Kokit, tarjoilijat, muut keittiötyöntekijät: kertokaa syitä, miksi ravintoloissa ei pitäisi oikeasti syödä
Jakakaa siis tänne vaikka esimerkkejä tai suoranaisia kauhutarinoita työkavereista, jotka eivät pese käsiään vessassa käymisen jälkeen tai työpaikoista, joissa tarjoilija joutuu painamaan duunia ilman taukoja. Tai vanhentuneista elintarvikkeista, lattialle tippuneistä leivistä ja sen sellaisista.
Sana on vapaa.
Kommentit (32)
Tästä nyt on jo useampi vuosi.
Olin työharjoittelussa eräässä hienossa ravintolassa, kokki teki ruoka-annoksia tupakka huulessa ja lätki ruoka-aineita käsin lautasille.
Ensin saattoi tehdä jonkin kala-annoksen ja siihen perään jonkin muun, ei puhettakaan että olisi käsiään pessyt välissä. Kiva jos sen jälkimmäisen annoksen sai joku kala-allerginen.
Muutenkin keittiö oli sen näköinen ettei sielä oltu siivottu kunnolla vuosiin.
Koulussa jo opetettiin että vanhentuneet tuotteet voi hyvin laittaa kastikkeiden/keittojen joukkoon (suurtalouskeittiö), ei niitä kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tiedät, että on terveystarkastajia?
Ohis, mutta eipä mitkään Oiva-raportit saati terveystarkastajat vahdi esim. sitä, peseekö Suomen jokainen kokki kätensä ulostamisen jälkeen tai pyyhkiikö valuvan nenän hihaansa vai mihin.
On hygieenistä ollut. Mitä itse olen ollut. Kärpäset tosin kesällä, kun pääsevät ovista ja huonelämpötilakin turhan korkea.
En ole alalla, mutta tuli mieleen Tampereella taannoin kymmeniä ihmisiä noroon sairastuttanut sushiravintolan työntekijä. Yöks. Lehtijuttujen mukaan oli lähtenyt töistä sairastuttuaan itse, mutta etnisten ravintoloiden työmoraalin tuntien voisi epäillä sitäkin että siellä ollaan oltu sairaana töissä. Periaatteessa samalla tavalla voisi käydä missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kokkikin pyyhkii perseensä paperilla.
Ongelma ei olekaan kakka sinänsä, vaan vessan pinnat, jotka ovat täynnä bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Olin työharjoittelussa eräässä hienossa ravintolassa, kokki teki ruoka-annoksia tupakka huulessa ja lätki ruoka-aineita käsin lautasille.
Ensin saattoi tehdä jonkin kala-annoksen ja siihen perään jonkin muun, ei puhettakaan että olisi käsiään pessyt välissä. Kiva jos sen jälkimmäisen annoksen sai joku kala-allerginen.
Muutenkin keittiö oli sen näköinen ettei sielä oltu siivottu kunnolla vuosiin.Koulussa jo opetettiin että vanhentuneet tuotteet voi hyvin laittaa kastikkeiden/keittojen joukkoon (suurtalouskeittiö), ei niitä kukaan huomaa.
Nyt tuli kyllä niin paksua potaskaa, ettei tosikaan. Vai tapahtuiko tämä Venäjällä?
No hmm.. Tehnyt sekä tarjoilijan ja kokin töitä. Yhden kokin tiedän joka ei pessyt käsiään tupakoinnin jälkeen (vessatavoista en tiedä) ja sitten häperteli salaatteja ja kaikkea paljain käsin lautasille.
Jos joku elintarvike putoaa lattialle, mutta menee uuniin niin ei sitä aina pois heitetä. (kyse ollut aina jostain patongista yms.)
Monet tarjoilijat napsii ruokaa (esim. ranskalaisia) asiakkaan annoksesta, mikä on hirveää. Itse en siihen koskaan syyllistynyt.
Varmaan siis pahin mitä monien vuosien saatossa nähnyt on juuri käsien pesemättömyys. Sitten se että paskaisilla käsillä laitetaan hieman kosteita (puhtaita) laseja pinoihin, jolloin niihin jää kauheat limanuljaskajäljet käsistä. Sitten asiakas niistä juo. Siksi juon aina juomat ravintoloissa pillillä, koska siitä lasin ulkoreunan puhtaudesta en ole varma.
Sitten vähän nurinkurinen tapahtuma:
Asiakas valitti burgerin mausta ja lähetti takaisin. (oli syönyt siitä puolet)
Kippasin burgerin roskikseen, josta kokki otti sen ja haukkasi palan :D Se oli vähän kuvottavaa.
Ei liity ravintoloihin, mut olin joskus erään arvoalueen arvostetussa marketissa. Palvelutiskin tyypit oli samoissa kertakäyttöhanskoissa koko päivän. Vessareissut ja kaikki. Kaikki ikivanhat lätkittiin tiskiin. Ripulissa oltiin töissä. Eräällä oli kamala hilseongelma...jaiks.
Vierailija kirjoitti:
No hmm.. Tehnyt sekä tarjoilijan ja kokin töitä. Yhden kokin tiedän joka ei pessyt käsiään tupakoinnin jälkeen (vessatavoista en tiedä) ja sitten häperteli salaatteja ja kaikkea paljain käsin lautasille.
Jos joku elintarvike putoaa lattialle, mutta menee uuniin niin ei sitä aina pois heitetä. (kyse ollut aina jostain patongista yms.)
Monet tarjoilijat napsii ruokaa (esim. ranskalaisia) asiakkaan annoksesta, mikä on hirveää. Itse en siihen koskaan syyllistynyt.
Varmaan siis pahin mitä monien vuosien saatossa nähnyt on juuri käsien pesemättömyys. Sitten se että paskaisilla käsillä laitetaan hieman kosteita (puhtaita) laseja pinoihin, jolloin niihin jää kauheat limanuljaskajäljet käsistä. Sitten asiakas niistä juo. Siksi juon aina juomat ravintoloissa pillillä, koska siitä lasin ulkoreunan puhtaudesta en ole varma.
Kippasin burgerin roskikseen, josta kokki otti sen ja haukkasi palan :D Se oli vähän kuvottavaa.
Itse tein tarjoilijan hommia yli 10 vuotta, enkä koskaan ole mihinkään noista asioista törmännyt.
Missä ihmeen läävissä olet ollut töissä?
Ilman taukoja kyllä joutuu paiskia töitä, mutta en sanoisi että se on syy olla menemättä ravintolaan syömään. Hygieniapuoli on varmaan hyvin harvoin niin täydellistä, kun asiakkaat haluaisivat, mutta eiväthän he sitä tiedä, kunhan ei mitään ruokamyrkytyksiä kuitenkaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein tarjoilijan hommia yli 10 vuotta, enkä koskaan ole mihinkään noista asioista törmännyt.
Missä ihmeen läävissä olet ollut töissä?
Ei ole läävät kyseessä. Tai no.. ehkä joidenkin mielestä :D En kehtaa enempää sanoa kuin että tosi tunnettu suomalainen ketju (ei pikaruokaravintola)
Myös vuoden vietin ulkomailla töissä, joka oli melkoinen läävä, mutta paremmin hoitivat hommansa kuin täällä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla omat pillit sitten?
Minä järkytyin kun eräässä kuppilassa kävi ilmi että kierrättävät pillit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla omat pillit sitten?
Minä järkytyin kun eräässä kuppilassa kävi ilmi että kierrättävät pillit.
No ei ole omia pilleajä matkassa, pyydän aina sellaisen.
Hyi saakeli! Aion jatkaa siinä uskossa, että jokaisen asiakkaan pilli heitetään roskiin syönni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin keittiö oli sen näköinen ettei sielä oltu siivottu kunnolla vuosiin.Koulussa jo opetettiin että vanhentuneet tuotteet voi hyvin laittaa kastikkeiden/keittojen joukkoon (suurtalouskeittiö), ei niitä kukaan huomaa.
Nyt tuli kyllä niin paksua potaskaa, ettei tosikaan. Vai tapahtuiko tämä Venäjällä?
Ihan suomessa ja totta joka sana.
Tästä on nyt reilu 10 vuotta aikaa.
Lisätään nyt vielä että tuo vanhentuneiden tuotteiden käyttö oli vain meidän opettajan käytäntö, tuskin sentään joka koulussa näin opetetaan. Ja ei muuten käytetty niitä vanhentuneita tuotteita vaan heitettiin salaa roskiin.
Sitä samaa ruokaa söimme itsekin, eikä kyllä houkuttanut ajatus pilaantuneista elintarvikkeista ruuan joukossa.
Joku ulkomainen kokki tuumasi joskus telkussa, ettei hänellä kävisi pienessä mielessäkään tilata mereneläviä alkuviikosta, koska ne tod.näk. edelliseltä viikolta. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa täällä.
Urbaanilegendoja.
Olen työskennellyt alalla 32 vuotta. En ole nähnyt mitään mainittua. Pelkästään viimeisen neljän vuoden aikana 52 kpl eri lounasravintolaa vuokrafirman kautta, ei mitään "hämärää ".
Töitä tehdään hanskat kädessä nykyään, joskus 15v sitten ehkä ei tehty.
Nykyisenä someaikana ja kännykkäkameroiden aikana yksikään ravintola tai sen työntekijät ei halua mitään negatiivista mainetta.
Höpöjuttuja.
Tarjoilijat eivät ole keittiössä töissä