Feministi. Miten olet protestoinut tai pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että vangeista 9/10 on miehiä?
Vai pitääkö sinusta tällaisia sukupuolieroja vaan jostain syystä tässä kohtaa sietää? Ovatko jotenkin luontaisia eroja?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Puhumalla toksista maskuliinisuutta vastaan, mikä siis tarkoittaa miehille itselleen vahingollisia käyttäytymismalleja ja sukupuolistereotypioita, kuten sitä ettei mies saa näyttää (tai edes käsitellä) herkempiä tuneitaan, että miehen kuuluu olla vahva, hallitseva ja aggressiivinen ja näyttää se, jne. Puhumalla sukupuolistereotypioita vastsan ylipäätään, mikä taas edistää onnistuessaan sitä, että naisia tuomittaisiin samoilla periaatteilla kuin miehiä, eikä rikoksia toppuuteltaisi naisten oletetun luontaisen hellyyden, heikkouden ja pehmeyden vuoksi.
Niin näppärää se on, mutta ei kai tuollaista ölisevä feminisminvihaaja ymmärrä.
Niin niin. Katsopa sinäkin vaikka tästä miksi naiset ovat sellaisia kuin ovat. Ei taida kovin paljoa tulla naistutkimuksen laitoksella esiin. Muutenkin yksi feministi puhuu stereotypioista ja toinen taas syyttää biologiaa. Miksette ensin keskenänne "slug it out" ja tulkaa sitten vasta Maestron puheille, jooko tytöt? Otetaanko mutapaini oikein vai perinteinen kissatappelu?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3118784/jordan-peterson-selittaa-miksi-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat pitää parempaa huolta lapsistaan eikä jättää heitteille.
Heitteillejätetyt pojat päätyvät aikuisina vankilaan.
Heitteillejätetyt tytöt päätyvät aikuisina jonnekin muualle.
Isän rooli on tärkeä lapsen kehityksessa ja kasvussa. Kaikilla ei ole isää, kasvoin itsekin isättömänä normaaliksi tasapainoiseksi aikuiseksi. Isänkaipuuta helpotti se, että isä oli kuollut liikenneonnettomuudessa eikä hän ollut jättänyt minua ja äitiä. Tiesin aina, että hän oli rakastanut minua. Vaikeampi tilanne on niillä lapsilla, joiden isä on läsnä mutta välinpitämätön tai suorastaan väkivaltainen tai jos isä muuttaa pois eikä välitä pitää yhteyttä lapsiinsa. Olisi mielenkiintoista tietää, miten monella miesvangilla on ollut hyvä ja rakastava isä.
Miesten oma vika jos vankilaan joutuvat. Agressiivisuus ja kykenemättömyys käsitellä omia tunteitaan johtaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kantanut huolta miesten syrjäytymisestä.
"Kantanut huolta" on kyllä tosi laimeaa toimintaa :) Mä olen pyrkinyt ihan omassa elämänpiirissä auttamaan syrjäytyneitä/syrjäytymisvaarassa olevia parhaan kykyni mukaan ja omalla äänestyskäyttäytymisellä ja muulla yhteiskunnallisella vaikuttamisella vaikuttamaan siihen, että päihde- ja mielenterveysongelmaisten, sekä huonosti taloudellisesti toimeentulevien asiat saataisiin paremmalle tolalle ja apua olisi saatavilla matalalla kynnyksellä jo ennen kuin ongelmat kärjistyvät siihen pisteeseen, että ruvetaan tekemään rikoksia.
Eli mitä olet tehnyt käytännössä äänestämisen lisäksi?
Olen mt-ongelmainen ja suhteellisen syrjäytynytkin nainen. En tiedä mitä voisin tehdä kenenkään auttamiseksi, kun en osaa auttaa itseänikään. Naiset mukamas saavat jotenkin enemmän mt-apua, mikä nyt on totta vain jos naisella on hyvät suhteet muihin jo valmiiksi.
Kohtaan ihmisiä elämässäni aina välillä. Kadulla tai kapakassa. Kotona tai vieraissa. Paikoissa. Sitten käy ilmi, että heillä on ongelmia. Koetan antaa tukea ja neuvoja, konkreettista apua esimerkiksi palveluviidakossa selviytymiseen tai joskus jopa käytännön apua vaikka arkiaskareista selviytymiseen.
Olen käynyt yh-äidille kaupassa muutamaan otteeseen. Olen tarjoutunut auttamaan alkoholisoitunutta ikämiestä siivoamisessa: ei huolinut sitä apua, mutta menimme yhdessä käymään AA-kerhossa. Olen auttanut päihdeongelmaista koiranulkoilutuksessa kun hän yritti saada elämäänsä hallintaan.
Osa näistä mainituista on vapaaehtoistyön kautta, suurin osa sillä tavalla että olen tutustunut ihmiseen ja olemme pitäneet tovin yhteyttä ja olen käynyt auttamassa. Ystäviä tai edes kavereita meistä ei ole tullut.
Olen itsekin kärsinyt kaksi vakavahkoa masennusjaksoa tässä ohella, mutta voidessani paremmin olen saanut iloa ja lohtua muiden auttamisesta.
-se jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ei tarvitse tuohon huolenpitoon osallistua koska..?
No jos minä olisin nainen niin en kyllä sallisi ainoankaan miehen huolehtia lapsestani.
Sehän juuri sitä heittellejättöä on - että nainen jättää lapsen miehen hoidettavaksi.
Miksi minun pitäisi kiinnittää huomiota juuri tähän asiaan eikä johonkin muuhun yhteiskunnalliseen ongelmaan? Kaikkeen ei ihmisen aika, jaksaminen ja tarmo riitä. Miksi juuri tämä ongelma vaatisi minun huomiotani?
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Itse olen keskittynyt vanhus- ja vammaistyöhön. Kaikki vapaa-aikani menee siihen, joten valitettavasti en pysty enää vaikuttamaan tähän asiaan.
Kyllä minäkin keskitän auttamiseni muihin kuin vankeihin. Ovat he mitä sukupuolta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologisia eroja, joten vaikeaa siihen on vaikuttaa. Miehet ovat luonnostaan aggressiivisempia ja impulsiivisempia.
Tutkimuksissa on myös todettu, että matala älykkyysosamäärä on voimakkaasti yhteydessä rikolliseen käytökseen ja vankilatuomioihim. Miehissähän on enemmän matalaälykkäitä (niin tosin myös gaussin käyrän ihan toisessa päässä olevia), ja naisten älykkyys on usein tasaisempaa. Mitä tuolle nyt voisi oikein tehdä?
Voisi yrittää samaa kuin naisille kovasti yritetään taas siellä yhteiskunnan huipulla? Tai annetaanko vaan olla? Laitetaan biologisten erojen piikkiin. Mitä seuraavaksi laitetaan niiden piikkiin? Palkkaerot ja ammattien eriytyminen sukupuolten välillä? Slippery slope.
Miehet ovat todistetusti keskimäärin aggressiivisempia ja impulsiivisempia kuin naiset ja nämä asiat vaikuttavat muun muassa rikolliseksi ryhtymisen riskiin. Joskus riskinotto kannattaa esimerkiksi siellä yhteiskunnan huipulla, joskus käy huonommin. Sen sijaan älykkyys ei ole sukupuoleen sidonnainen asia ja siitä johtuen ei pitäisi valita ensisijaisesti miehiä johtopaikoille sillä ajatuksella, että olisivat naisia fiksumpia.
Perheiden tukeminen voisi osin hillitä tätä miesten rikollisuutta.
Täällähän on ihan hurjia juttuja. Ei riskejä, ei huippuja. Miten miehet voivat olla todistetusti mitään, mitä naiset eivät ole? Koska näitä juttuja voidaan loputtomiin kertoa myös naisista, ja varmasti monenlaista todistajaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miesten oma vika jos vankilaan joutuvat. Agressiivisuus ja kykenemättömyys käsitellä omia tunteitaan johtaa tähän.
Niin sitä tyhmempi luulisi. Moni mies korkeintaan masentuu, jos alkaa vatvoa tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos minä olisin nainen niin en kyllä sallisi ainoankaan miehen huolehtia lapsestani.
Sehän juuri sitä heittellejättöä on - että nainen jättää lapsen miehen hoidettavaksi.
Höpö höpö. Monet isät ovat loistavia vanhempia. Vastaavasti äideissä löytyy hirviöitä, lukekaapa vaikka täällä sen erään blogistin juttuja.
Olen joskus miettinyt, miten suomalainen humalahakuinen juomiskulttuuri ja sen hiljainen hyväksyminen näkyy rikostilastoissa. Miten paljon rikoksia tehdään humalassa ja miten paljon selvin päin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi kiinnittää huomiota juuri tähän asiaan eikä johonkin muuhun yhteiskunnalliseen ongelmaan? Kaikkeen ei ihmisen aika, jaksaminen ja tarmo riitä. Miksi juuri tämä ongelma vaatisi minun huomiotani?
Koska ap yrittää vedota naisten luontaiseen empatiaan vierittääkseen milloin mistäkin asiasta syyn naisten niskoille, sillä hän on havainnut, että se joidenkin kohdalla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko Ap, miten mielestäsi asiaan voisi vaikuttaa? Mikä on syynä vankilassa istuvien miesten tekemiin rikoksiin ja miten niitä voisi ehkäistä? Entä mikä on syynä vankilassa istuvien naisten rikoksiin ja miten niitä voisi ehkäistä? Onko kysymyksenasetteluni edes oikea, jos kysyn mikä on rikoksentekijän valinnan syynä? Eikö rikoksen tekemisen syynä ole tekijä itse vai voiko/pitääkö siihen etsiä toimintaa selittäviä seikkoja?
Ap?
11
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta miesten pitäisi pitää yhtä lailla parempaa huolta lapsistaan. Moni jopa hylkää lapsensa, ei halua olla tekemisissä.
Muuten on turha itkeä "epätasa-arvoisen vanhemmuuden" vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sieltä vankilasta käsin huolehtii? Rikollisista joka ikinen on meidän kaikkien poika. Muistakaa se siinä samalla, kun natustelette piffiä suihin ja katotte Salkkareita. Mitkä valtavat resurssit tälläkin hetkellä on hukkateillä vaikkapa Helsingin keskustassa. Nuoret pojat pämppäävät, kun yhteiskunta vihaa heitä heidän oman, luonnollisen biologiansa vuoksi, eikä heidän tunne-elämää osata kanavoida oikein, vaan heidät leimataan jo pienestä asti sairaiksi tai miksi hyvänsä. Millään ei ihmiskunnan historiassa ole ollut vähemmän arvoa kuin nuorella miehellä. Oli kyseessä sota tai rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, miten suomalainen humalahakuinen juomiskulttuuri ja sen hiljainen hyväksyminen näkyy rikostilastoissa. Miten paljon rikoksia tehdään humalassa ja miten paljon selvin päin?
"Esimerkiksi Ruotsiin verrattuna meillä tehdään alkoholin aiheuttamia henkirikoksia kolminkertainen määrä, kun muiden henkirikosten määrässä ei ole suurta eroa."
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/alkoholi-ja-vakivalta-suom…
Tässä mielenkiintoista luettavaa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/191756/Katsauksia_22_R…;
Kriminologian instituutista kajahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Millään ei ihmiskunnan historiassa ole ollut vähemmän arvoa kuin nuorella miehellä. Oli kyseessä sota tai rakkaus.
Niinkö meinaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi Ruotsiin verrattuna meillä tehdään alkoholin aiheuttamia henkirikoksia kolminkertainen määrä, kun muiden henkirikosten määrässä ei ole suurta eroa."
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/alkoholi-ja-vakivalta-suom…
Tässä mielenkiintoista luettavaa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/191756/Katsauksia_22_R…;
Kriminologian instituutista kajahtaa.
Kiitos kun etsit linkkejä! Löysin muuten tuosta jälkimmäisestä tällaisen tiedon:
"Alkoholisidonnaisen henkirikollisuuden (joku osapuolista humalassa) taso on Suomessa tällä hetkellä neljä ja puoli -kertainen Ruotsiin verrattuna, alkoholista riippumattoman väkivallan (kaikki osapuolet selviä) taso sen sijaan yhtä korkea." Hurja luku! Eli pelkästään juominen ei selitä rikoksia Suomessa, koska noinkin lähellä humalassa tehdään vähemmän rikoksia humalassa. No se olisikin ollut liian helppo ja yksinkertainen selitys.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla on feministien asia alkaa ajaa rikollisten vapautuksia vankilasta?
Vapautuksia? Ei kai tässä nyt siitä ole kyse. Vaan siitä että mitä sille voisi tehdä, että miehillä on hirvittävästi suurempi riski joutua rikos- ja vankilakierteeseen kuin naisilla.
Miehet ovat todistetusti keskimäärin aggressiivisempia ja impulsiivisempia kuin naiset ja nämä asiat vaikuttavat muun muassa rikolliseksi ryhtymisen riskiin. Joskus riskinotto kannattaa esimerkiksi siellä yhteiskunnan huipulla, joskus käy huonommin. Sen sijaan älykkyys ei ole sukupuoleen sidonnainen asia ja siitä johtuen ei pitäisi valita ensisijaisesti miehiä johtopaikoille sillä ajatuksella, että olisivat naisia fiksumpia.
Perheiden tukeminen voisi osin hillitä tätä miesten rikollisuutta.