Onko teillä muistiongelmia? Minkälaisia?
Onko normaalia että huomaa jo vähän päälle 30-vuotiaana muistissa ongelmia?
Kommentit (8)
En muista numeroita, mitään tärkeitä vuosilukuja. En muista mitä tein eilen. (ellen oikein kovasti ala pääkoppaa kaivelemaan)
Joskus unohdin ikäni. En muista kenenkään lähisukulaiseni ikää tai edes syntymäkuukautta.
Onneksi hääpäivä lukee sormuksessa :D
N24
Minulla on silloin tällöin muistiongelmia, mutta minulla on aivojen sairaus (MS-tauti), joka taitaa selittää niitä. Esim. unohdan aina välillä jonkun tunnetun ihmisen nimen. En siis unohtele henkilökohtaisesti tuntemieni ihmisten nimiä, vaan jonkun poliitikon/näyttelijän/kirjailijan tms. nimen, jonka tiedän kyllä oikein hyvin.
Vähän aikaa sitten olin kirjoittamassa sähköpostia ja tarvitsin siihen Applen perustajan nimen. Näin mielessäni kyseisen miehen ulkonäön, jopa äänen, mutta en vain saanut nimeä mieleeni. Piti googlata, ja tarkistaa: Steve Jobs! Muistan usein nimen osittain, esim. Steve Jobsista muistin etunimen (tosin muodossa Stephen) ja sukunimestä sen, että se on lyhyt ja vokaalina on O.
En tiedä varmuudella, onko tuo neurologinen oire vai sittenkin normaalia. Kavereilleni ei tapahdu tuollaista, joten päättelen sen olevan sairauteni oire.
"Kertaus on opintojen äiti", mutta mikä määrä kertauksia riittäisi, että saisi esim. sotien vuosiluvut päähän ja pysymään siellä? Kun pänttää, niin muistan ehkä 12 - 24 tuntia ja sitten taas lyö tyhjää. Onneksi näitä tietoja ei ole tarvinnut, mutta haluaisin osata yleistietoon kuuluvia asioita.
Maiden ja USAn osavaltioiden sijainnit olen opetellut, osannut - ja unohtanut. Aloitin tässä muutama pv sitten opettelemaan maita uudestaan, ties monennettako kertaa elämässäni, pelaamalla netissä karttapelejä useana perättäisenä päivänä.
Suomen maakunnatkin unohtuu, vaikka muutama kk sitten sain opittua maakunnat, maakuntakeskukset ja vieläpä niiden vaakunatkin! Opettelin maakunnat taas joku aika sitten uudestaan (nyt muistan ehkä 75 %, joten pitää kerrata vielä), mutta keskuksia ja vaakunoita en enää jaksanut.
Innostun kun opin asioita ja tuntuu että nyt mä vihdoin muistan ne hyvin, mutta hetki vain, niin tiedot on taas vaipunu unholaan.
Ja tuota julkkisten nimien unohtelua käy yhtenään mullekin. Esim. kerran unohdin Justin Bieberin nimen.
5
Ja lempisarjoissakin unohtuu välillä hahmojen nimet. Joskus haittaa juonen tajuamistakin, kun ei tiedä kestä puhutaan.
Vaikea muistaa oman elämän tapahtumia. En ole varma esim. mitä viime viikolla tai kaksi päivää sitten on tapahtunut, ikään kuin muistikuvat olisi sellaisen sumun peitossa.
Mä en muista numeroita. En sitten millään. Muuten muistini on huipputasoa, mutta en muista esim vuosiluvuista kuin oman syntymäni, Ranskan vallankumouksen vuoden ja Suomen itsenäistymisvuoden hetken miettimisen jälkeen ja senkin vain, koska 2017 oli 100v juhlavuosi. Maailmansodat ovat jo liian vaikeita, vaikka olen yrittänyt opetella.
Olen juristi, ja tämä tuo välillä oman haasteensa hommaan. Tietenkin tärkeämpää kun muistaa lain sisällön, mutta on tämä joskus vähän noloa. :D Mutta kyllä, kehnolla numeromuistillakin voi näemmä päästä juristiksi.