IL paljastaa: Aktiivimallista tuli täysi fiasko: ei vieläkään selvää, mitä aktiivisuus tarkoittaa - ”Moni on hirveässä paniikissa”
Aktiivimallin soveltamisohjeet ovat yhä epäselvät. Vasta huhtikuussa, jolloin aktiivimallin ensimmäinen leikkuri astuu jo voimaan, saadaan varma tieto siitä, mitkä palvelut täyttävät aktiivisuusvelvoitteen.
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Kommentit (123)
Tämä on niin absurdia, jos saat TÖITÄ niin saat TYÖTTÖMYYSkorvausta!
Minä menin syksyllä lupautumaan ns. Valtti-valmennukseen, kun TE-toimisto patisti. Siinä on harvakseltaan yksilötapaamisia yksityisen firman työnhakuvalmentajan kanssa. Koen tapaamiset täysin turhiksi ja tapaamisiin meneminen maksaa minulle aina kaksi seutulippua. Olin jo vuosi sitten 20 tuntia työnhakuvalmennuksessa, jossa CV hiottiin hyvään kuntoon, joskin silloinkin osan tapaamiskerroista tunsin turhiksi. Se valmennuspaikka oli onneksi lähempänä 4 km päässä, joten sinne pääsi kävellen. Osaan ihan hyvin hakea töitä muutenkin.
Nyt tänä keväänä olisin jopa mielelläni mennyt TE-toimiston tarjoamalle ammatilliselle kurssille, josta olisi ehkä voinut olla oikeaa hyötyä työnhaussa. En kuulemma voi hakea sinne, koska olen jo Valtti-valmennuksessa. Muuta työllistymistä edistävää kurssia ei kuulemma minulle voi samaan aikaan tarjota. Eli käyn turhaa kurssia, mutta en todennäköisesti saa siitä aktiivisuusmerkintää.
Suoritan myös koko ajan yhtä yliopiston nettikurssia omin päin, koska haluan kehittyä. Joka viikko alkaa uusi kurssimoduuli, jonka harjoitustyöt palautan viikottain. Tämähän ei luonnollisestikaan kelpaa aktiivisuudeksi.
Menetin työni yli vuosi sitten YT-neuvotteluissa, kun firma selkeästi halusi tehdä nuorennusleikkauksen. Hakevat koko ajan uusia (nuoria) tilalle, mutta minulle ei 6 kk irtisanomisajalla järjestynyt uutta työtä, vaikka useita paikkoja hain.
Demarin mielestä on provoamista jos sanoo ettei työtöntä oikeastaan kiinnosta tulonsiirrot vaan oikean ja palkallisen työn saanti? Saattaahan se olla tosiaan helpompi leimata provoksi jos ei ole ainoatakaan ideaa mistä niitä oikeita työpaikkoja voisi maahan syntyä lisää.