Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Tilillä, johon ei korttia, ei nettipankkia eikä pankin konttoriakaan kuin naapurikaupungissa, 10 000€.
Toisella tilillä, johon nettipankkitunnukset 9000€. Tältä tililtä maksan isompia hankintoja.
Asun yksin vanhassa pienessä omakotitalossa josta velkaa jäljellä 43000€.
Bruttotulot 1900€/kk.
Ei ole vararahastoa nimenomaan hädän varalle.
Muuten vain on 76000 euroa pankkitilillä ja rahastoissa.
Mulla on rahastoissa, säästötilillä ja ASPilla yhteensä noin 6000 €. Opintolainaa vielä päälle 1000 €. Ite valmistuin pari vuotta sitten, mies on valmistumassa nyt ja onneks sai kesän alussa työpaikan joten eiköhän nää säästöt tästä lähde kasvuun kun ei tarvi enää vaan mun tuloilla elellä. Tosin meille on kyllä nyt tulossa lapsi.
4000 euroa käyttötilillä. Parin kuukauden palkka.
Oli joskus enemmänkin, mutta sitten iski sairaus nimeltä peliriippuvuus. Yhtäkkiä oli 50 euroa tilillä (olin juuri hoitovapaalla tuolloin) ja Visa tapissa.
Nyt oon toivottavasti selättänyt "taudin " tai ainakin se on tiukasti hallinnassa, terapiajaksokin takana. Satanen jää kuussa säästöön max, joskus ei yhtään. 2 lasta aviomies ja velkainen asunto.
Mukana kulkee aina 40-60 e ja kotona 100e
0€
Ei ole enää miehen visaakaan käytössä kun hänkin joutui laskujen kanssa vaikeuksiin. Minä olen ollut niin paljon työttömänä että velkaa kasaantui miehelle vaikka hän käy töissä.
Täytyy sanoa, että itseäni vähän nolottaa. Olen 43-vuotias mies ja minulla on lähes 100K€ vuositulot. Siitä huolimatta rahaa ei ole jemmassa. Toki meillä on asunto, josta vielä lainaa ja sen arvo ehkä tuplat lainan määrään nähden. Jos hätä tulee, niin minulla luottokorteilla on limiittiä 17K€.
Avioero tuli kalliiksi ja vieläkin siitä kärsin taloudellisesti. On myös tullut itse vähän tyhmäiltyä.
Näkee kyllä näissä kommenteissa ja kokemuksissa yhteiskunnan epäarvoistumisen. Iäkkäämmillä noin 40+ henkilöillä on ihan järjettömiä säästöjä, samoten palkkoja, samalla kun nuoret kitkuttelee pätkätöittensä kanssa ja sen ensimmäisen työpaikkansa kanssa, jota ennen pitäisi olla vähintään 5 vuoden työkokemus. Kunnes tulee YT:t.
Nämä nelikymppiset+ saivat elää IT-buumin ajan eli vuosituhanteen vaihteen, jolloin palkankorotuksia sai siitä kun keksi tehdä tiimiretriitin bahama saarille tai viikkojoogan. Tai vaivaantui ottamaan lisää töitä tehtäväksi. Nykyisin ei palkankorotuksia mistään lisätöistä saa.
Paksupää kirjoitti:
Täytyy sanoa, että itseäni vähän nolottaa. Olen 43-vuotias mies ja minulla on lähes 100K€ vuositulot. Siitä huolimatta rahaa ei ole jemmassa. Toki meillä on asunto, josta vielä lainaa ja sen arvo ehkä tuplat lainan määrään nähden. Jos hätä tulee, niin minulla luottokorteilla on limiittiä 17K€.
Avioero tuli kalliiksi ja vieläkin siitä kärsin taloudellisesti. On myös tullut itse vähän tyhmäiltyä.
Voisin ottaa sui hin sinulta
vararahasto on sijoituksissa 130 000, joista 2 päivän varoajalla irrotettavissa 100 000. ja loput pidemmän aikavälillä. Lisäksi luottokorteilla limiittiä käytettävissä 50 000 euroa.
Mikä ihmeen rahaa vaatova "hätä" voi tulla Suomessa kun terveydenhoitokin on ilmainen? Irtisanottaessakin saisin valtion firmasta 6kk palkan eli 30000 kuten varmaan useimmat.
Sijoituksina on tosi 10 tuhatta Bitcoinissa ja 15 tuhatta DigiBytessa.
2500e, yksin asun, vasta viime syksynä pääsin tilanteeseen että pystyn jotain säästämäänkin, tai edelliset säästöt meni asunnon ostoon ja nyt pystyn säästämään paljon nopeammin.
Tosin samoista säästöistä pitää muutaman vuoden sisään maksella remonttiakin.
Olemme aina panneet syrjään 10% nettotuloista. Näin säästöjä pikkuhiljaa kertyy ihan itsestään. Nykyään lähtee säästötilille automaattisesti meidän yhteiseltä tililtä 580€/kk. Siitä kertyy vuodessa n.7000€, lisäksi kummankin rahastoon siirtyy 200€/kk eli kummallekin 2400€/kk. Näitä rahoja ei ole vielä koskaan käytetty.
Lopuilla n.4800 eurolla eletään, siitä maksetaan myös asuntolaina.
10 000€ löysää rahaa. Toki sitä irtoaa hätätilanteessa kiinteästä omaosuudesta, mutta käteisenä heti tuo.
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä ja sijoituksia on yhteensä noin 120 000. En ole ajatellut tätä miksikään hätärahastoksi, vaan enemmän eläkepäiviä varten, jotta minulla olisi varaa matkustella sitten, kun siihen on kunnolla aikaa. Asun kahdestaan mieheni kanssa. Lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Mainittujen säästöjen lisäksi omistan toki myös puolet asunnostamme.
Sama meillä, lapset just muuttaneet pois kotoa opiskeluasuntoihin. Rahastoissa perjantaina n. 83.000 €. Lisää tulee joka kuukausi 1.000 € plus kurssivaihtelut (plussaa ja miinusta). Käteistä tällä hetkellä 50.000 € säästötilillä. Ei asuntolainaa viiteen vuoteen. Rahastosäästöt ovat pääosin eläkepäiviä varten. Käteisvarat esim. remonttia, matkustamista, autovaihtoa jne varten.
_Meillä_ on vähän yli 25 000 e, kun juuri maksettiin 10 000 ylimääräistä asuntolainaa pois kun oli päässyt kertymään tilille. Mahdoton eritellä omia kun tili ja talous on yhteinen. S-tilillä, joka on minun nimissäni, on ehkä reilu tonni - varsinaisen tilin kortilla ei ole verkkomaksut sallittu turvallisuussyistä, tuota S-tiliä käytetään kortilla maksettavien palvelujen (esim. äänikirjapalvelu) ja ostosten (verkkokauppatilaukset) maksamiseen.
Käyttötilillä 20 000 eur, omaan osakeyhtiöön sijoitettu toiset 20 000 eur jotka nostettavissa pois milloin vain.
N42, avoliitossa
Luottokortissa ja käyttötilissä limiitti yht. 7000€ ja töissä irtisanomisaika työnantajan puolelta 6kk. Muuta akuutin tarpeen vararahastoa en periaatteessa edes tarvitsisi, koska asuntolainaakaan ei enää ole.
Olen kuitenkin ollut töissä jo 40 vuotta, joten likviidiäkin omaisuutta on sen verran, että käytännössä luottolimiittejä ei tarvitse koskaan vetää tappiin kunhan kk-palkka tulee säännöllisesti.
Fokus on nyt eläkepäivien vararahastossa. Eläkkeen maksu alkaa vasta 8 vuoden kuluttua ja tiedän jo nyt, että en jaksa henkisesti raskasta työtäni sinne asti. Joudun kustantamaan väliajaksi kulut säästöistäni ja täydentämään loppuelämäkseni vajaaksi jäävää eläkettä. Sellainen pienimuotoinen FIRE olisi siis oltava mahdollista.