Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia tervettä itsekkyyttä?

Vierailija
09.03.2018 |

Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä, miten voisi oppia tervettä itsekkyyttä?

Minulla ylikiltteys ja muiden auttaminen on mennyt siihen, että en arvosta itseäni ollenkaan ja laitan muut ja muiden toiveet aina etusijalle. Huolehdin aina muista ja murehdin muiden ongelmia ja minulla on aika kova hoivavietti ja muiden auttamisen vietti. Poden syyllisyyttä omista tarpeistani ja koen olevani aina tiellä.

Töissä olen ylikiltti ja en kehtaa sanoa vastaan. Joustan aina, vaikka se ei sopisi minulle. Lomiani ja työvuorojani on muuteltu minulta kysymättä ja kiltisti suostun kaikkeen. Autan muita joskus jopa omien töideni kustannuksella. Olen ottanut vastuun jonkun muun virheestä, koska en ole kehdannut nolata ketään osapuolta.

Kaikki kertovat minulle huolistaan ja murheistaan. Olen kai hyvä kuuntelija ja auttaja. Ja jos joku vaikka kertoo olleensa ihan vaan flunssassa, niin myöhemmin voin kysyä, että onko olo jo parempi. Itse en oikein osaa puhua asioistani. Pelkään, ettei ketään kiinnosta ja koen olevani jotenkin riesaksi. Kukaan ei koskaan edes kysele vointiani ja kuulumisiani.

Hävettää kertoa, että joskus salaa toivon vaikka pyörtyväni keskelle katua, että minunkin olemassaoloni huomattaisiin (tietysti siinä sitten kävisi niin, että kaikki kävelevät ohi). Joskus vain haaveilen, että joku lohduttaisi minua ja pitäisi sylissä ja sanoisi, ettei ole mitään hätää.

Miten tällaisesta pääsisi eroon ja miten oppisi vähän itsekkyyttä terveellä tavalla?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään samoja tuntemuksia?

Vierailija
2/5 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet oikeassa paikassa. Harvoin voi sanoa, että av palstan ohjeista voisi oppia mitään. Itsekkyys on poikkeus. Siitä opit kaiken kun luet jonkin aikaa av palstaa. Sitä on täällä runsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ketään niin läheistä ystävää, jolle voisit puhua tästä? Voisit ehkä alkaa harjoitella niin että jokaisen tapaamisen aikana kerrot jotain omista tekemisistä, missä olet käynyt tai mitä lukenut. Pysy rauhallisena, katso silmiin ja pidä ääni vakaana. Jos tuntuu vaikealta, sinun ei tarvitse alkuun ottaa huomio itsellesi kuin hetkeksi. Tärkeää on että teet sitä säännöllisesti ja harjoittelet. Me ihmiset kohtelemme usein toisiamme totuttujen roolien mukaan, joten ystäväsi ja työkaverisi eivät ehkä kaikki aluksi jaksa olla kiinnostuneita kuuntelemaan, ovathan he tottuneet sinuun kuuntelijana. Pidä pintasi. 

Vierailija
4/5 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse lukenut, mutta Anna-Liisa Valtavaara on kirjoittanut kirjan Kiltteydestä kipeät. Netistä löytyy varmasti muutakin apua. 

Vierailija
5/5 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mennyt terapiaan opettelemaan. Ei muukaan auta kun teen vahinkoa itselleni liialla kiltteydelläni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan