Surettaa ja itkettää mun elämä ja oon vasta 32-vuotta
Mies löhöö illat sohvalla ja juo kaljaa, lapset on koulukiusaajia ja pyörii jengissä kaikki illat. Asutaan vuokralla lähiössä. Mä oon työtön ja koulutus on kämänen yo-todistus.
Olis pitänyt tehdä kaikki toisin eikä niinkuin silloin tein.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä ukko pihalle ja mene töihin. Ota vaikka joku kilti työssäkäyvä mies tilalle. Ylioppilaspohjalla minäkin painan töitä. En tienaa yhtä paljon kuin akateemiset kolleegani, mutta riittävästi. Lapsistasi sinun ei kannata olla huolissasi, koulukiusaajat ovat juuri niitä elämässä menestyviä.
Höpö höpö. Lapseni luokalla nämä kiusaajahäiriköt ovat juuri näitä elämämkolulaisten lapsia; tuskinpa kovin ruusuinen elämä heillekään tulossa, jos ja kun malli otetaan kotoa.
Alueesta riippuu. Mun luokalla melkein kaikkien vanhemmat oli ylempää keskiluokkaa, ja niin oli ne kiusaajatkin.
Öö. Sulla on mies. Lopeta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaajat osaavat yleensä hankkia itselleen ystäviä ja vaikutusvaltaa, mikä on hyvä resepti myös silloin, kun aikuisena kilpaillaan työpaikoista. Lisäksi heillä on hyvä itsetunto toisin kuin niillä mollatuiksi ja hyljeksityiksi tulleilla koulukiusatuilla, mikä myös se on merkittävä asia elämässä menestymisessä.
Siis voiko joku aikuinen ihminen olla näin tyhmä!?!? Nyt en kyllä yhtään ihmettele luokkani lapsia, jotka kiusaa toisia systemaattisesti, eivätkä kotiväkensä puutu siihen mitenkään! Itse tätä aihetta tutkineena voin kertoa, että kiusaaja ja kiusattu kulkee käsikädessä. Molempien sisällä asuu huonoitsetuntoinen ihminen. Toki kiusattu saattaa aluksi olla hyväitsetuntoinen, rakastavien vanhempien lapsi, jonka itsetunnon se huonoitsetuntoinen kiusaaja systemaattisesti murentaa. Ja se kiusaaja on aina se, jolla on jo alkujaan huono itsetunto. Sitä ei varmaan tarvi edes sanoa, mikä sen huonon itsetunnon sitten saa aikaan... Sen tajuaa varmaan jokainen vanhempi itse..
Mutta jos vanhemmat tosiaan ovat noin k*sipäitä, kuten ton viestin kirjoittaja, en ihmettele niitä huonoitsetuntoisia kiusaajalapsia. Melkeen tekis mieli ottaa ne lapset huostaan.. Hajottavat vaan muiden ihanien lasten elämän..
Sulla on herttainen usko, että maailma on oikeudenmukainen ja että paha saa palkkansa, ja että ihmiset tekevät muka pahaa toisilleen ainoastaan jos heillä itsellään on paha olla. Mikään noista ei ole totta. Tämän tunnustaminen ei tee kenestäkään tyhmää tai kusipäätä, vaan tekee ihmisen joka haluaa ymmärtää todellisuutta mahdollisimman realistisesti ja sitten toimia sen mukaan. Vaikka pitäisikin uskoa ikäviä totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen kun
Mulla on 2 ammattitutkintoa. Kolme lasta. Koira. 2 autoa. Kiva asunto. Työpaikka.
Mä olen tehnyt töitä elämässäni asioiden eteen. Ei ne suremalla ja itsesäälillä tule.Lapsistasi tulee yhtä luusereita kuten ap ja mies ovat.
Nyt kun olet saavuttanut materiaa niin olisiko aika alkaa kehittämään tuota henkistä puolta. Aloita vaikka empaattisuudesta. Kolmen lapsen äiti ja luusereiksi täällä haukkuu ihmisiä...huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen kun
Mulla on 2 ammattitutkintoa. Kolme lasta. Koira. 2 autoa. Kiva asunto. Työpaikka.
Mä olen tehnyt töitä elämässäni asioiden eteen. Ei ne suremalla ja itsesäälillä tule.Lapsistasi tulee yhtä luusereita kuten ap ja mies ovat.
Nyt kun olet saavuttanut materiaa niin olisiko aika alkaa kehittämään tuota henkistä puolta. Aloita vaikka empaattisuudesta. Kolmen lapsen äiti ja luusereiksi täällä haukkuu ihmisiä...huh huh.
Joo, pelottaa ajatellakaan mitä lapsista tulee... mun äitini oli tuollainen, en ole kertonut hänelle koskaan kuinka pahaa se minulle teki ja kuinka vaikeaa oli itse opetella ihan alusta asti aikuisena miten ollaan hyvä ihminen ja hyvä läheinen toisille. Se varmaan kuolisi suruun jos syyttäisi enää yhtään enempää itseään siitä kuinka huonosti mulla menee ja kuinka yksinäinen olen aina ollut.
Haluan rohkaista ap:tä kouluttautumaan. Et ole missään tapauksessa liian vanha koulun penkille. Itse olin 38-vuotias viiden alaikäisen lapsen äiti, kun pääsin ammattikorkeaan opiskelemaan. Sain valmistumisen jälkeen työpaikan ja olen nyt luonut hyväpalkkaista uraa jo kohta kahdeksan vuoden ajan.
Harmittaa näin jälkeen päin, että asenteeni oli monta vuotta samanlainen kuin sinulla nyt ja vuosia kului "hukkaan" itsesäälissä rypien. Onneksi sain jostakin voimaa hakea koulutukseen.
Opiskelijaelämä aikuisena voi olla taloudellisesti tiukkaa, mutta henkisesti rikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä ukko pihalle ja mene töihin. Ota vaikka joku kilti työssäkäyvä mies tilalle. Ylioppilaspohjalla minäkin painan töitä. En tienaa yhtä paljon kuin akateemiset kolleegani, mutta riittävästi. Lapsistasi sinun ei kannata olla huolissasi, koulukiusaajat ovat juuri niitä elämässä menestyviä.
Höpö höpö. Lapseni luokalla nämä kiusaajahäiriköt ovat juuri näitä elämämkolulaisten lapsia; tuskinpa kovin ruusuinen elämä heillekään tulossa, jos ja kun malli otetaan kotoa.
Poliitikoista, yritysjohtajista, menestyvistä urheilijoista, näyttelijöistä ja muista menestyvistä julkisuuden henkilöistä suuri(n) osa on entisiä koulukiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Mies löhöö illat sohvalla ja juo kaljaa, lapset on koulukiusaajia ja pyörii jengissä kaikki illat. Asutaan vuokralla lähiössä. Mä oon työtön ja koulutus on kämänen yo-todistus.
Olis pitänyt tehdä kaikki toisin eikä niinkuin silloin tein.
Kai sä vielä hengität? Kun sä puhut niinkuin sun elämä olis jo ohi.
Nyt teet niitä muutoksia. 10 vuoden päästä surettaa vielä enemmän, ettet tehnyt asialle mitään vaikka tiedostit tilanteen.
Ensimmäinen asia mitä voit tehdä on otettava vastuu niistä lapsista, ala kasvattamaan niitä. Helppoa on vaan olla vieressä ja antsa ruokaa ja yösija. Vaikeampaa on oikeesti ottaa vastuu niistä lapsista, pitää kuria, kasvattaa niistä lapsista kunnollisia ihmisiä. Ethän sä halua, että ne joutuu kokemaan samat asiat kun sinä nyt?
Tee suunnitelma. Haaveile ensin, missä haluaisit olla viiden vuoden päästä? Ja sitten teet suunnitelman miten pääset sinne. Jaa suunnitelma vaikka kahteen kolmeen erään. Missä olet kahden vuoden päästä?
Eka asia mitä voit ja mikä olis sun velvollisuus tehdä on laittaa ne rajat lapsille. Jos illat vietetään nyt jengissä laahaillen niin sinähän voit keksiä lapsille muuta tekemistä illoiksi. Nyt on hyvää aikaa kun olet työtönkin. Ala käymään vaikka uimassa parina iltana niiden kanssa, leffassa yhdessä silloin tällöin, keksi kotitöitä, joista saavat vaikka pienen palkkion jne..
Ja jos tiedät, että kiusaamista tapahtuu niin tietenkin kerrot miten idioottimaista käytöstä se on ja sanot, että kos se ei lopu niin sitten alkaa etuisuuksia lähteä. Esim. puhelimet, tabletit, telkkari, rahat, kotiarestia pukkaa jne jne. Ja hyvällä käytöksellä näitä ansaitaan takaisin.
Olisi niin helppoa vaan olla niiden lasten kaveri, mutta niillä on vaikka kuinka paljon kavereita, äitejä vain yksi. Kun nyt pidät kuria saat myöhemmin palkaksi lastesi kunnioituksen ja vielä myöhemmin kiitoksen kun pelastit heidän elämänsä.
Puhun kokemuksesta, minun äitini ei pitänyt kuria, minä taas lapsena janosin ja kokeilin ja tein kaikkeni, että hän joskus sanoisi ei. No ei sanonut.
Lopulta olinkin jo huumeista riippuvainen ihminen, nykyään hyvää elämää elävä raitis ihminen. En ole äitiini tekemisissä.
Ja kun kotona hommat sujuu niin sitten haet vaikka kouluun -> töihin... ja se "mies". Jos ei siitä ole kuin haittaa niin eroa, olet nuori vielä.
Ootpa nuorena siennyt. Itehän opiskelen yliopistossa. Ei lapsia. Ihanaa.
N36
Vierailija kirjoitti:
N36
Itse taas viimeistelen opintoja ammattikorkeassa. Lapsen sain kesken opintojen 27 -vuotiaana, hienosti saanut organisoitua opiskelun ja äitiyden.
Ihanaa 😊
Koska sun ainoa valmis tutkinto on yo, työkkäri maksaa sun opinnoista 2v ajan n 700e/kk. Ne ei halua että syrjäytyy, etkä oo 18v enää. Sen nimi on omaehtoinen opiskelu ja voit opiskella esim aikuiskoulutuksena tutkinnon jolloin mikä vaan ala on 2v ajassa valmis. Taii jos pääset amk/yo niin lopun opiskelun ajan sit käyt töissä tai nostat kelan tavallista opintotukea.
Itse aloitin opiskelut, sain 3 lasta ja sit koetin jatkaa niitä ja en pysty suorittamaan loppuun terveydellisistä syistä, ikinä ei tiedä mitä käy.
Oon nyt 30v ja alan uudelleenkouluttautua työkkärin tukemana
Vierailija kirjoitti:
N36
Oletpas vanha opiskelija. Itsehän opiskelin nuorena. Sinun ikäisenäsi jo isot lapset. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitat nyt.
Menneisyyden vangiksi jääminen on avuttomuutta. Keinoja on, eteenpäin pääsee. Tai jos ei pääse eteenpäin, niin ainakin sivusuuntaan. Pohjalta on ainoa suunta ylöspäin.
Nyt toimeen. Varaa aika työvoimatoimistoon ja sano että haluat opiskelemaan ja mitä tukia voisit saada. Hae opiskelemaan jollekin pienemmälle paikkakunnalle ja hae uusi asunto. Lapset saavat rauhallisemman alun. Ja ennen kaikkea potkaise laiska mies pihalle.
Ai aloitus oli vuodelta 2018. Kerropa mitä muutosta olet saanut aikaiseksi.
Suomalaiset ovat muuttuneet ilkeiksi, itsekkäiksi ja julmiksi, ja sitä vielä arvostetaan. Hyi. En muista, että tällaista olisi ollut 80-luvulla. Tosi-tv:kö tähän on syynä, lamat, vai mikä.