Paineet kasvoivat liiaksi, en huomioinut vaimoani naistenpäivänä
En huomioinut vaimoani naistenpäivänä, en myöskään syntymäpäivänä enkä edes jouluna.
Yksi syy siihen on vähävaraisuuteni, mutta vielä suurempi on se, että olen heikkoitsetuntoinen ja pelkään lahjan epäonnistuvan.
Esimerkiksi joululahjoista alan stressata jo kaksi kuukautta ennen joulua. Kun rahaa on niukasti ja pitäisi ostaa lahja sinne ja lahja tänne, niin lopulta tuntuu, että ainoa mahdollisuus on suklaarasia.
Tee itse. Mitä? Puulusikka? Toinen sohvanpöytä?
Ateria. Taas kerran?
Anna aineetonta. Vuohi Afrikkaan?
Kukkia. Riittääkö se?
On vain jotenkin niin kurjaa ensin stressata siitä, ettei keksi mitään järkevää, sitten surra sitä, ettei ole rahaa ostaa oikein mitään ja lopuksi vielä nähdä läheistensä pettymyksen, vaikka he yrittäisivät sen piilottaa.
Tosiasia kai kuitenkin on, että keskimäärin hyvä lahja on kallis lahja. Aina kalliitkaan lahjat eivät onnistu, mutta todennäköisyys siihen on suurempi.
Kertokaapa minulle vähävaraiset, miten ostatte lahjoja. Eikö teitä stressaa? Pistättekö pahaksenne, jos näette, ettei lahjan saaja aidosti ilahdu?
Riepoo koko tämä lahjosmiskulttuuri, joka tuntuu vain paisuvan ja paisuvan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Mitä vaimosi on sinulle antanut syntymäpäivänäsi, jouluna ja miestenpäivänä? ?
Kaikkea perustarpeisiin liittyvää, johon minulla ei ole rahaa. Vaatteita, kenkiä, hajusteita, partakoneen jne.
Lisäksi lahjamatkakortteja, koska minulla ei ole varaa matkoihin, joten vaimoni maksaa ne.
Onko vaimosi sanonut että odottaa sinulta vastaavia lahjoja? Oletko kysynyt hänen toiveitaan?
Mitä persoonalliseen lahjaan tulee, niin niidenkin suhteen kannattaa ajatella puolisoa. Sinulle on mitä ilmeisimmin suorastaan surullisen selvää se, että vaimosi toivoo ihan henkilökohtaista lahjaa, kun kuitenkin noin paljon kärsit siitä, ettei sinulla ole varaa hänelle riittävän hienoja lahjoja hankkia. Tällöin luulisi olevan aika selvää, että hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen ei aiheuta riemun kiljahduksia. Entä jos ensin alat edes jotenkin huomioimaan vaimoasi ja vasta sitten mietit varojesi käyttämistä luonnonsuojeluun hänen muistamisensa sijaan?
Vela - 72 kirjoitti:
Entä jos ensin alat edes jotenkin huomioimaan vaimoasi ja vasta sitten mietit varojesi käyttämistä luonnonsuojeluun hänen muistamisensa sijaan?
Miten luonnonsuojelulahja eroaa muusta lahjasta? Jos ihmiselle on tärkeää luonnonsuojelu, niin eikö silloin ole luontevaa antaa lahjaksi luonnonsuojelua?
Sekö lahjasta tekee huonon, ettei se ole aineellinen?
Tätähän juuri aloituksessakin pohdin. Loppujen lopuksi lahjassa on tärkeää materia eikä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Entä jos ensin alat edes jotenkin huomioimaan vaimoasi ja vasta sitten mietit varojesi käyttämistä luonnonsuojeluun hänen muistamisensa sijaan?
Miten luonnonsuojelulahja eroaa muusta lahjasta? Jos ihmiselle on tärkeää luonnonsuojelu, niin eikö silloin ole luontevaa antaa lahjaksi luonnonsuojelua?
Sekö lahjasta tekee huonon, ettei se ole aineellinen?
Tätähän juuri aloituksessakin pohdin. Loppujen lopuksi lahjassa on tärkeää materia eikä ajatus.
Pidän luonnosta ja luonnonsuojelusta. Mutta en olisi erityisen ilahtunut tuollaisesta lahjakortista. Siinä ei ole mitään sinusta itsestäsi.ei mitään persoonaa. Ennemmin vaikka se itse tehty linnunpönttö ja lupaus laittaa se vaimon valitsemaan paikkaan kiinni (jos teillä joku sopiva kamera ennestään niin sille voisi tehdä pidäkkeetön pönttöön niin vaimo voisi seurata mahdollisesti tietokoneelta linnunpöntön tapahtumia). Se olisi paljon enemmän luonnosta kiinnostuneelle.
Näin tuoreena leskenä totean: paras lahja on kun ollaan ihmisinä läsnä toisilleen. Ei niillä maallisilla tavaroilla ole mitään merkitystä.
Onko persoonaa sitten jossain korussa? Kukissa? Suklaarasiassa? Miehelle annetussa kännykässä?
Miksi lahja annetaan? Mihin antamisella pyritään?
Mun mielestä ei ikinä ole se juttu, että joku ostaa jotain kallista ja upeaa, vaan se, että joku haluaa ilahduttaa ja muistaa sinua. Se on se pointti. Kukat, suklaa, leffa, musiikki, ihan kaikki minkä ajattelet toista vaan ilahduttavan on hyvä lahja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ikinä ole se juttu, että joku ostaa jotain kallista ja upeaa, vaan se, että joku haluaa ilahduttaa ja muistaa sinua. Se on se pointti. Kukat, suklaa, leffa, musiikki, ihan kaikki minkä ajattelet toista vaan ilahduttavan on hyvä lahja.
Käytännössä ei vain tunnu siltä. Netistäkin löytää paljon kokemuksia, joissa naiset eivät ole tyytyväisiä lahjoihinsa.
Ovatko naiset oikeasti tosissaan sanoessaan, että tärkeintä on ilahduttaminen ja muistaminen eikä lahjalla ole väliä?
Jos olen rehellinen, niin minulle lahjalla on paljonkin väliä. Jotkut lahjat ovat paljon mieluisampia kuin toiset. Erityisesti lapsena oli karmeaa saada pehmeitä paketteja.
Ei paljon maksa jos viet miehenä kukkia vaimolle.
Vain täydelliset naislapset vinkuvat naistenpäivän ja muiden höpöpäivien lahjoista,
naistenpäivän merkityskin on naislapsilla hukassa jos kuvittelevat sen olevan naistenlahjomispäivä
Ei mun mies mitenkään erityisemmin noteerannut naistenpäivää. Ihan ok.
Ollaan oltu 20v yhdessä, lähes joka työpäivä lajitellaan whatupissa toisillemme viestejä ihan vaan 😘 tai ❤. Vapaa-aika vietetään mieluiten yhdessä.
Joka päivä myös sanotaan toisillemme "rakastan sinua ". Tämä on ihan parasta; hirveää olisi jos kaikkien vuosien aikana olisi kertynyt joku koru/maljakko/tuikkukippo joka synttäreillä, jouluna, ystävänpäivänä, naistenpäivänä jne jne.
Toki kukin tyylillään 😊 itse en perusta lahjoista juhlapäivinä, suuri osa elämästä on kuitenkin arkea, joten tärkeämpää että se on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri(mies) kirjoitti joskus kirjeen lahjaksi vaimolleen. Musta se oli aivan ihanaa.
Riski vain on hirmuinen. Kun Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa yksi mies kirjoitti kirjeen, niin sitä pidettiin kömpelyytensä vuoksi täällä nolona.
On aina riski laittaa persoonansa peliin, koska käy itsetunnon päälle, jos huomaa, että omaperäiseksi tarkoitettu lahja ei tyydytä saajaansa.
Siis ei sitä kirjettä oo pakko julkaista sitten vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon maksa jos viet miehenä kukkia vaimolle.
Niitä vien arkenakin. Yleensäkin yritän ilahduttaa arkena vaikka ruokaa laittamalla tai hieromalla tai jotenkin muuten.
Mutta kun tulee juhla, niin sitten on tenkkapoo.
https://kaksplus.fi/threads/saako-lahjasta-olla-pahoillaan.1894348/