Pitääkö sairausloma todistus antaa työnantajalle?
Eikö riitä jos sen toimittaa palkanlaskijalle? Miksi esimiehen pitää saada tietää työntekijän poissaolon syy jos kerta asiasta on ihan lääkärin kirjoittama todistus.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsee todistuksen, ellei sitä sitten anna esimiehelle. Muistoksi lääkäristä vai?
Mitä se syy hänelle kuuluu jos on kyse henkilökohtaisesta ja arasta asiasta.
Työnantajalla/esimiehellä on oltava tieto siitä, voiko sairausloman ajaksi tarjota muita töitä. Jos kyseessä on mahatauti, ei muuta tarjota, mutta jos masennus, niin on oikeus tarjota esim. arkistonsiivousta jne. kevyttä työtä, jossa saa rauhassa itkeskellä.
Meillä esimies kuittaa sairauslomatodistuksen nähdyksi. Jos palkanlaskenta ei saa tätä tietoa, ei makseta ko. päiviltä palkkaa. Pomon täytyy tietää syy, jotta voi järjestellä töitä.
Monesti sairaslomatodistuksiin ei kirjoiteta oikeaa syytä.
Itsellä oli aikanaan monessa mielessä hyvä esimies, mutta niin vain juorusi sairaslomatodistukseni sisällön minulle. Nä on näitäkultaisia vahingonilon hetkiä, kun sairasloman oikea syy ei kuitenkaan selvinnyt todistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aikanaan monessa mielessä hyvä esimies, mutta niin vain juorusi sairaslomatodistukseni sisällön minulle. Nä on näitäkultaisia vahingonilon hetkiä, kun sairasloman oikea syy ei kuitenkaan selvinnyt todistuksesta.
Siis juorusi sisällön muulle tiimille.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kultaisen hetken koet siinä vaiheessa, kun vakuutusyhtiö evää sinulta tapaturman sattuessa korvauksen vedoten tuollaiseen ei-todellinen-sairausloman-syy -todistukseen. Olen töissä vakuutusyhtiössä ja päivittäin käymme läpi näitä masennuksia, jotka eivät ole masennuksia, mutta koska siitä on sairauslomaa kerran saanut, niin me vakuutusyhtiössä voimme aina vedota asiakkaan mielenterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin sairasloman syy juorutaan sairaslomalaiselle itselleen esimiehen toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kultaisen hetken koet siinä vaiheessa, kun vakuutusyhtiö evää sinulta tapaturman sattuessa korvauksen vedoten tuollaiseen ei-todellinen-sairausloman-syy -todistukseen. Olen töissä vakuutusyhtiössä ja päivittäin käymme läpi näitä masennuksia, jotka eivät ole masennuksia, mutta koska siitä on sairauslomaa kerran saanut, niin me vakuutusyhtiössä voimme aina vedota asiakkaan mielenterveyteen.
Itse hakenut aina sairaslomaa aiheesta, ja satin olemaan sitä mieltä, ettei sairauteni kuulu työnantajalle, jos pystyn hoitaa työni sairasloman jälkeen.
Esimies on mulle työasioiden esimies,enkä jaa hänen kanssaan henkilökohtaisia asioitani. Minusta siis tämä käytäntö, että esimiehelle pitäisi aina toimittaa oikea diagnoosi, on vähintäänkin kyseenalainen. Lääkäri voisi arvioida, vaikuttaako syy työhön, ja vasta siinä vaiheessa, että vaikuttaa, diagnoosi esimiehelle.
Sairausloman myöntää työnantaja, eli käytännössä esimies. Monella työpaikalla myönnetty sairasloma osoitetaan laittamalla puumerkit lääkärintodistukseen, joka lähetetään palkanlaskentaan tai henkilöstöhallintoon. On siis aika kummallinen käytäntö, jos esimies ei halua nähdäkään todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, se on sairaslomatodistus. Ei sairausloma todistus.
Työnantajan kuuluu seurata poissaoloja. Lisäksi hänen on harkittava, onko sairasloma sellainen, että sen ajalta maksetaan palkkaa. Kaikista nimittäin ei makseta, esim. itse aktiivisesti aiheutettu tapaturma on sellainen: sinulla voi olla lääkärin todistus ja oikeus potea, mutta ei oikeutta palkkaan.
Ei muuten ole noinkaan. Se on sairauslomatodistus, käsitettä sairasloma ei ole olemassakaan. Loma määritellään siarauden takia, Sinun tapauksessasi loma olisi sairas.
Eipä se vaitiolovelvollisuus ole aina mustaa valkosella,kummasti toiset tietää miksi olet töistä pois vaikka et itae ole kertonut kenellekään muulle kuin pomolle.
Ehdottomasti on syytä antaa työnantajalle.
Siis se todistus.
Mun työpaikalla on selkainen käytäntö, että sairauspoissaolosta ilmoitetaan heti/mahdollisimman pian töihin, että kulloinkin töissä oleva vuoroesimies ehtii hankkimaan tarvittaessa tuuraajan. Sitten kun oma työpäivä olisi, niin sitten soitetaan omalle esimiehelle ja kertotaan vielä kuinka kauan on poissa ym. ja yleensä tulee kerrottua syy poissaololle. Esimies pyytää, jos katsoo tarpeelliseksi, saikkutodistuksen. Lääkärintodistus toimitetaan palkkikseen. Ei meillä yksikään esimies halua nähdä todistuksia.