Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, vieläkö karppaajat on hengissä?

Vierailija
11.03.2018 |

Kun ei oo pitkään aikaan kuulunut mitään? Meinasin tässä kokeilla karppausta kesään asti, josko muutama kilo lähtis, onko linjoilla muita?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä! Aloitin omin päin vain seuraamalla karppaus-sivustoa, ja pieleen meni. En ymmärtänyt proteiinin määrän merkitystä.

Söin paljon lihaa ja kalaa, kananmunia, tein mantelijauhoista leipää jne. Enkä laihtunut.

Sokerit olivat koholla ja tryglyseridit, kolesteroli...

Aloin jossain vaiheessa katsoa Dr. Eric Bergin videoita Youtubelta, suosittelen!

Sieltä opin niin paljon... Ja tärkeintä oli proteiinin määrä. Opin, että liika proteiini nostaa insuliinitasoja ja estää laihtumista. Aloin syödä kolme kertaa päivässä niin, että proteiininlähteestä saan n. 20 g proteiinia per syömiskerta - aloin laihtua! 

Viime keväänä sain pois 9 kiloa, ja olen samassa painossa pysynyt, ja kohta, kun ilmat lämpenevät, otan pois viimeiset 5 kiloa, ja olen taas normaalipainossa, vuosien jälkeen. Minulla laihdutus onnistuu parhaiten aina keväällä.

Karppaus ei ole armotonta lihan ja voin mättämistä, vaan runsasta kasvisten syöntiä hyvillä rasvoilla, pähkinöillä ja lihalla ja kalalla höystäen, toimii minulla.

Yleisin virhe karppauksen aloittajilla onkin juuri liiallinen proteiinin syöminen. Johtuu varmasti vuosikymmeniä kestänyt rasvasta pelottelu, sitä ei uskalleta syödä.

Vierailija
22/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elossa, ja paremmassa kunnossa kun ikään oon ollut. Vaikka ois kai pitäny jo kuolla sv-tautiin tai diabetekseen tai mitä näitä nyt oli. -32 kiloa, 4 vuotta ja edelleen jatkuu. pois en vaihda.

Se tylsä juttu tässä(kin) on, että jos ei halua lihoa takasin, niin ei voi palata siihen elämäntapaan, joka alunperin lihotti.

Kerroppa vielä tarkalleen, missä on väitetty karppauksen johtavan diabetekseen, kuten väität?

Diabetes on nimenomaan läskien ylipainosta johtuva sairaus.

-Et tiedä edes perusteita karppaamiselle ja väität olevasi karppaaja.

Sitäpaitsi koko karppaus on todellisuudessa 70-luvulla bodarien kehittämä Zone-dieetti.

Jotkut tietää, toiset luulee.

Diabetes EI ole lihavuudesta johtuvaa, vaan 100% perinnöllistä. Lue vaikka diabetesliiton sivuilta. Riski vaihtelee sen mukaan millainen on sukurasite.

Luin, eikä mainitsemaasi löytynyt, mutta löytyi, että YLIPAINO on usein syynä diabeteksen puhkeamiseen.

Ei suinkaan ylipaino, vaan se ruoka, millä se ylipaino on hankittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lautasmallia. Jostain syystä kaikki tuntemani karppaajat ovat ylipainoisia, ja tuntuvat myös vuodesta toiseen pysyvän ylipainoisina. Jostain syystä ovat kuitenkin täysin varmoja dieetistään, ja varoittelevat kovaan ääneen normaalipainoisia perunansyönnistä.

Vierailija
24/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 2 tyypin diapetes niin hyvin pysyy hengissä.

Vierailija
25/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lautasmallia. Jostain syystä kaikki tuntemani karppaajat ovat ylipainoisia, ja tuntuvat myös vuodesta toiseen pysyvän ylipainoisina. Jostain syystä ovat kuitenkin täysin varmoja dieetistään, ja varoittelevat kovaan ääneen normaalipainoisia perunansyönnistä.

Mua ärsyttää se yleinen ajatus, että laihuus on yhtä kuin terveys. Olen itse ylipainoinen karppaaja. Veriarvot on nyt paremmat kuin vt lautasmalliaikoihin. Työkaverin kanssa vertailtiin. Hän syö lautasmallilla ja herkuttelee sokerisilla silloin tällöin, pyrkii vt:tä syömään ruisleipineen ja sipaisumargariineineen. On laihempi kuin minä. Mulla parempi verensokeri ja maksa-arvot. Hänellä parempi kokonaiskolesteroli, mutta mulla kolesterolin suhteet paremmat. Hän on iltapäivällä väsynyt, minä virkeä.

En karppaa laihtuakseni, olen kyllä laihtunut karppaamalla, mutta ylipainoinen olen edelleen. Ennen olin kategoriassa vaikea lihavuus, nykyään lievästi ylipainoinen. Näin on hyvä.

Vierailija
26/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt vasta onkin täyttä kukkua että liikunnalla voisi laihduttaa. Ei ihminen liikkuessaan kuluta juuri yhtään enempää energiaa kuin joutuessaan. Tämä on fysiikan laki. Yhtä olutpullon kohti pitäisi juosta 45min tai tehdä 20000 vatsalihasliikettä. Moniko tekee? Vain omia syömisiään tarkkailemalla voi laihtua. On todistettu että jopa roskaruualla voi laihtua. Se vain edellyttää tieteellistä tarkkuutta syömisen määrän tarkkailussa. Karppaus on helpompi vaihtoehto. Jokaista suupalaa ei tarvitse laskea. Harva siihen kykenee kuitenkaan. On tutkimuksilla todistettu että jopa ammattilaiset vähättelevät ruokapäiväkirjaan syömisiään. Eli ravinnon laatu on avaintekijä.

nimim. karppaamisella lähtenyt 8kg/1,5kk. Olo on aivan normaali.

Vierailija
27/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elossa, ja paremmassa kunnossa kun ikään oon ollut. Vaikka ois kai pitäny jo kuolla sv-tautiin tai diabetekseen tai mitä näitä nyt oli. -32 kiloa, 4 vuotta ja edelleen jatkuu. pois en vaihda.

Se tylsä juttu tässä(kin) on, että jos ei halua lihoa takasin, niin ei voi palata siihen elämäntapaan, joka alunperin lihotti.

Kerroppa vielä tarkalleen, missä on väitetty karppauksen johtavan diabetekseen, kuten väität?

Sitäpaitsi koko karppaus on todellisuudessa 70-luvulla bodarien kehittämä Zone-dieetti.

Diabetes EI ole lihavuudesta johtuvaa, vaan 100% perinnöllistä. Lue vaikka diabetesliiton sivuilta. Riski vaihtelee sen mukaan millainen on sukurasite.

Luin, eikä mainitsemaasi löytynyt, mutta löytyi, että YLIPAINO on usein syynä diabeteksen puhkeamiseen.

Ei ole, vaan paska genetiikka. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
28/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskoilel tässä poimittuna:

Periytyvyys

Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on.

80-luvun lopulla Suomessa oli alle 20 000 db2:a sairastavaa, nyt on puoli miljoonaa. Että semmoinen perinnöllinen sairaus.

Niinpä, mutta mitä muita asioita yhteiskunnassa on muuttunut samaan aikaan? Ihmiset ovat olleet lihavia kautta aikain, mutta diabetes 2 on lisääntynyt vasta viime vuosikymmenillä. Lihavuus ei siis ole diabeteksen syy, se on riski huonon genetiikan omaaville. Miksi sitten ne ihmiset ovat lisääntyneet, joilla on huono genetiikka on eri pohdinnan paikka.

Vierailija
29/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan paska genetiikka. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Syöty ruoka kuitenkin vaikuttaa siihen, että sairastutko, vaikka sulla olisikin geneettinen riski.

Vierailija
30/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periytyvyys

Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on.

Eli jos mun kummallakaan vanhemmalla ei sitä ole niin sitten se johtuu läskistä?

Tyypin 1 diabetes on sellainen mille et itse voi tehdä yhtään mitään. Jos se on niin sitten se on, eikä siihen vaikuta ruokavalio tai urheilu.

Tyypin 2 diabetes on elintapasairaus. Sen saa päälle syömällä epäterveellisiä ruokia (sokerirasvamössöä kuten hampurilaiset, keksit, karkit, limsat ja kaikki mikä on niin kovin herkullista). Se ei ainakaan auta jos lisäksi ei harrasta mitään liikuntaa.

Joka tapauksessa Tyyppi 1 tulee jos on tullakseen, Tyyppi 2 on vältettävissä hyvillä elämäntavoilla (terveellistä ruokaa ja liikuntaa, ei ylipainoa).

Vierailija
31/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periytyvyys

Eli jos mun kummallakaan vanhemmalla ei sitä ole niin sitten se johtuu läskistä?

Tyypin 1 diabetes on sellainen mille et itse voi tehdä yhtään mitään. Jos se on niin sitten se on, eikä siihen vaikuta ruokavalio tai urheilu.

Tyypin 2 diabetes on elintapasairaus. Sen saa päälle syömällä epäterveellisiä ruokia (sokerirasvamössöä kuten hampurilaiset, keksit, karkit, limsat ja kaikki mikä on niin kovin herkullista). Se ei ainakaan auta jos lisäksi ei harrasta mitään liikuntaa.

Joka tapauksessa Tyyppi 1 tulee jos on tullakseen, Tyyppi 2 on vältettävissä hyvillä elämäntavoilla (terveellistä ruokaa ja liikuntaa, ei ylipainoa).

Ei tyyppiä 2 voi välttää, mutta sen kehittymistä voinee hidastaa elintavoilla. Kokeilkaa laskea mikä on riskinne saada diabetes 2 diabeteslaskurilla. Laittakaa painoksenne 200 kiloa ja vyötärön ympärykseksi 200 senttiä. Pitäkää muut hyvinä, eli suvussa ei diabetestä, ei verenpainetta ja liikutte hieman. Huomaatte, että riski on lähes 0, eli 1/24 sairastuu jos on sairastuakseen. Vastaavasti voitte kokeilla mikä on riski on suvussa yhdelläkin on diabetes. Siinä ei paino paljoa ratkaise.

Vierailija
32/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaset, jotka on karpanneet tyyliin 10 vuotta, niin laihduitteko aluksi ja milloin/miksi laihtuminen loppui? Oletan siis, ettei kukaan laihdu yhtä soittoa 10v putkeen.

Vierailija
33/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periytyvyys

Ei tyyppiä 2 voi välttää, mutta sen kehittymistä voinee hidastaa elintavoilla. Kokeilkaa laskea mikä on riskinne saada diabetes 2 diabeteslaskurilla. Laittakaa painoksenne 200 kiloa ja vyötärön ympärykseksi 200 senttiä. Pitäkää muut hyvinä, eli suvussa ei diabetestä, ei verenpainetta ja liikutte hieman. Huomaatte, että riski on lähes 0, eli 1/24 sairastuu jos on sairastuakseen. Vastaavasti voitte kokeilla mikä on riski on suvussa yhdelläkin on diabetes. Siinä ei paino paljoa ratkaise.

Voi sen välttää, koska jo todetun tyypin 2 diabeteksenkin voi käytännössä poistaa esim. ketokarppaamalla.

Tästä löytyy jo julkaistua tutkimustietoakin, eli ei ole pelkkää mutuilua.

Vierailija
34/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää karppaus on kyllä paskaa. Itsellä ei ainaka noin pienellä hiilarilla riitä energia liikkua. Terveelisempää ois syödä kunnolla ja liikkua paljon.

Vierailija
35/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periytyvyys

Voi sen välttää, koska jo todetun tyypin 2 diabeteksenkin voi käytännössä poistaa esim. ketokarppaamalla.

Tästä löytyy jo julkaistua tutkimustietoakin, eli ei ole pelkkää mutuilua.

Remissioida, ei välttämättä parantaa, ellei sitten ketokarppaus korjaa reseptoreita. Mekanismihan on insuliiniresistenssi - hyperinsulinismi - diabetes. Teoria lähtee siitä, ettei rasvasoluja tuoteta lisää, vaan rasvasolu vähentää insuliinireseptoreita. Mikä sitten vioitti homeostaasin alun perin? Fruktoosi ja sopimaton genetiikka?

Vierailija
36/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää karppaus on kyllä paskaa. Itsellä ei ainaka noin pienellä hiilarilla riitä energia liikkua. Terveelisempää ois syödä kunnolla ja liikkua paljon.

Sitten sun glukoneogeesi on rikki. Et voine myöskäänn harrastaa kestävyysliikuntaa?

Vierailija
37/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinulle se voi olla paskaa. Ei silti kannata lytätä ruokavaliota vain oman kokemuksen takia.  Tosin et taida karppauksesta edes mitään tietää, siinä nimenomaan syödään kunnolla ja liikutaan.

Vierailija
38/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sun pitäis määritellä, että mitä tarkoitat noin pienillä hiilareilla. Taidat tarkoittaa ketohiilareita, eli 20g hh per päivä tai siitä alle. Mutta kun esim hyväkarpin rajaksi on aseteltu noin 100g hiilaria per päivä, niin kyllä siinä saa jo mättää ruisleipää, puuroa, makaronia ja hedelmää aika hyvän määrän. Luulis toimivan urheilijallakin se.

Itse en voi liikkua paljon, koska mulla on fyysisiä rajoitteita siihen. Karpata voin, koska siihen ei ole fyysisiä rajoitteita. MIks mun pitäis syödä kuin joku bodaaja tai urheiluhullu, jos mä en voi bodata tai himourheilla?'

On muuten paljon menestyviä urheilijoita, jotka karppaavat. Niitä löytyy kun googlaa.

Vierailija
39/43 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppi kirjoitti:

Sellaset, jotka on karpanneet tyyliin 10 vuotta, niin laihduitteko aluksi ja milloin/miksi laihtuminen loppui? Oletan siis, ettei kukaan laihdu yhtä soittoa 10v putkeen.

Mulla on se 8 vuotta karppia elämää takana. Ekan puoli vuotta laihduin aika rajusti, mutta silloin olinkin aika lailla koko ajan ketoosissa. Olin alkuun lihava, bmi tais olla jotain 34. Työni on fyysistä ja se ottaa niveliin jo muutenkin, saati sitten ylipainoisena. Laihduin siis puolessa vuodessa 15 kg muistaakseni ja indeksiksi tais tulla 29 eli olin jo lievän lihavuuden alueella. Sitten tahti hiipui ja siitä tähän päivään olen hoikistunut vielä pari indeksin pykälää ja bmi on nyt 27 pilkku jotain. Eli edelleen lievässä lihavuudessa, mutta se on mulle ok. Sen puolen vuoden aloituksen jälkeen olen jatkanut koko ajan karppia elämää, mutta löysemmillä hiilarirajoituksilla, koska ketoosi ei ole mua varten. Mulla menee ketoosissa yöunet ja ruokahalut kokonaan eikä se ole pidemmän päälle hyvä asia, koska kyllähän ihminen ruokaa ja untakin tarvitsee.

Siitä bmi 29 tähän päivään on ollut sellaista aaltoilevaa menoa, että välillä laihtuu ja välillä taas ei, joskus tuli jopa pari kiloa lisää, mutta ne lähti ikään kuin itsestään pois. Kun vaan säätelee hh/r/prot suhteita niin hyvä tulee. Mutta kuitenkin rasvapolttoisena olen ollut nämä kahdeksan vuotta aika lailla koko ajan. Kaiken kaikkiaan olen laihtunut karppauksen aloitettuani 20 kg.

Vierailija
40/43 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui olipa aggressiivinen vastaus. Minulle ainakin on sanottu et mekanismi toimii juuri kuten sanoit. Syöt rasvaa->tulet lihavaksi->saat diabeteksen. Eihän se nyt tietenkään ole totta, kyllä mä sen tiedän, sen verran tässä jo rasvaa on tullu syötyä.

Täs nyt kuitenkin ihan nopean googletuksen tulos:

https://www.duodecim.fi/2017/03/13/elainrasvoja-paljon-syovat-mahdollis…

Peace and laav, ja edelleen karppaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi