Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Tällä hetkellä, ei yhtään. Olen elänyt kohta kaksi vuotta kädestä suuhun enemmän tai vähemmän, sitä ennen puskurirahastoa oli 5000 euroa. Olen toki vielä nuori parikymppinen, ehdin vielä päästä rahan syrjään kiinni.
Nyt tosin pitäisi lähteä opiskelemaan. Onneksi olen tässä nyt harjoitellut tyhjästä nyhjäisemistä, mutta itku ja ahdistus ovat ihan joka päivä läsnä rahattomuuden takia.
Ohhoh, mitä summia. Meillä oli miehen kanssa yhteisellä hätävaratilillä 1200e, mutta nyt on enää 300e jäljellä, kun ei ole ollut varaa siirtää sinne lisää.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä kirjoittaa että ”meillä on...” tai ”yhteisellä tilillä..” kun nimenomaan aloituksessa kysyttiin että paljonko juuri sinulla on vararastoa, ei puolisolla tai yhteisomistuksella.
Kas kun on olemassa vaan "me" meidän perheessä.
n.10 000. Yksin kahden lapsen kanssa.
3kk nettopalkka tilillä, 5kk nettopalkka sijoituksissa. Sijoitukset kasvaa vähitellen, n. 15% nettopalkasta kuussa. Varsinaisena varakassana pidän tuota 3kk nettopalkkaa (käyttötili on asia erikseen), mutta tiukan paikan tullen myös sijoitukset ja omistusasunto auttaa. Olen alle 30v.
Aviomies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä kirjoittaa että ”meillä on...” tai ”yhteisellä tilillä..” kun nimenomaan aloituksessa kysyttiin että paljonko juuri sinulla on vararastoa, ei puolisolla tai yhteisomistuksella.
Tuo on pelottava ajatus kaikin puolin!
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, mitä summia. Meillä oli miehen kanssa yhteisellä hätävaratilillä 1200e, mutta nyt on enää 300e jäljellä, kun ei ole ollut varaa siirtää sinne lisää.
Minkälaisesta "hädästä" on selvinnyt 900 eurolla?
Tilillä rahana noin 16000. Osakkeiden arvo 700000. Elän pääomatuloilla. Velaton okt Keski-Euroopassa.
15500 säästötilillä, sama eläkerahastossa. Osakerahastossa pari tonnia.
Kymmenen vuotta aikaa kerryttää säästöjä ennen eläkeikää, tavoitteena 50 donaa lisää
0 euroa, eikä todellakaan tule olemaankaan! Ei vaan kiinnosta. T. 48v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kyllä näissä kommenteissa ja kokemuksissa yhteiskunnan epäarvoistumisen. Iäkkäämmillä noin 40+ henkilöillä on ihan järjettömiä säästöjä, samoten palkkoja, samalla kun nuoret kitkuttelee pätkätöittensä kanssa ja sen ensimmäisen työpaikkansa kanssa, jota ennen pitäisi olla vähintään 5 vuoden työkokemus. Kunnes tulee YT:t.
Nämä nelikymppiset+ saivat elää IT-buumin ajan eli vuosituhanteen vaihteen, jolloin palkankorotuksia sai siitä kun keksi tehdä tiimiretriitin bahama saarille tai viikkojoogan. Tai vaivaantui ottamaan lisää töitä tehtäväksi. Nykyisin ei palkankorotuksia mistään lisätöistä saa.
Ihan samalla tavalla kuule ne 40+ ovat eläneet pätkätöillä, jos niilläkään. 90-luvun lamaan valmistuivat. Ne hullut vuodet, jolloin palkat nousivat älytöntä vauhtia oli jo aikaisemmin 85-93 vuosina kun pankit vapautettiin ja elettiin juppikautta. nelikymppiset eivät näihin vuosiin ehtineet.
Mä vahvistan tämän. Olen 40v duunari jolle jäi luu käteen. Olen kuullut juttuja vanhemmilta työntekijöiltä kuinka kovia palkkoja joskus maksettiin.
Pitkään samassa työpaikassa olleet 50-65 v duunarit saivat liukumia hyvinä aikoina. Mun ikäluokka ei ole saanut kuin tessin minimin. En ole koskaan saanut yli 2000€ brutto kk palkkaa.
Pohjanoteeraus oli 7v sitten kun sain kokopäivätyöstä 9,65€ tes tuntipalkkaa. Pakko ottaa vastaan mitä vain kun ansiosidonnainen on niin pieni että sillä ei elä.
3 500€. Niistä itse tienaamia tonni ja loput toliltä mihin on kertynyt lapsilisät yms. T. 16v kohta omaan kotiin muuttava.
18 000 e. Yh-duunari ja omistusasunto.
Säästösumma nousee joka kuukausi, mulla on pienet menot eikä lapselta puutu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aviomies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on pelottava ajatus kaikin puolin!
Mitä pelottavaa siinä on? Jo yli 30 vuotta on meillä ollut yhteinen talous eli kaikki tulot tulevat samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki menot. Ylimääräiset siirretään yhteiselle säästötilille, johon kertyneillä varoilla ostetaan asunnot, autot jne. Helppoa - ei ole kertaakaan näiden vuosien aikana tarvinnut kinata rahasta. Näin oli vanhemmillammekin ja näin ovat aikuiset lapsemmekin järjestäneet raha-asiansa aviopuolisoidensa kanssa.
Melkein 30 tonnia ja se käy pankin hermoille. Pitäisi kuulemma sijoittaa järkevästi eli antaa rahat jonkun pankin suharin sijoitettavaksi. Ei käy, rahaa on kiva käyttää aina oman tarpeen mukaan, ei tarvitse ottaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötaiteeseen sijoitettuna varmaan 10 000, mutta kotivarana käteistä jotain 200 euroa.
Käyttötaiteeseen? Siis Muumimukeihinko? LOL.
Ei yhtään. Elän toimeentulotuella, joten säästäminen ei ole edes mahdollista.
Jotain 12 000. Vararahat on olleet tarpeen työttömänä ja osa-aikaduunissa ollessa, mutta oikeasti varmaan pienempikin määrä riittäisi.
Kuulostaa tylsältä elämältä! Itsellä ikää 55 vuotta, kaksi lasta 20+, varallisuutta n. 600.000 euroa, mistä asunto on 300.000 ja kesämökki 100.000. Loput varallisuudesta rahastoissa. Ja työnantaja maksaa lisäeläkkeen. Jään eläkkeelle 65 v koska viihdyn työssäni ja vapaa-aikaakin on riittävästi. Ilman perhettä minullakin olisi varmaan 1,5 miljoona, mutta mitä varten? Peheeni on tärkeintä elämässäni! Pystyn antaa (rakkautta ja) rahaa kuukausittain lapselleni, jotka molemmat opiskelevat yliopistossa.
Vaimon kanssa matkustellaan nykyään säännöllisesti kahdestaan.