan. Sehän nukkui jatkuvasti, oli pakko keksiä tekemistä itselleen. Ei ollut kiire ei.

Tuo on sitä super-rankkaa "arjen pyöritystä" mistä mammat aina jeesustelevat.

LOL

Monenko vauvan kokemuksella sinä kommenttisi heitit?

Olen toinen, mutta kahden vauvan kokemuksella puhun. Jos vauva itki kovasti otin syliin ja kokkasin vauva sylissä. Siis jos itku ei ollut nälkää tai märkää vaippaa. Vauva rauhoittuu ihan samalla lailla ruuanlaitossa kuin jos sitä hytkyttää muuten vaan, melkein helpomminkin kun laittaa reppuun piiloon ja keinahtelee äidin liikkeiden mukana. Toisen lapsen kohdalla sitä vasta tajusi kuinka vauva tulee osaksi perheen elämää, ei määräämään perheen elämää. Pakkohan sitä on syöttää vanhemmat lapset ja aikuiset eikä vauva kotona sitä estä. Ilman muuta kannattaa käyttää helpotuksia, itsekin löysin esim. pikotun pakastesipulin äitiyslomien aikana, vauvatkaan ei tykänneet itkeä leikatun sipulinkyyneleitä repussa ollessaan :)

Vierailija
28/28 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiet, sosekeitot tehosekoittimessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme