Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät halua tehdä lapsia?

Vierailija
09.03.2018 |

Olen aina ajatellut ihmistä ennen kaikkea eläimenä, jolla on yhtä lailla vaistot ja rodut kuin muillakin lajeilla. Vaikka en mikään eläintieteilijä olekaan, tiedän kuitenkin sen verran että eläinten elämän ainoa tarkoitus on jatkaa sukua eli tehdä jälkeläisiä. Kun jääkarhun poikanen on lähtenyt omille teilleen, naaras etsii uuden kumppanin ja tekee tämän kanssa uudelleen pentuja. Sama homma koskee suunnilleen kaikkia eläimiä, jotka tiedän. Lisääntymisvietti on valtava, naaraita kosiskellaan ties millä tansseilla ja soidinmenoilla.

Miksi siis ihmiset eivät enää halua lisääntyä yhtä suurella innolla? Onko kyseessä jokin ihmisten biologinen vaisto, kun ympäristön kantokyky alkaa lähentyä ääripistettään? On biologisesti varsin merkillistä, että lapsia suurin piirtein halveksitaan ja joidenkin mielestä on suurinta syntiä tuottaa jälkeläisiä tähän ylikansoitettuun maapalloon. Voisiko kyseessä olla jokin geenimuutos, joka vaikuttaa aivoihin niin paljon, että ihmisen lisääntymisvietti on joiltakin hävinnyt? Eliöyhteisössä on paljon ”normaalimpaa” haaveilla suurperheestä kuin sinkkuelämästä.

Ihminen on kummallinen eliölaji. Oletteko itse koskaan pohtineet tätä lisääntymisvietin katoamista? Johtuuko se vain ihmisen kyvystä ajatella rationaalisesti vai peräti jostakin vaistosta, joka kumpuaa syvemmältä? Geenitekniikka ja ihmisaivojen ymmärtäminen on kuitenkin vasta ihan alkutekijöissään. Ihmisen geenien emäsjärjestys saatiin selville vasta vuonna 2003, ja vieläkin tarkoitus valtaosalle geeneistä on tuntematon.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pariutuminen on jo pitkään käynyt aina vaan vaikeammaksi.

Eli kysymys ei välttämättä ole halusta vaan mahdollisuuden puutteesta.

Vierailija
22/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon tullut siihen lopputulokseen ettei nämä vastasyntyneet ihmisolennot ole millään tapaa mielenkiintoa herättäviä. Eläinlapsia runsaasti seuranneena ei voi kuin ihmetellä miten jollakin toisella lajilla voi jonkin asian oppiminen kestää muutaman minuutin esim. vasikalla seisomaan oppimisessa ja miten edustamani lajike käyttää tuon yksinkertaisen asian opetteluun useita kuukausia. On kieltämättä ihmeellistä seurata kuinka eri eläinlajit oppivat nämä asiat niin nopeasti ja muutoinkin on upeaa seurata niiden kehittymistä, varttumista ja vanhenemista. Itselläni ei oikein hermot ja ymmärrys riitä siihen että odottelisin useita kuukausia että jälkikasvu tekisi elettäkään siihen että siitä voisi joskus tulla itsenäiseen elämään kykenevää olentoa. Tykkään elää itsenäistä elämää johon muilla ei ole paljoa sanansijaa, joten kaikenmaailman neuvolaohjeistuksetkin ahdistavat. Äitinä jättäisin penskan synnytyssaliin isänsä hoiviin ja lähtisin viettämään varpajaisia, holittomat baabysouverit ei oo mun juttu ja ihmispaskan haistelu ei oo kuulunut mun fetisseihin. Muutoinkin lapsen hankkineet luulevat saavansa jotain erityisoikeuksia kun kiikutteleevat paskaa housussaan kuskaavaa rääkyjää ympäri julkisia paikkoja. Arvostan ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä jonkin näköisten käytösnormien mukaan. Eli eivät huuda kuin henkeä uhkaavassa hätätilanteessa ja vaihtavat tarvittaessa vaippansa itse puhtaaseen ennen julkisellepaikalle työntymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koskee.

Vierailija
24/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläimetkään lisäänny kun resursseja ei ole. Omat lapset on jo teinejä, mutta en enää missään tapauksessa uskaltaisi tehdä niin huonoon taloudelliseen tilanteeseen lapsia kuin aikanaan tein. Saa nähdä riittääkö minulla rahaa maksaa edes noiden kahden lukiota. Hirveää penninvenytystä on tämä meidän elämä, vaikka ikinä en ole edes ollut työttömänä ja kaikki menot minimissä.

Vierailija
25/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhalu kadonnut uskonnosta luopumisen myötä.

Vierailija
26/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niistä on vaivaa ja kohtuullisen elintason voi muutaman jälkeen unohtaa.

Terv. Seitsemän äiti

Vierailija
27/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei jaksa, koira tulee halvemmaksi.

Vierailija
28/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisiä on liikaa, eikä maapallon luonnonvarat kestä enää meidänkään elämistä täällä, koska kulutamme liikaa. Hyvä, että ihmiset yrittävät olla lisääntymättä.

Vierailija
29/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ylipopulaatio. Luonto ja eläimet tekevät kuolemaa ihmisten takia. Paras ekoteko minkä ihminen voi tehdä.

Vierailija
30/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan halua lapsia eikä myöskään kumppanini.

Muita syitä on että suvussamme esiintyy aivan liikaa perinnöllisiä sairauksia joten olisi kamalaa synnyttää ihminen tänne pahimmassa tapauksessa vain kärsimään.

Maapallo on pahasti ylikansoittunut joten sekin on yksi syy.

Lapsen hankinta myös kahlitsee paljon.

Olen 26 ja kumppanini minua jonkin verran vanhempi. Muistan kun noin vuosi sitten sukulaisemme kokoontui ja enoni joka on 65 rupesi saarnaamaan meille että kyllä pitäisi jo tässä iässä alkaa asettumaan ja perustamaan perhe... saarnasi sitä että pian olen liian vanha äidiksi ja elämme kuin teini-ikäiset?

Eno sai kyllä kuulla perustelut miksi emme hanki lapsia ja vastaukseksi sain vain naaman vääntelyä ja tuhahteluita.

On uskomatonta kuinka muinaisia jotkin ihmiset on.

Vierailija
31/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestaan ihmettelen, mikä diagnoosi on näillä, jotka kuvittelevat, että toisten lastentekopuuhat tai niiden pois jättäminen on jotenkin heidän asiansa.

Vierailija
32/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläimetkään lisäänny stressissä.

Nykyinen lisääntymisiässä oleva väestö on aika tiukilla. Työ on tiukassa, raha on tiukassa, tukia leikataan. Jos työtä päon kumarrat niin omalle elämälles pyllistät ja toisinpäin. Eläkenäkymät on melko toivottomat... Joudun säästämään sekä omaa vanhuuttani varten että lapsiani varten, että pääsevät varmasti jaloilleen sitten joskus. Herraties vaikka koulutuskin muuttuisi tässä vielä maksulliseksi. Stressi on välillä kova, vaikka kaiken koittaa tehdä "oikein" ja pärjätä.

No, itsellä on kaksi lasta silti. Mutta edellämainituista syistä kolmatta ei tehty, vaikka se halu ja vietti olisi..

Vierailija
33/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyöty suhteessa panokseen on heikko.

1. Työelämän vaatimukset.

2. Vanhemmuuden suorituskeskeisyys on lisääntynyy.

3. Pitkä koulutus.

4. Epävarma työllistyminen.

5. Kumppanille naurettavat kriteerit.

Vierailija
34/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 60v. mummo, jolla vielä kierukka. Tein yhden lapsen (20v.) ja se minulle riitti, joten otin varman päälle, ettei tule enempää. Elkää naurako, koska minun entinen koulukaverin vanhemmat saivat hänet 58v. Kuolivat, kun tytär oli 10v. Vanhemmat lapset ottivat hänet huostaan. Surullinen tapaus !

Vierailija
35/35 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli, pätkätöitä ja muuta paskaa, lasta ei rahatta kasvateta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi