Millainen ihminen ei osaa syödä puikoilla?
Oli taas sushiravintolassa näky, kun amis syö sushia haarukalla.
Kommentit (38)
Minulla on jokin ongelma hienomotoriikan kanssa enkä vaan opi tukevaa puikko-otetta, vaikka ne puikot laitettaisiin suoraan käteeni kuten pitäisikin. Samoin pitelen esim. kynää poikkeavasti, koska jo pienenä kynäote tuntui vaikealta ja väärältä. Syön siis junttimaisesti haarukalla jatkossakin.
Vanhempani ja veljeni ovat akateemisia, mutta eivät osaa syödä puikoilla. Minä amiksen käyneenä osaan. Mitäs ap siihen sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Moniko japanilainen osaa lämmittää saunan, ihan tuosta vain?
Taitaa ap olla joku itseään täynnä oleva elitistinainen. Se näkyy jo tuosta pilkun jälkeisestä lauseesta, jossa käytetään ammattitutkinnon omaavasta dissaavaa nimeä. Itse ollaan tietenkin jotakin yhteiskuntatieteiden maisteria jolle pappa kustantanut opiskelun.
En ole ap, mutta ihmettelen, miten japanilaisen saunan lämmitystaidot liittyvät ap-kysymykseen.
Olen juuri sellainen turhan tarkka elitistinainen, korkeakoulutettu, perheensä itse elättävä ja myös yleissivistynyt siinä määrin, että olen opetellut syömään puikoilla, koska se kuuluu aasialaiseen kulttuuriin.
Väittämättä, että aina ja joka asiassa pitäisi olla maassa maan tavalla, olen sitä mieltä, että puikoilla syöminen kuuluu yleissivistykseen, JOS matkustaa maihin, joissa se on maan tapa.
Eli ihminen, joka ei edes halua oppia syömään puikoilla, on sitten kai sellainen WT.
Se on mun mies. Ei halua näperrellä, eikä syödä sormin (sushia saa syödä myös käsin) ja käyttää niitä puikkoja siihen, että pökkii paloja niillä vaikka yritän sanoa, että se on täydellisen väärin ja hermostuu kun minä hermostun. Joten annan syödä miten syö, tykkää kuitenkin kovasti sushista.
Olin juuri tuohon aikaan kiinalaisessa paikassa syömässä:D Ja kyllä, söin sushia haarukalla ja veitsellä.
Vapaapäivääni vietin, pieni kohmelo eilisestä naistenpäiväskumpasta ystävien kesken. Väsyneenä sitä yleensä menee mistä aita on matalin ja mukavuudenhalu voittaa.
Kai huomasit etten kahmalokaupalla mättänyt lounasbuffetista ruokaa ja jättänyt sitten hävikkiä haarukkakaupalla, ja että toisin kuin puikkohifistelijät jotka keskittyvät ilmeisesti enemmän toisten kyttäämiseen kuin omaan lounaaseen, kiitin ruoasta kiireistä työntekijää ja toivotin hyvät päivänjatkot.
N23
Mieluummin pestävät haarukat ja veitset kuin kertakäyttöpuikot.
Minä en osaa syödä pukoilla. Yrittänyt olen monet kerrat mutta on se vain helpompaa haarukalla. En silti usko että olen jotenkin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähissä on ylpeydenaiheet, jos puikolla syöminen on sellainen.
Kuka on puhunut ylpeydenaiheista mitään? Puikoilla syöminen on itsestäänselvyys. Jo kahdeksanvuotias osaa sen, tai sitten ihan pieni, jos on vaikka kiinalainen.
haarukalla syödään siksi kun se on viisampaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa. Olen 47-vuotias, enkä juurikaan käy ravintoloissa. Kiinalaisessa ravintolassa olen käynyt syömässä ehkä kolme kertaa elämässäni, sushiravintolassa en koskaan. En ymmärrä miksi pitäisi opetella syömään puikoilla, kun haarukka on keksitty ja sitä on paljon helpompi käyttää. Kyllä toisten kansojen ruokakulttuuria voi arvostaa, vaikka ei rupea opettelemaan ruoasta nauttimisen suhteen täysin irrelevanttia taitoa.
Ravintolassa ruokailu voi olla kokonaisvaltainen elämys. Eihän ne valkoiset pöytäliinat, hienot astiat tai pöytääntarjoilukaan ruoan makua miksikään muuta. Ihan samalta se ruoka maistuu pahvilautaselta muovihaarukalla syötynä. Käytännössä sillä on kuitenkin valtava ero meneekö mäkkäriin vai hienoon ravintolaan hienosti pukeutuneena romanttiselle illalliselle.
Puikoilla syömisessä on kyse samasta asiasta. Halutaan päästä tunnelmaan.
Ei siinä ole kyse ihan samasta asiasta. Haarukka on asiallinen ruokailuväline siinä kuin puikotkin. Mäkkäri taas ei ole asiallinen ruokapaikka, kunnolliseen ravintolaan verrattuna.
Mun on jotenkin vaikea käsittää, miten sushia edes voi syödä haarukalla... eikö ne rullat hajoa? Eikö olisi helpompaa sormin, jos ei puikkoja halua käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Joissain kulttuureissä käytetään pestäviä puikkoja. Ihan samalla tavalla ne voi olla pestäviä kuin haarukat ja veitset.
Mieheni ei oikein tahdo pystyä siihen. Tuntuu, että puikot ovat aivan liian pienet kaksimetrisen miehen lapiokäsiin tai jotain kun ei siitä vain tule mitään. Onneksi on ihan täysin ok syödä sormin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on puhunut ylpeydenaiheista mitään? Puikoilla syöminen on itsestäänselvyys. Jo kahdeksanvuotias osaa sen, tai sitten ihan pieni, jos on vaikka kiinalainen.
Ei se ole itsestäänselvyys. Itsestäänselvyydet ovat ihan erilaisia asioita. Sinäkään tuskin olet syönyt lapsuudenkodissasi puikoilla.
Kun olin nuorena miehenä kolmen viikon työmatkalla Kiinan maaseudulla, oli pakko opetella puikoilla syönti kun ei ollut muita välineitä tarjolla. Tosin välttävästi homma sujui ennen reissuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinäkään pärjäisi Intian slummeissa, vaikka siellä pienet lapsetkin osaa hankkia elantonsa kaatopaikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain kulttuureissä käytetään pestäviä puikkoja. Ihan samalla tavalla ne voi olla pestäviä kuin haarukat ja veitset.
Vastakkain asettelussa oli nimenomaan kertakäyttöiset puikot. Kotona minulla on pestävät puikot ja syön niillä haluamani ruoat. Mutta jos ravintolassa on vain kertakäyttöisiä puikkoja. käytän mieluummin pestäviä haarukoita ja veitsiä.
Ap, muistathan olla syömättä intialaista tai nepalilaista ruokaa haarukalla ja veitsellä. Siitä vaan leipä tms kätevästi oikeaan käteen, ja curreja kaapimaan kulhosta. Osa afrikkalaisista ja arabiruuistakin syödään sormin jonkun lättysen avulla. En ymmärrä miksi jotkut ei tätä osaa!
Ja pidä sitten se vasen kätesi pöydältä pois, tiedäthän mitä silla kaivellaan?