Kansalaisaloite maksuttoman toisen asteen koulutuksen puolesta
"Aloitteessa vaaditaan, että eduskunta selvittää oppikirjojen maksullisuuden poistamista lukiossa ja ammattikoulussa."
https://m.iltalehti.fi/politiikka/201803112200798186_pi.shtml
Näin käy kun köyhät tekee lapsia ja ajattelee, että minä ansaitsen kaiken ilmaiseksi.
Omat vanhemmat olivat sen verran fiksuja, että hommasivat kunnon työt ja hyvän pääoman ennen kuin alkoivat lisääntymään. Säästivät jopa kaikki lapsilisät minulle ja koko potin sain 18 vuotiaana, jolla ostin asumisoikeusasunnon.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä se, että jos kirjat olisivat ilmaisia, niin lusmuilijat menisivät myös lukioo/amikseen ja vetelee riman alta kunnes on niin paljon nelosia, että joutuu jättämään kesken.
Kyllä se tsemppaa kummasti kun itse pitää käyttää rahaa opiskeluun.
Puhutaan kuitenkin melkein aina vanhempien rahoista, niillä se ap:kin kerskaili. Ja kehtaa jaella ohjeita köyhille lapsille samalla kun itsellä ei ole mitään kokemusta omien lukiokulujen maksamisesta.
Kävin itseasiassa 14 vuotiaasta lähtien kesätöissä. Olisi ollut varaa maksaa ihan omat kirjat, mutta minkäs teet kun vanhemmilla on hilloa?
Vanhempien maksukyvyn tai maksuhalun ei pidä rajoittaa kenenkään toisen asteen opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien maksukyvyn tai maksuhalun ei pidä rajoittaa kenenkään toisen asteen opintoja.
Sen takia saat opintotukea ja opintolainaa. Eli ei ole mitään rajoituksia opiskelemiselle, vain unettomia öitä kun on opintotuki juotu kurkusta alas ja opintolainalla ostettu kalliita kelloja ja puhelimia.
Elämä on täynnä valintoja.
Kyllä mäkin kävin töissä kesäisin lukiolaisena. Osti niillä rahoilla itselleni vaatteet ja bussiliput kouluun. Onneksi vanhemmat maksoi kirjat.
Olen sitä mieltä, että säälittävää kenenkään pappa betalar -vänkkääjän tulla jakamaan ohjeita kuinka pitää elää, kun ei ole itsellä mitään kokemusta siitä, millaista on jos kotoa ei tipu pennin hyrrää.
Pelkät maksuttomat kirjat ei riitä. Monilla ammattialoilla kirjoja tarvitaan vähän tai ei ollenkaan, kun taas itse pitää hankkia työvälineitä ja -vaatteita.
Pitääpä käydä allekirjoittamassa, kiitos vinkistä.
Mielestäni lasten ei kuulu opiskella lainalla. Opintotuki taas ei useimmiten toisella asteella kata lukioon meneviä kuluja.
Lisää vaan tukia kaikille niin tämän dokumentin skenaariot toteutuvat nopeammin. Ihan kuin 2030 ei olisi jo tarpeeksi lähellä. https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj…
Fiksumpaa olisi käyttää useampi vuosi kirjan samaa painosta, että kirjoja voisi oikeasti kierrättää. Ei siinä ole mitään järkeä, että pari vuotta nuorempi sisarus joutuu ostamaan saman sisällön uusissa kansissa.
Mistä tämäkin nyt yhtäkkiä tuli? Kautta aikain jotain on kirjoista maksettu.
Vierailija kirjoitti:
"Aloitteessa vaaditaan, että eduskunta selvittää oppikirjojen maksullisuuden poistamista lukiossa ja ammattikoulussa."
Näin käy kun köyhät tekee lapsia ja ajattelee, että minä ansaitsen kaiken ilmaiseksi.
Omat vanhemmat olivat sen verran fiksuja, että hommasivat kunnon työt ja hyvän pääoman ennen kuin alkoivat lisääntymään. Säästivät jopa kaikki lapsilisät minulle ja koko potin sain 18 vuotiaana, jolla ostin asumisoikeusasunnon.
No vaihdetaanpa vanhempasi varattomiin!
Vieläkö olet samaa mieltä?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat olivat sen verran fiksuja, että hommasivat kunnon työt ja hyvän pääoman ennen kuin alkoivat lisääntymään. Säästivät jopa kaikki lapsilisät minulle ja koko potin sain 18 vuotiaana, jolla ostin asumisoikeusasunnon.No vaihdetaanpa vanhempasi varattomiin!
Vieläkö olet samaa mieltä?!?
Ei kiitos. Helpompi rikastua kun on varakkaat vanhemmat. Köyhyys ei pukisi minua.
Tuossa on sellainen ongelma, että sitten alkaa tulla paksuja kirjoja, missä on niin monta kurssia samasta aineesta kuin ikinä kehtaavat laittaa. Eli pakolliset ja valinnaiset on samassa eli kaikille sama opus ja kustantajat kiittää. Kelalla voisi olla tuki tätä varten ja vanhempien tulot vaikuttaa tukeen eli esim sopiva korotus opintotukeen ajaisi asian. Tällöin tietysti paremmin toimeentulevat älähtää, koska ymmärrettävästi summa on iso keskituloiselle ja jos naapuri saa ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi niin eihän se reilua ole. Toinen raataa töissä ja toinen vanhempi ei niin töissä käyvää sakotetaan.'
Mutta kyllä tuolle jotain pitäisi tehdä. Ne kulut on karanneet käsistä ja köyhien lapsilla ei ole enää varaa lukioon eikä moneen amislinjaankaan. Osa fiksuista jää tällöin kouluttamatta