Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi kysyy neuvoa

Vierailija
10.03.2018 |

Tai anopihko, pitää sanoa.

Poikani avopuoliso, olleet yhdessä noin neljä vuotta ja asuneet yhdessä kaksi vuotta, muistaa meitä jouluisin kukka-asetelmilla. Nämä ovat tosi hienoja istutuksia, kauniita ja koristeltuja, hienoissa koreissa ja ruukuissa. Istutukset oli tänä vuonna valaistu myös led-valoilla. Näitä hän tekee ainakin meille, myös poikani isälle ja hänen puolisolle, sekä kahdelle tyttärelleni. Mahdollisesti muillekin.

Hienoa ja ystävällistä. Kaikki siltä osin ok. Olen kuitenkin hienoinen kierrättäjä- ja vihernatsi kodissani. En pidä krääsästä, en osta sitä muillekaan, kierrätän muovin ja biojätteet ja paperit ja pahvit ja yleensä kaiken mitä kierrättää voi. Joulu tulee ja joulu menee ja olen iloinen ja kiitän kukka-asetelmasta, liikutun kun mietin mitä vaivaa tämä miniäni on nähnyt, sitten mietin koska voin sammuttaa vilkkuvat ledit ja samalla mietin mitä ihmettä niille sitten teen. Tulee maaliskuu ja huonekuusi ja muratti jotka eivät näköjään mitenkään viihdy samoissa mullissa, alkavat voida huonosti. Pelastan muratin jonka saan ehkä elämään kohta parvekkeella, jos se selviytyy lopputalvesta, heitän huonekuusen ja tulilatvan biojätteeseen. Mitä teen muovisille ja värjätyille niinisille koristuksille ja kiiltävälle muovinauhalle ja ennen kaikkea niille ledsysteemeille pattereineen, voinko kainosti ehdottaa jos miniä vaikka haluaisi ne takaisin seuraavaa joulua varten? Vai onko tämä jo jotain todella ajattelematonta ja hyökkäävää anoppiutta? Viime vuonna pistin vain jätteisiin, kunkin omiinsa. Mutta jos tästä tulee vallan tapa, niin olisihan sekä ekologista että ekonomista että nämä muovit voisi laittaa seuraavana jouluna uusiin koristuksiin.

Miniäkandidaattini ei ole suomenkielinen, eli tuskin näillä palstoilla pyörii. Pohjoismaista kuitenkin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen.

1. Alat jo syksyllä puhella miniälle, kuin luonnollisuus ja luonnonmateriaalit on niin ihania, keräät käpyjä ja muuta ja pyydät tekemään niistä sinulle joulukorin saatesanoin kun sulla on tuota silmää ja taitoa.

2. Kerro suoraan.

Vierailija
2/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen.

1. Alat jo syksyllä puhella miniälle, kuin luonnollisuus ja luonnonmateriaalit on niin ihania, keräät käpyjä ja muuta ja pyydät tekemään niistä sinulle joulukorin saatesanoin kun sulla on tuota silmää ja taitoa.

2. Kerro suoraan.

Juu. Molemmat vaihtoehdot ovat hienoja ja rehellisiä. 

Sitä varteen täällä justiin kyselenkin. Kun en missään tapauksessa halua vaikeuttaa poikani ja hänen rakastettunsa suhdetta. Oon kumminkin se anoppi, eli mitä täältä vaan tuleekin, se harmittaa miniää, eikä siinä mitään, olin varmaan semmoinen vähän itsekin nuorempana. 

Ikämme ovat minä 55 ja miniä 40. (Miniä muutamaa vuotta vanhempi kuin poikani, en ole saanut 15-vuotiaana lastani.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua loukata, koska sitähän ei ikinä tiedä loukkaantuuko miniä, lahjoita käyttökelpoinen tavara eteenpäin. Valoille ja askartelutarvikkeille kyllä löytyy ottajia.

Vierailija
4/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua loukata, koska sitähän ei ikinä tiedä loukkaantuuko miniä, lahjoita käyttökelpoinen tavara eteenpäin. Valoille ja askartelutarvikkeille kyllä löytyy ottajia.

Oikeastiko? Mitä kautta? Uff ei kyllä semmoisia ota, Pelastusarmeija katsoo pahalla. Lähipiireissäni ei tällaisia askartelijoita ole muita kuin tämä miniähkö, jolle siis olen anopihko. Tyttäreni ovat yhtä pulassa kuin minäkin tämän muovi+ värjätty niini +ledit+ patterit -kokoelman kanssa. Exäni nyksäkin sitä sivulauseessa huokasi. 

(Onko miniä väärä meidän vihersukuun? No ei sinänsä; on kiva ja ihana ja tosi jees. En halua hänen mieltään pahoittaa. Mutta ihan epäekologinen hän kyllä on eikä ole vissiin mistään kierrätyksestä, luonnonvaarojen säästämisestä tms. koskaan kuullutkaan. Eikä kaiketi se minun aloitteestani kuulu tapahtuakaan - tai jos kuuluu, niin miten sen sitten aloittaisin? Muuten kuin sillä että meillä on nää meidän systeemit kierrätyksessä...)

Vierailija
5/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mäkin oon tommonen "maailmanpelasta" enkä siedä mitään krääsää ja turhaa tavaraa. Kierrätän kaikki mitä voi ja ahdistun noista led-valoista (ja miljoonasta muustakin asiasta).

Eli saitkin jo ehdotuksen että sanot miniälle suoraan. Itte aloittaisin kehumalla kuinka nättejä juttuja tekee mutta voisiko vaikka kokeilla seuraavaksi luonnonmateriaaleista. Tai sitten pyytäisin poikaani kertomaan avopuolisolleen notta äitee on luontohippi eikä tykkää krääsästä :)

Meillä lapset, mun sisarukset ja koko lähipiiri tietää mikä oon ja mistä tykkää joten näitä ongelmia tulee onneksi suht harvoin. Ja kaikki osaavat neuvoa välittömästi jos joku "sivullisempi" heiltä kyselee lahjavinkkejä mua varten. 

Vierailija
6/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ihan ongelmaa? Miksi miniällä olisi mitään kierrätystä vastaan? Kai se on nykyään niin itsestäänselvää, ettei kukaan edes mieti erikseen. Ledit kannattaa käyttää uudestaan seuraavana jouluna, kivoja esim maljakossa, piparkakkutalon valaisussa jne. Muut materiaalit materiaalin mukaan kierrätykseen. Ei sen kummempaa.

Vierailija
7/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkasen tökki tuo vihersukukommentti. Hieman ylimielinen ajatus. Useimmilla on ne omat mustat pisteet, ja tuo miniän puuhastelu vaikuttaa aika harmittomalta. Ledit ovat erittäin ekologisia lampuiksi, ja värjätty niini on aika pikku juttu. Yksikin ulkomaanmatka vuodessa on jo täysin eri suuruusluokkaa ongelmana kuin miniän askartelu. Oikeasti.

Vierailija
8/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nyt anopilla olla hampaankolossa muutakin kun kierrätys:) Anoppina luin sen rivien välistä. Laita se krääsä fb:n roskalavaryhmään tarjolle. Varmasti pääset niistä eroon.

Vierailija
9/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahoittaisi miniän mieltä, veisin niin omat kuin muidenkin ledvalot ym. vaikka päiväkotiin, kirpputorille saa ottaa laatikkoon jne.

Vierailija
10/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? Mitä kautta? Uff ei kyllä semmoisia ota, Pelastusarmeija katsoo pahalla. Lähipiireissäni ei tällaisia askartelijoita ole muita kuin tämä miniähkö, jolle siis olen anopihko. Tyttäreni ovat yhtä pulassa kuin minäkin tämän muovi+ värjätty niini +ledit+ patterit -kokoelman kanssa. Exäni nyksäkin sitä sivulauseessa huokasi. 

(Onko miniä väärä meidän vihersukuun? No ei sinänsä; on kiva ja ihana ja tosi jees. En halua hänen mieltään pahoittaa. Mutta ihan epäekologinen hän kyllä on eikä ole vissiin mistään kierrätyksestä, luonnonvaarojen säästämisestä tms. koskaan kuullutkaan. Eikä kaiketi se minun aloitteestani kuulu tapahtuakaan - tai jos kuuluu, niin miten sen sitten aloittaisin? Muuten kuin sillä että meillä on nää meidän systeemit kierrätyksessä...)

Olen saanut fb-kirppiksen kautta eteenpäin kaiken käyttökelpoisen askartelumateriaalin. Mutta kyllä mielestäni tarvikkeet voi viedä takaisin miniälle kun esittää asian vaikka niin, että nämä on kauniita ja olisi kiva jos hän voisi käyttää ne uudestaan kun itse en osaa yhtä hyvin tms. Eli niin että kehuu miniän taitoja. Mielestäni sekin oli hyvä idea, että keräät itse jotain luonnonmateriaaleja ja pyydät tekemään niistä koristeen. Vielä parempi, jos pyydät asetelmaa jollekin lahjaksi, niin ei ole loukkaantumisen pelkoa.

Vierailija
11/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla kyllä yhdenlainen hirviöanoppi, joka edes puolileikillään sanoo, että sopiikohan miniä sukuun, kun tämä tekee jouluksi miehen sukulaisille itse kukka-asetelmia.

Vierailija
12/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksen näpräpaja ilahtuu lahjoituksista.

Vierailija
13/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut fb-kirppiksen kautta eteenpäin kaiken käyttökelpoisen askartelumateriaalin. Mutta kyllä mielestäni tarvikkeet voi viedä takaisin miniälle kun esittää asian vaikka niin, että nämä on kauniita ja olisi kiva jos hän voisi käyttää ne uudestaan kun itse en osaa yhtä hyvin tms. Eli niin että kehuu miniän taitoja. Mielestäni sekin oli hyvä idea, että keräät itse jotain luonnonmateriaaleja ja pyydät tekemään niistä koristeen. Vielä parempi, jos pyydät asetelmaa jollekin lahjaksi, niin ei ole loukkaantumisen pelkoa.

Kiitos! Tämä oli kaunis ja hieno idea! Näin varmaan teenkin. Kiitos sinulle!

Näille "anopin hampaankolon" kaivelijoille voin vaan sanoa että voi voi. Tykkään tästä nuoresta naisesta, toivon poikani parasta, varsinkin kun hänen edellinen parisuhde kariutui tosi ikävällä tavalla. Että se siitä.

Vierailija
14/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan tarjota miniälle ledvaloja takaisin käytettäväksi seuraavan joulun asetelmissa. Niin ei hänenkään tarvitse hankkia joka vuosi uusia.

Vierailija
15/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille "anopin hampaankolon" kaivelijoille voin vaan sanoa että voi voi. Tykkään tästä nuoresta naisesta, toivon poikani parasta, varsinkin kun hänen edellinen parisuhde kariutui tosi ikävällä tavalla. Että se siitä.

Jos oikeasti pidät miniästä ja toivot suhteelle parasta, hyväksy miniäsi sellaisena kuin hän on. Älä pyri kasvattamaan tai muuttamaan häntä mitenkään, eikä edes tuolla tavalla peitellysti opettamaan. Älä edes selän takana pohdi, sopiiko miniä sukuunne, se ei kertakaikkiaan ole anopin pohdittava asia. Ole kiitollinen, että miniä haluaa ilahduttaa ja nähdä vaivaa. Ja kierrätä tarvikkeet itse, oikeasti tosi helppoa.

Vierailija
16/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit ihan hyvin kysyä, että ottaisiko miniän tapainen koristeet takaisin, jos niitä voisi kierrättää uusiin asetelmiin. Voit siinä yhteydessä kertoa, että yrität kierrättää aina kaiken minkä voit, niin ajattelit että miniä taitavana tekijänä varmaan keksisi näistä taas jotain ihanaa.

Mun mielestä olisi vähän moukkamaista neuvoa, millaisia materiaaleja toinen saa lahjaan käyttää ja mitä pitää välttää, aiheesta voisi miniälle tulla helposti sellainen olo, että arvostelet hänen elämäntapaa ja kulutustottumuksia.

Vierailija
17/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on semianoppi ongelman itselleen keksinyt jostain noinkin kauniista ja ystävällisestä eleestä. Vippaa ne tavarat SPR:n konttiin, niin saat pitää ylemmyydentuntosi.

Vierailija
18/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä oli siis ap.

Vierailija
19/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät käyttökelpoiset osat ja laitat pussiin. Pussin ojennat neidolle takaisin ja sanot, tässä nämä käyttökelpoiset osat takaisin. Kehut vielä miten ne ovat niin käteviä kierrättää.

Vierailija
20/27 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä me exänkin kanssa niin päivittelimme sitä kaikkea muoviroinaa ja vilkkuvia valoja, ei taida likka ymmärtää mitään kierrätyksestä, toisin kuin me...."

Kuulosta ap ihanalta ihmiseltä!