Sanotaan että pitkä reilusti yli vuoden kestävä imetys tuhoaa maitohampaat.
Ei ole pitänyt paikkansa ainakaan meidän lasten kohdalla. Olen imettänyt 3 lasta melkein 2v. ja nyt kouluiässä kaikilla edelleen reiättömät hampaat.
Kommentit (8)
Toista lasta imetin 2 v ja hänellä on nyt 7,5-vuotiaana edelleen hyvät, reättömät hampaat.
Minua lyhyimmän aikaa, vuoden. Olen perheemme lapsista ainoa, jolla on hampaissa reikiä.
Aika epätodennäköistä kuitenkin on, että vauva hörppää tissimaitoa sokeripala huulten välissä :)
Hänkin sanoi, että on kuullut tällaisesta, ja että kuulemma on pitänyt paikkansa hyvin monen hänen tuttavansa kohdalla (äitini nyt siis sukupolvea 52v).
Onhan se ymmärrettävää, kun äidinmaito on niin kovin " sokerista" ...
mitenkään, vaan ilm. vanhemmat olivat käyttäneet joskus yhteistä lusikkaa lapsen kanssa ja sitä kautta karies tarttunut...
Mä imetin 1,5 v, lapsi on nyt 6 ja hyvät on hampaat, onneksi.
Nyt 13v on 1 reikä ja se on takarautahampaassa. Miksi se tuhoaisi hampaat - en ymmärrä. Meidän 9kk ikäisenä imemisen lopetanut, täysimut jo aiemmin, lapsen hampaat on ihan samanlaiset, eli sama reikätilanne samanikäisenä.
Kaikkia olen imettänyt pitkään, 1,5 - 3 vuotta, öisinkin puolitoistavuotiaaksi. Yhdelläkään ei ole ollut ainuttakaan reikää hampaissa. Vanhin on nyt 18-vuotias, nuorin 3.
vedettiin 4-vuotiaana etuhampaat pois, täysin mädät. Voipi tosin johtua muista hammashoitotottumuksista, hammaslääkärin mukaan johtui imettämisestä.