Laivan saapuessa satamaan on typerää mennä pakkaamaan kamojaan hyttiin
Juuri silloin on matalikolle tai kivelle ajon vaara suurin ja näin käydessä on vaara, että laiva saa vuodon ja kaatuu.
Itse otan repun selkään hyvissä ajoin ennen saariston alkua ja odottelen jossain yläkannella laituriin kiinnittymistä. Vasta, kun näen köysien olevan kiinni, lähden kohti yleensä alempana olevaa uloskäyntiä.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Juuri silloin on matalikolle tai kivelle ajon vaara suurin ja näin käydessä on vaara, että laiva saa vuodon ja kaatuu.
Itse otan repun selkään hyvissä ajoin ennen saariston alkua ja odottelen jossain yläkannella laituriin kiinnittymistä. Vasta, kun näen köysien olevan kiinni, lähden kohti yleensä alempana olevaa uloskäyntiä.
Nyt on taas niin hysteriaa ilmassa et toho voi sanoa et iha höpöhöpöä tollanen pelko, ensinnäki mä täytin tänää 28vuotta ja mun elin aikana vain estonia on uponnut itämerellä. Sit karille ajoja ollu joitaki vuosien saatos mut äärimmäisen harvoin ja yleensä karille ajois on laivat vain hipassu sitä jos näin on käyny ja päässy normaalisti jatkamaa matkaa mut vain 1 ollu paha 1994 Sally Albatros joka pyyhäls täyttä vauhtia suoraa karikon yli ja oli onnettomuustutkijoiden mukaa tuon vuoks konkreettisessa uppoamis vaarassa. Jos laiva ajaa karille liittyy siihe aina Luotsin inhimillinen erehdys tai sally albatrossin tapauksessa ns navigointi virhe.
PS: Laivat eivät kaadu tosta vaa karille ajon seurauksena
eli voit huolettaki mennä vasta satamaa laiturii kiinnittymisen aikana pakkaamaa tavarat.
Ymmärtääkseni satamat on aika hyvin ruopattu, ei ole matalikkoja eikä kareja.
Minä olen tavaroineni odottelemassa ovilla hyvissä jo ennen satamaan ajoa. Paras aika turista muiden hätäilijöiden kanssa. On aivan oma tunnelmansa kun kaikki hikoilee päällysvaatteissaan kärsimättöminä. :D
Lyhyillä reissuilla ei ole edes hyttiä varattuna vaan tavarat pidettävä mukana koko ajan.
Nää kaikenpelkääjät alkaa olla niin vauhkoja heijastinliiviensä, kävelykypäriensä, paikannintensa ja pelastusliiviensä kanssa että tästäkään ei voi enää tietää onko tää joku kahjo joka on tosissaan vai ihan vaan huono provo.
Missähän satamassa on paljonkin matalikkoja ja kareja? ja miksi olet yläkansilla etkä siinä pelastusveneen vieressä passissa?
Toisaalta, jos meteoriitti putoaa laivan päälle, niin alakerrosten hyteissä lienee turvallisempaa kuin yläkansilla, joilla sen köntin voi saada suoraan päähänsä!
Suloista ajatella, että joku tekee varmaan oikeasti noin. Vastaavasti naapurin rouva kummasteli, miten uskallaan matkustella. Tämä olisi siis niihin aikoihin, kun joka puolella pommiteltiin jne.
Minä istun ulkokannella penkillä pelastusveneen vieressä valmiudessa koko matkan, ihan varmuuden vuoksi.
Minä lähde hytistä kamoineni hyvissä ajoin, jotta siistijät pääsevät hommiin.
Yleensä hakeudun heti matkan alkaessa pelastusveneeseen ja kyyhötän siellä kunnes ollaan perillä. Ei kannata ottaa turhia riskejä koska isoonkin laivaan voi tulla vuoto ja vesi on talvella kylmää. On mulla tietysti vielä pelastusliivi mukana laukussa ja pilli. Mehua.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähde hytistä kamoineni hyvissä ajoin, jotta siistijät pääsevät hommiin.
Minä loikoilen hytissä viimeiseen asti. Ei huvita mennä ryysimään siihen poistumiruuhkaan, vaan vasta sitten kun suurin ryysäys on jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähde hytistä kamoineni hyvissä ajoin, jotta siistijät pääsevät hommiin.
Minä loikoilen hytissä viimeiseen asti. Ei huvita mennä ryysimään siihen poistumiruuhkaan, vaan vasta sitten kun suurin ryysäys on jo ohi.
Samis. Paitsi, että haluan pitää maksamani hytin koko rahan edestä. En sotke pedattuja sänkyjä, enkä roskaa, siistijät tulevat ja menevät, heillehän on laskettu sekunnit per hytti.
Vierailija kirjoitti:
Minä istun ulkokannella penkillä pelastusveneen vieressä valmiudessa koko matkan, ihan varmuuden vuoksi.
Voin kertoa, että sellaisia merimatkoja on ollut, että tuo järjestely on kaikkein järkevin. Joissakin paikoissa kansipaikkan lippu on kannella.
Olen myös matkustanut laivassa joka on myyty kansipaikkoja myöden ääriään täyteen. Sitten myrskyn sattuessa kohdalle kaikki kannella olevat on tungettu sisään.
Maailma on täynnä muitakin kuin Tallinnan ja Ruotsin laivoja. Tallinnaankin pääsi aikaisemmin parinkymmenen paikan purkissa joka hyppi iloisesti laineilla.
Yleensä siivoojat ajavat matkustajat hyteistä käytäville viimeistään kaksi tuntia ennen satamaantuloa.
Koskahan noin on käyny?